Nekromanti Lästips

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Hej! Jag är ute efter tips på böcker som kan inspirera till Symbaroumvärlden. (Gärna BRA mörk fantasy) Jag kan själv rekommendera Patrick Rothfuss kingkiller chronicles. Fantastiska böcker!
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Richard Morgans 3 böcker om Ringil Eskiath ,The steel remains, the dark defiles och sen en jag inte kommer på namnet på är svinbra mörk fanatsy, vet inte om den är så Symbaroum, men den och Robin Hobbs Böcker om Fitz & The Fool (Asassins aprentice och ett gäng till) är den bästa fantasin på marknaden, och ja de är bättre än Song of Ice 6 Fire..
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,537
Location
Stockholm
Jeff Vandermeers "Annihilation"-trilogi är visserligen inte fantasy, men har helt klart en stämning som skulle gå att lyfta direkt till Symbaroum.
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Vill seconda Swedish Chefs rekommendation om Robin Hobbs böcker. Speciellt den andra serien (Liveship Traders) handlar mycket om magiska artefakter och att gräva i det förflutna, vilket ju passar perfekt till Symbaroum. Sen är det ju en bonus att serien är den bästa Fantasyn jag nånsin läst.

Ang. andra rekommendationer så började jag precis läsa Brandon Sandersons Mistborn, och det finns flera saker hittils i serien som skulle kunna stoppas in i Symbaroum, speciellt Mist och Mistwraiths, som påminner rätt mycket om hur jag tänker mig Styggelser.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,537
Location
Stockholm
Även Paul Kearnys "Monarchies of God"-pentalogi har en del element som skulle funka i Symbaroum. Speciellt första bokens djungelutforskande.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Tack för alla tips! Det är bara att börja läsa helt enkelt! Keep em coming :)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,537
Location
Stockholm
gorillotaur;n114423 said:
Även Paul Kearnys "Monarchies of God"-pentalogi har en del element som skulle funka i Symbaroum. Speciellt första bokens djungelutforskande.

Vid närmre eftertanke är Monarchies of God lik Symbaroum på många sätt. Inte i detaljerna och ytan, men i tema. Kolonialism gone wrong, maktspel, mörka okända krafter etc.
 
Top