Nekromanti Lär mig saker! Del 1- Mekanik

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Nu har vi ett jäkligt konkret problem här. Detta är sista uppgiften i elevhäftet, och utan tvivel den klurigaste. Och jag fattar inte alls hur det är tänkt.

Här är uppgiften:



Här är facit:

Jag förstår inte riktigt facits lösning; VARFÖR de gör varje steg och så.

Jag är superdupertacksam för alla förklaringar. Och ju mer pedagogiska desto bättre.
 

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,822
Location
Göteborg
Jag är på jobbet och kan inte skriva så mycket, men till att börja med: förstår du var alla krafterna (N, Ff, F och den som är 1000 kommer ifrån? Varför de är där?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
N ser ut att vara... normalkraften från underlaget.

Ff gissar jag på är friktionstalet, alltså friktionsvärdet gånger... någon kraft. Fast jag har nog svårt att greppa vilken kraft och varför.
F ser ut att vara normalkraften från väggen.

Och att det blir jämvikt när Ff och F trycker lika hårt (jämvikt i y-axeln), så att säga, känns ju ganska rimligt. Om nu F är hur hårt stegen trycks åt vänster.

1000 gissar jag är vikten omräknat i newton, fast man räknat *10 istället för *9.81.

Jag kan räkna ut att Ym är hur högt från underlaget punkten där stege möter vägg är, men jag vet inte riktigt vad de har det till.

Och det är ungefär så långt jag kommit.

//Dålig
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
krank said:
Nu har vi ett jäkligt konkret problem här. Detta är sista uppgiften i elevhäftet, och utan tvivel den klurigaste. Och jag fattar inte alls hur det är tänkt.

Här är uppgiften:



Här är facit:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa mig!" onclick="toggle_spoiler(this, 'Hjälp, mina ögon!', 'Visa mig!')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">
</div>

Jag förstår inte riktigt facits lösning; VARFÖR de gör varje steg och så.

Jag är superdupertacksam för alla förklaringar. Och ju mer pedagogiska desto bättre. </div></div>

(1) Mannen plus stegen väger 100kg, vilket ger en tyngdkraft på ungefär 1000N en meter från väggen. Det finns också en normalkraft från golvet som är lika stor, två meter från väggen.

(2) I Y-ledet verkar två krafter som tar ut varandra. En från väggen och en friktionskraft från golvet.

(3) Här ställer de upp en momentekvation där de har valt den övre stödpunkten som mittpunkt. Det du gör här är att du räknar på vridmoment medurs och moturs runt denna punkten. Kom ihåg att krafter som verkar direkt i denna punkten (F i figuren) har 0 moment eftersom avståndet är 0, så man kan ignorera denna kraft. Medurs har nu N som är 2m från mittpunkten (N * 2) och moturs har du tyngdkraften som är 1m från punkten och friktionskraften som är Y m från punkten (1000*1 + Ff * Y). Målet nu är att se hur stor friktionskraften måste vara för att vänsterledet och högerledet ska vara lika stort (inget moment). Y beräknar du som i facit.

(4) Nu har du 1000*1 + Ff*3.5 = N*2. Beräkna Ff så har du löst uppgiften.
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Jag gör en liten längre beskrivning eftersom de andra redan har skrivit ganska bra och kort om vad som händer.

Sätt ut alla krafter. Ibland kan det vara knepigt eftersom de inte uttryckligen nämner alla krafter, samt att många krafter är normal- och friktionskrafter. Jag tycker det är enklare om man tänker på objektet och var saker trycker på det. I ditt problem så blir det så klart en kraft från mannen och stegen. Stegen kommer trycka mot golvet och väggen och så säger de att det finns en friktionskraft. Riktningarna får man försöka lista ut och det kan ibland vara klurigt, men tänk bara på att om du sätter en kraft någonstans betyder det att objektet kommer röra sig i den riktningen om inget stoppar den.

