De allra flesta rollspelen på marknaden tycker jag. Fast det finns ett par som av någon anledning satsar mer på svåra regler än på realism
Min favorit med enkla och snabba regler är nog Pendragon, fast det är å andra sidan mycket o läsa... Vilken genre vill du ha?
Vet nån om det finns nåt rollspel som satsar mer på enkla regler än realism??
Inom fantasy anser jag att Drakar och Demoner v6 är det lättaste och bästa rollspelet. De regler som saknas kan man lätt lägga till. (Har lite svårt för Eon med anledningen att det är finns regler för absolut allting, fruktansvärt segt enligt mig.)
Mitt egna spelsystem (Universal-Regel-System Utan Spelvärden) är inte tänkt att vara varken realistiskt eller detaljerat. Istället är det enkelt och flexibelt, dock utan att vara storytelling eller friform. Det innehåller inga "spelkoncept" i form av spelvärden eller poäng av något slag, men det använder sig av både tärning och speldata (fast inte i form av spelvärden eller regelrätta nivåer).
Dessvärre är spelet varken färdig eller publicerat i någon form. Däremot finns det i en beta-version för speltest. Den intresserade hör med fördel av sig (baldyr@hobbyspel.com).
Laddade hem "In the Dark" för ett tag sedan, lätta regler, lätt att göra gubbs, kan t.o.m. bli lagom realistiskt om man bearbetar det lite och kan omarbetas till att passa vilken genre som helst (men vilket <EM>bra</EM> rollspel kan inte det?).
Jag har också tagit en titt på In the Dark och tycker att det verkar bli ett väldigt bra spelsystem! Det är lagom nivå på detaljerna samtidigt som reglerna är flexibla. Det ska bli roligt att se slutresultatet.
GURPS är ett bra alternativ...MEN jag gillar Fuzion lite mer.. Det är också ett 'generiskt' spelsystem som jag tycker är bättre.
Kolla in www.theFuze.net. Reglerna är helt gratis, och som vi i min grupp brukar säga: Gratis är billigt, billigt är bra!. BubbleGum Crisis, Mekton Z och Sengoku är baserade på dessa regler om du prövat dem.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.