Nekromanti Låt det inte fortsätta!

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Måste bara påpeka för dem som inte insett det att sajten Äventyrscentralen (http://www.rollspel.just.nu) antagligen inte har ett enda lagligt äventyr. Allt material är taget utan författarnas tillstånd.

Trots att jag bett dem att ta bort materialet skrivet av mig ligger det fortfarande kvar. De har till och med sagt att de skulle ta bort det, samma kväll till och med, och det var flera veckor sedan!

När jag påpekade detta i deras gästbok tog de genast bort mitt inlägg. Uppmanar alltså alla att bojkotta Äventyrscentralen!

/Gollum - ...som ett bi

Dagen D närmar sig. AW4.01.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Sant, jag upptäckte ett av mina egna äventyr. Inte för att jag har något emot det egentligen men de kunde frågat ialla fall.

/Per
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Måste bara påpeka för dem som inte insett det att sajten Äventyrscentralen (http://www.rollspel.just.nu) antagligen inte har ett enda lagligt äventyr. Allt material är taget utan författarnas tillstånd.

Där gjorde du precis reklam för dom! Hade inte hört talas om sidan innan, men nu ska jag kolla upp den.../images/icons/smile.gif Nä men seriöst, för jäkligt om de snor äventyr och lägger upp mot författarens vilja. Det finns flera äventyr jag sett på i stort sett alla "äventyrsarkiv" jag hittat. Undrar om författarna vet om det...

Mina äventyr ligger säkert förvarade i en skrivbordslåda...hoppsan nu försa jag mig!/images/icons/wink.gif


//[color:red]Feuflux
"Frågan är inte vad jag kan göra för dom, det är vad dom kan göra för mig."</font color=red>
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Sant, jag upptäckte ett av mina egna äventyr. Inte för att jag har något emot det egentligen men de kunde frågat ialla fall.<p><hr></blockquote><p>Jag skulle vilja kalla dem oseriösa. Kan man inte ta bort äventyr för att författaren ber dem så är det väldigt oseriöst. Fast, om det är de enda äventyr de har så... *skrattar*

/Honken!

--
Reality is for those who lack Imagination.
-The Shadowrun Matrix Book.
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Det är j*gt dålig stil... Då vore det bättre om de länkade till äventyrens "officiella" sida, så att man kunde se dem på sin rätta plats och utan att författaren tar illa upp. Det gör ju exempelvis Äventyrsbanken (bara Eon).

Kollade på sidan och fann paradoxalt nog följande strof:

OBS! Ifall du hittar ditt äventyr/annat här ock absolut inte kan tänka dig att delge det till världen från detta ställe så underrätta mig så skall jag genast åtgärda det!


Det är helt klart inte schysst!



Det Förglömda: <A HREF="http://rollspel.hemployment.com" target="_new">http://rollspel.hemployment.com</A><P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Flash Back on 2001-05-07 16:45.</EM></FONT></P>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"OBS! Ifall du hittar ditt äventyr/annat här ock absolut inte kan tänka dig att delge det till världen från detta ställe så underrätta mig så skall jag genast åtgärda det!"

"Det är helt klart inte schysst!"

Nej det är det inte, eftersom man måste ha tillstånd från upphovsmannen att sprida det, alltså...Fråga först, lägg ut sedan vid godkännande, och inte tvärtom.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Anmäl!?

Det måste man väl kunna göra... Vad tror ni att jan guillou skulle säga om någon snodde hans alster och la upp på en sida på Internet som han inte hade godkänt?

Gabriel
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Lista över rollspel folk har gjort!

Rollspel:

Burk Krig - ett komiskt rollspel, där innvånarna är burkar, jo aluminium burkar, i en mörk framtid- av: olika *välgjort*

Ett enkelt rollspel - som det låter, ett rollspel med enkla regler, i en fantasyvärld - av: ?