Här kommer jämvikten in. De flesta problem och säkert alla du löser använder sig av denna metod. Kolla alla krafter i de olika leden. x/y eller uppåt-pil/sido-pil, vad du tycker känns rimligast. I varje led så ska krafterna totalt sett bli 0. Alltså 1000-N=0 i ditt exempel. Viktigt är att vara konsekvent med riktningen! 1000-N=N-1000, men en sådan sak kan göra att du får ett riktningsfel i slutet av din uppgift. I facit har de skrivit jämvikten direkt alltså 1000=N.

Nu har vi dock ett problem med okända variabler, vi vet fortfarande inte friktionskraften eftersom normalkraften mot väggen är okänd. Om man tänker hur det ser ut i verkligheten kommer den ju vara större ju större lutning det är på stegen. Varför detta? Jo för att krafterna verkar inte alla i samma punkt och det ger upphov till en rotation. Om du igen tänker på verkligheten så om du drar neråt vid stegens fot och upp vid stegens mitt så kommer den snurra i solensriktning. Nu kommer dock väggen förhindra detta, men kommer bidra till att kraften mot väggen blir större. Här räknar de ut momentanjämvikten. Du kanske minns att hur man räknar ut momentet? Avståndet*Kraften=Momentet. Du väljer först en punkt, det gör inget vilken, men om du väljer smart slipper du räkna så mycket. Det är oftast bäst att välja en punkt där det redan verkar en kraft och där det är bekvämt att mäta avståndet. Facit har valt punkten mellan stegen och väggen. Gå sedan igenom varje kraft och se hur den påverkar momentet. För varje kraft mäter du avståndet mellan kraften och den valda punkten. Avståndet är det vinkelräta avståndet mellan kraften och punkten. Alltså om kraften enbart verkar i x-led så är avståndet i y-led. Verkar kraften i båda leden, dela upp den till två krafter och gör beräkningarna separat.

Lös ut de olika variablerna genom att stoppa in dem i de olika ekvationerna och vips så borde du ha fått ett svar. Om svaret blir + eller - avgör riktningen på det du vill ha reda på, det kommer i samma form du valde när du satt upp jämviktsekvationerna.

Hoppas det är lite klarare. Mitt största tips är att tänka på hur det fungerar i verkligheten, krafter kan man oftast ganska intuitivt förstå hur de fungerar.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
EDIT: blev lite ninjad. Fortsätter ändå.

Okej, till att börja med behöver du veta både vad normalkraft är, samt vad kraftmoment är. Och jämvikt, men det är någorlunda intuitivt. Jag börjar med normalkrafter, så får vi se hur mycket jag hinner.

Normalkraft
Krafter är till stor del en abstraktion, något att räkna med, och en nyttig modell att arbeta i; inte något som "faktiskt finns" beroende på hur man ser det. Lite som hastighet för den delen – vad "är" en hastighet? Något är på väg åt ett annat håll, men finns hastigheten? Om man har en hastighet och något får dig att accelerera i sidled kommer din slutgiltiga hastighet vara en matematisk summa av två saker: din ursprungliga hastighet som om inget hade hänt, och accelerationens sluteffekt som om inga andra hastigheter eller accelerationer hade varit inblandade. Det är lite abstraktion bara där, och samma sak är det med krafter.

Okej. Så det intuitiva begreppet av krafter ger naturligtvis att om jag puttar på en låda, så verkar jag med en kraft på lådan. Ser man bara på lådan, och om den står på friktionslös is, så är det bara en kraft som verkar på den. Nå, poängen med krafter är denna: om man räknar ihop alla krafter på ett föremål och de inte tar ut varandra, så börjar den röra på sig.

Allt väl så långt. Om Link puttar på lådan och inga andra krafter finns, börjar den röra på sig. Stämmer med vår intuition. Om Zelda puttar tillbaka från andra hållet är det samma sak: krafterna tar ut varandra, lådan rör ig inte, och allt stämmer med vad vi tror.

