Nekromanti Lättlärd stridskonst

Moghadein

Veteran
Joined
13 Dec 2000
Messages
42
Location
Arvika
Kan en stridskonst vara lättlärd?

Då jag skapar en köpman(som rollperson) har han normalt ingen stridskonst. Då det enda sättet jag känner till att bli lättlärd är genom på bakgrundstabellen kan han alltså aldrig i sitt liv bli eller vara lättlärd i en stridskonst.
Men en legoknekt som har en vanlig stridskonst kan vara lättlärd i denna genom att få "..valfri färdighet lättlärd..." eller liknande i tabellen för mentala egenskaper.
Inkonsistens?!

När blev legoknekten lättlärd? Är han född med talangen att vara lättlärd i strid eller blev han det när han började träna konsten. Om det första var det ju tur att han valde just den stridkonsten som han var lättlärd i när han stötte på en av de många vanliga stridkonster som finns i Mundana.

Hur som helst verkar det ologiskt att köpmannen inte kan vara lättlärd i en stridkonst bara för att han sent i livet kom in i handelssvängen.

Alltså, hur fungerar det med lättlärdhet i färdigheter rollpersonen inte har då han skapas?

Kan det vara så att stridkonster inte kan vara lättlärda?

Den lila Grisodlarn
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Vi kan väl hoppas att det bara är färdigheter man kan som får vara lättlärda (om man inte gör ett helt äventyr av att nån är lättlärd på nåt skojigt....hmmmm, kanske ska pröva det).

Alltså, köpmannen har ingen stridskonst från början, han kan inte vara lättlärd på den...men han kan ju ta Svärd, det är inte illa.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Lättlärda färdigheter

Alltså, en färdigheten är lättlärd för en rollperson om rollpersonen har någon speciell fallenhet för vad det nu är man gör med färdigheten.

T.ex, har man en fallenhet för att laga mat, och är duktig på det utan att direkt gå på gourmetkurser. Ja, då har man troligtvis matlagning lättlärt.
Annat Ex, har man en fallenhet för siffror och logiska förhållanden, ja då är nog matematik lättlärt (eller räkning eller vad ni vill kalla det).
På samma sätt, har man en fallenhet för att slå folk i huvet med trästavar på graciösa sätt, då är nog Suvai Visna (alvisk stavkonst) lättlärd.

Visst kan stridskonster vara lättlärda men...
Men jag har jämt ansett att lättlärda färdigheter är något genetiskt, man har en är intuitivt väldigt duktig inom något visst ämne, eller skola, eller färdighet.

Jag har förövrigt en RP har Tae-Kwon-Do lättlärt i min NeoTech kampanj.
 

Moghadein

Veteran
Joined
13 Dec 2000
Messages
42
Location
Arvika
Re: Lättlärda färdigheter

Rent hypotetiskt var frågan när stridskonsten blev lättlärd. Vid födseln eller senare. Det känns fel att en köpman inte kan vara lättlärd i stridskonster därför att han blev just köpman.

Dessutom är stridkonster en aning dynamiska, de kan ju förändras under tidensgång. En vanlig stridskonst kan av en duktig stridsman förändras genom att han själv utvecklar den eller om han får hjälp. Till slut kan den bli unik, är han fortfarande lättlärd fast färdigheten har markant förändrats.

Jag har också rp´s som är lättlärda i stridskonster och tycker de ska kunna vara det. Fast funderar på om en person lättlärd i svärd ska vara lättlärd i alla stridkonster som innehåller en svärdstyp som moment. En person med fallenhet att slå folk i huvet med trästavar på graciösa sätt kanske är lättlärd Suvai Visna , men varför inte även i andra liknande stridskonster.

Grisodlarn slaktade alla grisarna med avstånd och area effekt för att sedan bli vapenbärare. Saknar dom redan.
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Vet inte riktigt om man kan ge köpmannen en stridskonst som "färdighet". Jag tycker iaf inte att en stridskonst räknas som en färdighet... men jag kanske har fel, den räknas kanske som en färdighet precis som vanliga färdigheter???
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Lättlärda färdigheter

Rent hypotetiskt var frågan när stridskonsten blev lättlärd. Vid födseln eller senare. Det känns fel att en köpman inte kan vara lättlärd i stridskonster därför att han blev just köpman.

Om jag får bestämma (vilket jag får ibland, men då bara över mina spelare) så säher jag att lättlärda färdigheter är något som kommer från arvsmassan. Man är intuitivt bra på nånting utan att ha någon som helst formell träning i ämnet överhuvudtaget.



Dessutom är stridkonster en aning dynamiska, de kan ju förändras under tidensgång. En vanlig stridskonst kan av en duktig stridsman förändras genom att han själv utvecklar den eller om han får hjälp. Till slut kan den bli unik, är han fortfarande lättlärd fast färdigheten har markant förändrats.

Bra fråga.
Ja du, egentligen om man ska vara pillig så borde varje teknik vara en enskild färdighet med enskilda färdighetsvärden. Då skulle man kunna ha lättlärda tekniker vilket skulle vara en bra lösning. Dock så är det inte realistiskt eftersom det tar upp för tok mycket papper, och en stridsteknik förtjänar inte lika många färdighetsenheter som en annan färdighet, säg Historia eller nåt.



Jag har också rp´s som är lättlärda i stridskonster och tycker de ska kunna vara det. Fast funderar på om en person lättlärd i svärd ska vara lättlärd i alla stridkonster som innehåller en svärdstyp som moment.

Tja, varför inte ?
Å andra sidan så kan dom stridskonsterna vara mycket mer invecklade med fundamentalt annorlunda moment gentemot 'svärd' (alltså banka folk i huvet med slipat järnstycke).


En person med fallenhet att slå folk i huvet med trästavar på graciösa sätt kanske är lättlärd Suvai Visna , men varför inte även i andra liknande stridskonster.

Som vilken stridskonst då ?
Finns det en stridskonst som har ett vapen som använder sig av samma rörelser som Sunai Visna ? Om en sådan stridskonst finns så, visst ! Låt även den vara lättlärd. Men om stridskonsterna skiljer sig för mycket från varandra, så nej. Låt den inte vara lättlärd.
 

Tegrevan

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
134
Location
Norrland
Re: Lättlärda färdigheter

En stridskonst bör ju betraktas som mer än bara ett snyggt sätt att slå folk i huvudet, de inbegriper ju oftast ett sätt att nalkas livet. Därför är det enligt min åsikt vitt skílda saker att vara bra i olika stridskonster - även om du håller samma typ av stål i händerna, så är din uppfattning om hur/varför du får/bör använda stålet helt olika beroende på vilken typ av träning du fått.

Därför ser jag heller ingen konflikt i att en stridskonst skulle vara lättlärd - om den representerar ett levnadssätt som faller sig naturligt för dig, och som du har lätt att ta till dig, så lär du dig rimligtvis den snabbare också. En annan stridskonst med samma typ av vapen/tekniker (endast till namnet lika mellan olika stridskonster, utförandet kan ju variera kraftigt) kan ju vara väsensskild från den du då har som lättlärd, och då blir den lika svår att lära sig som vanligt...

Eller så slåss alla vapenmästare på exakt samma sätt. *smile*
 
Top