Nekromanti Låt oss skapa ett land

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Sitter och skriver exjobb, och började tänka på annat.

Det finns massa yta på mundanaklotet som inte används till något vettigt. Vad sägs om att vi skapar ett land, en kultur och allt som hör det till? Vi diskuterar ihop namnet på landet, vad de har för stadsbildning, invånarantal, teknologisk nivå, religion, tabun, etc.
Vi kan ju sen komma på ett passande grannland om detta fungerar bra.

Jag börjar:

Tillsvidare anser jag att vi döper vårt nya land till Tjottahejti Det ligger tills någon kommer på något bättre nordväst om muhad, vid havet (kanske granne till det cirefaliska landet, gordrion eller något tror jag som ligger där?)

De ska ända tills någon kommer med ett bättre förslag ha tre stora gudar. Gudfar, Gudmor och Guddjur.

Deras stadsbildning baseras på det heliga talet tre Varje råd skall ha tre medlemmar. Och landet styrs av tre överherrar. Två som har motsatta ideologier, och en som är vågmästare. Dessa symboliserar var och en av de tre Gudaväsenden.
 

Vanilla bear

Veteran
Joined
21 Dec 2010
Messages
16
... och för att de inte ska påverka varandra och anpassa sina idéer så byts dessa 3 överherrar ut var tredje år, eller var tredje treårsperiod (var 9:e år)?
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Kul ide, tyvärr så sitter jag på en Android just nu, men senare ikväll kanske jag kan knåpa ihop något.
 

Ziir

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
128
Location
Umeå
Jag tycker de ska vara ett nytt folkslag av typ kragg-negrer men av någon anledning föds ca vart tredje barn som albino. Då oftast kvinnorna...
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Öriket Tjottahejti ligger i blå havet, väster om Gordrion. Det är huvudsakligen bosatt av det nomadiska Thello-folket. Thellerna är långa och resliga, ofta vältränade, har mörk hud och ingen hårväxt. En typisk Theller lever på en typ av husbåt med familjen. Thelliska familjer färdas ofta i kadrer om fem till sju familjer på var sin husbåt. Oftast fiskar de eller samlar musslor, ostron och annat. Vissa Thelliska samhällen finns på öarna, dessa består till mestadelen av Barn, Äldre och Hantverkare.

Thellerna är goda simmare och har stora lungor som hjälper dem hålla andan under vattnet. En Theller får en nivå enklare mot alla slag mot syrebrist.

Thelliska städer är i mångt och mycket egna stadsstater och varje stad styrs av ett äldsteråd bestående av tre medlemmar. Dessa styr över stadens militär, ekonomi och infrastruktur. Alla städer lyder dock under solrådet.

Thellerna dyrkar Solen, de dyrkar den uppåtgående solen, den nedåtgående solen. men också den frånvarande solen. På de flesta öar finns rikligt ornamenterade stentorn vid vilka Thelliska solpräster håller ceremonier. Området kring varje soltorn fylls periodvis av starka heliotropiska strömmningar, och det är vanligt att helioner medverkar i ceremonierna. Förutom de gånger som den frånvarande solen dyrkas.
 
G

Guest

Guest
Eftersom ländert sällan är helt isolerade och Tjotahejti kommer vara helt isolerat från Mundanas framsida undantaget då äventyrare så skapar jag Långtbortistani, det finnes en hel del ödeland mellan Tjotahejti och Långtbortistani där handelskaravaner ibland skickas.

Långtbortistani är vad som kan sägas en byrokratisk diktatur, en gång i tiden var det en monarki där den äldste släktingen oavsaett kön fick makten vid nuvarande monarkens frånfälle.
Men pga förbättringar i medicinskt vetande blev många för gammla för att kunna hänge sig åt staten helhjärtat och byrokratin växte till sig.
När en helt invalidiserad adelsman skulle ta makten gjorde byrokratin så att de satte dit en rådgivare som arbetade flitigt och monarkin var tillintetgjord innan monarken avled.

/Zorbeltuss
 

SchteeekarN^

Veteran
Joined
26 Jun 2010
Messages
44
Location
Luleå
Mittutihelveti ett litet mysteriskt land bosatt utav ett krigiskt alvliknande folk kallad Coriolivé

Mittutihelveti har tidigare varit okänt då invånarna är extremt xenofobiska och väldigt bra på att slåss.(samt att dom aldrig ger upp)
När man kommer till Mittutihelveti finns chansen att du hittar övergivna skepp(med allting kvar utom stål eller järn)

coriolivé är ett högrest stolt folk med ordentlig styrka med inget brist på mod och en extrem tolerans för smärta, om detta har att göra med att gener, uppfostran eller att deras favorit krydda har bedövande effekt är det ingen som vet.
medellivslängden på coriolivé är ca 30 år då dom likt gurder ofta biter av mer än dom kan tugga (dock i deras fall så handlar det mer om att utmanas att döda en björn med kniv iställe för att dom tar allt som blänker även om det tillhör en stor elak tirak) det finns dock vissa som sägs ha levt upp till 400 år.

i Mittutihelveti används inget guld då dom anser detta vara en värdelös metall istället kör dom med byteshandel

är int så bra på att skriva men någon som har tråkigt kan ju ta och fylla i lite om det verkar intressant
 
Top