Nekromanti Låt oss bygga en fyndtabell

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
Animerar tråden lite..synd att sluta på 90 liksom..
91. Statyett i svart sten. Föreställande en kvinna födande något tentakelprytt. Känns kall i handen.
92. Förtorkad läderväska med t12 slungprojektiler i bly med Symbariska tecken på dem. Den som kan läsa dem ser att det är ett namn inristade i dem.
93. Ett litet tomt bronsskrin med drakmotiv. Skramlar som något är i och är tyngre än det borde vara, trots att det är tomt.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
94. En torr liten läderpung innehållande en fiskekrok i ben. Tillsammans med kroken ligger ett halssmycke i järn, utan kedja, med en bild ingraverad. Bilden föreställer vad som ser ut att vara något slags fågeldjur som reser sig ur vatten, omgiven av skogens mörker.

95. En groda snidad i hård mörk trä. Grodan är i bra skick, bortsett från ryggen som verkar sliten. Skulle någon få för sig att slicka på ryggen av grodan känner denne en stark smak av rå fisk. Smaken tycks inte försvinna från grodan, hur många gånger man än slickar.

96. Öronsmycken i silver, föreställande människor spelandes på flöjtar, ridandes på stora ormar. Den som bär dessa smycken en månklar natt kan höra flöjterna spela visor från forna tider.

97. Udda pilspetsar i koppar, liknande kränkor med vingar. Kränkornas ögon pryds av små röda stenar. Skulle spetsarna användas och träffa någon, kommer denne drömma mardrömmar de kommande sju nätterna. Drömmarna varierar, men slutar alltid med att personen får sina ögon uthackade av groteska kränkor. Detta händer endast om den träffade överlever skottet, såklart.
 

sodcactus

Veteran
Joined
8 Aug 2014
Messages
10
98. Ett hängsmycke i guld med en blåfärgad sten innefattad i en ögonformad infattning. Kedjan saknar låsanordning och är så kort att de flesta inte får den över huvudet. Stenen lyser med ett svagt ljus om någon använder sinnespåverkande magi mot bäraren.

99. En liten järngryta, bucklig och sotig. Verkar rymma ca 2 liter. Vatten kokar upp ovanligt fort i grytan.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
100. Hjälm i rostigt järn, prydd med skruvade trollhorn och ett ansiktsvisir av brons.

Hurra! Vi har en fyndtabell med hundra fantastiska kuriositeter, tack till alla i tråden som hjälpt till. Det här måste vi se till att använda på något sätt, kanske sätta ihop till en pdf för gratis nedladdning i butiken? Återkommer.
Men jag tycker inte vi slutar där:

101. Nål i koppar vars huvud bär en kilskriftssymbol som en Lärd mästare med ett lyckat Listig kan se är symbolen för Korruption/mörker. Om någon sticks med nålen är det en 50% chans att denne inom 1T10 dagar drabbas av 1T6 korruption. Därefter smulas nålen sönder till ett fint pulver.
102. Träsked med avbildningar av kungar och härskare.
103. Lerstatyett föreställandes en abnormt lång och smal människofigur vars huvud är en treögd dödskalle.
104. Tjurhorn prytt med intrikata mönster inristade och ifyllda med blå färg.
105. Svartmålad lerskål med ett hemligt utrymme. Ett lyckat [Listig -3] kan upptäcka att botten går att skruva loss, och i den ligger ett gyllene blad, som ett guldmålat björklöv som börjar skaka och prassla om vandöda är i närheten.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Den här tabellen (eller ännu hellre en T1000-variant :grin:) skulle mycket riktigt bli en underbar PDF. Jag håller tummarna, och ska se om jag får några idéer att bidra med.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
106. Tre brunfläckiga ägg i knytnävsstorlek.
107. Sliten och naggad segelduk med glittrande broderat mönster.
108. En gjutform i härdad lera avsedd för primitiva men effektiva pilspetsar. Gjuter fyra spetsar per omgång.
 

