Nekromanti Läsningen av skönlitteratur

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Gurgeh och jag ska göra en undersökning av folks inställningar till skönlitteratur till ett seminarium i litteraturvetenskap, och eftersom vi inte känner några riktiga människor tänkte vi naturligtvis genomföra undersökningen här. :gremgrin:

Svara på följande frågor, gärna utan att först läsa igenom eventuella övriga svar på inlägget. Uppge utbildning eller yrke om det är relevant i sammanhanget (bibliotikarie, universitetsstudier i svenska eller litteraturvetenskap etc).

Så, över till frågorna:

1. Bör man läsa skönlitteratur, och i så fall varför?

2. Vem eller vad påverkar ditt urval av skönlitteratur?

3. Vem eller vad påverkar vad du tycker om skönlitteratur i allmänhet?

4. Finns det skönlitterära verk som i större utsträckning än andra bör läsas av alla? (Här är det naturligtvis oklart vad som egentligen menas med "alla", men poängen med frågan går förhoppningsvis fram ändå.)

5. Varför läser människor olika typer av litteratur?


/Dimfrost
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"1. Bör man läsa skönlitteratur, och i så fall varför?"

Ja, för att det är underhållande, erfarenhetsskapande samt förbättrar fantasi och ordförråd.

"2. Vem eller vad påverkar ditt urval av skönlitteratur?"

Rekommendationer ifrån vänner och bekanta, att jag har läst annan litteratur av samma författare och olika former av recensioner som tilltalar mig.

"3. Vem eller vad påverkar vad du tycker om skönlitteratur i allmänhet?"

Familj och umgängeskrets framförallt. Den litteratur som man väljer att diskutera och framhålla utgår också ifrån den aktuella situationen och sammanhanget.

"4. Finns det skönlitterära verk som i större utsträckning än andra bör läsas av alla?"

Antagligen inte, men det finns ändå verk som kan sägas fånga en tidsanda, en miljö, en genre eller ett koncept väldigt väl. De kan då tjäna som ingångar eller nycklar till vidare läsning.

"5. Varför läser människor olika typer av litteratur?"

För att de är olika? Vad man läser och hur mycket utgår säkert till stora delar ifrån faktorer som yrke, umgänge och klass. I vissa miljöer är det en mer naturlig handling än i andra. Därför bör man uppmuntra genreöverskridande verk och inte se ner på läsning av annat än klassikerna. Jag tror absolut att läsning av serier och tidningar kan uppmuntra även till läsning av böcker om man inte placerar vattentäta skott mellan dem.

Tja, det var inte särskilt utförliga svar antar jag. Men vi kan i alla fall diskutera frågorna på djupet tillsammans om det skulle behövas. :gremsmile:
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Utbildning (eller "inbillning" som jag brukar kalla det): fil kand i litteraturvetenskap, fil mag i jounalistik.
Yrke: journalist.

1. Bör man läsa skönlitteratur, och i så fall varför?

- Ja. Därför att det är roligt.

2. Vem eller vad påverkar ditt urval av skönlitteratur?

- Internet i allmänhet, och sfsite.com i synnerhet. Samt folk på detta forum. Och kompisar. I bland även recensioner i dagstidningar. I mycket liten usträckning läser jag "klassiker". Jag läser av princip aldrig nobelpristagare.

3. Vem eller vad påverkar vad du tycker om skönlitteratur i allmänhet?

Pretton. Under mina allt för många år på lit.vet. ökade min konsumtion av amerikanska serier (den bästa formen av skönlitteratur) med c:a 1000 %. Mest på grund av att jag höll på att kräkas på alla överpretentiösa muppar med tjocka glasögonbågar som slog knut på sig själva för att visa hur bra smak de hade, och hur smarta de var. Det är skottpengar på pretton.

Men det har egentligen inte så mycket med din fråga att göra. Vanligtvis tycker jag all skönlitteratur är bra skönlitteratur (även de böcker jag inte skulle vilja läsa). Läsa = toppen! Vissa som läser = pretton.

(Jag inser att det faktum att jag ser ner på pretton, och vumrmar för seriekonstens överlägsenhet i allt, gör mig själv till ett pretto. Men det är lungt. Jag är rätt inkonsekvent i mitt leverne i allmänhet.)