Men om lådan står vid en vägg och Link, pga någon som lagt handkontrollen uppochne och gått på toa, lönlöst puttar den in i väggen? Vår naiva bild av krafter säger att det är bara Link som puttar, så det finns bara en kraft, men våra ögon säger oss att lådan inte rör på sig. Här invokear man det jag nyss sa, fast åt andra hållet. Om man räknar ihop alla krafter på ett föremål och de inte tar ut varandra, så börjar den röra på sig. Den börjar inte röra på sig; alltså tar krafterna ut varandra. Detta gör att det finns en kraft åt motsatt håll. Den kommer inte av att någon puttar på lådan; väggen rör sig ju inte. Som sagt: krafter är lite av en abstraktion, och uppenbarligen inkluderar kraftbegreppet följande:

Det som får lådan att inte röra sig när man puttar den mot väggen.

Det är en kraft. Den kallas normalkraft. Det är också den som gör att du inte ramlar genom golvet trots att tyngdkraften drar dig ditåt. Väldig många uppgifter i mekaniken utgår från detta:
1) Vi vet att skiten står stilla
2) Vi vet att folk puttar/står/drar i saker lite här och var
3) Räkna ut allt annat som måste till i vår modell för att det vi uppenbart ser ska stämma, nämligen att skiten står stilla.

I ditt fall har vi följande:

- Vi vet vilka krafter som verkar nedåt från mannens och stegens tyngder.
- Vi vet att skiten står stilla.

Innan jag kan angripa problemet behöver du moment, men det blir nästa post.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Moment

Okej, jag gillar verkligen mina lådpusselsexempel, så säg till om ni tröttnar på den. Den här gången är det en stor låda, bredare än vad Link är. Han trycker från ett håll, och Zelda från andra hållet, men de står inte rakt mittemot varandra. Enligt tidigare tar krafterna ut varandra alltså flyttas inte lådan, men den börjar snurra. Alla hänger med. Här är alltså uppenbarligen en ny komplikation till min förenkling "skiten står stilla kontra skiten rör sig". Krafterna tar ut varandra, men inte momentet.

Om vi går tillbaka till våra små vektorpilar ett slag och sätter upp ett litet exempel, så kan vi snabbt sluta oss till exakt när saker snurrar. Vi utgår från att vi bara har krafter i en dimension, säg höger-vänster. Vi utgår också från att krafterna tar ut varandra, så om man lägger ihop får man typ (5,0)+(3,0)+(-8,0) = (0,0). Hur kan man lägga kraftpilarna för att saker ändå ska röra sig?

Har vi två krafter som pekar på varandra, alltså att pilspetsarna möter varandra, så motsvarar det Link och Zelda mittemot varandra tryckandes på lådan. Har vi två krafter som drar rakt ifrån varandra, kanske tillochmed från samma punkt, har vi en dragkamp. Om man däremot förskjuter krafterna lite, i vårt fall i höjdled, så att det ser ut som en översiktskarta av en väg med en fil i varje riktning, så blir det bättre. Lägg en penna på bordet och tryck på sidan av spetsen med ena fingret samtidigt som du trycker åt andra hållet i andra änden. Den snurrar, inte sant? Du behöver inte göra det här på riktigt om du tycker jag överdriver med pedagogiken.

Rent vektor-mässigt är det alltså nu tre saker som är intressanta med vektorer: deras storlek (sqrt(x^2+y^2) om man vill ha den), deras riktning, och var de angriper. Om krafterna som tar ut varandra inte ligger på en rät linje måste man räkna ut momentet, och tills vidare anta att det kommer bli "snett" så att objektet börjar snurra.

Momentet kring en punkt
Moment är, liksom krafter, en storhet som har flera viktiga parametrar. Storlek och riktning är uppenbara: vi vill veta både hur snabbt saker börjar snurra och hur åt vilket håll (har vi bara två dimensioner har vi bara två håll, medurs och moturs). Man kan tro att angreppspunkten är intressant den också, men det luriga är att den inte spelar någon roll. Vi återkommer till det.

