Nekromanti Lågt stående arkitektur (hjälp!)

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Om du bor på havets botten utan kontakt med torra land, vad bygger du ditt hus av och hur får du det att stå kvar?
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Jag skulle nog satsa på en grotta, korsdrag i vatten kan inte vara kul...
Olika sluss-dörrar kan också vara en hit om man tänker bygga lite mer traditionellt.

En dresserad variant av korall skulle kanske varit bra materiel för väggstomme om man kunde snabba på dom slöfockarna..
Annars finns ju mängder av metall & sten, så material ska väl inte vara omöjligt.

Luft eller vattenandandes?
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Metall är uteslutet, det är inte möjligt att försöka tillverka under vatten, så det går bort.
Korall var inte en dum idé, annars är det nog bara sten som gäller.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Du kan naturligtvis andas under vatten. Inga landkrabbor här, inte! Så några slussdörrar är inte att tänka på; det finns inget behov av dem. Och visst kan somliga bo i grottor, men det var inte dem frågan gällde... Det är städer jag behöver.

Hur funkar det att hugga sten i vatten? Är det inte svårt att hugga över huvud taget, på grund av motståndet?
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Men vänta...korall? Vore inte det en idé, förutsatt att de har tillgång till magi? Borgar för riktigt häftiga städer...

/Pontus - Welcome to Reef City...
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
*nickar* Jo, det är absolut en möjlighet. Men jag försöker komma på något alternativ. För omväxlingens skull, om inte annat.
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
*plottrar ner det första som dyker upp i skallen*

Såhär hade jag nog gjort: Folket kanske bor i ett område med gott om grottor och underjordiska tunnlar? I så fall kan ju staden vara delvis belägen under jorden (kanske med självlysande fiskar/maneter som belysning!). Löser vissa inkvarteringsproblem och är säkert toppen att försvara. De kanske satsar på en stomme av sten att odla korallen runt (gamla ruiner som en gång varit ovanför vattenytan?), eventuellt flyttar de hela stenblock och bygger stenhus (det är väl lättare att flytta tunga grejer under vatten, va?). Det enda problemen är att sammanfoga blocken (dresserat sjögräs som får växa sig tjockt och fint?) och att hugga stenen (har ingen lösning annat än magi på den)...

Pontus
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Det hela beror ju på vad man har tillgång till för byggmaterial. Man tager vad man haver, lixåm. :gremsmile:
Och byggmaterial under havet har jag fått för mig är ganska ovanligt, iallafall större saker.
Men sten och koraller har ju nämnts. Ben ifrån redigt stora fiskar kanske kan funka? Näbbarna ifrån bläckfiskar... :gremwink:
Sedan kanske man kan använda en del växter också, men det får man nog kombinera med något annat för alla växter som finns under vattnet "flyter" ju bara så de har ingen anledning till att behöva ha en tjock och hållbar stam.

Ja, jag gissar bara. :gremsmile:

Sedan är väll frågan också vad man skall ha huset till, hålla värmen är ju inte så nödvändigt direkt... Möjligen kan man ha den i försvarssyfte, men det kan bli lite knepigt att bygga i ett tredimensionellt rum(dessutom är ju havet stoooort, finns det så många att dom inte får plats allihopa. This city isn't big enough for the two of us, etcetc). :gremsmile: Vilken teknologisk nivå är det vi talar om föresten, eller magi?
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Jätte-snäckor och jätte-krabbskal.

Såhär hade jag nog gjort: Folket kanske bor i ett område med gott om grottor och underjordiska tunnlar? I så fall kan ju staden vara delvis belägen under jorden (kanske med självlysande fiskar/maneter som belysning!).
Förutom de nomadiska jägarfolken som bor i skalen på jätte-snäckor, jätte-krabbor och gigantiska vatteninsekter mm. Döda jätte anemoner kanske?

I datorspelet Morrowind finns det exempel på arkitektur som är tänkt vara baserad på olika döda riktigt stora skaldjurs skal. Det kanske är något för Insignia att titta på?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Nere på botten, här är det toppen, lyssna och njut

Om du bor på havets botten utan kontakt med torra land, vad bygger du ditt hus av och hur får du det att stå kvar?

Man hittar ett fett snäckskal? (Kan jag associera in ett Futuramaavsnitt (The Deep South) så tänker jag göra det. It's the law of the Feuflux :gremsmile: ).

Du nämner ingenting om tillgång till magi vilket är min omedelbara association. Magiska hus. Vägg E5.

Vad är beståndsdelarna av glas nu igen? Sand är en tror jag, det bör ju finnas gott om, mineraler bör ju ligga och skräpa lite här och var. Hetta för att fixa ihop det hittar man vid varma källor osv... Nackdelen är ju att grannen kan spana på dig i duschen? (Dusch förresten... äh whatever).

