Nekromanti Låt oss hitta på apokalypsscenarion

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Arvidos fokus-trådar har gjort mig sugen på att höra vilka apokalypskoncept ni har på lut. Jag börjar beskriva ett, och ger sedan ett nyckelord som nästa inlägg bygger vidare på. Mitt första koncept blir alltså:

Solen har blivit fruktansvärt het, och att röra sig utomhus under dagen är formligen livsfarligt. Enbart ett fåtal muterade arter har överlevt, och de överlevande människorna gömmer sig under jord och rör sig enbart ute om nätterna. Mörkersynsutrustning är hårdvaluta, mat odlas där solens direkta sken kan omdirigeras och mildras.

Nästa inläggs tema blir: jordbävningar.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Marken började skaka. Enorma flodvågor träffade alla kuststäder, om och om igen över tre månader. Jordbävningar och skalv river ner alla städer, den enda plats som blir säker är på havet.

Det fåtal som har överlevt har gjort det på skepp där våghalsar och galningar ger sig iland för att hitta utrustning och bränsle.

Nästa inläggs tema blir: Bunden Rotation.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Tony.M.Meijer said:
Nästa inläggs tema blir: Bunden Rotation.
Utan förvarning upphör jordens rotation och dess ena halva försätts i evigt mörker. Konflikten mellan de mörka och ljusa länderna eskalerar snabbt och resulterar i att de mörklagda länderna genomför ett storskaligt kärnvapenanfall på den ljusa.

Nu är ena halvan av världen en radioaktiv öken, och den andra är en raskt döende i evig natt. Välj en.

Nästa tema: Genmodifierade grödor.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Nästa tema: Genmodifierade grödor.
Genmodifierade grödor klarar av att ge tillräckligt med mat åt hela världens befolkning. Detta leder till enorm överbefolkning med resulterande pandemier. I ett desperat försök att bota folket odlar man fram nya genmanipulerade grödor som innehåller botemedel mot farsoterna. Dessa botemedels växter råkar dock hamna med andra, experimentella växter när de polineras och detta skapar grödor som slår rot i de som äter dem och förvandlar dem till växt-zombier. Växt-zombierna sprider sig snabbt och eftersom ingen vet vilka genmodifierade grödor som är säkra att äta startar länder krig över omodifierade skördar. Dessa faktorer kolapsar till sist världens sista infrastruktur och världen går under.

Nästa tema: Varulvar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
God45 said:
Nästa tema: Varulvar
Fenrisulven är lös.

Det är den sista tiden inför Världsbranden. Himlen har förmörkats och den stora Vintern har tagit ett dödsgrepp om jorden, med missväxt, svält och krig som följd. Men det är något som trots allt går att hantera. Det krävs lite planering, lite tvång och lite ransonering - och en hel massa soldater - men det går att hantera.

Men efter att Garm slet sig ur Glupahålan så nöjde ulven sig inte med att sluka solen och månen och förmörka himlen, utan spred även sitt gift bland människorna. Det är som en sjukdom som sprids från person till person. Det märktes inte till en början, så Fenrisynglen hann sprida sig rätt långt innan de uppdagades. Och var och en som skadades av ett Fenrisyngel skulle själv komma att bli ett Fenrisyngel.

Innan tredje året av vinter var över så var Fenrisynglen fler än folk. Alla känner någon eller har en släkting som blivit Fenrisyngel. Familjer och släkter har splittrats, det är en yxtid, en klingtid, en vargtid, så syskon ställs mot syskon och föräldrar mot barn. Ingenting kan stå emot dem, inte ens stridsvagnar och helikoptrar.

Det enda som återstår är att gömma sig och hoppas att vargen inte hittar en.

---

Nästa tema: robotar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Sundtrack:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/HWkWg7IWAI4"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/HWkWg7IWAI4" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Vem hade trott att programet för att få robotar att köra kundvagnar skulle urarta så här? Robotarna har skaffat fler och fler vapen och sprider sina arméer. Staten ville först använda teknologin med självmedvetna robotar för sig själv och satte därför inte in nog med trupper. Detta ledde till att robotarna lyckades ta över en bilfabrik och bygga mer avancerade robotar. Robotarna spred sig sedan stad för stad tills bara små enklaver av människor återstår.

Nästa tema: Vädret
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
God45 said:
Nästa tema: Vädret
Den globala uppvärmningen har gjort kaos med vädret. Där solen inte ständigt blänger ned och förvandlar åkrar till öken, så piskas marken av eviga orkaner.

Jordbruk har blivit omöjligt, utom i några få skyddade enklaver. Dit drar sig väldiga flyktingströmmar, och för med sig krig och farsoter i fotspåren. Enklaverna har barrikaderat sig bakom höga murar och spanar oroligt ut över de växande flyktinglägren utanför portarna. I ödemarken där bortom har människor hänfallit till kannibalism för att överleva.