4. Finns det skönlitterära verk som i större utsträckning än andra bör läsas av alla? (Här är det naturligtvis oklart vad som egentligen menas med "alla", men poängen med frågan går förhoppningsvis fram ändå.)

Alla bör läsa: Neil Gaiman, China Mievielle, George RR Martin, Fogelström, Robert E Howard, Samuel Delany, Bill Willingham, Grant Morrison, Warren Ellis, Garth Ennis, Jeff Smith och Cory Doctorow.

Det är liksom minikravet för att få kalla sig människa. :gremsmile:

5. Varför läser människor olika typer av litteratur?

Ska man laga en bil, läser man en reperationshandbok. Laga mat = kokbok. Bruksläsning, alltså. Verklighetsflykt = typ allt annat. Som bonus kanske man lär sig något också.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Jag tror absolut att läsning av serier och tidningar kan uppmuntra även till läsning av böcker om man inte placerar vattentäta skott mellan dem.
Så det finns inget egenvärde i att läsa serier och tidningar?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Så det finns inget egenvärde i att läsa serier och tidningar?"

Nej! Senast igår slog jag en liten unge blodig med ett tidningsställ på Hemköp, när jag såg att han fingrade på en Kalle Anka pocket. :gremsmile:

Jo, naturligtvis så är all läsning av godo och numera är ju gränsen mellan olika genrer och historieförmedlare tämligen flytande. Det finns serier som kombinerar det bästa ifrån böcker och ifrån mer visuella medier som filmer och tv-serier. Jag har inget emot att andra läser serier och gör det själv (men inte så mycket som jag egentligen borde) med god behållning.

När jag skrev så tänkte jag väl egentligen mest ur ett skolperspektiv där många lärare är så fixerade vid att tvångsläsning av utvalda böcker är det enda fungerande sättet även om det helt förstör läsglädjen. Bara för att eleverna inte läser Strindberg så är inte det samma sak som att de inte läser och vill man nu att de ska läsa honom så finns det andra sätt att gå till väga än tvång.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Snigel svarar

1. Bör man läsa skönlitteratur, och i så fall varför?
Man bör göra vad man själv tycker är bra, men jag tycker i all fall att det är både underhållande och givande att läsa skönlitteratur och därför fortsätter jag med det. Underhållningsvärdet är nog den största delen, men just nu läser jag också som ett sätt att bättra på mitt eget språk. Underhållningsvärdet för mig ligger allt som oftast i idéer och koncept snarare än språklig skicklighet.

Vem eller vad påverkar ditt urval av skönlitteratur?
Det som påverkar mest är förstås vad jag har läst tidigare. Eftersom jag vet med mig att viss typ av SF tilltalar mig väldigt mycket, blir jag sällan besviken eftersom jag plockar böcker från författare jag redan känner till, och så vidare. En annan stor faktor är andra människor. Så gott som alla böcker jag läser är tips från andra, kanske är det personligen eller kanske har boken fått något pris (vilket är en form av rekommendation).

Vem eller vad påverkar vad du tycker om skönlitteratur i allmänhet?
Skönlitteraturen själv är ju förstås grunden, men som med så mycket annat är det förstås också en social faktor. Om alla skulle vara helt oberoende av alla andra läsare tror jag att vi skulle ha en helt annan form av skönlitteratur. Om jag skaffar en bok som jag hört mycket bra om innan (vilket jag ofta har), påverkar detta förstås min syn på boken.

På sistone (typ sista året) har jag försökt undvika att skaffa information om en bok innan jag läser den. Det vill säga, jag läser aldrig på baksidan innan och hoppar alltid över förordet. Det är en lite annan upplevelse att läsa en bok utan att i förväg vet vad andra tycker om den.

Finns det skönlitterära verk som i större utsträckning än andra bör läsas av alla? (Här är det naturligtvis oklart vad som egentligen menas med "alla", men poängen med frågan går förhoppningsvis fram ändå.)
Jag hakar inte upp mig så mycket på ordet "alla", utan snarare "bör". Nej, jag tycker inte att det finns någon skönlitteratur som folk i större utsträckning bör läsa jämfört med andra böcker. Däremot tycker jag att det finns böcker som är bättre än andra och att det sannolikt skulle gå att ta fram böcker som många skulle uppskatta eller få ut något av. Men jag tycker inte att de "borde" läsa dem för den sakens skull.

