Nekromanti Låg dollarkurs: SF Bokhandeln tar hem profiten?

Mr White

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
126
Location
Göteborg
Apropå att GTA IV kostade 40$ (350kr) och 700 i Sverige. Den låga dollarkursen (ca 5.9kr / dollar just nu) märks av någon anledning inte hos de svenska rollspelshandlarna. CoC kostar 35$ från Chosium (206kr) men ändå vill SFbok ha 300kr. Nya traveller verkar gå för 30$ (177kr) och SFBok tar 358(!)kr för den. Mer än dubbelt så dyr.Thousand Thrones kostar 40$ (236kr) och SF tar 328. Nya PH kostar 23$ (130kr) men SG tar 230kr. Är det normala pålaga? Jag vill minnas att rollspelen och dataspelen gick upp ganska kraftigt i pris för ett gäng år sedan p.g.a den höga dollarkursen. Så när kommer nu prissäkningen undrar vän av ordning.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Låg dollarkurs: SF Bokhandeln tar hem profiten

Ny Traveller kostar USD40, inte 30. :gremwink:

Men ja. Visst, vissa kostnader har ökat (frakten mest på grund av bensinen gått upp har jag för mig), men det är samma plåga som med serier. Hög dollar = stigande priser, låg dollar = samma priser.


Storuggla, finns bergis någon annan förklaring
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Amerikanskt riktpris för Traveller är $40, för Thousand Thrones $50 och för PHB 4E $35 (d.v.s. 1 rätt av 4 i ditt exempel). Samtliga spelbutiker jag har besökt i USA har tagit riktpris (+ sales tax). Beaktat fraktkostnad från USA (jag bedömer att det ligger på ca 25% i pålägg för SF-Bok) och moms skulle jag se SF:s priser på PHB och Thousand Thrones som låga, men för CoC och Traveller som något höga.

Tilläggas kan att jag misstänker att SF har ett gäng ex av CoC i lager som inhandlats vid en betydligt högre dollarkurs.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
SF Bokhandeln tar hem profiten? Det hoppas jag verkligen. För utan den skulle de stänga ner och då var man tvungen att beställa nästan alla rollspel och bra fantasy-böcker från england och amerika.

Mer pengar till sf-bokhandeln (om inte en bättre konkurent dyker upp).
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
tips: testa adlibris, mycket billigare. När jag senaste kollade hade de till och med golvplaner och miniatyrer och sånt. Har prylen ett isbn så går den nog att köpa på adlibris. Och som sagt, rätt mycket billigare än sfbok.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Låg dollarkurs: SF Bokhandeln tar hem profiten

Det är knappast bara dollarkursen som spelar roll här. Till exempel har fraktkostnaderna ökat på grund av höga världsmarknadspriser på olja. Dessutom så är knappast amerikanska riktpriser ut mot konsument särskilt relevanta här. Det som spelar roll är vad SFbok har för priser från sina leverantörer (alltså förlagen). De lär betala mer än vad amerikanska butiker betalar.

Handeln fungerar sällan så att konsumenterna får ta del av hela prissänkningar, medan prisökningar ofta läggs direkt på konsumenterna. Ett relevant exempel är då bokmomsen sänktes till 6%, priserna gick ned men inte alls så mycket som de hade gjort om konsumenterna fått hela kakan av momssänkningen.

/Jonas
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Re: Låg dollarkurs: SF Bokhandeln tar hem profiten

Du, det där var fan ett riktigt bra tips. Jävlar vad billiga priser de har. Tack, jag har inte tänkt på det förut!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
nog märks den... pratade med hunk om senaste Warhammerkampanjen som gick på över fyrahundra spänn.. för att han var tvungen att ta den från England, inte USA.

Det är dessutom sjukt olönsamt att kränga rollspel överhuvudtaget, de hade tjänat betydligt mer att fylla det dyra butiksutrymmet med nåt mer lönsamt och med större omsättning i hyllorna; som nåt mangaskräp... rollspel säljs sakta... Hade de sämre lönsamhet kanske de inte sålt rollspel överhuvudtaget.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
En detalj i sammanhanget är att alla priser hos amerikanska butiker skrivs alltid utan att ange "sales tax" (ung. svensk moms). Så om man handlar i USA så brukar priset öka med mellan 6-13% beroende på delstat.

(beställer man som utlänning varor från USA så slipper man sales tax)
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Re: Låg dollarkurs: SF Bokhandeln tar hem profiten

Så original poster menar att Sci-fi bokhandeln borde räkna om alla sina priser, på allt de köper i dollar? Fattar du hur mycke tid det skulle ta(Tid = Pengar) ?? För en sänkning på kanske 40 spänn ?

Sluta gnäll, det är ju bara bra om sci-fi tjänar lite mera cash, då har de ju en större anledning och utöka sitt sortiment nu när dollarn är svag. Hellre det än att de sänker priserna imho.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Flytande dollarkurs

Så original poster menar att Sci-fi bokhandeln borde räkna om alla sina priser, på allt de köper i dollar? Fattar du hur mycke tid det skulle ta(Tid = Pengar) ??
Seriebutiker som hanterar amerikanska serier brukar sätta sina priser som en multipel av dollarn, och ändrar denna när dollarkursen ändras (både uppåt och nedåt). Rent praktiskt innebär det ju naturligtvis en hel del mer jobb för SF-bokhandeln att göra på det sättet eftersom de, till skillnad från seriebutikerna, limmar på prislappar på sina varor.

/tobias
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Flytande dollarkurs

"Rent praktiskt innebär det ju naturligtvis en hel del mer jobb för SF-bokhandeln att göra på det sättet eftersom de, till skillnad från seriebutikerna, limmar på prislappar på sina varor."

För att inte tala om problemet med deras postorder i sådana fall.


Storuggla, realtidsuppdaterade priser kopplade till Stockholmsbörsen?
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Re: Låg dollarkurs: SF Bokhandeln tar hem profiten

Exempel: Keep of the Shadowfell till D&D
SF Bokhandeln: 268:- plus 25:- porto
Adlibris: 197:- plus 0:- porto

Hejja SFB, funderar på att konka snart?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Låg dollarkurs: SF Bokhandeln tar hem profiten

ju fler som gör som jag, desto fortare går det. Tråkigt men sant. Jag bor inte så nära sfbok att jag överväger att stödköpa. Jag tror de har sin framtid i den fysiska bokhandeln. Man kan gå runt och klämma på böckerna och snacka med folk. Går de plus på sin postorder, desto bättre.
 

Mr White

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
126
Location
Göteborg
Re: Låg dollarkurs: SF Bokhandeln tar hem profiten

Fast roligt är det ändå att köper man DD 4th edition Gift Set på SF så får man betala 64kr för kartongen som omsluter de tre böckerna. Amazon.com's orginalpris ger att gift settet har samma pris som de separat böckerna totalt (35$ styck eller 105$ för gift settet) men man har justerat ner priserna till 23$ styck samt 63$ för settet (dvs 4$ billigare att köpa gift settet). Noterar vidare att SF tar dubbla priset mot Amazon för gift settet. 371 respktive 748 kronor....
 
Top