Låg fantasy sedan plötsligt hög magi!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jag har fått idéen att köra en kampanj som börjar med nästan ingen magi. Det är tidiga Game of Thrones och skit. Men sedan BOOM! all magin kommer tillbaks på en gång. Det går verkligen från ingen magi och kanske någon ser ett monster en gång i sitt liv till fullt med trollkarlar överallt, drakar tar över länder, arméer av demoner, horder av de levande döda och gudar som plötsligt faktiskt talar med sina följeslagare. Min tanke är att köra flera sessioner innan brytpunkten kommer och att spelarkaraktärerna är på första parkett när saker händer.

Problem:
1: Det är en twist kampanj. Vilket alltid suger. Och även med en förvarning kan det hända att spelare föredrog lågmagin.

2: System?! Jag vill att folk ska kunna omfamna magin när den kommer (eller inte). Vad är rätt system för det?


…Ja, jag, håller på att läsa om en viss manga, ni som vet vet.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Det är tidiga Game of Thrones
Så drakar och odöda bara, typ. Bör man räkna in ulvarna och det intressanta årstidssystemet som magiskt eller bara som naturliga grejer i en värd som inte är jorden?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Beskriver nästan den kampanj vi körde fram till häromåret. Pseudohistorisk grisodlar verklighet, sen bryter det andra igenom och visar sig. Löst det genom att hålla det andra skiljt åt även efter. System ... vilket som helst som stödjer det vardagliga.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag tror att spelare som föredrar lågmagin är människor av stil och kvalitet. Jag undrar om de går att lura över med simpla trick.

Men det är en spännade fråga. Finns det något system som blir bättre med massor med magi än utan magin?

Jag drar till med Ars Magica. Men det är nog för lågmagiskt för att passa din färgsprakande anime-explosion till andra fas i kampanjen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Så drakar och odöda bara, typ. Bör man räkna in ulvarna och det intressanta årstidssystemet som magiskt eller bara som naturliga grejer i en värd som inte är jorden?
Jag tänkte mer som precis i början innan drakarna kläckts och det bara är typ intressanta årstider och kanske någon odöd där, liksom, var det verkligen en grej eller är folk i vildmarken bara förvirrade ibland? Så så nära naturliga grejer i en värld som inte är Jorden som möjligt där jag ändå kan ha lite forsahdowing
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jag tror att spelare som föredrar lågmagin är människor av stil och kvalitet. Jag undrar om de går att lura över med simpla trick.

Men det är en spännade fråga. Finns det något system som blir bättre med massor med magi än utan magin?

Jag drar till med Ars Magica. Men det är nog för lågmagiskt för att passa din färgsprakande anime-explosion till andra fas i kampanjen.
Det är onekligen ett bra system för första halvan! Kanske gå Mage eller något för del 2? Hmmm…
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Jag tycker att MERP gör zero to hero-grejen extremt bra! I början kan verkligen allt döda dig men du kan bli riktigt bra när du når högre levels! Magisystemet har fått rätt mycket kritik men jag tycker det är riktigt bra!
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Kan tycka att det viktigaste är att det system man väljer passar för en omagisk värld. Det fantastiska och magiska kan få agera med andra regler, som bryter mot det redan vedertagna.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Kanske Exalted? Börja som "heroic mortals" och sedan är alla RPna Exalted efter magins inflöde
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Nej. Man odlar inte grisar. Växer odlas, inte grisar.
Well (i sht i fackspr.) i utvidgad anv. av 2, med avs. på (mindre) djur. ... [och] i bildl. anv. av (1 o.) 2: utbilda l. utveckla l. upparbeta (ngt); främja l. vårda sig om l. (med intresse) syssla med l. handha l. sköta l. ägna sig åt (ngt); (flitigt) använda (en metod o. d.); idka, bedriva. gissar att du gillar att ha rätt ;)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Well (i sht i fackspr.) i utvidgad anv. av 2, med avs. på (mindre) djur. ... [och] i bildl. anv. av (1 o.) 2: utbilda l. utveckla l. upparbeta (ngt); främja l. vårda sig om l. (med intresse) syssla med l. handha l. sköta l. ägna sig åt (ngt); (flitigt) använda (en metod o. d.); idka, bedriva. gissar att du gillar att ha rätt ;)
Med tanke på att jag har frågat en agronom och f.d. grisägare om det här och hon sa nej på om man kan säga så, så tror jag att jag har rätt.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Med tanke på att det här handlar om forumshistorik och inte det språkbruk som yrkesutövare använder så känns din invändning totalt meningslös. Men du har sant i att få agronomer skulle gå med på den användningen ...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Kanske Exalted? Börja som "heroic mortals" och sedan är alla RPna Exalted efter magins inflöde
Oh… Liksom, kanske om rules light versionen var släppt. Men jag kan inte gå tillbaks till 2.5 och jag kan inte lära mig 3.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jag tycker att MERP gör zero to hero-grejen extremt bra! I början kan verkligen allt döda dig men du kan bli riktigt bra när du når högre levels! Magisystemet har fått rätt mycket kritik men jag tycker det är riktigt bra!
Jag bara kan inte med något i Rolemaster ätten. Jag vet att det är en lättare version men det är fortfarande före rolemasterigt för mig.
 
Top