Varför läser människor olika typer av litteratur?
Bakgrund, slump och vana. Bakgrund påverkar oss på ganska många sätt och jag tror till exempel att SF är rätt mycket vanligare bland relativt välutbildade jämfört med personer med annan bakgrund. Detta har förstås inget att göra med hur bra litteraturen är.

Med slump menar jag att man råkat börja med någonting någon gång och sedan tyckt att det var bra. När man vet att något är bra, fortsätter man gärna med det. Det kunde kanske lika gärna varit något annat första gången och så hade man fastnat där istället.

Vana är nog den starkaste faktorn. När man lärt sig uppskatta en viss typ av litteratur kör man lätt fast och tycker att annan litteratur är blek i jämförelse. Förmodligen beror det på att man fokuserar på olika aspekter av författandet och har olika mål och syften med texten. Därför tror jag det är bra att blanda det man läser i möjligaste mån.

Svammel, svammel, hoppas det ger något.

Edit: Jag har utgått från att vi pratar om skönlitteratur hela vägen, även om det i frågan har stått bara litteratur.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
"1. Bör man läsa skönlitteratur, och i så fall varför?"
Det en tidsfördrivande sysselsättning, precis som datorspelande och tevetittande. Att säga "Ja" och räkna upp en massa fördelar är bara dumt för alla dessa förströelserna har sina egna fördelar (och även nackdelar).

"2. Vem eller vad påverkar ditt urval av skönlitteratur?"
En häftig titel och framsida och det som sedan gör att jag bestämmer mig är baksidestexten. Med andra ord; hur boken säljer sig själv. Annars brukar massornas hyllningar eller familjens rekommendationer inverka kraftfullt på mig.

"3. Vem eller vad påverkar vad du tycker om skönlitteratur i allmänhet?"
Andras analyser, vilket gör att jag tar ställning i om jag tycker likadant eller inte.

"4. Finns det skönlitterära verk som i större utsträckning än andra bör läsas av alla? (Här är det naturligtvis oklart vad som egentligen menas med 'alla', men poängen med frågan går förhoppningsvis fram ändå.)"
Böcker som är klassiker, så att folk får lite allmänbildning.

"5. Varför läser människor olika typer av litteratur?"
För att de har olika uppväxtförhållanden och (därmed) personlighet.

/Han som fick glutta på andras svar, för han förstod inte fråga 3 först
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
1. Bör man läsa skönlitteratur, och i så fall varför?

Nej, det tycker jag inte att man behöver.

2. Vem eller vad påverkar ditt urval av skönlitteratur?

Öhmm... min smak, kanske?

3. Vem eller vad påverkar vad du tycker om skönlitteratur i allmänhet?

Återigen; min smak. Det är väl ingen person eller någon särskild yttre kraft som dikterar mina personliga åsikter. Dom är väl, öhm, medfödda eller formade under min uppväxt eller nåt sånt.

4. Finns det skönlitterära verk som i större utsträckning än andra bör läsas av alla? (Här är det naturligtvis oklart vad som egentligen menas med "alla", men poängen med frågan går förhoppningsvis fram ändå.)

Nope

5. Varför läser människor olika typer av litteratur?

Säg det, du...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
"1. Bör man läsa skönlitteratur, och i så fall varför?"

Tja, jag anser att jag bör läsa skönlitteratur eftersom jag tycker att det ger mig något i form av stimulans, upplevelser och i bästa fall känslor. Skönlitteratur är inte det rätta sättet att nå de sakerna för alla, och alla kanske inte ens önskar det. För de som känner att det är rätt sätt att nå de sakerna är det klart att de bör läsa skönlitteratur, men man ska inte läsa skönlitteratur bara för att det är något man ska göra.

"2. Vem eller vad påverkar ditt urval av skönlitteratur?"

