Nekromanti Lättlärd?

DarkRaven_UBBT

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
123
Location
tredje klotet från solen
Jag hittade regeln som säger att om man är lättlärd i en färdighet så får man automatiskt FV 5 om den inte har något grundvärde.

Vad händer då om man har "språköra"? Får man FV 5 i alla språk?

Och "förståelse för det magiska", automatisk FV 5 i transformering, besvärjelse och alla alstra färdigheter?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Enligt min egen rimlighetsbedömning skulle jag säga att en person med språköra kan få automatisk FV 5 på alla språk som RP:n rimligtvis kan ha lärt sig lite av, dvs. kanske två eller tre om man kommer från landsbygden och kanske fler än ett halvdussin om man bott i en större handelsstad, som får representera att personen snappar upp ord och försöker lära sig språket (FV 5 är väl i stort sett bara viss ordkunskap?)

För mystiska färdigheter skulle jag lägga in ett undantag från regeln därför att jag tycker det låter allmänt orimligt (om jag inte spelade en mycket episk kampanj, förstås, då det kanske kunde vara intressant med någon som kan alstra nitton aspekter...) om inte spelaren bara vill spara in två enheter på färdigheter den skulle ha lärt sig annars.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Det är uppenbarligen ett exempel på en situation där spelledaren måste - måhända i samråd med spelarna - gör en egen bedömning.
I båda fallen tycks det mig ytterst osannolikt att använda regeln på detta sätt, då såväl magiska färdigheter som språk kräver information som ingen kan få intuitivt.
Ingen kan exempelvis sitta i sitt torp och i fantasin hitta på ord och grammatik för ett språk som talas av ett folk som rollpersonen inte ens vet om existerar.
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Skit i regeln som ger FV5! Det verkar ju orimligt, bara för man har lätt för att lära sig en färdighet (eller flera) betyder ju inte det per automatik att man redan lärt sig den...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jag skulle ändra det till "så snart man hamnar i en situation där man kan lära sig färdigheten", mer eller mindre. Så en bondpojk från Drunok med Språköra kommer antagligen bara kunna tala lägre jargiska, men om han skulle samtala lite med en cirefalier som kunnat berätta vad olika ord betyder skulle han efter någon dag kunna få upp FC till 5.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Språken är inte Lättlärda

Jag skulle säga att det här är skälet till att det inte står att "samtliga språk är Lättlärda". Man får slå förbättringsslagen med Ob4T6, men det regeltekniskt betonade Lättlärd(a) används inte i texten. Ergo, ingen grundchans.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Att en färdighet är lätt lärd innebär inte (regeltekniskt) att besläktade färdigheter är lätt lärda.

Alltså, även om man har Alstra Biotropi som val för sitt lätt lärda slag så får man inte nyttja samma vs Nekrotropi.

Har man en SL som sitter och säger att man får hela grupperingar som lätt lärda bör denna nog tänka om.
Då är det inte en fördel längre, då är det en Gudarnas gunstling eller vapenmästare som kommit till världen fr Drakar och Demoners bok Hjältarnas handbok.

Språk skulle jag säga samma sak om. Du får möjligheten att välja 1 språk som blir lättlärt.
Efter det är det bara att invänta regler som säger att det är lättare att lära sig besläktade språk men det kanske bara är jag som tycker så.
 

DarkRaven_UBBT

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
123
Location
tredje klotet från solen
wallahad:

Vem har pratat om besläktade färdigheter?

Förståelse för det magiska (övernaturliga egenskaper):

Rollpersonen har god hand med det mystiska krafterna i världen.
Färdigheterna besvärjelse, transformering och alla alstrafärdigheter anses som lättlärda, vilket innebär att man slår förbättringsslag med Ob4T6 istället för Ob3T6. Tyvärr sänks Qadosh med 1T6.


Språköra (mental egenskap):

Rollpersonen har lätt att lära sig språk. Förbättringsslag för samtliga språkfärdigheter slås med Ob4T6 istället för Ob3T6.


Edit: Kom även och tänka på en till sak, alstrafärdigheter och dom flesta språk är inte ens besläktade med varandra.
Kan man "Alstra biotropi 15" så kan man inte alstra nånting annat som man inte har FV i med +Ob1T6.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Jag anser att regeln här är helt och hållet tydlig de som säger att det blir för mäktigt håller jag inte med om. Eon system är
inte balanserat för fem öre men har aldrig heller haft en avsikt att vara det. Man spelar olika karaktärer som kan olika saker olika bra och det är kul.

Däremot så måste man förstås ta vara på va de sagt tidigare i denna tråd. En del saker kan personen helt enkelt inte ägna sig åt om den inte varit i kontakt med det. (Främmande språk som exempel men jag skulle låte spelaren så fort den spenderat någon kortare tid förstå till nivå 5 bara efter någon dag.) (annat exempel är bågskytte, för en med stridens son ser jag inget probelm med att den har grundchans i båge det skulle snarare vara konstigt om den inte hade det.) En sak som dock är borträknade när det gäller grundchans är självklart stridskonsterna annars ser jag inget problem.

Ge mig gärna motargument ni som anser motsatsen.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Vad stridskonster gäller så har vi bara kört så att stridens son gör att man är lättlärd i dem också. jag menar, varför inte?
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
JO nu svamla jag kanske igen.
Jag menade självklart att man är lättlärd i dem också men att man inte får grundchans i dem alla.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Hmmm.... ja, annars skulle man ju kunna alla tekniker som finns, vilket vore skruvat! :gremcrazy:
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Enligt min mening finns det inget som säger att man kan alla tekniker i en stridskonst bara för att man har färdigheten. Enligt mig räcker det med att ha ett moment knutet till färdigheten, om ens det.
Hur tränar du annars upp en stridskonst? Jag låter spelarna först träna färdigheten och få ett gratis moment, och sedan får de lära in varje teknik och extra moment för sig. Låter du dem få alla "grundtekniker" då de öppnar färdigheten?
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Om man skaffar den i spelets början låter jag dem ha
eller har om jag är spelare de tekniker som ingår i stridskonsten som väljs. Annars tillämpas reglerna om
att lära sig nya tekniker och moment under spelets gång
för fullt.
 
Top