Momentet har samma egenskap som krafter, men ännu mer så: det finns till för att vi ska kunna säga "det är ju noll, för skiten står stilla, så vi behöver bara räkna ut hur det kommer sig att det är noll". I enkla mekanikuppgifter är det sällsynt att momentet faktiskt blir något när man räknar ut det, dvs att saker faktiskt börjar snurra. Allt handlar om argumentet "jamen om det här var allt som hände skulle ju stegen välta och det gör den ju inte" på samma sätt som "jamen om detta var allt skulle ju lådan åka in i väggen" som fick oss att införa normalkraften.

Så för att räkna ut det här fantastiska momentet: välj en punkt. Det går med precis vilken som helst, faktiskt, men vi ska se att vissa är smartare än andra.

Sen ska vi räkna ut hur mycket varje kraft får saker att snurra. Intuition säger oss att detta beror på kraftens storlek - saker snurrar snabbare om man trycker hårdare. Det beror också på dess position: ta tag längst ut på veven, eller tryck på dörren längst bort från gångjärnet, för att få ut mer snurr för samma kraft.

Riktningen spelar såklart också roll, men mer subtilt. Trycker jag rakt mot gångjärnet på dörren spelar det ingen roll var på dörren jag trycker, den kommer inte röra sig ändå. Riktning knyter här an till avståndet från punkten på följande vis: dra en linje längst med kraftens riktning. Det kortaste avståndet från den linjen till punkten är det viktiga. Detta är samma sak som avståndet vinkelrätt från linjen till punkten. Ett annat sätt att säga det är att om du står en bit från punkten och trycker snett mot den (objektet kanske är nånting som hänger ovanför dig så att du kan ta tag i det var du än står), och sedan tar ett steg framåt och trycker lika mycket åt samma håll, så kommer du orsaka samma moment, dvs samma snurrning.

Detta skulle jag kunna bevisa för dig, men jag skulle nog behöva penna och papper och kanske mer avancerade vektorer, jag är inte säker. Om det låter väldigt onaturligt får du ta mig på orden.

Rent formellt då, nu när jag sagt att "momentet beror av kraftens storlek och avståndet till kraften längs den vinkelräta vägen": momentet runt en punkt är lika med kraften gånger vägen: M = F * s, där s är "sträckan". Om du håller dig till en enda punkt, och beräknar momentet för alla krafter runt den punkten, och får 0 (vissa blir alltså negativa, mer om det strax) så snurrar saker inte. Om du dessutom kan lägga ihop alla krafter rakt av, och får 0 där också, eller tillochmed (0,0), då står skiten helt säkert stilla. Okej, det är fortfarande inte sant, men då accelererar skiten inte iaf. Om skiten ifråga är en bil som kör så betyder M = 0 och F = 0 att den fortsätter i samma takt åt samma håll.

Okej, två saker till om moment, innan jag tacklar uppgiften:
- Moment har en riktning, och det lättaste är att helt enkelt bestämma vilken som är vilken: "I den här uppgiften är momentet positivt om det är snurr medurs, och negativt annars". När du sen kollar på krafterna och räknar ut F*s får du se efter: "okej, den här kraften skulle ju få skiten att snurra moturs om inget annat fanns, så här ska jag ta F*s och sen räkna det negativt när jag lägger ihop allt".
- Ibland är sträckan s=0. Det är när kraften är riktad rakt mot den punkt du ahr valt. Detta är inget fel, utan se vad som händer: s=0 gör att M = F*s = 0, så saken snurrar inte av det. Detta är vad som händer om du trycker rakt mot gångjärnet. Detta är i själva verket en väldigt smart punkt att välja, för då kan du strunta i alla krafter som går rakt genom punkten, även om du inte ens vet hur stora de är.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Det är ta mig tusan fel i facit. Sista uträkningen blir inte ens det de säger. De har glömt att stoppa upp den sista "-1000" ovanpå bråkstrecket. Det ska vara Ff = (1000 * 2 - 1000) / 3.5 = 286
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Det här blir alltid mer än jag tänkt mig. Ursäkta för textväggarna, jag hoppas de går att läsa.

