Lättsamt men taktiskt turn based spel?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Jag är på jakt efter ett nytt strategispel. Jag har tidigare spelat Warbarons men sidan ligger jämt nere numera så börjar tröttna. Spelet är i princip Warlords, fast browser.

Nu vill jag ha något liknande. Jag har några krav
  • Det ska vara intuitivt men med strategiskt djup
  • Jag vill ha låååånga spel. Inte snabba appspel som är över på en dag (de längsta spelen jag hade i Warbarons pågick i ett år!)
  • Inte abstrakt. Jag vill flytta krigare eller tanks, inte rulla en boll i rymden eller så.
  • Turordningsbaserat!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Inte ett strategispel men Pathfinder Path of the Righteous går att köra i fullt "turn based"-läge vilket är sjukt njutigt. Det är en mycket bra simulering av DnD-ishiga strider, initiativ, tärningsslag och allt.
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Panzercorps is da shit, gamla Panzer General uppdaterad. Det har också kommit en tvåa men den blev jag inte lika imponerad av.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Songs of Conquest är riktigt trevligt, kanske lite för casual för din smak?

Sen är de inte helt turordningsbaserade, men fan nära på, och "intuitiva" kan ju diskuteras men Paradox-spelen Europa Universalis 4 och Crusader Kings 3 är bara för bra för att inte nämnas. Mer intuitivt är ju då Stellaris som ändå bjuder på en massa djup och fix. Alla tre är kanske lite mer utzoomade än vad du efterfrågar (?) då en flyttar en "här" istället för enskilda enheter (okej, Stellaris är faktiskt undantag här) och striderna inte är så grafiska (rutor i rader, tärningsslag, etc, dock även här undantag Stellaris men det är ingen/begränsad micromanagement när det väl brakar lös) men de är fan bra!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Sen finns ju också ERA-moddgrejen till Heroes 3 med In the Wake of Gods som expanderar på trean och gör det till spelet det kunde ha varit. Många hundra timmar har det gett mig ovanpå de nästan lika många som plöjdes ner i H3 med expansioner!

Om du vill spela ett större, bättre, snyggare, mer balanserat, coolare och allmänt bättre Heroes 3 OCH orkar med en lite mer trixig installation så är det magiskt (senare versioner är ganska snälla faktiskt, mest att följa en att-göra-lista, ladda ner ett par filer, klicka och spela men det är ju hobbyprojekt så ibland går det bara inte).
 
Top