Nekromanti Långa sjöresor

Ichabod_UBBT

Warrior
Jag satte mig precis och skulle räkna ut hur en lång sjöresa från Tiban till Jen (i Ziu) skulle gå.

Hehe... altså, jag kan inte slå 10 slag varje dag på en resa som tar flera månader... :gremlaugh: Tycker ni jag ska förenkla det till ett slag per vecka?

Eller är jag för grov i beräkningarna då?

Ichabod_UBBT

Warrior
Jag gjorde visserligen vissa felberäkningar, eftersom jag inte kunde regelerna när jag började. Men det är fortfarande en herrans massa slag. TIllslut lyckades jag få ordning på det genom att göra en Exel-tabell där allting fick lite med överskådning, samt måttade en hel del värden på måfå... det blev en intressant resa på en och en halv månad...

Stormar, stiltje, pirater och valar... allt som gör en resa värd att resa finns med.

Hur brukar ni göra på långa resor, innan har jag mest improviserat ihop en resa. Men det har varit så svårt att veta hur lång tid det tar...

Phelan

Hero
Med tanke på hur tidskrävande reglerna för navigation, vind, strömmar etc är så har jag aldrig använt dessa under ett spelmöte. Det har däremot hänt att jag slagit ut en sjöresa i förväg, inklusive händelser, så att det varit förberett. Alternativet är ju som sagt att minska ned antalet slag, så att ett slag får visa hur det går under flertalet dagar. Eller bara improvisera helt :gremsmile:

Mvh / Phelan

Marcus J

Hero
För att citera Nightowl: "Nepal! Ni är där."

I vanliga fall så brukar själva resan inte prioriteras när det kommer till spelande men en längre resa förtjänar faktiskt det.Själv så skulle jag aldrig orka slå fram allt det där utan hade helt promt bestämmt själv vad som skulle hända." Hmm, de har haft bra vindar ett tag nu, dags för lite stilje."

/Marcus som är bekväm(läs:lat).

Syeth-hd

Warrior
annars kan tiden spenderas att göra saker. sjömänn betalar sin resa med att arbeta. krigare duelerar för att öva färdigheterna. lärda kanske utbildar villiga sjömän (mot betalning). Magiker formaliserar besvärjelser eller läser böcker. Eller till och med frammanar en varelse. det finns många saker man kan göra som annars det bara finns tid till mellan äventyren.