Nekromanti Låga attribut

Belkor

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
99
Location
Östersund
Jag har funnderat på om mina spelare ska få slå fram "låga attribut" :gremtongue:(2T6+1) nästa gång vi spelar för att skapa några riktiga förlorare :gremcool: Är det någon som har testat det? Hur gick det?

:gremconfused: :gremconfused: :gremconfused:
 

lysmasken89

Veteran
Joined
12 Mar 2005
Messages
3
Location
Stenungsund / Västra götaland
nja, dom har fått spela "medelsvensson" stadsvakter i jarla en gång, men inte med så extremt låga attribut som du förseslog.

De slog fram sina attribut med 3T6, och de var tvungna att slås fram i samma ordning som dom skulle bli utplacerade (de fick inte flytta på dem alltså).

Resultatet blev ganska sura spelare då de gnällde på att dom inte kunde slåss som dom ville osv, så jag övergav den "episoden" så att säga.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Kör med Attributpoäng istället, det blir låga attribut om man ger det lite mindre, 2t6+1 blir för lite, så elak är inte ens min SL.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Min erfarenhet är att Eons system kraschar något när man kommer ned i alldeles för låga tal. De ur attributen härledda värdena blir så låga att man blir alkoholförgiftad av filmjölk och dör av att få en spåga i foten, liksom. Vill man göra en riktig förlorare tror jag det är en bättre idé att slå attributen på normalt sett, välja många nackdelar och ha en misslyckad karriär i sitt yrke.

- Ymir, tror
 

Se Valine Anar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
79
Location
Stockholm
det resulterade i att tränings regler uppsöktes och en ny bok inköptes. 3 i bildning 17 i psy...jo tjena (mental egenskap-slå om)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,591
Location
Helsingborg
Jag har testat att gått från slå tre gånger på varje attribut (grundegenskaper - för jag spelleder DoD) till att endast slå två.. Jag började med det för att jag ville att rollpersonerna skulle bli lite sämre, så att det blev lite utmaning för spelarna och att de skulle börja tänka lite i nya banor om hur man kan börja komma runt problem.. Det gjorde att de - från att vara bästiga - gick till medelmåttor med ibland något låg attribut och ibland något högt.. Jag skrev lite om mina förändringar här på forumet.. Där har du lite tips på att göra inte-så-übriga-gubbs och vad du bör tänka på..

Nåväl.. Det där lät mer som ett tankeexperiment än något du funderar på att förverkliga... och om du gör det så känns det som om du gör det för att experimentera.. Du kan testa att göra sådana gubbs för att spela bara ett enda scenario, så att hela spelgruppen får känna på hur det är att spela misslyckade rollpersoner.. För är det bara ett test så kommer du inte få lika många klagomål.. Det du bör tänka på är att hela tiden presentera situationer som har två lösningar.. Ett att gå via färdigheter (slåss, bluffa) och ett där spelarna har en chans att fly undan eller ta en annan (kanske längre) väg.. Det ska dock vara en rimlig chans att lyckas med färdighetsslagen om spelarna vill försöka sig på det..

Fundera ut vad attributsänkningen medför för konsekvenser.. Det enda som egentligen händer är att spelarna misslyckas med fler slag och att bakgrundsslagen får mycket större effekt vad gäller de som höjer attribut och färdigheter.. Strider kommer också att ta längre tid.. Om du kör en äventyrsstil som kräver många färdighetsslag så kommer dina spelare förmodlingen att börja gnälla, eftersom de sällan lyckas med saker, så se till att hålla nere på slagen.. Eller låt det finnas fler vägar än färdighetsslag, vilket jag redan skrivit..

De gånger jag har haft bara låga attribut på rollpersonen så har jag haft det som tema.. Den ska vara sämre än alla andra.. Det är väl kul att spela någon gång, men sällan hela tiden.. Vissa yrken lämpar sig bättre, exempelvis tiggare, tjuv, gycklare, misslyckad bard eller andra yrken i de lägsta nivåerna av samhället.. Ett tips är att göra en detektivkampanj eller något om du vill att alla ska ha låga attribut, för där är det mer att gå omkring och fråga folk än att sparka in dörrar och banka ner monster..

/Han som även påminner om att du måste sänka alla andra spelledarpersoners attribut också, för annars blir det väldigt uppenbart att spelarnas rollpersoner är kassa och spelarna börjar klaga
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
kan faktiskt vara mer spännande.
i ett vanligt spel, där R/p gestaltar Vapenmästare, Lönnmördare, Mäktiga magiker och sungmunkar.
(obs att min grupp inte altid gör det....... men)

Så kan en sinpel Rövarband vara en enkel matsch inte inte blir särksilt spännande, men om man spelare med "sämre" karaktärer så blir ett överfal mer intressant då det verkligen blir på-liv-och-död.

man får liksom mer respekt för allt om man blir "sämre"
ett annat tips är att låta R/p börjha med lite pengar, ma spelar mycket bättre om man får respekt för pengar och måste jobba för varje mål och så :gremwink:

VH Jens.L "Mörk (irriterande) Tiggare sitter och svär)
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Skulle vilja säga att dom inte får ta högre än ras max, ocg inte högre än 15. men därimot sänka färdigheterna, det är det största problemet vi har i min spelgrupp. Alla springer omkring och kan parera alla slag dom får mot sig.. visst händer det att nån blir skadad men inte allt för ofta. Så sänk FV istälet
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Skulle vilja säga att dom inte får ta högre än ras max
Ras max?

Alla springer omkring och kan parera alla slag dom får mot sig.. visst händer det att nån blir skadad men inte allt för ofta. Så sänk FV istälet
Jag parerar alldrig, då går mina vapen sönder. Skicka en stark jäkel på dem, så får du nog se att de blir hjälplösa till slut.
 

Red_dragon

Veteran
Joined
20 May 2003
Messages
31
Location
karlstad
men SL har ju altid rätt så man kan ju bara säga att han missade med pareringen. om man vill det finns många olika stillar hur man gör men ett set är ju att se till att man sänker max taket eller så lägegr du bara på en obt6 på deras unvika slag för att det var ett svårt slag som kom backi fårn elelr liknade.
mina grupp slår alltid sina acrebuter med 2t6+6 då får du den åkta äventyran men sen om man ska höj det när man har spelat ett tag så kostar det as mycket rf
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
men SL har ju altid rätt
SL har väldigt ofta fel, det kan nog de flesta vittna om.

mina grupp slår alltid sina acrebuter med 2t6+6 då får du den åkta äventyran
Den genomsnittlige äventyraren har alltså 2t6+6? Nej, skulle inte tro det.

/Mori - Börjar tröttna på att förespråka grisodling och slutar nog snart.
 
Top