Jag är otroligt irrationell i mitt urval. Ibland kan jag läsa "skräplitteratur" för att i nästa stund vilja klämma Shakespear, Marlowe och Wilde och sedan gå vidare till en helt annan inriktning. Vad som helst som kan få upp mina ögon för något som jag för stunden finner intressant är det som fäller avgörandet. Vare sig det handlar om recensioner, tips, filmatiseringar, citat, eller vad det nu kan vara.

"3. Vem eller vad påverkar vad du tycker om skönlitteratur i allmänhet?"

Mina jag och de tidigare irrationella grunderna jag har till att göra saker. Jag har svårt att avgöra varifrån vad jag tycker kommer ifrån och jag har rätt svårt att se samband mellan olika saker jag gillar, så det troliga svaret är "det som passar mig för stunden".

"4. Finns det skönlitterära verk som i större utsträckning än andra bör läsas av alla?"

Nej, eftersom jag är osäker på huruvida alla bör läsa eller ej. Och jag anser att få saker är värda en generell status som "måste läsas". Jag tycker det är intressant att läsa klassiker då och då, för att se vad det är som gör att de klassas som "klassiker", men det är få gånger jag kan sälla mig till hyllningskörerna. Samma sak gäller Nobelpristagare och liknande "utmärkelser".
Jag har åtminstone inte läst något jag anser att "alla bör läsa", men jag har läst mycket som jag anser att många bör läsa.

"5. Varför läser människor olika typer av litteratur?"

Den här frågan förstår jag inte riktigt. Svaret skulle kunna vara "för att alla är olika" eller något sådant, men det känns inte riktigt som att det är det du menar. :gremsmile:
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
1. Bör man läsa skönlitteratur, och i så fall varför?

Ja. Det är underhållande och avslappnande. Till skillnad från tv får man välja musik att dramatisera handlingen med själv och man kan dessutom läsa utomhus.

2. Vem eller vad påverkar ditt urval av skönlitteratur?

Främsta inspirationskällan är människor jag känner och/eller vet att de har någorlunda god smak. Annars kan böcker bli intressantare genom att tillhöra en speciell genre eller genom snygg pocketframsida i kombination med lågt pris.

3. Vem eller vad påverkar vad du tycker om skönlitteratur i allmänhet?

Uppväxten med böcker från tidig ålder har givetvis gjort sitt. När jag väl fått in foten har det inte varit svårt att behålla intresset även under de perioder då jag läser lite.

4. Finns det skönlitterära verk som i större utsträckning än andra bör läsas av alla? (Här är det naturligtvis oklart vad som egentligen menas med "alla", men poängen med frågan går förhoppningsvis fram ändå.)

Förmodligen inte. Inget verk jag läst når upp till sådan standard. Däremot finns det bra och dålig litteratur även om ingen skönlitterär bok bör upphöjas allt för högt.

5. Varför läser människor olika typer av litteratur?

Vilken skönlitteratur man väljer avgörs förmodligen till största del på personlighetstyp. Vad man förväntats läsa, vad omgivningen läser, vad man medvetet eller omedvetet behandlar, vad i samhället man fascineras av och så vidare…
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Jag kan inte bedöma om min utbildning eller mitt yrke är relevant. Jag är civilingenjör och har läst pedagogik och psykologi utöver det. Tiden jag inte gör som jag vill på är jag ingenjör.

1. "Bör"? Det hade varit intressant med en mer fördjupad fråga här, men jag tolkar den som "Bör man givet valet läsa en uppbygglig bok eller sitta och fånstirra på inspelade säsonger av Big Brother, välja att läsa en bok?". Svaret på den frågan är "Ja, för det gör dig till en bättre människa."

2. Rekommendationer från Amazon och vänner.

3. Jag själv. Även om jag förmodar att om det fanns en utbredd opinion för eller mot en viss typ av läsande så skulle jag påverkas av den.

4. Givet Big Brother-resonemanget i fråga 1 så. "Ja"

5. Olika intressen, social nivå, utbildning, "ärvt" intresse för böcker från föräldrar.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
1. Ja man bör läsa skönlitteratur, bland annat för att det ger nya infallsvinklar och perspektiv på tillvaron. Dessutom är det ju njutbart (för det mesta).

