Nekromanti Lättspelade Yrken

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Testa jägare, köpman, lärling eller något sådant..
De är väll ganska lättspelade tycker jag..
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Ang. Lättspelat...

Krigaren är ett tacksamt yrke eftersom det egentligen sällan handlar om en yrkessoldat (iaf. med de personer jag spelar med) alltså är äventyrare ett bättre ord egentligen...

"Civila" yrken är svårspelade av två anledningar, ett man måste helatiden tänka ur ett yrkesmässigt perspektiv... Om man ex. har en vagnslast gods att sälja går man inte gärna ut och röjer upp i dungeons och dyl för några futtiga silver (grov förenkling här)... Dessutom bör man vara relativt insatt i en del yrken för att det skall vara intresant att spela, detta gäller ex. hantverkar yrken, att spela garvare å bara ha ett hum om att det har något med läder att göra känns inte så intressant...

Notera att detta förutsätter att du har en ovan spelare... Med lite erfarenhet kan man göra nästan vadsomhelst spelbart och intressant... Dessutom tror jag att sådana yrken blir intressanta för dig som spelare först efter att du "spelat av dig" på de konventionella fantsy yrkena...
 

Zippo

Veteran
Joined
1 Oct 2002
Messages
178
Location
Kristinehamn, Värmland
Börja göra en missla som jobbar på ett värdshus. När han har fri tid över så kan han göra roliga saker i staden. De gjorde jag då jag började köra eon och det var rätt så lätt och kul, men rätt så oseriöst.

*Spez tycker att sin murvelbest är lite korkad, så han ger honom nötter på vägen till Khazim-Renk-Ghor och försöker snacka förstånd med honom. Men allt försök visade sig vara meningslöst när murvelbesten helt plötsligt somnade på vägen :gremconfused:*
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja, jo...

Hemmm, ja det har du nog rätt i..
Äventyrare är nog ganska bra att börja med ja.. Eller nått sådant.

/ Johan K, lite lätt trött...
 

ClaesFredrik

Veteran
Joined
31 May 2003
Messages
72
Location
Vattnajökul - Island
Ang Yrken

Yrken spelar i stort sett ingen roll i Eon... Man måste tänka på att man bara är yrket fram till och med att man börjar spela RP`n. Det som är viktigt är att innan veta vad som är det primära målet med gubben. Ska han kunna hantera ett vapen eller ska han kunna kasta besvärjelser.

Visst, det är lite förenklat men det gör det lättare att göra gubben. Säg t.ex. att du gör en smed som går ut och viftar med en hammare. Efter fem sex uppdrag är han ingen smed längre utan en krigare/äventyrare.

Om han därremot ska bli en bra magiker bör du välja att göra honom som magiker eftersom det är mindre logiskt att du bara lär dig magi sådär. Stridskonster kan också ställa till det. Det tar betydligt längre tid för smeden att utveckla en stridskonst än vad det tar för honom att gå upp till 15 i Stridsvana och sitt vapen. Spelledaren kan i detta fall vara snäll och låta (den föredetta) smeden få en stridskonst.
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Bonde är ett bra och kul yrke att börja med. Vara Bondpojken som lämnar gården för att se världen, riktigt kul att se hur dom förändrar som personer efter ett tags spelande.
Vi hade en spelare som började som sonen till en mjölnare i en liten by, han slutade som "helig" krigare i Daaks namn.
 

Vampirehunter J

Veteran
Joined
22 Mar 2003
Messages
140
Location
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Bonde är ett bra och kul yrke att börja med. Vara Bondpojken som lämnar gården för att se världen, riktigt kul att se hur dom förändrar som personer efter ett tags spelande.
Vi hade en spelare som började som sonen till en mjölnare i en liten by, han slutade som "helig" krigare i Daaks namn.
En god ide, men ett litet problem, jag tycker inte om Daak, särskilt inte den Jargiska moder kyrkan :gremgrin:
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Du behöver ju inte sluta som Daaktroende, du kan ju göra något annat.... Som Xinuriddare *insert evil laughter* nee.. förresten, Xinu är det löjligaste sen L&H... Arachna då.
 

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Det mest logiska är väl att man antingen följer familjens spår, eller gör nåt som man e bra på. Välj yrke efter bakgrundsslagen, eller låt snubben kolla va dsom finns så att han kan ta det han känner för.
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
men ett litet problem, jag tycker inte om Daak
Hädare! Du ska brinna i Malgoarhs eldar som den kättare du är!
öhm, om sanningen ska fram är jag själv inte så förtjust i Daakkyrkan, men min spelare gjorde det.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Det viktigaste är inte yrket utan att manipulera bakgrundstabellerna. Se till att rollpersonen blir så pass bra att han inte dör när han försöker plocka upp en sten. Se också till att han inte får börja med svåra grejer som xenofobi, extrem aggresivitet, fanatisk reigös (alltid svårt för enkelspåriga ateister och innan man vet hur spelvärden funkar).

Rollperson ska helst inte vara så viktig i samhället och därigenom inte kunna ställa till med stora saker innan han vet hur värden och reglerna funkar.

Jag brukar låta nybörjare vara vildmarksman, legosoldat, bonde eller något liknande. De måste också alltid vara vanarer.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Karaktären först, yrket sedan

Jag skulle rekommendera att du börjar med att istället skapa en bra och lättspelad karaktär. Yrket kan komma i andra hand. Kolla igenom bakgrundstabellerna, fråga din kusin om vilken typ av person han är intresserad av att spela och bygg sedan upp en karaktär av detta. Bara för att krigare är ett vanligt och ganska uttjattat yrke så behöver det inte bli en dålig rollsperson. Mycket annat, utöver själva yrket spelar stor roll på slutresultatet.
 
Top