Låt rollpersonerna döda sina gudar

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Nån sa en gång att det största misstaget Call of Cthulhu gjorde var att sätta stats på gudarna, för helt plötsligt gick de från att vara okända fasor till att vara något om gick att döda (i teorin).

Och i just fallet call of Cthulhu kan jag hålla med. Självfallet beror det helt och hållet på kampanjen, stämningen och allt sånt där. Men, i en episk fantasy-kampanj, borde det vara ett fullt rimligt mål för en rollperson att vilja döda en gud (utan att det nödvändigtvis har "världsändande" konsekvenser).

Det behöver inte vara lätt, det kanske kräver särskilda efterforskningar och verktyg, men det borde vara möjligt.

Klingon gods.png

Klingon gods 2.JPG

Gudar kan fortfarande vara mäktiga väsen som kan göra fantastiska saker. Men de måste inte vara ofattbara väsen bortom allt dödligt förnuft. Som sagt, det behöver inte vara enkelt. Men om man tar DnD 5e som riktlinje tycker jag definitivt att det borde vara inom rimlighetens gränser för ett gäng lvl 20-karaktärer att ta sig an en gud med hyffsade chanser att vinna. Kanske till och med karaktärer på lägre level än så med rätt magiska artefakt.

Kanske gudar borde vara mycket mer lokala väsen. De har stor makt över sina följare och sina territorium (som inte behöver vara geografiska utan mer metafysiska) men lever samtidigt i ständig fruktan för de vet att de trots allt är dödliga.

Det är absolut inget nytt. Men att se det där citatet från Deep Space 9 triggade en "Sherman, 42 Wallaby Way, Sydney"-respons i min hjärna som gjorde att jag var tvungen att skriva något om det.

Låt rollpersonerna döda gudar! Det finns säkert dussintals andra gudar som ser till att solen går upp varje morgon. Och finns det inga fler gudar... well, life finds a way.

[Länk till artikeln jag snodde bilderna ifrån]
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,036
Location
Stockholm
Just Lovecraft är ju lustigt, för där ÄR det ju flera gånger som monstrositeterna dödas av vanliga människor… Cthulhu av en båtkollision, Dagons fiskfolk dynamiteras av FBI, Pickmans modell skjuts…

Just för mig är i varje fall det essentiella i Lovecrafts skräckgudar inte att de skulle vara odödliga eller så, utan mer känslan av ”var det här verkligen tillräckligt”, och den hisnande känslan av något otroligt främmande.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,036
Location
Stockholm
Just D&Ds Forgotten Realms har väl ett flertal gudar i sig som ursprungligen var dödliga, men som blev starka nog att riva ned existerande gudar och sno deras jobb?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,491
Det är fett att döda gudar! Jag gillar den klassiska D&D grejen där man kan dräpa deras avatar på det dödliga planet vilket gör dem svagare men för att verkligen förgöra dem måste man resa till deras hemdimension. Men alla situationer där man sätter kött, blod och vilja mot det från bortom är den där riktigt bra Sword & Sorcery skiten!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,491
Just D&Ds Forgotten Realms har väl ett flertal gudar i sig som ursprungligen var dödliga, men som blev starka nog att riva ned existerande gudar och sno deras jobb?
Ja! Vid ett tillfälle är överguden dessutom missnöjd och tvingar alla gudarna att vara dödliga under en begränsad period. Då är det döda gudarna och sno deras jobb bonanza.

Bästa är dock de tre onda gudarna The Dead Three som var äventyrare. När de konfronterade Jergal, gamla döds guden, var han bara ”Vet ni vad? Det här giget suger. Ni kan ta över det om ni vill.”.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
När jag första gången hörde talas om att det fanns stats för Cthulhu och de andra i CoC tyckte jag att det lät så dumt och platt. Att de skulle göras om till häftiga monster som man kan kötta. Men nu fattar jag det bättre, det är verktyg i simulationism-lådan som man kan göra vad man vill med. T ex döda en gud, om man vill.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Samma sak ur en Investigators synvinkel, besegrad!
Jo visst, men glöm inte att sektmedlemmarna vill hämnas så man tvingas leva resten av sitt liv i konstant paranoia. Man kan döda Gud, men man kan inte ta Gud ur människors hjärtan. (Eller nåt sånt? Ta Cthulhu ur människors innersta mörker?)
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
Är inte gudarna i Dungeons & Dragons vanliga dödliga som nådde nivå 40 och gjorde sig till gudomligheter? Som Bhaal? Så om man ska spela en så lång kampanj är väl det logiska slutmålet att ta sin plats på Olympos, med våld om så krävs.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Goblin Punch körde ju sin Centerra-setting där han lekte mycket med det här, kan rekommendera en närmare kik!

 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag tycker inte att det dumma med HP är att man kan döda gudarna. Det är att man kan döda gudarna genom att orsaka massiv skada. Det är inte hur man dödar en gud (på ett coolt sätt)! I samma stund som du är i en ärlig strid med en gud så är du körd.

Att döda en gud kräver en maffig kampanj med förunderliga artefakter, kosmiska allierade och hemliga ockulta kunskaper. Inte HP.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,843
Location
Off grid
Jag har inget emot stats för gudarna eller att de
kan besegras av någon likvärdig.