2. Mitt urval styrs av tidigare positiva erfarenheter av författaren. Även tips i recensioner och kulturartiklar eller från folk vars omdöme jag litar på. Mina intressen såsom historia och fantasteri styr också.

3. Författarna och jag själv påverkar vad jag tycker om skönlitteratur som sådan. Omvärldens omdömen påverkar mig knappast i detta avseende - i alla fall så är jag inte medveten om det.

4. Jag tycker det finns böcker som "alla" borde läsa, både för att allmänbildning ger en förankring i den egna kulturen och för att en del böcker har betydelse i vidare bemärkelse. Sedan rekommenderar jag gärna njutbara böcker bara för att ge vänner nöjet att läsa dem.

5. Valet av litteratur styrs av flera faktorer:
* Personliga intressen
* Förlagens och kultursidornas marknadsföring + böckernas tillgänglighet
* Syftet, dvs. om man främst söker förströelse / personlig utveckling / kunskap etc.
* Förutfattade meningar m.m.

Min status: Ingen formell eller yrkesmässig kompetens rörande litteratur, men jag skriver själv skönlitterära böcker.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Duddmannen
Yrke: Offentlig förvaltning (data, utbildning, service)
Utbildning: Universitet/Högskola

1. Bör man läsa skönlitteratur, och i så fall varför?
Ja absolut! Främst därför att man genom att läsa får ett bättre grepp om språket, samt genom att läsa vad andra har skrivit får en bättre insikt i andra sätt att tänka. Facklitteratur kan vara svår att ta till sig, men skönlitteratur går att hitta i många former och man kan därför enklare hitta den typ av text eller genre som passar en själv bäst. En historia som man tycker om blir lättare att läsa.

2. Vem eller vad påverkar ditt urval av skönlitteratur?
Vänner och recensioner, men mest vad jag läst tidigare i samma genre/av samma författare/i liknande stil.

3. Vem eller vad påverkar vad du tycker om skönlitteratur i allmänhet?
Vad jag har läst är nog det enda som påverkar. Det jag har gillat har gjort mig positiv till skönlitteratur, något jag inte gillat kan, temporärt, ha fått mig att tycka mindre om det.

. Finns det skönlitterära verk som i större utsträckning än andra bör läsas av alla? (Här är det naturligtvis oklart vad som egentligen menas med "alla", men poängen med frågan går förhoppningsvis fram ändå.)
Inte egentligen. Vad som är bra eller dålig skönlitteratur är en högst personlig angelägenhet. Dock finns kanske vissa verk som det talas om i diverse sammanhang, eller från vilka citat eller liknelser används, och som man därför har en del att vinna på att känna till. Men detta varierar från land till land och kultur till kultur. Diskuterar man exempelvis Fantasy bör man kanske ha läst något av Tolkien. Pratar man Klassiska Deckare är en Doyle eller Christie bra att ha skummat igenom.

5. Varför läser människor olika typer av litteratur?
Det handlar om personligheten. Ett litterärt verk ger personer känslor som inte kan tolkas som rätt eller fel - de bara är. Därför kommer sällan två personer att känna likadant inför ett verk eller en genre, och det är bra.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
1. Bör man läsa skönlitteratur, och i så fall varför?
Nej.

Eller ja; fan vilken dum fråga. Visst finns det bra effekter av att läsa skönlitteratur (man blir bättre på att läsa, om inte annat), men tid fungerar inte som så att man kan jämföra en aktivitet med avsaknaden på aktiviteter öht. Bör man läsa skönlitteratur istället för att göra något annat; exempelvis det man vill göra? Nej. Man "bör" inte läsa skönlitteratur. Jag läser inte skönlitteratur för att jag "bör" göra det, utan för att jag "vill". Så svaret blir nej, men ni får tusen minuspoäng för att ni ställer en så dum fråga. Svaren ni får har ju inget med skönlitteratur att göra, utan med personens förhållning till ord som "bör".

