Nekromanti Låsbåge

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
Jag förändrade armborst i Järn.

Låsbåge (armborst)
Färdighet: Bågskytte
Skada: 5T6
Egenskaper: Laddas, Otymplig, Trubbig, Lättanvänt

Laddas
Behöver laddas om efter varje avfyrad projektil. Ladda om görs som ett val under handlingen överblick.

Lättanvänt
Om färdighetsvärdet är mindre än 45, så är färdighetsvärdet för att använda vapnet 45.

I våran kampanj så använder mörkalver (som har blivit ondingarna så här långt) gärna låsbåge. Jag ville dock göra den mer olik pilbågarna och enligt säkra källor (lite sidor på nätet) så är de största skillnaderna att den är lättare att skjuta med, väldigt kraftfull och långsam. (Andra egenskaper är också att det är dyrt/komplicerat att konstruera och bräckligt, men det får man rollspela istället.) Jag är lite osäker på skadan, eftersom man bara kan skjuta varannan runda så skulle man kunna höja med en tärning till, men det är ju ändå järnålder så det ska ju inte vara något supervapen.

Edit: Ska också tillägga att jag beskriver dem som ganska enkla. Dras upp med getfot och låsmekanismen använder en nöt av ben.

Har ni förändrat/förbättrat något vapen eller lagt till något nytt?
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
"Lättanvänt
Om färdighetsvärdet är mindre än 45, så är färdighetsvärdet för att använda vapnet 45."

Det här gillar jag, det är snyggt. Nu minns jag inte alls som finns i Järn (inte kunnat spela :( ), är det här något du kom på själv eller är det från regelboken?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
Nej, egenskapen Lättanvänt hittade jag på själv. Tycker överlag att liknande egenskap generellt saknas för armborst i rollspel. Trots att det verkar vara det mest utmärkande med armborst historiskt.

Har man åtta veckor på sig att öva kommer armborstskyttarna vara bättre än långbågsskyttarna, har man åtta år på sig så kommer långbågsskyttarna vara bättre.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
En annan sak som utmärker Armborst historiskt. både för jakt och i krig och nästan alla situationer. 'r att det var dåtidens sniper vapen.

med ett armborst kan du lägga dig på ett bra ställe. med armborstet spänt och vänta på exakt rätt tillfälle och trycka av. Detta är en omöjlighet med en båge då du inte kan stå med den spänd och vänta. du måste spänna den och skjuta
 
Top