Problemen jag ser är snarare dels att de flesta spelsystemen inte skalar så bra för att representera gudomlig makt , deras egna regler och principer, och övernaturliga förmågor på den nivån.

Dels att det ofta saknas metafysik på det planet. Vad är egentligen en gud och vad händer när de besegras? De lär väl inte dyka upp i himlen eller dödsriket som vanliga människor? Så konceptet ”död” torde ha en helt annan innebörd för dem?

Men finns båda dessa förutsättningar så är det ju upplagt för episka äventyr.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
När jag första gången hörde talas om att det fanns stats för Cthulhu och de andra i CoC tyckte jag att det lät så dumt och platt. Att de skulle göras om till häftiga monster som man kan kötta. Men nu fattar jag det bättre, det är verktyg i simulationism-lådan som man kan göra vad man vill med. T ex döda en gud, om man vill.
Jag har alltid tyckt att kritiken mot statsen på mytos-entiteterna för det mesta missar målet. Dels för att de i praktiken är omöjliga att besegra för en grupp rollpersoner så det kvittar lika, dels för att det så uppenbart är ett grepp som är ett barn av sin tid - där det handlade om att konceptualisera spelvärlden genom att ge den mekanik. ICE gav på sin tid en hel modul med bla stats på alla valar och maiar. Det var ganska rolig läsning men jag tvivlar på att de förledde någon att tro att man skulle strida mot dem i spelet. Och WEG stattade alla hjältar och skurkar i Star Wars redan I ett tidigt skede.

Så i sakfrågan - ja passar det i settingen så låt RPna ge sig på gudarna. Det är nog inte en ansats jag tror jag skulle trivas med särskilt ofta, men vem vet.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,036
Location
Stockholm
Jag har alltid tyckt att kritiken mot statsen på mytos-entiteterna för det mesta missar målet. Dels för att de i praktiken är omöjliga att besegra för en grupp rollpersoner så det kvittar lika, dels för att det så uppenbart är ett grepp som är ett barn av sin tid - där det handlade om att konceptualisera spelvärlden genom att ge den mekanik. ICE gav på sin tid en hel modul med bla stats på alla valar och maiar. Det var ganska rolig läsning men jag tvivlar på att de förledde någon att tro att man skulle strida mot dem i spelet. Och WEG stattade alla hjältar och skurkar i Star Wars redan I ett tidigt skede.

Så i sakfrågan - ja passar det i settingen så låt RPna ge sig på gudarna. Det är nog inte en ansats jag tror jag skulle trivas med särskilt ofta, men vem vet.
Ja, när jag läst statsen i CoC har jag mest tyckt det varit onödigt eftersom de varit höga nog att inte spela någon roll. Varför slösa bläck på det, liksom?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Ja, när jag läst statsen i CoC har jag mest tyckt det varit onödigt eftersom de varit höga nog att inte spela någon roll. Varför slösa bläck på det, liksom?
I sammanhanget bör man komma ihåg att första utgåvan av CoC kom ut 1981. Det ansågs mindre konstigt då. Sedan har de väl hängt med mest av tradition och gammal vana.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
158
Jag har alltid tyckt att kritiken mot statsen på mytos-entiteterna för det mesta missar målet. Dels för att de i praktiken är omöjliga att besegra för en grupp rollpersoner så det kvittar lika, dels för att det så uppenbart är ett grepp som är ett barn av sin tid -
Detta är en viktig poäng.
När Sandy Petersen skrev Call of Cthulhu ville han från början inte ha stats för några av de varelser som beskrevs som gudar (alltså Yog Sothoth och gänget) eller urtidsmakter (Cthulhu, Ithaqua o co). Att de tillslut fick stats och specifika regler ändå var för att Greg Stafford mfl sa att det är helt enkelt så man gör, för det var så man gjorde på den tiden. Eftersom beslutet att alla dessa entiteter skulle beskrivas genom regelmekanik oavsett hur lämpligt det var fattats av utgivaren, inte spelskaparen, så valde Petersen helt enkelt att göra samtliga varelser på den skalan så övermäktiga att statsen inte längre spelar roll och i praktiken blir oanvändbara för spelledaren och irrelevanta för rollpersonerna.

Trenden i mer moderna Cthulhu-rollspel har ju varit just att den typen av varelser som är så pass mäktiga att rollpersonerna ändå inte kan påverka dem i någon betydelsefull mening inte får några stats, utan snarare behandlas som mer abstrakta fenomen i spelvärlden som blir relevanta först när rollpersonerna måste förhålla sig till dem. Vilket ju också ligger mycket närmare källmaterialet som spelen är inspirerade av.

Det är lite trist i min mening att detta inte förändrades i samband med att 7th edition av Call of Cthulhu släpptes 2014 (i PDF, de tryckta böckerna kom först hösten 2016), utan att man valde att behålla statsen på Outer gods/Great old ones. Särskilt med tanke på att 7th ed redan var den största revisionen spelet gått igenom sedan starten så tycker jag personligen att man kunde gått betydligt längre i förändringsarbetet än vad man valde att göra, såhär snart 10 år efter att CoC 7th ed kom ut hade spelet nog haft nytta av det.
 
Top