WRNU Låsa tråd på användares begäran

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag tycker det är lite tråkig stil att låsa trådar bara för att trådstartaren tröttnat på dem. Det blir lite som att starta en diskussion, och sen när folk blir engagerade i den så säger man ”stopp och belägg, nu vill jag inte att ni pratar mer”.

Om man som trådstartare känner att man fått ut det man ville ur en diskussion så kan man dra sig ur, istället för att säga till alla andra att hålla tyst.

Jag tröttnade inte på ämnet, jag tröttnade på att grälsjuka forumiter gick OT i den. Det finns massor med exempel på hur folk brutit ut sidospår i egna trådar och fortsatt samtalet där.
Om det är OT i en tråd så bör det vara upp till moderatorerna att hantera det, inte upp till trådstartaren att begära stängning.

Oftast när vi får ett önskemål från trådstartaren att låsa en tråd är den redan på vår radar. Om vi då finner att klimatet på forumet skulle må dåligt av att tråden är öppen, har gått rejält OT eller är på väg dit, eller om den signifikativt skulle påverka trådstartaren negativt, så händer det att vi låser tråden.

Om någon vill fortsätta diskussionen som de anser sig förvägrade och det faller inom ramen för forumets regler, är det fritt fram att starta en ny, egen tråd.

Vi har alltså inga hårda principer eller regler kring detta, utan tar det fall för fall, där forumets klimat som helhet väger tungt i vår bedömning.

MVH

/Magnus

Jag blev lite förvånad när jag såg att tråden blivit låst på användarens begäran. Jag kan förstå det men blev förvånad att se den låst direkt utan att ha fått några tillsägningar av admin först. Jag tycker att de som figurerar som admin här på forumet gör ett tokbra jobb. De håller oss som postar i forumet på banan i trådarna och oftast så krävs det bara en tillsägelse och de av oss som spårar ur rättar in oss i ledet igen, precis som vi ska. Jag talar från egen erfarenhet. Med det sagt, jag blev förvånad att tråden stängdes utan några tillsägelser och kan hålla med @Vitulv att det blir lite konstigt att först be om att få ordet och sen när folk svävar ur "lämna"- och låsa rummet.

Jag hade gärna velat se alla kommande inlägg för jag tycker att @wilper ställer en fullt legitim och spännande fråga om ett ämne som berör. Och med det sagt, hoppas jag inte att @wilper blir avskräckt från att starta fler trådar i framtiden.

Jag tröttnade inte på ämnet, jag tröttnade på att grälsjuka forumiter gick OT i den.
Det här inlägget, som inte ens låg i tråden som låstes, var nog det hårdaste och mest raljanta av alla inlägg som tråden gav upphov till :)

Dags att låsa denna med kanske?

;)

Jag skojar. Jag tycker överlag att man ska låsa så få trådar som möjligt. Bättre att stänga av de som inte kan hantera ämnet från tråden.

Jag har startat några trådar back in the day som jag har ångrat. Men idag hade jag nog inte brytt mig. Diskussioner får gärna vara spretiga. Det är en feature. Tycker jag.

Jag blev lite förvånad när jag såg att tråden blivit låst på användarens begäran. Jag kan förstå det men blev förvånad att se den låst direkt utan att ha fått några tillsägningar av admin först. Jag tycker att de som figurerar som admin här på forumet gör ett tokbra jobb. De håller oss som postar i forumet på banan i trådarna och oftast så krävs det bara en tillsägelse och de av oss som spårar ur rättar in oss i ledet igen, precis som vi ska. Jag talar från egen erfarenhet. Med det sagt, jag blev förvånad att tråden stängdes utan några tillsägelser och kan hålla med @Vitulv att det blir lite konstigt att först be om att få ordet och sen när folk svävar ur "lämna"- och låsa rummet.
Just AI trådar har väl visat sig bryta trenden och vara ett ämne där folk inte kan hålla sig i skinnet. Var en period där ett antal trådar om AI fick stängas på grund av stämningen vill jag minnas. Så förstår att tråden kanske stängdes lite snabbare på begäran från trådstartaren när man kunde urskilja tongångar från tidigare trådar där stämningen urartat.

