Läsa chip på katt?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,571
Location
Umeå
Det går en katt i mitt bostadsområde som är tillgiven men verkar misskött. Jag skulle vilja läsa chippet på den, men jag vet inte hur jag gör det. Min iPhone 8+ har en NFC-läsare och jag har provat den med några låsbrickor jag har. Oftast får jag inget resultat alls och någon enstaka gång har jag fått att "formated stödjs inte". Med andra ord kan jag nog inte lita på att ens lista ut huruvida den har ett chip mha den... Eller?

Någon som har erfarenhet av hur en enkelt kan ta fram info ur ett sånt där chip?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,381
Location
Helsingborg
Kontakta polisen eller en lokal förening. I många fall så kan de låna ut en chipläsare.

Katter med chip brukar också ha antingen en tatuering i örat eller ett litet triangulärt klipp i öronkanten.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,674
Amazon har chipavläsare för husdjur för några hundralappar. Det var billigare än jag trodde de skulle vara
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,396
Veterinärer har sådana läsare om du pallar ta med katten dit.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
495
Location
Uppsala
Vad jag har förstått har katter oftast chippet mellan skulderbladen om man vill lokalisera det för avläsning. Med det sagt är det nog klokt att antingen lämna över till polisen eller en veterinär som får göra avläsningen
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,571
Location
Umeå
Polisen hänvisar en sån här sak till djurskyddet på länsstyrelsen. Jag pratade med dem igår om det och förhoppningen är att ägare ska kunna lokaliseras via chip. Om den inte har chip är det betydligt svårare att avgöra ägandesituation. Jag tänker att nästa gång jag träffar på den tar jag den till veterinär och får chippet avläst (om det finns) och en kort undersökning. Det är till och med oklart huruvida det kan klassas som stöld om jag gör en sån sak!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,674
Polisen hänvisar en sån här sak till djurskyddet på länsstyrelsen. Jag pratade med dem igår om det och förhoppningen är att ägare ska kunna lokaliseras via chip. Om den inte har chip är det betydligt svårare att avgöra ägandesituation. Jag tänker att nästa gång jag träffar på den tar jag den till veterinär och får chippet avläst (om det finns) och en kort undersökning. Det är till och med oklart huruvida det kan klassas som stöld om jag gör en sån sak!
Det viktigaste med lagen är att inte åka fast!
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
261
Finns det ett lokalt katthem? De kanske kan hjälpa både med chipläsare och med råd. Vet inte vart du bor men finns det ingen där du bor så sök på närmsta större ort.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Jag tror, och här kan jag ha fel, att chipmärkningen inte är NFC, utan RFID. De är nära släktingar och har visst överlapp, men är inte riktigt samma sak.

För att vara juridiskt säker så kan du ju slå en signal till polisen och säga "Jag tror vi har en herrelös katt här. Jag tänker köra till veterinär med den för att skanna om den är märkt för att finna ägaren. Min intention är att återbörda den till ägaren. Om inget chip finns så kontaktar jag er om katten som hittegods. Bara så att ni inte tror att jag stjäl den.". Är polisen OK med det så borde det vara OK. Eftersom alternativet är att du tar den direkt till dem som hittegods, så bör de tycka att det är en bra plan...
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,571
Location
Umeå
Jag tror, och här kan jag ha fel, att chipmärkningen inte är NFC, utan RFID. De är nära släktingar och har visst överlapp, men är inte riktigt samma sak.

För att vara juridiskt säker så kan du ju slå en signal till polisen och säga "Jag tror vi har en herrelös katt här. Jag tänker köra till veterinär med den för att skanna om den är märkt för att finna ägaren. Min intention är att återbörda den till ägaren. Om inget chip finns så kontaktar jag er om katten som hittegods. Bara så att ni inte tror att jag stjäl den.". Är polisen OK med det så borde det vara OK. Eftersom alternativet är att du tar den direkt till dem som hittegods, så bör de tycka att det är en bra plan...
Mitt samtal är placerat i kö. Väntetiden är runt en timme :LOL: Misstänker att lunchtid inte är så väldigt bemannad...
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,571
Location
Umeå
Jag har tagit in katten! Tur jag har plåster hemma för den ville inte. Hört av mig till djurskyddet (föreningen) och bett att de ska komma förbi så vi kan se om vi kan läsa chippet. Om den har ett.

Att ta den till veterinären när den inte vill kommer nog inte vara möjligt
 
Top