Nästa tema: Pest.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
En sjukdom, som sprids snabbt härjar. Ingen tror först att det är något annat än vanlig influensa, men sedan börjar folk dö snabbt. I alla samhällsklasser, och alla åldrar. Försök görs att att isolera de sjuka, eller stoppa spridningen genom att exempelvis döda alla fåglar i området. Och det kommer ta tid att hitta hur sjukdomen sprids, och i värsta fall så muterar den så pass snabbt att eventuella vaccin blir verkningslösa.

Men dagen snabba samhälle där vi på bara en dag kan flyga tvärs över hela jordklotet gör att någon som blir sjuk hinner träffa mängder med folk och på så vis sprida sjukdomen vidare innan de börjar uppvisa symptom.

Nästa tema: Cyber warfare
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Ulfgeir said:
Nästa tema: Cyber warfare
Cyberhjärnorna var en succé. Inte nog med att du ständigt kunde ha tillgång till oändlig beräkningskraft och kunskap via via det trådlösa cybernätet: cyberhjärnorna kunde växa och reparera sig själva självständigt och dessutom implantera sig direkt i foster om modern hade en cyberhjärna.

Så kom Cybermästarna, fruktansvärda hackers som med mardrömmar, löften om oändlig njutning eller direkt tankekontroll förslavade den cyberiserade befolkningen. Cybermästarnas krig mellan varandra var förödande och pågår fortfarande i solsystemets rostiga ruiner. Ocyberiserade människor gör motstånd mot de övermänskligt koordinerade och modiga slavarméerna och vissa cyberslavar har lyckats bryta sig fria genom att ta sig dit cybernätet inte har täckning.

Nästa tema: Utomjordingar
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Krille said:
Nästa tema: television.
När alla världsproblem var lösta, och med höf välfärd för alla, med ökade möjligheter att beställa allt vi sina smarta TV-apparater, och den stora kvaliten på interaktiv 3D-porr så slutade folk träffas på riktig eller ens ha sex. På en generation dog hela befolkningen ut, utom några bakåtsträvare som vägrade se på TV.

Dessa har nu blivit så många att de få områdena med grönska som återstår är allt för små, och de måste ge sig in i den teknologiska ödemarken för att hitta ny jord.

Nästa tema: Religion
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Rymdhamster said:
Nästa tema: Religion
Altjira återvänder till världen och Drömtiden återupptas. Gudar, andar och individer börjar omforma landskapet, naturlagarna, sociala regler tills allt är så skruvat att världen knappt går att känna igen. En familj är en flod, ett löfte ett sår och kängurur studsar över himlavalvet, deras spillning fräter sönder den gamla världen. Människorna klamrar sig fast vid sina gamla ritualer och försöker förtvivlat återskapa verkligheten de en gång bodde i men det är svårt när barn är något man tillverkar av lera, kunskap något man får av att drömma och hunger en känsla som bäst fördrivs genom offer.

Nästa tema: Vampyrer
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Wilmer said:
Nästa tema: Vampyrer
De Ofödda steg upp ur årtusendens slummer, och de törstade efter blod. Deras vampyriska avkomma infiltrerade de högsta lagren av regeringar och stater, och drev människorna likt boskap in i slaktfabrikernas gap. Nu står människornas städer öde, vildmarken hemsöks av odöda monster, och de Ofödda, förskansade i sina väldiga borgar, törstar ännu. Det lilla fåtalet överlevare har gömt sig noga i skogarnas djup och städernas dolda skrymslen -- de har underkastat sig religiösa ledare vars stränga disciplin låter dem hålla Smittan ute ur sina samhällen, och vars löften om ett framtida lyckorike gör livet uthärdligt. Men vampyrerna är ständigt på jakt efter nya offer, och snaran dras åt...

Nästa tema: Accelererande evolution
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Dnalor said:
Nästa tema: Accelererande evolution
Om du läser det här så är du lovligt byte. Du var i och för sig lovligt byte sedan tidigare. Skillnaden är att nu vet du om det.

Det började med en höggravid nioårig flicka i juni år 2000 som kom in på sjukhuset där jag jobbade. Hon födde trillingar ungefär fem veckor för tidigt. Eller nio år för tidigt, beroende på hur man ser på saken. Både flickan och barnen överlevde. Hon tog inte några som helst förmaningar om att leva sunt, eller ens om säker sex. Hon var rent av otrevlig. För hennes del handlade om att "skita ut ungarna och åka hem".

Döm om min förvåning när hon kom tillbaka nästan på dagen ett år senare, i 2001, återigen höggravid och födde fyrlingar. Mamman och de tre barnen från den föregående förlossningen levde då i olika fosterhem.