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
109: En mörkbrun korkad vinflaska med innehåll. En svartvit etikett med en kulle och en mölla är kvar men sliten och svår att tyda. Ett lyckat [Listig -3] avslöjar att det är ett vin kallat "Sylbaergor".
110: En kam av ben med ett snidat motiv föreställande två fiskar
111: En skål i silver med motiv föreställande nakna dansande kvinnor som håller varandra i händerna.
112: En vacker fotlänk i silver med små hjärtan av bärnsten.
113: En mindre ihoprullad matta med ett broderi föreställande: [Slå en ny T100 på denna tabell och använd resultatet som motiv]
114: En hjälm med en plym av svart hästsvans. Hjälmen är i utmärkt skick liksom plymen.
115: Ett mumifierat och smyckat mindre djur. [1T6: 1: Katt, 2: Hund 3: Kanin, 4: Fågel, 5: Råtta, 6: Räv]
 

drillowiz

Älskar spel
Joined
25 May 2015
Messages
19
116: Ett praktfullt signalhorn graverat med snirkliga mönster. En hornstöt från detta horn kan, om det blåses i bärarens nöd eller till varning för någon annan, höras på flera mils avstånd. Vilken varelse hornet kommer från är okänt.

117: Ett enkelt skrin i mörkt trä, innehållandes 1T6 vita frön. Fröna kan användas för följande:
1. Om fröna planterad i korrumperad jord kommer det omkringliggande området renas från korruption. Styggelser undviker träden, vilka kläds av vit bark och isblå löv. De svarta bären från träden är dock livsfarliga att äta (innehåller korruption, 1T6 permanent vid förtärning eller bränning).
2. Om minst tre frön planteras så pass nära att deras rötter kan nå varandra bildar platsen mellan träden ett permanent sanktum. Ingen styggelse kan träda in mellan träden.
Utöver detta bränner fröna mot huden på de som är märkta av permanent korruption.

118: Ett armband i ärgat silver. 7 små pärlor hänger från det i silvertrådar, likt daggdroppar i spindelväv. Ingen kommer längre kunna bli förälskad i personen som tar med sig armbandet. Enda sättet att bryta denna förbannelse är att ge sin förälskelse detta armband, varpå han/hon kommer vara förälskade resten av livet (dör mottagaren kommer givaren leva med evig hjärtesorg).

119: En liten flöjt i silver, ca 5 cm lång. Lockar till sig baigorner om den blåses i Davokar.

120: En svart himlasten, stor som en knytnäve. Den som stirrar in i stenen upplever till slut obehag och svindel, till följd av att stenen tre sig bottenlös. Kan användas som tortyrredskap, då svindeln till slut framkallar dödsångest och är svår att slita blicken från.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
121. Mumifierat katthuvud med järnkulor i ögonhålorna. På varje kula finns en mystisk runa.
122. Spindelfigurin i alabaster, stor som en tummnagel
123. Maläten huvudduk i blodrött grovt tyg.
124. Oxhuvud i koppar
125. Kantig, vas i blåskimrande glas. Innehåller en grön sörja.
 

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
126. En grönärgad tunn och tillbucklad kopparplåt 30*30 Cm med kilskrift, nakna glada och dansande figurer. Om texten tyds så är det första delen av symbarisk förhäxa besvärjelse. Hmm var är nästa del?
127. Ett vackert silversmycke med kilskrift (betyder din för evigt) och en blodröd sten. Dör smyckets ägare vaknar hen till liv igen. Törstande och hungrande efter varmt kött och blod.
 

Henkedge

Veteran
Joined
8 Dec 2015
Messages
36
Location
Lund
Jag satte ihop en PDF från de 100 första förslagen, en första version finns att hämta här:
https://www.dropbox.com/s/n2s8lcy254..._v1-0.pdf?dl=0

Jag tog mig friheten att ändra en smula i några av förslagen, samt korrigera de språkliga felaktigheter jag hittade. Jag är dock inget läshuvud, så jag tar tacksamt emot korrektur eller andra ändringar.

Jag har också lånat en del designelement från Järnringen, så om det strider mot någon regel får ni gärna påpeka detta så ändrar jag.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Så jävla bra, jag blir alldeles varm inombords. Tack Henkedge!
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
SÅ KUNGLIGT!
Stående ovationer Henkedge. Den åker raka vägen ner i kampanjlådan.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Mycket snyggt! Nu ska vi bara komma på 73 fynd till så vi kommer upp i 200! :)
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
128. Dolk med handtag föreställande en karikerad svartalf med groteska drag. Gör +T4 skada mot svartalfer, dock kommer alla svartalfer hata personen instinktivt om den används mot en av dem, dessutom väcker snideriet anstöt bara genom sitt utseende.
 

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
129. Ett snidat jakthorn föreställande en sårad alvisk jägare och en stor vild sugga, med ett spjut i sidan. Symbarisk text lyder - jaktens tid är nu
130. Ett felpräglat symbariskt kopparmynt. Texten bakochfram.
 
Top