2. Vem eller vad påverkar ditt urval av skönlitteratur?
Jag köper mest pocketböcker, så urvalet görs i första hand av Pocketshop.
I andra hand sker ett urval av tidigare böcker jag läst och tyckt om, eftersom jag är snabb med att köpa fler böcker från författare jag gillat.
I tredje hand; tidningsrecensioner. Kulturbilagor i DN och Aftonbladet har fått mig att bli nyfiken på rätt många av de böcker jag inhandlat.
I fjärde hand; vänner och bekanta, forumsdiskussioner, m.m.

3. Vem eller vad påverkar vad du tycker om skönlitteratur i allmänhet?
Vad jag tycker om skönlitteratur... i sig, liksom? Tja... Hmm... Det är nog enbart de faktiska böcker jag läst som påverkar vad jag tycker om skönlitteratur i sig såsom företeelse betraktat.

Jag undrar om jag förstår frågan.

4. Finns det skönlitterära verk som i större utsträckning än andra bör läsas av alla? (Här är det naturligtvis oklart vad som egentligen menas med "alla", men poängen med frågan går förhoppningsvis fram ändå.)
Ja. Vissa böcker har en integritet som man inte kan ifrågasätta eller ändra på hur som helst; de ligger så självklart inbäddade i vårt kulturarv och har påverkat efterföljande böcker i så stor grad att det inte går att förneka dem. Man kan diskutera om böckerna om Sherlock Holmes verkligen är bättre än böckerna om andra detektiver, men Sherlock Holmes är ändå mästerdetektiven #1 och en ikon som hela tiden återkommer i vår västerländska kultur. (Då har jag tagit ett ganska folkligt exempel) Dessa böcker har alla en ganska stor anledning att läsa, eftersom även om smaken är subjektiv så kan ingen förneka dessa verks vikt.

5. Varför läser människor olika typer av litteratur?
För att även människor är olika.

Sheit; hur många kommer svara exakt så där?! Du ställer egentligen inte ens en "fråga" här, utan det är mer att betrakta som en "passning". Målet är fritt och du ser en fri yta; lägger bollen där och ser till att vi nickar in den precis såsom du föreställt dig det. Det påminner om ett test jag och en polare gjorde i gymnasiet; vi läste i Guiness rekordbok om världens dyraste plånbok (säg att den kostade tolv miljoner) och så berättade vi det för olika människor. Alla vi frågade svarade typ en och samma sak; "jaha, men det är väl bättre att ha pengarna i plånboken, ha ha!" Vi gjorde det till och med till en alternativ IQ-skala. Beroende på hur folk svarar så kan man se hur intelligenta de är:

1. Standardsvaret ovan, med skratt på slutet = Fullblodsidiot.
2. Standardsvaret ovan, utan skratt = Halvidiot.
3. Väldigt alternativt eller väldigt annorlunda formulerad variant på standardsvaret ovan = Medelsmart (det här var jag)
4. Låta bli att svara, eller bara säga "tss. Fuck you" = Smart.

---

Nu skall jag läsa vad de andra har svarat på din fråga 4. Om jag har rätt i att alla kommer svara så som jag har gjort så har vi ett fall av en ny IQ-testfråga på forumet.
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Lärarstudent med inriktning Matematik här.

1. Bör man läsa skönlitteratur, och i så fall varför?
Det kan säkerligen berika ens liv i viss mån, men personligen hittar jag så mycket annat än skönlitteraturläsning som gör sammalunda. Jag läser väldigt sällan skönlitteratur... i bokform, åtminstone.

Kan inte besvara 2 eller 3.

4. Finns det skönlitterära verk som i större utsträckning än andra bör läsas av alla? (Här är det naturligtvis oklart vad som egentligen menas med "alla", men poängen med frågan går förhoppningsvis fram ändå.)
Det kan alltid ses som en fördel om folk har gemensamma kulturella nämnare, för att på så sätt förstärka empatin mellan olika gruppbildningar i samhället. Det är visserligen tämligen pretentiöst att hävda att alla kommer bättre överens om de läst "Röda Rummet", men generellt kan det finnas en poäng i det. Vilka verk det skulle vara, och varför just de verken, kan inte jag svara på. Jag undrar om någon egentligen kan det. :-/

5. Varför läser människor olika typer av litteratur?
Eh? :gremconfused: Varför lyssnar folk på olika sorters musik? Varför gillar inte alla samma sorts mat? (Varför gillar ex. inte Rising Risifrutti, som är så gott?) Kan den här frågan besvaras på ett meningsfullt sätt som inte resulterar i en hög med snömos?
 