Jag började forska i saken. Den nu tioåriga mamman var ett av fyra barn som en tioårig flicka födde år 1991. Den flickan avled arton år gammal som mor till 33 olika barn, alla bortadopterade till olika fosterföräldrar. Som om inte det var nog så fanns det totalt 21 kända barnbarn och ett antal till var på väg. Och för att göra det ännu värre så var flickan från 1991 bortadopterad även hon, men jag kunde inte spåra hur det såg ut där.

Antag att varje sådan här flicka kan föda 3,6 barn per år under en tioårsperiod, för att göra det enkelt att räkna. Det innebär 36 barn per mor per ny generation -- och en ny generation inleds var tionde år, för övrigt. 18 av dessa kan bli mödrar i nästa generation, vilket ger 648 barn i den generationen. Vilket ger 11664 barn i nästa generation. Och efter totalt 40 år så har vi 209 952 barn. Och efter femtio år 3,7 miljoner -- tillräckligt för att översvämma något av Europas mindre länder. Jag har mina skäl att tro att flickan från 1991 inte var generation 0, utan snarare generation 2. Det innebär att just nu så håller generation 3 på att föda generation 4 -- de drygt 200 000 barn som om tio år kommer att översvämma Europa.

Det är inte bara en hemskt hög nativitet som utmärker de här unga föräldrarna, utan också ett tämligen starkt sociopatiskt beteende. Ingen av dem har brytt sig om deras barn i någon högre utsträckning. Åtskilliga är redan kända hos polisen som problembarn, "bokstavsbarn" eller kriminella. Trots ett osunt leverne så är de ofta i bättre fysisk form än normala barn. Fetma är mycket mindre vanligt, och i de fall där man kan jämföra betyg i fysisk träning så är de ofta högre hos generation 3-barnen.

Jag börjar misstänka att något nytt håller på att hända. En andra människoras håller på att växa fram. Jag menar inte en ny ras som i vulgärbegreppet, utan en riktig ny ras. En homo sapiens nova, skilt från homo sapiens sapiens, och att denna nya ras kommer att konkurrera med oss på samma sätt som vi konkurrerade med homo sapiens neanderthaliensis.

Jag tror att den nya rasen redan vet om det. Det finns en ordning i kaoset. De håller ihop på något sätt. Det finns en samlad bild som sprider sig genom hela samhället från problembarn till aggressiva radikala ungdomar till hänsynslösa företagsledare och politiker. Det finns ett dolt nätverk någonstans under ytan som knyter samman den nya rasen och den är helt inställd på att konkurrera ut oss och ta över.

Jag kan tänka mig att du just nu försöker bortförklara det här som en löjlig internetskröna. Nioåringar som föder fyrlingar en gång om året? Jag tänker inte klandra dig i så fall. Det tog mig två år att acceptera fakta. Hur lång tid kommer det ta för dig, och kommer du överleva så länge om du inte vet?

Men tro inte enbart på vad jag säger. Sök fakta själv. Försök ta reda på vad som händer. Hittar du något, offentliggör det. Låt oss andra få reda på det. Eller göm dig under en sten.

Valet är ditt.

---

Nästa tema: Katter!
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
I kattskit finns en bakterie eller mikrob, fan om jag bryr mig – jag är sjuksköterska. Mikroben ger en speciell slags encefalit, alltså hjärninflammation, hos möss och sorkar. Smittan innebär att de blir attraherade av kattpiss, de tycker det luktar gott, och att de blir omdömeslösa.

Idag finns ett fenomen som kallas Cat-ladies. Det är (inte enbart) kvinnor som har väldigt många katter. Sambandet är spekulativt, men jag spekulerar lite.

Idag drabbar den här speciella hjärninflammationen främst äldre, vad det verkar som, eller socialt missanpassade. Det ändrar sig i takt med att vårt samhälle blir mer dömande mot dessa människor och mikroben måste överleva. Snart har vi ett maktskikt med omdömeslösa katt-piss-älskare utan vidare intresse i mänsklig kärlek. I takt med att katt-piss-poolerna växer, katt-bordellerna tar över city och reproduktionstakten minskar börjar samma elit-hjärnor att intressera sig för avel, för att få ut lite mer av sina animaliska älskare. Naturligtvis tar detta sig olika uttryck, men vad som visar sig mest fatalt för oss människor är de som intellektuella som önskar sig smarta och självständiga katter, kanske med lite ”riv i”, som kan substituera inte bara den sexuella aspekten av ett långt förhållande, utan också jämlikheten och den intellektuella utmaningen...

Sagt och gjort, katters lojalitet är ett känt förhållande. Vi behöver inte orda om hur de behandlar sina partners, eller vilka metoder de använder för utpressning när deras älskare börjar ana oråd.

Snart är vi de jagade.

Nästa tema: Teeth and tongue landscape
Teeth and tongue landscape
 
Top