Nekromanti Lära sig magi... med beskrivningar!

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Jag kommer snart att få spelleda en av mina spelare när han från grunden ska lära sig om magi... detta kommer att bli av någon sorts druid alv (jo jag vet, inget nytt där). Men jag skulle vilja verkligen rollspela hans lärade, t.ex. så skulle jag behöva lite tips och ideer om hur jag kan beskriva hur det ser ut/ känns att få fram ett filament.... samma med att väva osv.

Tror det skulle ge så otroligt mycket mer än att simpelt färdighetsslag och sedan en höjning.

Skulle vara grymt tacksam för massa svar och få ta del av andras erfarenheter av detta.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jag och ett folk höll på att skapa en Legio Colonan-kampanj, där inte bara rollpersonerna utan även spelarna skulle få lära sig om magi...
*Lång tillbakablick* Det enda tipset jag kan ge är att läsa Mystik och Magi samt att glo igen om Rafalis saker på Krilles sida.. om sedan läraren säger "Rafali säger si och så, men det anser jag vara helt åt skogen." Så låter det som att din alv är mer pålärd (om du frågar mig), då han inte bara håller med utan faktiskt ifrågasätter någon som är av betydligt högre rang än honom själv.
Men sedan om spelaren inte har hört talas om Rafali eller Legio Colonan innan är det kanske inte lika mycket kraft bakom själva orden.

Nu har jag kanske råkat sagt hur jag skulle ha gjort och inte direkt vad jag skulle sagt... men ungefär såhär skulle jag lägga upp en magiundervisning:
- Förklara lite kort om vad magi är. Ingeting ingående, bara att Mundana är "uppbyggt" av magi. Förklarat lite kort om de olika aspekterna, vad de heter och betyder.
- Mindre uppvisning om vad magin kan åstadkomma. Ergo: stå och alstra en massa skit och kasta mindre magier åt alla olika håll. (Då menar jag inte eldbollar, utan små saker som att göra tecken i luften, gräva en grop i marken eller levitera smått.)
- Fråga om eleven fortfarande vill lära sig besvärjarnas konst. Och tala om vilket helvete hans/hennes närmaste 4-6 år kommer att bli (beroende på om personen ifråga är smart och kan läsa/skriva.)
- Kan inte rollpersonen läsa/skriva så är det dags att lära denne det först.
- Förklara lite mer ingående (som till exempel taum och magiteori rent generellt).

Sedan kommer det givetvis vara lite dötid emellanåt de olika punkterna. Sedan hade jag nog bara dragit ut på tiden och kanske gett spelaren/rollpersonen en "föreläsning" vid två-tre olika gånger och sedan sagt. "Grattis, du kan nu skriva till <aspekt>, magiteori, besvärjelse och räkning med värde 5 i alla."

Säkert någonting som jag glömt...
 

Transcendent

Veteran
Joined
14 Apr 2005
Messages
3
Här är litet tips och ideer: =)

Varför inte börja på _riktigt_ låg nivå, låt honom börja med kanske två alstrafärdigheter på färdighetsvärden under 10, typ 5 och 6 eller nåt, Besvärjelse och Ritual på under 10 och ingen färdighet alls i Transformering.

Sen börjar du med att gå igenom hur han lär sig enstaka effekter, börja med väldigt få och tillåt en viss variation i hur de ter sig. Tex effekten Eld kan kanske användas till alltifrån en liten låga till en stor flammande boll på första magnituden. Håll inte så hårt i reglerna utan låt magikens förmåga att få fram vad denna vill vara beroende på slagens effekt, fördighetvärden, ansträngning och så vidare. För en lärling skall det behövas mer än några lyckade slag att kasta besvärjelser, de skall behöve ta i från tårna =P
Försök att få till och med vanlig kontrollerad dissipation att verka imponerande i början, vissa av dissipationseffekterna är ju ganska spektakulära.

När rollpersonen kan lite simpel extemporation kan du ju låta denne lära sig några lättare ritualer och kanske någon besvärjelse. Alteftersom medan färdigheterna går upp kommer fler effekter, kraftfullare ritualer och besvärjelser med transformeringar.

Rör in en massa andra övernaturligheter som en liten gnutta shamanism, naturandar, magiska väsen och en stor portion vidskepelse i magiska förehavanden. Speciellt viktigt är detta i ritualerna som gärna skall involvera en massa extra kanske onödig parafernalia som ljus, symboler och andra mysko saker.

Lägg till udda biefekter i vissa formaliserade besvärjelser, och precisera exakt vad de gör. Besvärjelsebeskrivningarna i Magiboken är lite trista, hitta på egna som är lite mer beskrivande, en formaliserad Eld effekt med avstånd skulle kunna få offrets kläder att ryka och brinna, en precis likandant formaliserad besvärjelse skulle kunna låta en brinnande boll skapas i magikerns hand som denna sedan kan kasta (kanske med färdighete kasta?) någonstans, använd fantasi och modifiera skador och növändiga färdighetsslag efter hur effekten ser ut, inte villka effekter som ingår =P

När magikern börjar komma upp en bit i skalan kan man ju blanda in litet åkallanden av elementarverelser.
Porträttera dessa som varelser med egen vilja, personlighet och mål och med varierande utseenden (inte bara de typiska formerna) så blir de intressantare. Demoner skulle ochså kunna vara intressanta att ha med på ett hörn, kanske inte något som en alv druid skulle vilja åkalla eller göra avtal med men de kan ju komma i kontakt med magikern på något annat sätt, demoner bör också framför allt vara unika och ha egna personligheter, inte bara vara 'en demon'.
 
Top