Läsbarhet i digitala spelböcker?

Troberg

Sinister eater
Vad kan man göra för att öka läsbarheten i digitala spelböcker (utöver det som också gäller för papper, typ vettig typografi och sånt)?

Några saker jag gillar och använder ( http://troberg.synology.me/generica/gm/Generica/Heroica/Index.html ):

Index

Index på sidan som man kan klicka i. Det blir typ ett pappersindex, men alltid tillgängligt och klickbart. Det använder ingen viktig plats, eftersom skärmar normalt sett är alldeles för breda för att utnyttja hela bredden till löptext.

Adaptiv layout

Om fönstret blir smalare, så flödar den om texten, istället för att man behöver scrolla sidledes som med en PDF. Om det blir ännu smalare så tar den bort index, och lägger navigeringen som länkar istället. Detta för de som gillar pekplattor.

Hopfällbara rubriker

Att man kan fälla ihop allt under en rubrik genom att klicka på den. På så sätt kan man börja med allt hopfällt och få en översikt över dokumentet, med drill-down genom att fälla ut de bitar man behöver se. Detta gäller även i indexet, så att man kan fälla ihop de delar av indexet man inte vill se.

Logisk struktur

Visst, man kan ha struktur i pappersdokument också, men i en digital miljö, där strukturen inte behöver pressas in i ett linjärt format i slutänden, så kan man visualisera den mycket tydligare, och ha avstickare som skulle varit olämpliga i linjär text, men här bara blir en länk.

Länkar

Genom att kunna länka kors och tvärs så kan man fort hitta det man söker. Om man tex ser ett namn som är länkat, så kan man direkt komma till personen med ett klick.

Flera flikar/fönster

Webformatet låter en ha flera saker öppna samtidigt, till och med olika ställen på samma sida. Det innebär att man kan växla fram och tillbaka med ett klick.

Saker jag inte har, men skulle vilja ha:

Fulltextsökning

Att kunna söka genom hela texten efter vissa saker. Gärna full boolesk sökning, typ "kurtz AND dead". Kräver antagligen en riktig webserver, inte bara en packe filer i en katalog, vilket gör det olämpligt om någon vill köra lokalt. Ett bra index löser dock typ 99% av behovet.

Dark och light mode

Just nu har jag bara dark mode, för det är vad jag själv använder, och jag tycker bilder gör sig bättre mot mörk bakgrund. Antagligen inte jättesvårt att fixa, om man inte hatar CSS...

Fler förslag?

Aldrig testat med html. Den är lite åldrad vid det här laget så man måste använda en applikation på datorn för att ladda in filer. Den är inge vidare på PDF:er i alla fall även om den säger att den kan det.

Det här är ju petitess och fackterminologi, men jag tänker att det kan hjälpa samtalet genom att man kan hitta olika ingångar.
  • Läslighet handlar om hur lätt texten är att läsa – typsnitt, textstorlek, radlängd, bakgrund, med mera.
  • Läsbarhet handlar om hur effektivt budskapet förmedlas – meningarnas längd och uppbyggnad, hur komplicerat språket är, löptext/punktlistor, med mera.
  • Läsvärde handlar om hur värdefullt innehållet känns för läsaren – textens förmåga att väcka intresse, målgruppsanpassning, med mera.

Såvitt jag förstår det så kan epub inte hantera struktur, den bara dräller allt i en enda lång linjär massa. Den är inte "en website i en box".

Men bortom det. Jag tycker det viktigaste är att man kan isolera texten och få bara texten.

Jag vill kunna få bara texten och byta font på den så jag kan läsa den i ett blankt dokument. Det går med många e-books.
Ah, så ren text.

Det skulle jag ganska lätt kunna generera, då allt mitt material är markdown, från vilket jag sedan genererar HTML och format. Problemet är ju då att det är en packe (typ över 500) filer. Visst kan man sätta ihop dem till en, men då tappar man hela strukturen, eftersom jag inte har ett linjärt flöde.

Ah, så ren text.

Det skulle jag ganska lätt kunna generera, då allt mitt material är markdown, från vilket jag sedan genererar HTML och format. Problemet är ju då att det är en packe (typ över 500) filer. Visst kan man sätta ihop dem till en, men då tappar man hela strukturen, eftersom jag inte har ett linjärt flöde.
I barndomens oförstånd så läste jag några uppslagsböcker pärm till pärm men där var artiklarna sorterade alfabetiskt, och vid behov så fanns det referenser till andra artiklar på temat under artikeln i fråga. Så det skulle kanske gå att återskapa en sådan struktur om du nu har artiklar och det från dina artiklar går att lista ut vilka andra artiklar de hänvisar till.

Några enstaka artiklar var utbrutna ur alfabetssorteringen och lagda först då de var pedagogiska ingångar i materialet.