Getto Pigs - du spelar en gris år 3243 på mars - av: Robin L Persson

Kaos - ett framtidsrollspel där alla planeter slagits ihop och bildat en stor, folkslag från en medeltids/fantasy dimesion hat tagit sig in på den nya planeten... - av: Niklas Kurkkio *välgjort*

Kaos2 - Uppföljaren till Kaos, och utspelas i en framtida Science Fiction - Fantasy värld. En slags blandning av Mutant Chronicles och Drakar & Demoner skulle man kunna säga. Detta är andra versionen, med en liten kampanj
bestående av tre äventyr konverterade från Kaos Version 1.0. - av: Niklas Kurkkio *välgjort*

Mega Chicken - ett rollspel där du spelar en muterad kyckling - av: Måns Eriksson *välgjort*

Raptormania - i en annan dimesion dog aldrig dinosaurierna ut... - av: Robin L Persson

Secret Service - ett äventyr i nutid med typ D&D reglerna - av: Måns Eriksson & Krister Fredholm

Shadowzone - ett kort rollspel i framtidsmiljö - av: Tommy Kullander

The Smurfs - utspelar sig i "smurfskogen" som ligger i "smurfvärlden" såklart - av: Micael "MooSe" Jerkenstam *välgjort*

Troll - som det låter ett rollspel i trollens värld - av: Robin Rönnlund *välgjort*

Waterworld - gissa vad detta kan handla om? har man sett filmen "Waterworld" så han man nog en god aning - av: ?



Gabriel
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Anmäl!?

Det är klart det går att anmäla, men det skall göras av den drabbade... Svenska lagar gäller på sajter i Sverige och utomlands om de riktar sig till svenskar.

T.ex. har jag sätt en MERP-artikel av Anders Blixt på den sajten som är ligger i original på www.rollspel.com. Tror inte Anders Blixt vet om det ens??

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Nån annan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
93
Han som har Äventyrsbanken fråga runt här på forumet för ett tag sedan och frågade om det var okej det han gjorde och då var det ingen som klagade...
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Re: Anmäl!?

T.ex. har jag sätt en MERP-artikel av Anders Blixt på den sajten som är ligger i original på www.rollspel.com. Tror inte Anders Blixt vet om det ens??


Har jag svårt att tro eftersom Anders Blixt är en av ägarna till Rävspel. Vilka är de som ligger bakom www.rollspel.com Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Re: Anmäl!?

Läs meningen igen och observera att det står att originalet ligger på Rollspel.com... :)

/Gollum - har örnblick

Dagen D närmar sig. AW4.01.
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Du menar ägaren av Äventyrscentralen antar jag?

Han måste ändå fråga författarna innan han får lägga upp materialet. Att skriva ett inlägg på ett forum är inte att ha frågat författarna.

/Gollum - vet det

Dagen D närmar sig. AW4.01.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Materialstöld är dålig stil:-(

Även www.rollspel.com utsätts lite då och då för att folk bara plockar åt sig vad de känner för från sajten, vilket faktiskt är rejält trist. Det är de som gör materialet som har exklusiv rätt att välja var de vill bli publicerade - inte ett privilegium för vem som helst som gör en hemsida att ta det material den känner för...

Just ÄventyrsCentralen känns lite tjatigt:-( Efter att författare slagit larm sade vi åt dem för länge sedan att ta ner material de inte hade rätt till. Vilket faktiskt också skedde. Sedan har samma material lagts upp nu igen, fortfarande utan författarnas samtycke.

Dålig stil:-(

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Re: Anmäl!?

Så kan det gå när man läser...lite väl snabbt... ;)

Milrik av Remos som borde lära sig läsa lite bättre

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
"Han som har Äventyrsbanken fråga runt här på forumet för ett tag sedan och frågade om det var okej det han gjorde och då var det ingen som klagade..."

Det var väl bra att han gjorde det men man kan väl inte förutsätta att alla äventyrs författare brukar vara på forumet.


/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Äventyrsbanken och Äventyrscentralen är inte samma sak. Det Äventyrsbanken gör är fullt lagligt eftersom de endast [f]länkar[/f] till äventyren, som alltså läses på sina respektive sidor.

Äventyrscentralen publicerar äventyren på sin egen sajt, utan att man ens kan se varifrån originalet kommer, mer än vem som skrivit det...

Ser du skillnaden?


Det Förglömda: <A HREF="http://rollspel.hemployment.com" target="_new">http://rollspel.hemployment.com</A>
 

Nån annan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
93
Är inte Äventyrsbanken och Äventyrscentralen samam sajt?
Vad fel man kan minnas...
aja... /images/icons/smile.gif
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Att skriva ett inlägg på ett forum är inte att ha frågat författarna.

Nja, det skulle kanske kunna jämföras med att skriva det i en byhålas lokaltidning. Det viktiga är ju inte att man bara frågar, utan att man frågar rätt personer. Vilket jag vet inte har skett, www.rollspel.nus egen "Bosse" är drabbad (och måttligt road över detta faktum).

/Azagthoth
 
Top