Så, uppgiften alltså.

Vi vet att skiten inte rör sig, varken åker iväg eller börjar snurra. Snurra i det här fallet betyder välta eller glida iväg.

Första steget: ställ upp lite kraftjämvikter.
Vi kan börja med uppåt-nedåt. Nedåt finns det massa kraft, gravitationen drar i både mannen och stegen. Deras totala massa är 100 kg, kraften från det är 100*9.81 vilket ungefär är lika med 1000, jag ser att häftet räknar med 10 istälet för 9.81. Det funkar det också. Om det visar sig vara viktigt kan vi säga att vi har en kraft på 800 N nedåt från mannens tyngdpunkt, och en annan kraft på 200 N nedåt från stegens tyngdpunkt.
Eftersom ingenting glider genom golvet har vi normalkraft uppåt. Det finns bara en punkt den kan verka på, nämligen den plats där stegen vilar mot golvet. Kraftjämvikten i y-led blir alltså just
Nf = 1000, [krafter uppåt] = [krafter nedåt] helt enkelt. Jag säger Nf för att inte blanda ihop med enheten N för Newton. Då vet vi Nf.

Detta var en enkel kraftjämvikt eftersom vi bara hade en okänd. Sett från bilden hade vi kunnat anta att vi hade en friktionskraft på stegen vid väggen också, men den snälle uppgiftsmakaren sa att den inte fanns.

Kraftjämvikt i x-led: eftersom ingenting glider in i väggen eller iväg från väggen måste kraftsumman bli 0 här också. Här har vi ingenting som puttar alls, vilket gör att man kan misstänka att man inte har några krafter. Jag tänker agera som en nybörjare och vara lite naiv först. Vi antar att vi inte har några krafter alls i x-led. Ingen puttar eller drar ju.

Momentjämvikt

Välj en punkt. Vi kan ta en punkt där vi kan strunta i en kraft, dvs en punkt där avståndet till en av krafterna blir 0. Vi tar stegens nedre hörn. Där har vi nämligen ett moment från normalkraften Nf på Nf*0=0.
Men, vi har också ett moment från den samlade tyngdkraften. Här ser vi att deras olika tyngdpunkter inte spelar någon roll, för avståndet till nedre hörnet är detsamma om man räknar vinkelrätt. Det är 1 meter. Så vi kan räkna dem som enda kraft, och momentet blir moturs F*s = 1000*1=1000. Det var alla krafter kring den punkten.

Så, hoppsan. Nu har vi ett totalt moment på 1000 Nm (Newton*meter) men stegen snurrar ju inte, det ser vi ju. Alltså finns det krafter vi har räknat bort. Om vi räknat bort krafter i stegens nedre ände spelar ingen roll, för de skulle ju ändå inte gett något moment. Nej, det finns en kraft någonstans som ger ett moment kring den punkten på hela 1000 Nm medurs, men vad kan det vara?

Jo, stegen trycker ju på väggen. Du har säkert hört talas om newtons lagar, och en av dem är att varje kraft har en motkraft. Om stegen trycker på väggen så trycker väggen tillbaka på stegen. Om detta känns det minsta konstigt kan jag skriva en post om det sen. Okej, så vi har en kraft från väggen på stegen. Då är det två saker som måste göras om:

Först och främst momentjämvikten. Om vi låter medursmoment vara positiva så har vi ett okänt moment från väggen som heter Mv, och Mv - 1000 = 0, för tillsammans med momentet från gubben och stegen på 1000 så ska allt stå stilla. Men, och här gör man ett antagande att kraften från väggen på stegen är riktad vinkelrätt utåt, Mv = F*s = Fv * Y. Fv är kraften från väggen och Y är samma sak som i facit såklart.