Organiska bostäder. Man odlar dem utifrån en muterad bläckfisk eller vad som helst. Bör kunna bli häftigt (är du ute efter häftigt?).

Jag har en känsla av att du är ute efter "realistiska" alternativ. Men ärligt talat, hur kul är det att bygga hus av sten om man har tillgång till mina idéer? :gremlaugh:
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Re: Jätte-snäckor och jätte-krabbskal.

Förutom de nomadiska jägarfolken som bor i skalen på jätte-snäckor, jätte-krabbor och gigantiska vatteninsekter mm. Döda jätte anemoner kanske?

Haha, precis! Det låter som en härlig spelvärld! :gremsmile:
Någon sorts ridbara sjöhästar måste ju också vara inblandade.

I datorspelet Morrowind finns det exempel på arkitektur som är tänkt vara baserad på olika döda riktigt stora skaldjurs skal. Det kanske är något för Insignia att titta på?

Alla rollspelare borde i alla fall kasta ett getöga på Morrowind. Nog för att det blir segt att spela efter ett tag, men det är störtskönt om man letar efter icke-standard idéer. Tackar vet jag dvärgen med de mekaniska spindelbenen.

Pontus - avslutar innan det blir för OT...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
De stora problemen ligger i att man inte har värme som duger till att bruka metall. Ingen metall innebär inga ordentliga verktyg. Inga verktyg innebär begränsade byggmöjligheter.

Jag skulle nog säga att de enda alternativ jag ser som troliga är sten och flätat sjögräs/kelp eller liknande.

Om man däremot kan få in verktyg utifrån, så blir det helt plötsligt möjligt att hugga sten (man måste antagligen ha en glidhammare under vatten för att få kraft) och bygga seriösare byggen.

Dessutom gör vattnets lyftkraft att det är lättare att flytta tunga stenar, vilket gör sten ännu troligare.

Sjunkna fartyg är också en möjlighet om det passar i världen, alternativt sjunkna städer.

Cement och liknande är knappast tänkbart, den går inte att blanda under vatten. Korall låter bra, men i praktiken är det stickigt, vasst och mer eller mindre giftigt. Vattenväxter är normalt sett mjuka och duger inte till bärande strukturer. Animaliska delar (möjligen undantaget ben) bryts ner, ruttnar och äts upp. Sjöborrar är det bara korkat att bygga av.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Jag skulle nog säga att de enda alternativ jag ser som troliga är sten och flätat sjögräs/kelp eller liknande

Agree - det är vad tritonerna i Gondica använder när de bygger hyddor.
Sen tillkommer lite arkitektoniska faktorer att ta hänsyn till, t.ex det faktum att man flyter omkring när man ska sova istället för att sjunka till golvet. Och det kan vara bra med en bakdörr ifall en haj plötsligt sticker in nosen genom dörren. (-:

--
Åke
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjaa, kan man inte använda sten, sand & annat som ligger & skräpar på botten..
Det låter väll inte allt för ologiskt, eller ?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Sen tillkommer lite arkitektoniska faktorer att ta hänsyn till, t.ex det faktum att man flyter omkring när man ska sova istället för att sjunka till golvet.
Det är därför det finns ankare.
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Problemet är ju att om man bara tar stenar ifrån havsbotten så kommer man få en hög med runda stenar... :gremsmile: Och vill man att huset skall stå kvar så får man nog använda något annat också...
Jag funderar på om det vore möjligt med något som fungerar som ett slags lim.
Tänk på sådan där lustiga djur som bygger sitt egna skal av diverse bös den hittat(eremit kräfter gör det ibland).
Något liknande hade ju varit smidigt att göra, med problemet att man då måste hitta något lämpligt lim som håller under vattnet, mjölka ermit kräftor? :gremsmile:
Kanske kan man använda någonslags växt, jag tänker på sådan tång som växer fast i stenar. Dom sitter som fan... Bra att kasta också, man bara tar tag i tången och snurrar den å hystar iväg. :gremsmile:
Hursomhellst skulle man ju kunna sammanfoga sitt hus genom att låta några(okej, många) sådana växter växa på ens hus.
Har man lite tid på sig kanske man kan odla fram några som har större "bas"(dvs det som sitter fast i stenen).
Om man gör så så skulle man ju kunna få lite variation på husen, man skulle kunna bygga dom av det mesta som man hittar på havsbotten, stenar, sand, skal och liknande. Man skulle få lite variation på husen eftersom man kan hitta på lite nya tångarter...
Desvärre blir nog arkitekturen ganska tråkig... Antagligen runda små högar. Inget vidare upphetsande. :gremsmile:
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Ash, nu kom jag ju på en ny idé. :gremsmile:
Om vi tillåter oss att bli lite mer fantastiska så skulle man kunna tänka sig att man har odlat fram lite större sjögräs/tång(Iofs så finns det ju sådan tång som blir några meter höga redan idag). Då skulle man kunna bygga hus genom att fästa något lätt material(Snäckskal, fiskben och lite sand typ) i rankorna på tången tillsammans med lite mer tång, fast sådan där tång med lustiga luftbubblor i sig som gör så att dom flyter. Eftersom det hela är under vattnet så kommer det hela förhoppningsvis flyta, notera förhoppningsvis. :gremwink:
Då skulle man kunna tänka sig lite mer arkitekturiska(?!) skapelse, med hus som "svävar" omkring ovanför de lite större husen som kanske fungerar som försvarsverk ditt man flyr när man blir attackerad av elaka hajar eller dylikt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Sovande fisk

