Lära sig mera magi i windheim

gaba

Veteran
Hej!
Jag leder just nu kampanjen Spår av mörkret med min spelgrupp och har stött på en fundering kring magi och lärande. En av spelarna är animist och vill gärna lära sig fler besvärjelser ur sin magiskola. Problemet är att det enligt världsboken verkar vara väldigt ovanligt med magiker i Windheim, medan regelboken säger att en magiker måste ha en lärare eller en formelbok för att kunna lära sig nya trollformler. Jag blev därför lite osäker på hur det rimligen ska gå till i praktiken i den här delen av kampanjen. Har någon av er haft en liknande situation, och hur löste ni det?

Kanske ett eget deläventyr där de behöver hitta den eremitiska och svårövertalade animisten, och visa sin duglighet, godhet eller mod? Eller den legendariska formelboken som sägs ha burits av animisten X på dennas äventyr i trakten?

Om ni är sugna på ett sidoäventyr, gör som @folketsfiende föreslår - såna brukar bli kampanjens höjdpunkter.
Om ni inte vill spela ut det, låt hen göra det under "downtime" - "en månad går, under denna tid besökte du den eremitiska animisten och lärde dig X".
Om ni bara vill ha det överstökat, skriv om i texten och säg att hen bara lär sig besvärjelsen, no fuss.

Back