Nekromanti Läskeblask som vi minns...

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Efter att ha snackat lite med Wilper på IRC, där vi b. la nämde trocadero, så kom jag & tänka på diverse läskeblasekr som man har druckit & speciellt kommer ihåg...
Så, helt enkelt, vilken var din favvorit när du var liten ??

Min är fortfarande trocadero, kommer såväl ihåg när man köppte den drickan & samtidigt köppte en dammsugare... Det är ett ruggit bra kombo, tro mig... :gremgrin:
Tror även att det fanns en dryck som hette Vera Blåtira, som var radioaktivt blå.. det smakade vedervärdigt, men jag köppte den bara för att den hadeett så coolt namn..

/ Johan K, som snart skall lira lite rollspel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Tror även att det fanns en dryck som hette Vera Blåtira, som var radioaktivt blå.. det smakade vedervärdigt, men jag köppte den bara för att den hadeett så coolt namn.."

Vira Blåtira hette den, och var en i en hel serie med kemiläskar. Vad de andra hette kommer jag inte ihåg.

En liten favorit var Batman-läsken, vilket var en apelsindricka som släpptes i svart burk med Batman-loggan på, och enkom för att göra reklam för filmen.

Fram till 1988 så var Fanta min favorit, och efter 1988 så var det Coca-Cola. Andra color gick också an, och det kom upp en hel liten smeknamns-serie på dem, vilket inleddes efter att Pepsi sponsrade Michael Jackson. Då blev det Pedofil-cola, förstås. Sen kom Imperialist-must (Coca-cola) och Kommunist-must (Cuba-cola). Och så småningom när Spendrups odödliggjort prefixet "ful-", så tillkom "fulcola" för alla ica-cola och signum-cola och alla andra varianter. "Lidl-cola" är en lokal variant för all cola oavsett märke som importerats från Tyskland. Även om det är "riktig" Coca-cola så heter det "lidl-cola" så fort den kommer från Tyskland.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
[ QUOTE ]
Så, helt enkelt, vilken var din favvorit när du var liten ??

[/ QUOTE ]
Min favvoläsk när det begav sig (sent 70-tal) var wårbys passionsfrukt. Som vuxen är en av mina dirty little secrets att jag är rent sjukligt förtjust i Dr. Pepper.

[ QUOTE ]
Tror även att det fanns en dryck som hette Vera Blåtira, som var radioaktivt blå.. det smakade vedervärdigt, men jag köppte den bara för att den hadeett så coolt namn..


[/ QUOTE ]
Den minns jag. Utan att besserwissra mig ber jag att få påpeka att den hette VIRA blåtira och inget annat. Är det nån som föresten minns den fruktade "Jediläsken"? Det snällaste man kan säga om den var att den hade en fin etikett med Joda på.

/Anders
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Sommargroggen

Jag gillar päronsoda och sockerdricka. Tja, ni får ursäkta, nostalgivärdet är väl inte så högt, men ändå.

Apropos kombos, testa denna om du är över arton år:

Eau de Vie (eller annan billig konjak)+ Champis.

Hängmattan!

/Basenanji
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
En av läskeblaskerna i Vira Blåtira-serien var Kiwige Kruse, som hade kiwi-smak.

Som diabetiker började jag dricka Coca-cola. Långt senare bytte jag till Pepsi Max (Maximum Taste! No Sugar!)

Nuförtiden dricker jag mest olika former av mineralvatten. Jag saknar dock fortfarande Koka-Loka, Loka med uppiggande medel.

Erik
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Länk

Den som intresserar sig för sådant som läskedrycksarkeologi kan med fördel sladda in här.

/Anders
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
En favorit (ok, inte som liten ty den fanns inte då), är/var Aloha. Tyvärr försvann den ur sortimentet. Det var en läsk med smak av apelsin och ananas. Väldans god...

Som liten (och även fortfarande) så var det ju riktig Cola som gällde. Intressanta är att det skiljer sig i smaken på svensk Coca Cola och på amerikansk. Jag föredrar den svenska.

Sedan är Mountain Dew en dryck jag vill se i sverige.

/Ulfgeir
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Fler sommargroggar

[ QUOTE ]
Eau de Vie (eller annan billig konjak)+ Champis.


[/ QUOTE ]
Låter skitgott! Jag har prövat nått likande; päronbrandy blandad med päronsoda. Gillar man bara päron är den blandningen HELT HIMMELSK!

/Anders
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Vira Blåtira hette den, och var en i en hel serie med kemiläskar. Vad de andra hette kommer jag inte ihåg.
Halla Balloo (hallonsmak) och Kiwiga Kruse (kiwi/krusbär) var åtminstone två av dem. Har för mig att det även fanns en gul med banansmak, men jag kan inte minnas vad den hette. Halla Balloo var riktigt god, medan Kiwiga Kruse var vedervärdig.

Godismonstrets Blå Hallon är ju en något nyare variant på samma tema, som under en period var min favorit. Vet dock inte om den tillverkas längre - har i alla fall inte sett den på ett bra tag.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Merry. Merry var god.
Och Hartwells Jaffa (finns bara i Finland tror jag).