Sen tillkommer lite arkitektoniska faktorer att ta hänsyn till, t.ex det faktum att man flyter omkring när man ska sova istället för att sjunka till golvet.
Chansar vilt här, eftersom jag inte riktigt minns hur tritonerna funkar i Gondica:

Är det inte bra att de flyter omkring? Tritonerna använder väl gälar för att andas och måste antingen hålla sig i rörelse eller se till att det flyter en ström genom sovrummet.

Sedan är de väl såpass fisklika att de kanske inte sover över huvud taget. Visserligen påstås det att hajar sover vid vissa tillfällen, men forskarna verkar inte säkra på hur det egentligen funkar. De sover helt klart inte på samma sätt som däggdjur. Framför allt ska de (i alla fall teoretiskt sätt) kunna styra sina kroppsfunktioner omedvetet, så att de kan röra sig och därmed andas, trots att medvetandet är "frånkopplat".

/tobias
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Ok. Här är ett förslag på hur det skulle kunna se ut.

Då man närmar sig staden ser den inte så stor ut. Det är ett hundratal "pelare" av enorma vattenväxter som odlats på varandra och därigenom flätats ihop i varandra. Längst upp ur pelarna strömmar någonting som påminner om rökmoln, det är allt slam, avföring och sopor som producerats i staden.
Det finns ett flertal ingångar i denna stad (som f.ö. är befäst). Ingångarna finns längst upp på något som påminner om pyramider (för att ge bra sikt mot angripare). Ingången i sig är ett hål ur vilket det strömmar vatten (denna ström kan ökas på kraftigt, för att försvåra för angripare att ta sig in i staden). Staden i sig finns under markytan (eftesom det är enda stället där den verkligen skyddas från fienden), och består av tusentals gångar och underjordiska rum. Nere i själva staden är det mörkt, och det enda som lyser upp är de självlysande stenarna som har satts upp här och var för att ge ljus till innevånarna. Det simmar också omkring några små stim av ljusfiskar lite här och var.
Att känna till alla tusentals gångarna är omöjligt, ritningarna finns kvar i arkivet, men det är praktiskt taget omöjligt att få en överblick över staden (som alltså är 3D).
Vissa gångar är avskurna från de andra gångarna genom spärrade portar. Detta är bland annat friskvattenstunnlarna och avträdestunnlarna. Friskvattenstunnlarna gör att hela staden genomströmmas av rent vatten, och avträdestunnlarna är sopstation och toalett för innevånarna. Dessa tunnlar kan liknas vid blodsystemet. Dock är det viktigt att hålla sig borta från dessa tunnlar, om man går in genom en port kommer trycket från det strömmande vattnet att antingen höja trycket i rummet, och döda alla som finns där, eller suga med sig allt i rummet.
För att få till det trycket så finns det ett flertal inlopp (utloppet för friskvattnet är ingångarna och utloppet för avfallsvattnet är alltså dessa pelare som beskrevs i början). Man har huggit ut korallformationer för att skapa vattenströmmar som trycker in vatten i tunnlarna. Det är mycket farligt att komma i närheten av dessa inlopp, om man sugs in kommer trycket, och väggarna att slå sönder en oförsiktig. Samtidigt måste tunnlarna spridas ut. Vid belägring brukar fienden odla giftiga sporväxter vid inloppen, vars sporer sugs in och förgiftar befolkningen. Dessutom kan en fiende försöka få inloppen att kollapsa, så att trycket i gångarna försvinner, och det kan vara möjligt att gräva sig in i gångarna.

Oj, det blev långt. Nåväl, jag hoppas att det går att förstå ungefär hur jag menar.

- Zire
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
På ett sådant jag kom på när jag åxå tänkte till...
Senså tänkte jag när det gäller stenarna.. Kan man inte på sätt amvnda sig av tången & det andra att på nått sätt fixa till nått liknande murbruk.. Har för mig att vissa snäckor använder sig av nått som linar murbruk eller är jag helt fel på det ??
 
Top