Nekromanti Lätt sätt att slänga ihop encounters?

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Finns det något enkelt sätt där man kan slänga ihop en encounter, spara den, få stats på monsterna i enkelt anteckningsbara block, eller måste man pynta för D&D Insider alternativt göra det gamla hederliga brute force-sättet, det vill säga, skriva ner skiten?

Jag ska köra D&D 4th ed. på Calcon och hade tänkt ha 10-12 färdiga encounters av lite olika smak och låta spelarna slå fram motstånd och fajtplats på slumptabell.

Min backupplan är att posta vilka figgar jag har och låta forumets samlade skara designa roliga level 1-3 encounters (tänkte använda Character creatorn för att göra en bunte PC's på level 1, mitt arrangemang har karaktären av demospelande), men, som vi säger på 4chan, WRNU is not your personal army.

Eller så hittar jag tid mellan alla läxor och sätter mig med monsterböckerna, men det är jobbigt ju...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Med insider får du monsterstats tillgängligt för copypasta från Compendium, men i övrigt är det här en sak jag inte tycker är riktigt bra realiserat från WotC ännu. Mearls har sagt i en Podcast att han tycker att det är en stor miss att de inte gjorde en encounter generator samtidigt som Character Generatorn. Vad WotC borde släppa är monsterdecks, alltså kortlekar med ett monster per kort. Skulle vara otroligt smidigt.

Jag brukar klippa och klistra från illegala PDFer i Photoshop och sätta ihop encounters på det sättet så jag slipper slå i MM under spel. Eventuellt kan man välja att bara använda figgar från 4E och framåt, så att man har statsen från deras kort med sig, men det begränsar ju urvalet en hel del.
 
G

Guest

Guest
Eksem said:
Jag brukar klippa och klistra från illegala PDFer i Photoshop och sätta ihop encounters på det sättet så jag slipper slå i MM under spel. Eventuellt kan man välja att bara använda figgar från 4E och framåt, så att man har statsen från deras kort med sig, men det begränsar ju urvalet en hel del.
Använder samma metod och det fungerar faktiskt väldigt bra. Klippa från PDF, klistra in i Word, Print, Klart!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Klippa och klistra i MM från illegal PDF låter som det som kommer närmast, tror jag. Print på färglaser, lamination = epic win.

Print screen och Paint, här kommer jag! :gremwink:

EDIT: Fan, jag glömde ju mitt viktigaste problem. Jag kommer ju vilja levla vissa monster upp och/eller ner för detta, det var därför jag ville ha nått bra verktyg.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Att levla monster är väldigt, väldigt enkelt som jag minns det. +10 HP, +1 på träff och nåt plus på skada per nivå eller vad det nu är. Fungerar lämpligen två-tre nivåer upp eller ner. Står i DMG:n.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jaow, det vet jag, men då måste jag ju redigera mina fina skärmskott, det var det jag tyckte var besvärligt. :gremwink:
 
Top