Nekromanti Läsa rollspel på surfplattor

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Jag är en analog typ som gillar att få min skrivna information i böcker. :gremwink:

Av någon anledning när jag läser ett rollspel på pdf så kan jag inte behålla koncentrationen mer än ett par minuter.
Att slö bläddra (scrolla?) igenom en pdf går bra. Samma sak gäller att bara slå upp en paragraf eller ett kort stycke.

Men om jag försöker läsa ett helt kapitel i ett sträck eller mer så tappar jag koncentrationen och förlorar fokus inom bara några minuter. Jag tappar bort mig i texten helt enkelt.

Dock så har jag bara läst PDFer på en datorskärm. Jag har aldrig testat och läsa på en surfplatta eller läsplatta.

Så jag tänkte bara fråga om de av er som har erfarenhet av att läsa rollspel på surfplattor hur ni upplever det?
Speciellt jämfört med att läsa en rollspelsbok?
Vilket föredrar ni?
Fördelar och nackdelar?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag föredrar att läsa rollspel i tryckt form, det är fortfarande helt överlägset.

Men när rollspelet väl är läst och ska spelas är det bra att ha det i app-form (inte PDF då)... för att snabbt hitta regler, spells, osv. Som man kan göra ned nån av de bra Pathfinder-apparna till exempel.

PDF på platta funkar om den är layoutad för den mindre skärmen. Vilket det sällan är.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag är likadan, men har förhoppningar om att kunna öva upp en förmåga att läsa mer än tio minuter på platta (delvis därför jag köpte en till att börja med...). krank läser ju alltid på platta tydligen, så det borde ju gå att lära sig. Kanske får sluta köpa grejjer på papper, så jag blir tvungen att öva på plattan :gremlaugh:

Men för tillfället så har jag svårt för det. Dels för att resten av internet är tillgängligt och pockar och lockar med sina likes, updates och andra ljuva egobekräftelser och tokroliga nyheter.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag har läst böcker på mobilen (2,5" skärm) och det har gått förvånansvärt bra.

Skulle själv vilja testa att läsa lite rollspel på surfplatta, men vad som oroar mig mest är hur multitasking funkar i Android och iOS. (Förutom att få spel är layoutade för det, men det har Arfert redan tagit upp)

När jag läser på datorn är det jättelätt att alt-tabba mellan olika pdf:er, men hur funkar det på en Android-platta eller ipad? Hur funkar det att söka i dokumenten?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag föredrar att läsa PDF:er på surfplatta. helt överlägset de krångliga och tunga pappersdonglarna.

Jag köper böcker av två skäl:
1) ser bra ut i hyllan.
2) lätt att slå upp saker.

Jag tycker nämligen att det ofta är svårt att "bläddra fram" till rätt regelsnutt eller liknande i PDF:er. Turligt nog spelar jag sällan rollspel där jag har anledning att kolla i boken under spel.

Men, för ren pärm-till-pärmläsning så har jag min mobil till romaner och min surfplatta (10.1") till serietidningar PDF:er så jag slipper hålla på och zooma och panorera. Det är helt idealiskt för min del. Å andra sidan har jag inga större problem med ögonen heller (har synfel, men får inte ont i huvudet av att titta på skärm länge eller så).

Ur ergonomisk synpunkt upplever jag definitivt plattan som bättre än boken. Den är inte lika tung, så jag kan variera min sitt/liggställning mer. Dessutom är jag inte lika beroende av yttre ljuskällor och behöver aldrig försöka vinkla plattan mot ljuset eller så för att hitta "optimal läsvinkel".

Så för min del:

Fördel:
+ Slipper ta upp hyllutrymme.
+ Slipper kånka runt på allt man skulle kunna vilja läsa.
+ Friare läsställning, bättre för min rygg.
+ Kommer ihåg bokmärken etc själv.
+ Jag kan enkelt markera text och spara som citat till senare.
+ Sparar miljön (inga träd behöver fällas).
+ Det känns som science fiction.
+ Behöver inte röra mig någonstans för att plocka hem en ny bok.
+ Egen belysning, slipper vara beroende av och anpassa mig till befintlig.

Nackdel:
- Svårt att bläddra/söka. Eller, svårare än med fysisk bok där man lättare kan få en känsla för ungefär efter hur stor del av boken man ska börja kolla, och så. Att skriva in sökord och vänta på att den ska mala igenom... erh. Nejtack. Inte med touch-skärmtangentbord.
- Tunga PDF:er kan vara trögladdade, man kan behöva vänta 1-3 sekunder på att nästa sida ska laddas. Gäller långtifrån alla dock.

