Nekromanti lågsama hästar

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
om man tittar på reglerna för bärförmåga ser man att BFx2 ger halverad förflytning då hästars bärförmåga är 60-70 kg gör det att dom flästa rollpersoner gör en häst överbelastad även utan utrustning. en krigare med hög rörlighet och tålighet kan då ta sig fram fortare än en alvhäst som är den snabaste hästen det gör enligt reglerna ridande helt onödigt. någon som har en lösning på det här problemet.

ps. retar mig lite på den långsamare förflytningen i allmenhet tycker att det första steget är för stort.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Långsam och långsam...

"någon som har en lösning på det här problemet."

Jag ser inget problem...
Ska du fort fram ta ingen packning eller utrustning.
Ska du långt ta en häst, en åsna (som bär packningen) och börja rid. För jag tror det går ganska så mycket snabbare och ger dig mindre utmattning än om du springer/joggar 36km per dag...
 
G

Guest

Guest
Ja, långsam

Jag tog upp det här ämnet för ett ganska bra tag sen och då fick jag också svar som att det inte finns ett problem men det är där.

När jag spelade som min riddare som red på sin stridshäst blev hästen överbelastad över 2xBF och det blir den om han så rider naken och utan packning och han blir ikappsprungen av snabba människor eller alver eller andra folk (Ja kanske inte dvärgar...) Det tycker jag är ytterst märkligt att en människa kan springa ikapp en häst i full galopp även om den har en tung ryttare

Och som svar på Lijats fråga så har jag iallafall modifierat överbelstningsregeln när det kommer till farten.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Ja, långsam

En stridshäst skall endast göra en sak, och det är att röra sig frammåt några rundor så att ryttaren får svinga sitt svärd några gånger. Stridshästar är inte till att rida på, så att säga.
Jag kan tänka mig att din riddare i full rustning och så var väldigt lång, hade mycket i styrka och tålighet - har jag fel? Och då är det ganska självklart att han väger mycket och hans rustning väger väldigt mycket den med.

Men jag kan hålla med om att de blir lite för sega då man placerar en riddare ovanpå dem.
 

eoz

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
49
Location
Umeå
Men är det ingen som kan någonting? Om man tittar i något foruk (KOmmer inte ihåg vilket), och regelboken, så står det att bärförmågan räknas som dubbel. Det innebär att häste inte blir långsammare förrän vid 4* utmattningen.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Tag en hästs styrka och tålighet och räkna ut bärförmågan. Du kommer då att märka att den redan är · 2, den ska alltså inte dubbleras igen.
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Jo, den ska visst dubbleras igen.

Enligt definitionen är:
BF= (STY+TÅL)/2 * 2 = STY+TÅL
för fyrbenta djur.
2*BF ger halverad hastighet, vilket kräver att en normal ridhäst bär ungefär 120kg, och en strdshäst ungefär 180kg.
 

Musashi

Veteran
Joined
7 May 2003
Messages
59
Location
Göteborg
Re: Ja, långsam

En stridshäst skall endast göra en sak, och det är att röra sig frammåt några rundor så att ryttaren får svinga sitt svärd några gånger.
Detta håller inte jag riktigt med för meningen med stridshästar är att de skall vara väldigt explosiva, deras nackdel är att det inte är särskilt uthålliga och därför använder man dem bara i strid då de inte orkar springa lika länge som vanliga ridhästar.

Däremot kan jag inte reglerna om hästars förflyttning, men jag antar att ni uppfattat reglerna fel på något sätt eller också är det en bugg i eons regelsystem.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Ja, långsam

Som sagt så kan jag hålla med om att de är aningen för sega, man borde nästan göra en specialregel för strids- och ridhästar.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Ja, långsam

Sätt hjul på den och rulla den nedför en backe :gremgrin:

Eller så gör man helt enkelt en egen regel på det med hästar... typ:
BF x 2 = - 4 FF
BF x 3 = - 8 FF

o.s.v ... eller: Upp till 2 gånger bärförmåga ger minus fem i förflyttning och gånger tre ger minus tio.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Okej, har jag rätt eller fel nu?

Om en stridshäst med 90 i bärförmåga (som kommer att förkortas BF) skall klara av att bära en riddare i rustning som väger runt 110 kg själv och sedan med en rustning, låt oss säga en tornerrustning bara för att göra det hela lite jobbigare för hästen, som väger runt 50 kg och en sköld och ett/flera vapen på runt 10 kg till, så blir det ju 170kg (110kg riddare + 50kg rustning + 10kg övrigt).
En stridshästs BF ligger som sagt på 90, tar man det gånger två så blir det 180 vilket inte vår 110 kilos riddare inte överskrider i detta fallet. Låt oss säga att han nu drar med sig lite extrasaker och går en bra bit över gränsen. Då blir hästen mycket segare och förflyttningen blir då 9,5 ~ 9 (19 / 2). Då kan jag säga att de fortfarande är väldigt snabba och då bär den över 200 kg på ryggen.
Rätt eller fel?
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: Okej, har jag rätt eller fel nu?

ligger en stridshästs förflyttning på 19 om jag inte mins fel så är den 14-16 eller så och alvhästen som vad jag mins är den snabbaste har 18 men betänk 15 i förflytning halvera det så blir det 7 avrundat det är en vanlig förflytning bland alver tiracker och mäniskor ska en obelastad mäniska med hyfsat många uk kunna springa om en ryttare på både lång och kort distans (hästen får dubel utmatning) jag skulle då inte säga att det går fort.
 
Top