G

Guest

Guest
Utbildning, inget som har med det här att göra.

1. Bör man läsa skönlitteratur, och i så fall varför?

Ja, om man vill och tycker det är roligt.

2. Vem eller vad påverkar ditt urval av skönlitteratur?

Mina bröder och min mamma främst.

3. Vem eller vad påverkar vad du tycker om skönlitteratur i allmänhet?

Ehh... Jag hoppas att jag bildar egna uppfattningar om det mesta, och jag kan inte säga att jag har någon "litteraturikon" som jag försöker tycka som.
Men jag kanske missuppfattar frågan nu.

4. Finns det skönlitterära verk som i större utsträckning än andra bör läsas av alla?

Både och. Jag tycker ju att vissa böcker är bättre än andra och det hade varit roligt om folk läste dem som är bra. Så att jag kunde rycka tag i vem som helst på stan och börja snacka om Siri Hustveldt. Min kommunikation med omvärlden hade blivit mycket enklare eftersom jag hade kunnat referera till olika saker jag och alla andra läst om.
Men det är ju en rent egoistisk åsikt, jag tror inte man blir en bättre människa av att läsa "kvalitetsböcker".

5. Varför läser människor olika typer av litteratur?

Det tråkiga svaret är väl "för att människor är olika". Annars vet jag inte.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
1. Ja. Antingen för insikt i andra människors världar, eller för flykt från sin egen. Gärna både och.

2. Bra omslag, litteraturkanon, Nobelpriset och vänners råd.

3. Skönlitteraturen självt. Så, författare, redaktörer och publicisister?

4. Ja. Vissa skönlitterära verk säger såpass mycket om människan, eller om vår samtid (gärna både och), att en utökad läsning av detta verk bidrar till en bättre förståelse människor emellan, och till en bättre värld. Det kan dock inte sägas om alla skönlitterära verk.

5. För att människor är olika, har olika intressen, olika behov, olika kunskap, olika förutsättningar, olika bakgrund, olika... well, och så vidare.

5.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
1. Bör man läsa skönlitteratur, och i så fall varför?
Ja, jag tycker man bör & skall iaf läsa några skönlittraturiska verk i sitt liv. Just därför att jag tucker att det tillhör lite av allmänbildningen att man skal ha läst & käna till lite av dessa verk.

2. Vem eller vad påverkar ditt urval av skönlitteratur?
Tipps ifrån enns bekanta.

2. Vem eller vad påverkar ditt urval av skönlitteratur?
Samam sak ghär, som i förra frågan. Vina väner & deras tipps om böcker.

4. Finns det skönlitterära verk som i större utsträckning än andra bör läsas av alla? (Här är det naturligtvis oklart vad som egentligen menas med "alla", men poängen med frågan går förhoppningsvis fram ändå.)
Well, Strinbergs böcker ligger väll bra till här tycker jag, Hemingway är väll åxå en höjdare.

5. Varför läser människor olika typer av litteratur?
Well, jag tror att det är samma sak som oliak folk gillar olika spel eller nått sådt. Det handlar helt enkelt om olika smak.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag kan inte försvara frågorna; snarare tvärtom. Framför allt när det gäller den sista frågan är jag själv osäker på vad den egentligen ska betyda. Dock antog jag att det var bättre att låta folk tolka dem som jag ville istället för att jag kom med egna idéer. Jag har inte kommit mig för att fråga seminarieledaren om närmare beskrivning av frågorna, det kändes inte så viktigt. (Gurgeh kanske har något att tillägga?) Det är alltså absolut inte vi som står bakom frågornas formulering, och det viktiga är främst vilka genomgående trender som kan spåras i svaren. Det blir ju knappast någon pålitlig statistisk undersökning.


/Dimfrost
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Gurgeh kanske har något att tillägga?
Nej, egentligen inte, förutom att frågorna hade varit tydligare formulerade om vi själva utformat dem.

/tobias
 
Top