Nekromanti Lågintensiva rollspel?

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Spelade Aliénor igår och njöt riktigt mycket av den lekfulla settingen, lågnivåkonflikterna och att få leka i en miljö som kändes säker både för mig och min rollis. Aliénor handlar om kammarjungfrur och deras fru Aliénor som ligger och berättar sagor om sådant som hänt, om vänskap, kärlek och trohet. Det finns fler sådana här spel som är närmast konfliktlösa och/eller positivt försiktiga i sin frejming av konflikter. Vilka känner ni till? Vad har ni för erfarenheter?

Själv gillar jag Rickard Elimääs Imagine skarpt även efter ett halvdussin genomspelningar. Helt konfliktlöst. Vad gillar ni?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Witch Quest är nog det i den stilen jag spelat mest. Trevligt spel.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
wilper;n289022 said:
Witch Quest är nog det i den stilen jag spelat mest. Trevligt spel.

Ja! Det är supermysigt, tack för att jag fick spela det med er :)

Vad hette det där sagospelet, "Golden Sky Stories" eller liknande? Är det lite lika samma?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Nja... Jag tycker att WQ är elegantare. Men det finns ett mer fokuserat regelsystem på relationer i GSS. Nu när jag sålde spel i senaste vändan fick det senare gå.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
It's Complicated är helt klart min favorit i genren. Minns med värme en omgång från GC där vi spelade ett swingjazzband insnöat i en stuga Fiinland. Vi utforskade rollpersonerna och deras relationer, utan egentlig konflikt, och det var supermysigt.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag brukat spela Eon rätt så lågintensivt, rollpersonerna brukar mest vara på väg till olika platser eller hänga runt i städerna, men så ibland snubblar man på monster eller rent av ett rejält äventyr.
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Jag gillar också Imagine. Mycket. Jag tänker på när vi spelade Fall of Magic. Det var lågintensivt. Det är ju en liten kampanj och kanske mer än något en resa, men åtminstone när vi lirade just lågintensivt, mysigt, återhållsamt osv. Och litet tajt persongalleri där de flesta är med de flesta scener, lite som i Alienòr. Archipelago III tycker jag i regel blivit ganska lågintensivt när jag lirat det. Särskilt de gånger vi varit få (tre) spelare (vilket vi även varit när jag spelat Imagine och Fall of Magic).
 
Top