Storuggla, gurglar gröt
 
G

Guest

Guest
Mmm, läsk jag minns.
Min storebrorsa hade en rätt så liten samling av konstiga läskflaskor på sitt rum som han övergav när han flyttade hemifrån. Jag och min bror drack då upp dem. Där fanns bland annat en flaska Fantomen-läsk, jag minns inte hur den smakade men den var röd och den har dykt upp några gånger i mina drömmar sen dess. Så jag tror att den har ett väldigt viktigt symboliskt värde för mig, men jag vet inte vad det skulle vara.
Sen minns jag att jag i 12-års åldern på en London resa köpte en flaska Cream-Soda. Alltså läsk med smak av grädde. Jag blev skitförtjust och köpte sex flaskor som jag drack på raken. Sen mådde jag illa i tre dagar. Men gott var det, vet inte om mina smaklökar har mognat sen dess, får ta mig till London nån gång och prova.
Annars så har vi ju såklart pommac och champis som jag alltid har diggat. De känns sådär konstigt deckadenta men är egentligen världens helylledricka.
Men favoriten är väl tråkigt nog Coca-Cola, efter det päronsoda och efter det sockerdricka.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,579
Jag råkade köpa någon skum läsk med vaniljglassmak som smakade skitskumt (på ett dåligt sätt). Problemet var att den reades för sådär 2.90 st för 1.5 liters-flaskor, så jag köpte rätt många (en kundvagn ungefär) och om jag nu hade köpt dem så fick jag väl dricka upp dem...

Ett tips, undvik vaniljglassläsk.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Varm choklad med vispegrädde (ja, med e efter visp). Aka (dvs av mig och min syrra) Skrumpetorpchoklad. Det är så gott som läskeblask, egentligen, fast utan kolsyra och med mjölk och en massa grädde i, samt kakao och socker i ett rått stadium.

Men gott är det, och nog blir jag nostaligsikt tårögd av den drycken...

Vad gäller läsk (sån med syrad kål) har jag rätt så lite erfarenhet, men jag minns det som något speciellt - något man inte fick ofta, bara vid festliga tillfällen. När jag var liten var min familj väldigt fattig, och läsk var inte att tala om när det fanns gott och friskt kranvatten för en billigare penning. Sedan när ekonomin [jaja] så läste mamma nån grej i tidningen att läsk var det mest överviktsframkallande öht, så då var det slut (särskilt som min lillasyster vid det laget var ganska rund). Så - läsk är nästan fortfarande någonting speciellt och festligt. Vi får nästan aldrig ren läsk hemma, när vi får det så är det cider (som väl får se som min största kolsyrade nostalgikälla) med någon lättdryckblandning (blir rätt gott). Påskmust och julmust får vi alla fall. Coca Cola, och allt vad det är... Vid nyår kanske. Och när jag rollspelar.

-Hjalle, läskig.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Ah, Loranga... finns den kvar förresten?

- Danne, minns de varma kvällarna vid lådbilslandet...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
[ QUOTE ]
Sen minns jag att jag i 12-års åldern på en London resa köpte en flaska Cream-Soda. Alltså läsk med smak av grädde. Jag blev skitförtjust och köpte sex flaskor som jag drack på raken. Sen mådde jag illa i tre dagar. Men gott var det, vet inte om mina smaklökar har mognat sen dess, får ta mig till London nån gång och prova.

[/ QUOTE ]
Den har jag också prövat. Den är skitgod! Fast jag tror inte du behöver åka till London för att dricka den. Den har jag vid flera tillfällen stött på i Sverige.

/Anders
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
En liten favorit var Batman-läsken

Ah! Den var så överlägset god! Verkligen apelsinig och inte slisksöt som fantan (som jag dock gillar)... morsan och jag fredagsmyste (innan det var ett vedertaget begrepp) alltid med grillade revben, och då fick jag Batmanläsk... jag tror du placerar året bättre än jag, men jag var fan inte gammal.. knappast mycket mer än 5 bast...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Mac Orange and Mac Orange Black.

Gudomliga. När det var sluförsäljning köpte jag en pall med burk. Dessutom var brukarna snyggt designade.

Detta var mitten på 80-talet.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Till att börja med så var tillgången till läsk något begränsad när jag var liten Oftast fick man nöja sig med en läsk på helgen till finmiddagen. Den skulle naturligtvis delas med en ondskefull syster som såg till att få mer än hälften i sitt glas. Men det var alltså när jag var riktigt liten.

Fantomen-läsken kom jag ihåg även om det inte var en favorit. Loranga är ett stort minne. Hallonsodor, passionfrukter och liknande lättläsker.

Något som annars förgyllde vardagen var ju Sunkist i sin T4-liknande förpackning. Jag antar att Sunkist försvann till förmån för MER. Är det förresten någon som testat att köra MER i sin Soda Stream?

Absolut senaste överraskningen hittade jag i Kina nyligen. Sprite med mintsmak. Finns den här i Sverige eller var den redan ny för tre år sen?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Under ett kort ögonblick i början av 80-talet fanns det en ET-läsk som var ljusgrön/gul och smakade något obestämt fruktigt (påminde lite om glassen Piggelin har jag för mig). Den gillade jag, under den korta period då den existerade.

Härom året lärde jag mig att uppskatta Fanta Lime, men det varade inte speciellt länge. Det var synd. Favoriten just nu är Fanta Gröna äpplen.

/tobias
 
Top