Nekromanti Långa dagar & långa nätter.

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Jag håller på att utveckla en planet. Planeten är större än jorden, med annan flora och fauna, men annars väldigt lik dvs fullt bebolig.
Tekniknivån på människan är sci-fi, dvs rymdfart etc.

Nu undrar jag vilka fördelar respektive nackdelar skulle uppstå om ett dygn var tex 46 timmar ist för 24?
Dagarna och nätterna skulle bli ungefär dubbelt så långa, runt 18h och årstiderna skulle även de bli aningens annorlunda.
Tror du/ni att det skulle vara ett hinder eller en utmaning med så långa dygn?
Anledningen till detta tilltag är att skapa en anorlunda miljö som g ör att man måste ändra sitt tänkande och även skapa spännande miljöer. 18h långa mörka nätter då man gärna stannar inomhus och är beroende av ljus/ljusförstärkning.
Långa dagar som tar musten ur soldater och arbetare osv.

Fördelar, nackdelar och åsikter?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Nu undrar jag vilka fördelar respektive nackdelar skulle uppstå om ett dygn var tex 46 timmar ist för 24?"

Den springande frågan är huruvida människorna har utvecklats på eller anpassats till världen, eller inte. Är de infödda eller har fått en klase generationer på sig så har de anpassat sig till miljön. Då är dygnets längd egentligen inte något problem.

Om inte så får man väl göra som i varje annan miljö där dygnet är knasigt (exempelvis vaktskift, atomubåtar, expeditioner till Arktis/Antarktis eller Kiruna): acceptera skiten. Lev enligt principen "åtta timmars arbete, åtta timmars fritid, åtta timmars hvila" (eller i fallet atomubåtar, sex timmar på, sex timmar av), och ignorera att det fysiska dygnet säger annorlunda.
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Min tanke var att den skall vara en nykollonariserad planet och därmed så måste man anpassa sig. Om man tex delar upp dygnet i 9h så får man 5 skift. på nätterna får man lysa upp mörkret och på dagarna får man införa siesta.

Följdfrågan blir då, hur komplicerat blir det att ha ett fungerade samhälle (nykollonisatörer) på en sådan planet med dylik dygnsrytm. På tex ubåtar funkar det iom att man själv kan styra belysning osv men är det enkelt överförbart till en planet med soliga dagar, svarta nätter, regn och oväder som lever om etc?

På mindre baser och arbetsplatser funkar skiftarbetandet men hur skulle ett 46h dygn fungera om man dessutom ville ha ett fungerade samhälle?

Ett alternativ är iofs att man skulle kunna dela upp de 46h på två "dagar" och sen följa jordens 24h klocka. Dag 1 är det soljus hela tiden. Dag 2 är det mörker hela tiden, dag 3 blir sen dagsljus etc. Skulle en sådan lösning göra livet enklare?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"På mindre baser och arbetsplatser funkar skiftarbetandet men hur skulle ett 46h dygn fungera om man dessutom ville ha ett fungerade samhälle?"

Man gör som norrlänningar. Är det mörkt klockan 11:00 så tänder man en lampa. Är det ljust kl 23:00 så drar man för gardinerna.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jo iofs men det hade man ju kunnat räkna ut med....och en bit krita."

Tja, du vet vad man säger. Keep it simple, stupid!

Men så här är det: människan är byggd för 25-timmarsdygn, men kan anpassas hit och dit en bit. Skulle dygnet avvika för mycket från människans sömncykel så är det oftast lättast att skita i dygnet och köra efter sömncykeln. Diverse norrlänningar och antarktiska forskare är ganska bra förebilder på den punkten.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Men så här är det: människan är byggd för 25-timmarsdygn, men kan anpassas hit och dit en bit.
Och det riktigt intressanta kommer när man med ett öppet sinne börjar fundera på varför det inte är 24. :gremgrin:


/Dimfrost
 
G

Guest

Guest
25 timmar [OT]

För att undantagen på 20 respektive 28 timmar är 28 timmar vanligare och det är delvis ärftligt kanske... men det är bara min teori.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: 25 timmar [OT]

Stämmer med vad jag också hört och upplevet, vi är genetiskt lite olika kodade på sömnbehov efter vilket som skulle vara vårt idealdygn. När man känner folk som ligger på någon biologisk extrem när det gäller kroppens uppfattning om vad som är ett lagom dygn, märker man att det varierar mellan olika människor.

Tillbaka till topic, borde det innebära att en sån kolloni medevetet försöker värva folk med "lång" dygnsrytm?
 
G

Guest

Guest
25/46 timmar [ontopic]

Tillbaka till topic, borde det innebära att en sån kolloni medevetet försöker värva folk med "lång" dygnsrytm?
Jag tror faktiskt att de skulle värva folk med kort dygnsrytm, för de flesta personer kan arbeta lika mycket på dagen och desto mindre tid de behöver i övrigt desto snabbare kan de slängas in på ett nytt skift, men jag kan ha fel.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,927
Location
Nordnordost
Ähh, urinvånarna lär ju vara anpassade, jag svarade med tanken att jordbor hade rest dit. NM.

-----
Jag tror man skulle falla in i skiftgång i någon mening. Med sömn och arbetspass.

Jobba 8h vila 8h sov 8h, tex, då kan du dessutom spara in på sängar, eftersom bara en tredjedel av kolonins medlemmar behöver sova samtidigt, dessutom kan man bemanna fabriker och annan verksamhet fullt ut hela tiden.
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Låter väldigt vettigt och jag har kommit fram till en sån lösning själv. =)

Insparandet på lokaler och sängar hade jag faktiskt inte ens tänkt på men det är ju logiskt. man skulle kunna få ett ganska effektivt samhälle och med inklämda ledighetsdagar här. Tänk dig att du är ledig en dag och det är bra dagsljus över 20h. Bara man ordnar bra friluftsaktiviteter och anläggningar.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Re: Som i romerska läger...

Det blir alltså som i romerska armén där varje tältgrupp bestod av tio man med ett tält med åtta bäddar eftersom ett av soldatparen alltid var i vakttjänst,sparar plats som sagt.

(och ja, jag vet att inte alla forskare är överens om huruvida de faktiskt var tio man i en tältgrupp)
 
Top