Just AI trådar har väl visat sig bryta trenden och vara ett ämne där folk inte kan hålla sig i skinnet. Var en period där ett antal trådar om AI fick stängas på grund av stämningen vill jag minnas. Så förstår att tråden kanske stängdes lite snabbare på begäran från trådstartaren när man kunde urskilja tongångar från tidigare trådar där stämningen urartat.
Tycker dock att det är väldigt viktigt att vi pratar om AI. Och jag tyckte ingången var intressant och djärv.

Tycker dock att det är väldigt viktigt att vi pratar om AI. Och jag tyckte ingången var intressant och djärv.
Där håller jag helt och hållet med dig. Och det är inget som hindrar att nya trådar startas på ämnet som är lite mer öppna och diskuterar det ur ett bredare perspektiv. I den tråd vi talar om här så handlade det specifikt om Wilmers verk, ingen har hindrat någon från att starta en tråd som handlar om att använda AI i rollspelsproduktion på ett bredare plan.

Där håller jag helt och hållet med dig. Och det är inget som hindrar att nya trådar startas på ämnet som är lite mer öppna och diskuterar det ur ett bredare perspektiv. I den tråd vi talar om här så handlade det specifikt om Wilmers verk, ingen har hindrat någon från att starta en tråd som handlar om att använda AI i rollspelsproduktion på ett bredare plan.
Jag tycker mig höra att en ny A.I-tråd kommer startas...
Hold on to your pantyhose! 😅 😁 😁

Nu används väl inte taggar för trådar här på forumet men på andra forum som exempelvis rpg.net kan trådar med hög risk att spåra ur markeras A-game (eller liknande) vilket betyder att alla som skriver i den uppmanas visa sin högsta standard, inga fula tricks, och att tråden kommer att modereras striktare än det som är forumets vanliga nivå.

Jag säger inte att rollspel.nu behöver införa ett helt system med taggar. Men just AI-trådar har visat sig vara svårtyglade...

Jag kan iofs se en poäng i att en tråd låses där trådstartaren har ställt en specifik fråga, anser sig ha fått svar på frågeställningen och tråden sedan svävar iväg off-topic. Och så var väl fallet i den tråden som diskuteras här.

Hade inte @verlandes. en tråd som blev "låst på trådstartarens begäran" rätt nyligen? Jag tänker att det är problematiskt om principen är att trådstartaren kan låta låsa tråden helt på eget godtycke (för det etablerar någon form av "trådstartaren äger tråden"-princip som jag tror är osund), men om modsen ser att det finns en urballningsrisk och TS inte längre vill ha tråden öppen är det väl inget konstigt egentligen - men jag kan tycka att det är modsens beslut och det borde vara "Tråd låst" istället för "Tråd låst på trådstartarens begäran".

Nu används väl inte taggar för trådar här på forumet men på andra forum som exempelvis rpg.net kan trådar med hög risk att spåra ur markeras A-game (eller liknande) vilket betyder att alla som skriver i den uppmanas visa sin högsta standard, inga fula tricks, och att tråden kommer att modereras striktare än det som är forumets vanliga nivå.

Jag säger inte att rollspel.nu behöver införa ett helt system med taggar. Men just AI-trådar har visat sig vara svårtyglade...
Jag tycker att det låter som en bra grej. Bra tips.

Jag kan iofs se en poäng i att en tråd låses där trådstartaren har ställt en specifik fråga, anser sig ha fått svar på frågeställningen och tråden sedan svävar iväg off-topic. Och så var väl fallet i den tråden som diskuteras här.
Det kan jag också göra, förutsatt att det framgår att tråden kommer låsas inom kort eller på nått annat pedagogiskt sätt.

Om det är off-topic så är det upp till moderatorerna att moderera, och det är det väl egentligen inte någon som har synpunkter på. Men om det pågår en bra diskussion ser jag inte poängen med att stänga en tråd bara för att trådstartaren känner sig nöjd med den. Det skadar väl inte trådstartaren att tråden används för diskussion, även om denne inte längre tycker sig behöva delta?

Som någon som kämpade länge för att få en av sina egna trådar låsta på grund av allt off topic (möjligen orsakat av ett väldigt otydligt startinlägg); möjligheten att avsluta bevakningen på ens egen tråd är guld värd!

Sure, nån enstaka person kommer fortfarande citera dig, men helt plötsligt slipper du alla aviseringar från de där off topic diskussionerna som pågår i den.

Back