Här är litet tips och ideer: =)
Varför inte börja på _riktigt_ låg nivå, låt honom börja med kanske två alstrafärdigheter på färdighetsvärden under 10, typ 5 och 6 eller nåt, Besvärjelse och Ritual på under 10 och ingen färdighet alls i Transformering.
Sen börjar du med att gå igenom hur han lär sig enstaka effekter, börja med väldigt få och tillåt en viss variation i hur de ter sig. Tex effekten Eld kan kanske användas till alltifrån en liten låga till en stor flammande boll på första magnituden. Håll inte så hårt i reglerna utan låt magikens förmåga att få fram vad denna vill vara beroende på slagens effekt, fördighetvärden, ansträngning och så vidare. För en lärling skall det behövas mer än några lyckade slag att kasta besvärjelser, de skall behöve ta i från tårna =P
Försök att få till och med vanlig kontrollerad dissipation att verka imponerande i början, vissa av dissipationseffekterna är ju ganska spektakulära.
När rollpersonen kan lite simpel extemporation kan du ju låta denne lära sig några lättare ritualer och kanske någon besvärjelse. Alteftersom medan färdigheterna går upp kommer fler effekter, kraftfullare ritualer och besvärjelser med transformeringar.
Rör in en massa andra övernaturligheter som en liten gnutta shamanism, naturandar, magiska väsen och en stor portion vidskepelse i magiska förehavanden. Speciellt viktigt är detta i ritualerna som gärna skall involvera en massa extra kanske onödig parafernalia som ljus, symboler och andra mysko saker.
Lägg till udda biefekter i vissa formaliserade besvärjelser, och precisera exakt vad de gör. Besvärjelsebeskrivningarna i Magiboken är lite trista, hitta på egna som är lite mer beskrivande, en formaliserad Eld effekt med avstånd skulle kunna få offrets kläder att ryka och brinna, en precis likandant formaliserad besvärjelse skulle kunna låta en brinnande boll skapas i magikerns hand som denna sedan kan kasta (kanske med färdighete kasta?) någonstans, använd fantasi och modifiera skador och növändiga färdighetsslag efter hur effekten ser ut, inte villka effekter som ingår =P
När magikern börjar komma upp en bit i skalan kan man ju blanda in litet åkallanden av elementarverelser.
Porträttera dessa som varelser med egen vilja, personlighet och mål och med varierande utseenden (inte bara de typiska formerna) så blir de intressantare. Demoner skulle ochså kunna vara intressanta att ha med på ett hörn, kanske inte något som en alv druid skulle vilja åkalla eller göra avtal med men de kan ju komma i kontakt med magikern på något annat sätt, demoner bör också framför allt vara unika och ha egna personligheter, inte bara vara 'en demon'.