I barndomens oförstånd så läste jag några uppslagsböcker pärm till pärm men där var artiklarna sorterade alfabetiskt, och vid behov så fanns det referenser till andra artiklar på temat under artikeln i fråga. Så det skulle kanske gå att återskapa en sådan struktur om du nu har artiklar och det från dina artiklar går att lista ut vilka andra artiklar de hänvisar till.

Några enstaka artiklar var utbrutna ur alfabetssorteringen och lagda först då de var pedagogiska ingångar i materialet.
Att göra om länkar till referenser är görbart, men funkar egentligen bara bra om man har en i huvudsak linjär struktur. På min web så har jag mer en trädstruktur.

Vad kan man göra för att öka läsbarheten i digitala spelböcker (utöver det som också gäller för papper, typ vettig typografi och sånt)?

Några saker jag gillar och använder ( http://troberg.synology.me/generica/gm/Generica/Heroica/Index.html ):

Index

Index på sidan som man kan klicka i. Det blir typ ett pappersindex, men alltid tillgängligt och klickbart. Det använder ingen viktig plats, eftersom skärmar normalt sett är alldeles för breda för att utnyttja hela bredden till löptext.

Adaptiv layout

Om fönstret blir smalare, så flödar den om texten, istället för att man behöver scrolla sidledes som med en PDF. Om det blir ännu smalare så tar den bort index, och lägger navigeringen som länkar istället. Detta för de som gillar pekplattor.

Hopfällbara rubriker

Att man kan fälla ihop allt under en rubrik genom att klicka på den. På så sätt kan man börja med allt hopfällt och få en översikt över dokumentet, med drill-down genom att fälla ut de bitar man behöver se. Detta gäller även i indexet, så att man kan fälla ihop de delar av indexet man inte vill se.

Logisk struktur

Visst, man kan ha struktur i pappersdokument också, men i en digital miljö, där strukturen inte behöver pressas in i ett linjärt format i slutänden, så kan man visualisera den mycket tydligare, och ha avstickare som skulle varit olämpliga i linjär text, men här bara blir en länk.

Länkar

Genom att kunna länka kors och tvärs så kan man fort hitta det man söker. Om man tex ser ett namn som är länkat, så kan man direkt komma till personen med ett klick.

Flera flikar/fönster

Webformatet låter en ha flera saker öppna samtidigt, till och med olika ställen på samma sida. Det innebär att man kan växla fram och tillbaka med ett klick.

Saker jag inte har, men skulle vilja ha:

Fulltextsökning

Att kunna söka genom hela texten efter vissa saker. Gärna full boolesk sökning, typ "kurtz AND dead". Kräver antagligen en riktig webserver, inte bara en packe filer i en katalog, vilket gör det olämpligt om någon vill köra lokalt. Ett bra index löser dock typ 99% av behovet.

Dark och light mode

Just nu har jag bara dark mode, för det är vad jag själv använder, och jag tycker bilder gör sig bättre mot mörk bakgrund. Antagligen inte jättesvårt att fixa, om man inte hatar CSS...

Fler förslag?
Jag är ju en tråkmåns här, men personligen föredrar jag att allt ligger i en enda stor html sida så ctrl+f funkar, sen gärna index och interna länkar men ctrl+f är viktigare för mig om jag ska läsa en digital rollspelsbok (referensliteratur).

Sen gärna minimal layout så att det inte laggar eller blir konstigt när jag ändrar bredd på webbläsaren.

Sen är iof markdown i sig ett rätt trevligt format att läsa, men det är nog yrkesskada, tror inte orenderad markdown säljer till så många.

Jag förstår tanken med att man strukturerar det som ett träd, men...

Man läser ju oavsett linjärt (man börjar med ett ord, fortsätter med nästa osv.), så att också strukturera texten linjärt är ju mest användarvänligt.

Med det sagt så kan ju saker hända som gör att man vill välja olika "spår" för läsningen, men en generell webbsida är ofta en grötig sörja som försöker kasta information i ansiktet på mig. Men det behöver ju inte bli så föreställer jag mig, om man håller nere på saker som stör och väldigt noga sörjer för läsupplevelsen.

Jag är stort fan av bra index, men jag tycker att de ofta är för undermåliga. De måste vara kompletta och omfattande så att man kan lita på dem.

Av min erfarenhet av att spela Warhammer med böcker i fysiskt och digitalt format så skulle en digital regelbok behöva ha någonslags radikalt annorlunda, icke-linjärt upplägg för att kunna gå lika enkelt att slå i som den fysiska under spelets gång. Som att man börjar i ett index där man snabbt kan klicka sig fram till/mellan olika regelkategorier, och att enskilda regler har snabblänkar till eller en flowchart med tillhörande regler som följer på varandra, som för strid, så att man snabbt kan hoppa fram och tillbaka.
Kanske något i stil med att varje regel är sitt eget lilla fönster och uppe i hörnet finns en rad med ikoner som öppnar relevanta listor/tabeller/flowcharts.

Back