Nekromanti Lära sig stridskonster

Manno Johánn

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
56
Location
Vansbro, the Valley
Hur fungerar detta med att lära sig stridskonster när personen är skapad egentligen? Min hederlige gamle riddare som "föddes" år 3 fKV (före Krigarens väg) hanterar numera sitt svärd till ett värde av 20. Om han nu vill lära sig svinga det tjusigare genom att lära sig en stridskonst, kommer han att få ett oerhört lågt värde (asså värdet i stridskonsten) när han slåss, eller slåss han snyggt till värdet 20, men gör t. ex. ett rappt utfall till värdet i stridskonsten? Hittar ingen bra övergång i reglerna där. Han är faktiskt bra på att hantera sitt svärd, och det känns lite underligt om det skulle ta typ fyra års spelande till innan han kan göra ett rappt utfall lika bra som han "bondedunkar" med sitt svärd.

/Manno - som inte har något fint citat att avsluta med
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hur fungerar detta med att lära sig stridskonster när personen är skapad egentligen?"

Man pratar med sin spelledare och frågar snällt om man kan få omdistribuera motsvarande kasse enheter i vanliga vapenfärdigheter till stridskonster.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Jag har råkat ut för samma sak. Min pyar-alviska riddare var också bra på svärd (18 (specialiserat mot slagsvärd)) och sen skaffade vi KV. Då ville min riddare lära sig riddarträning och gjorde detta i spel. Han nådde nivå 15 i stridskonsten och lärde sig alla moment och 6 tekniker på 50 veckor tror jag. Det är ju inte så farligt /images/icons/smile.gif.
Men visst borde det gå att göra på nåt annat sätt om ens RP är bra på en "vanlig" vapenfärdighet...

/Boboliwsy
 

Lord Lukas

Veteran
Joined
28 Jul 2001
Messages
52
Location
Stockholm / Sverige
Förslag

Låter det som en dum ide att låta rpn behålla 25% av enheterna som det hade kostat att köpa det aktuella världet i "fäktningen" och att sedan använda dessa för att höja stridskonsten? Sedan kan man låta färdigheten vara lättlärd, då man redan borde kunna mycket av det. I varje fall tills man kommer upp till vädet som man tidigare hade på svärdet.

Detta skulle betyda att om man hade 20 på svärdet så får man 14 (57/4=14,25) enheter att höja stridskonsten med. Dessutom skulle den vara lättlärd tills man kommer upp till ett värde av tjugio.

Lord Lukas - lord of the forgotten relm.
 

Deishun

Veteran
Joined
1 Aug 2001
Messages
30
Jag har inte KV så jag vet faktiskt inte alls hur EONs regler för stridskonster fungerar (jag har mina misstaknar dock.. =) ) ... så jag har gjort ett eget system för stridskonster till min kampanj.. systemet är på.. beta-stadiet och är en aning obalanserat men fungerar rätt realistiskt ändå.

Idén var att det på sätt och vis skulle likna EONs magisystem, dvs. effekter som sätts samman till besvärjelser. Stridshandlingar motsvarar effekter medan tekniker motsvarar besvärjelser.

En stridskonst kan ha vissa för och nackdelar som gör den svårare respektive lättare att lära sig samt ett antal tekniker som är extra lätta att använda i just denna stridskonst. Sedan innehåller varje stridskonst tekniker uppbyggda som ovan. Teknikerna får beroende på dess uppbyggnad en viss svårighet. Slaget slås mot stridskonstfärdigheten eller vapenfärdigheten, den som är lägst. Orsaken till att detta system inte stöter på problemet som ni diskuterar är att det finns tekniker som är Mycket Lätta (Ob1T6) i svårighet. Därmed kan även en nybörjare i stridskonsten utföra simpla tekniker i en strid some ett litet tillskott till den vanliga typen av stridande. När rollpersonen blir bättre i stridskonsten kommer den troligtvis att mer och mer gå över till dess tekniker.

Fördelar med ett system som detta är att stridskonster och tekniker liknar verkliga stridskonster och tekniker och att spelare faktiskt kan utveckla egna tekniker till den stridskonst de använder.
 
Top