Nekromanti Långa rollspels kampanjer

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Är det vanligt med långa rollspel kampanjer själv så brukar inte kampanjerna vara mer än 2år högst och dom brukar oftast spelas med samma personer. Men kom och tänka på att jag känner en spelledare som spelat samma AD&D kampanj i snart kanske 14år. Själv var jag med i kampanjen under 88-89 men den har hållit på vad jag vet tills i år. Det har säkerligen varit med minst 20 olika spelarer och då säger jag minst. Är detta vanligt? För mig är kampanj spel längre än två år med samma spelar en väldigt lång tid. Och då känns det som det är dags att spela ett nytt spel man brukar bli lite trött på spelet efter så lång tid.

Mvh Hunden
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Håller verkligen med, det är enorma kampanjer och ifall de aldrig tar slut så tröttnar man till slut och spelar något annat. Man kan göra så att man gör uppehåll från just det rollspelet och spelar något annat tills man käner för det igen.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
OJoj 2 år. Jääättte lång tid tycker jag. Kanske högst någon månad, sen kommer det alltid förhinder. I vår rollspelsgrupp försvinner alltid folk och nya kommer och så börjar vi om på nya gubbar. Händer nästan alltid. Ibland spelar vi bara en gång med några gubbar (som tog några timmar att göra). Så 2 år. Ja, det är en lång tid.

Nu har jag dock snart läst klart Viking och när jag gjort det så ska vi spela..! Förhoppningsvis kommer det bli en lite längre kampanj då.

Mac - 2 år..! Då är jag juh gammal!
 

Robert Ek

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
37
Location
Sthlm
Jag tror dock att det beror lite på hur ofta man hinner spela. Spelar man bara en gång i månaden så tar det tid och man blir ju rejält sugen dessemellan...

Men i princip är långa (bra) kampanjer roliga - enstaka spelkvällar med nya gubbar bläh!

Grisa mera!
 

Lachtezan

Veteran
Joined
2 Oct 2000
Messages
58
Nya gubbar varannan vecka??? Sånt höll man väl på med i början av sin rollspelskarriär. Nu för tiden lägger vi ner lite mer tid på att skapa karaktärer och tanken är att dom ska vara - länge! Förhoppningsvis slutar man spela med en karaktär för att man bestämmer sej för att 'pensionera' karaktären, snarare än att den blir 'dödad'...

OBS! Detta inlägg är inte riktat enbart till just Robert Ek.


[color:red]Odi profanum vulgus et arceo</font color=red>

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Lachtezan on 2000-10-06 12:04.</EM></FONT></P>
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Hur vanligt det är med långa kampanjer vet jag inte, jag kan bara berätta vad jag upplevt.

I min klubb/förening har vi spelat sen 1986 och den längst pågående kampanjen är den vi startade med då. Allt eftersom åren gått och fler börjat spelleda och skaffa en massa rollspel har antalet kampanjer ökat. I genomsnitt har vi spelat en gång i veckan i som mest två grupper.

Jag är den av spelledarna som startat mest kampanjer 26-30 stycken och av dem har tre stycken spelats klart. En del av dem har övergivits av olika anledningar men majoriteten av dem ska spelas klart på ett sätt eller annat. Med folk som arbetar och studerar på andra orter försöker jag hålla igång åtminstone en av dem via e-mail.

Min längsta kampanj har alltså levt i 14 år nu men om man ser det i spelad tid så rör det sig förmodligen om en vecka eller två. Min kortaste kampanj är en trilogi äventyr som sammanlagt kanske tog några dagar att spela.

Daniel Schenström
 

Dirk

Veteran
Joined
5 Oct 2000
Messages
8
14 år är jä*ligt mycket tid för en kampanj, den längsta jag har varit med om ligger på 4 månaders spelande, 3-4 spelkvällar i veckan till Mutant "3"....

Lite för lång tid, man måste komma bort från huvudstoryn på 14 år, eller??

/Dirk
 

Robert Ek

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
37
Location
Sthlm
Du kanske missförstod mig. Vad jag menade var att om man inte spelar så ofta så tar kampanjer väldigt lång tid, fast spelad tid inte kanske är så imponerande. Detta är då kanske inte negativt...

Och till sist menar jag vad jag sa: Göra nya gubbar för en kväll = Bläh

??

Grisa mera!
 
Top