Så jag tycker helt klart att för mig är platta helt överlägset. Men det kräver att man har hyfsad syn och en lite större platta. Hade en 7" förut, den hade egentligen bättre skärm (högre dpi, ljusare) men var segare (dödssynd) och framför allt gick det inte att läsa rollspel utan att zooma. Mina ögon är bra, men inte så bra att jag kan läsa en normal rollspelsbok nedminskad till 7". 10" verkar dock funka rätt bra. Har plöjt hela Vampire 20th Anniversary i det formatet, till exempel. Och läser just nu Cyberpunk 2020, när jag inte läser serier.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Björn Wärmedal said:
När jag läser på datorn är det jättelätt att alt-tabba mellan olika pdf:er, men hur funkar det på en Android-platta eller ipad? Hur funkar det att söka i dokumenten?
Om det finns en android-app som ens fixar att ha flera pdf:er öppna samtidigt har jag inte sett den, tror jag. Jag brukar få trycka "back" och leta rätt på den andra PDF:en och så låta den ladda. Däremot minns den ju vilken sida jag var på i båda.
 

mcwolfe

Veteran
Joined
11 Dec 2001
Messages
172
Location
Vänersborg
Björn Wärmedal said:
När jag läser på datorn är det jättelätt att alt-tabba mellan olika pdf:er, men hur funkar det på en Android-platta eller ipad? Hur funkar det att söka i dokumenten?
GoodReader för iOS kan ha flera öppna samtidigt (visas som flikar man kan växla mellan). Hanterar också bokmärken riktigt bra, samt söker genom pdf'er ganska snabbt också.

/U
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Kranks sammanfattning, både fördelar och nackdelar speglar exakt min egen erfarenhet.

Jag läser uteslutande allt inom rollspel på min iPad Mini. Jag har tom köpt rollspelsböcker, lagt mig att läsa, svurit och snabbt köpt den som PDF.

Ja, många PDFer kan vara långsamma, men är den bra bookmarkad så spelar detta mindre roll för mig i alla fall.

Icke att förringa är den ständiga (och inställbara) ljusnivån som jag upplever mycket vilosam för ögonen.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag har några rollspel i både PFD och fysiskt format. Vissa hade jag redan som bok, andra skaffade jag först som PDF.

Jag föredrar helt klart tryckta böcker. Mycket trevligare att bläddra i, och mycket trevligare för ögonen i min smak. Som läsare föredrar jag E-ink läsare framför padda eller datorer. Men min E-ink (Cybook Gen 3) kraschar vid tyngre PFDer, vilket omfattar i stort sett allt som har med rollspel att göra. E-ink känns mer som att titta på en pappersbit i en tunn ram.

Fördelen med att läsa en PDF på en padda, framför en dator, är att man slipper extravikten från tangentbordet och att det är touchscreen vilket gör scrollandet mycket trevligare.

Sedan är som sagt var mycket lättare att släpa med sig många PDFer. :gremsmile:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,753
Location
Göteborg
Jag tycker inte om böcker, så jag föredrar helt klart att ha spel som PDF. Speciellt när man åker på konvent kan man bara ha med sig sin platta och så vips har man alla sina rollspel! Superpraktiskt.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
krank said:
Jag tycker nämligen att det ofta är svårt att "bläddra fram" till rätt regelsnutt eller liknande i PDF:er.
Det är intressant att du tycker det, för när man tittar på användar design så är avsaknaden av en bra sök funktion den enda punkt böcker brister på gentemot PDFer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Chryckan said:
Det är intressant att du tycker det, för när man tittar på användar design så är avsaknaden av en bra sök funktion den enda punkt böcker brister på gentemot PDFer.
Sökfunktion, visst. Men surfplattor har här två nackdelar: De är lite långsamma och de har bara skärmtangentbord. På dator kan man ju liksom bara trycka Ctrl+F, skriva, trycka enter... På en surfplatta behöver jag dels fippla över hela skärmen för att trycka på sökgrejen och sedan handskas med det förbannade skärmtangentbordet - och sedan vänta på att den ska hitta allt.

När det gäller rollspelsböcker, där man ofta slår upp samma grejer flera gånger, är det ofta enklare att söka visuellt än det är att skriva in sökord på surfplatta. SKa jag däremot bara till exempel söka i en längre bok eller artikel efter ett visst citat... ja, då är pdf+platta bättre.

En annan sak böcker har är att det är enklare att "hålla fingret där man är" medan man kollar upp något. I en PDF ska man då lägga typ ett bokmärke, sedan söka, sedan gå tillbaks till bokmärket...

Så jag använder mycket sällan just sökfunktionen. I en del läsare finns hyfsat bläddringsfunktion med miniatyrer, men den slår inte fysisk bläddring i ren snabbhet. Däremot gillar jag t.ex. inlagda hierarkiska bokmärken, så att innehållsförteckningen så att säga ständigt finns tillgänglig och underlättar letandet.
 
Top