Du kan ju sinus, cosinus och tangens i sömnen vid det hr laget, så vi räknar lätt ut Y som i facit och får det till 3,5 m. Fv = 1000/3,5 = 286, vilket vi känner igen från facit även om det inte var Fv vi skulle räkna ut.

Nu måste vi nämligen gå tillbaka till vår misslyckade bedömning förut, nämligen att det inte fanns några krafter i y-led. Vi har uppenbarligen kraften -286 N från stegen, så det fordras en friktionskraft också. Jag Har spelat mer dum än vad som kanske ens hjälper, för det står ju faktiskt i uppgiften att det ska vara friktion. Nåja. Den måste följaktligen vara Ff - 286 = 0 => Ff = 286 och där har vi svaret.


Om man inte gör sådana här dumma antaganden utan får med alla krafter från början, är gången lite enklare:
1) sätt upp alla kraftjämvikter, räkna ut så mycket du kan. Får du typ Ff = 2*Fv - 500, nöj dig där så länge och kom ihåg det. Räknar du ut Ff eller Fv på annat håll kan du komma tillbaka och få ut den andra också.
2) sätt upp momentjämvikter kring någon bra punkt. Har du krafter du inte vet vad de är, testa att sätta punkten på ett sånt sätt att du inte behöver bry dig. Får du inte ut något får du välja en ny punkt.
3) räkna ut alla okända. Nu var det enkelt; ibland blir det svårare. Om du till exempel har den där relationen mellan Ff och Fv jag skrev, och sen får en ny: Ff -Fv = 40, så kan du ju räkna ut dem. Sätt Ff = Fv+40 och sätt in det i den övre: Fv + 40 = 2*Fv - 500 osv.

Säg till när uppgifterna inte går att lösa med de stegen längre, så hjälper jag till.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Pilzeman said:
Det är ta mig tusan fel i facit. Sista uträkningen blir inte ens det de säger. De har glömt att stoppa upp den sista "-1000" ovanpå bråkstrecket. Det ska vara Ff = (1000 * 2 - 1000) / 3.5 = 286
Åhå?

Om någon mer kan bekräfta det, och jag kanske även själv kan fatta detta tillräckligt (och ha tid att pilla med skiten) för att kontrollera, så kanske jag kan nämna det för kollegan jag fick det hela från. Det låter rätt så skumt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Okej. Ny mekanikuppgift jag misslyckas med att greppa trots att jag har facit. Har lovat eleverna att försöka kolla upp den och förklara den, helst imorgon vid 10-tiden.


Såhär:

Hur stor blir kraften i linans infästningspunkter om lindanserskan som står mitt på linan väger 65 kg och vinkeln mellan linan och stolpen är 75 grader?



Facit:


Jag bjuder alla som kommer med för mig begripliga förklaringar på en kaka nästa gång vi ses. Haffa mig på konvent eller nåt.

Eller en öl, om kaka inte är din grej.



Det värsta är att det känns som att jag BORDE fatta det här. Särskillt med facit. Men myntet vägrar trilla ner.
 

Attachments

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Jag är teoretiker och försöker därför förklara lösning 2.

Först och främst, eftersom inget rör sig måste vi ha kraftjämvikt, dvs summan av alla krafter ska vara noll.


Vi inte har någon kraft som belastar systemet horisontellt så det betyder att den horisontella kraftkomposanten i respektive lina måste vara lika stor. Eftersom linorna har samma vinkel blir kraften i respektive lina därmed också lika stor. (Jämviktsekvation i X-led i facit)

Eftersom vi som jag nämnde ovan har kraftjämvikt så måste summan av de vertikala kraftkomposanterna i linorna vara lika stor men motriktad den belastande kraften.

Analogt med att de horisontella kraftkomposanterna i linorna är lika stora måste också de vertikala kraftkomposanterna i linorna också vara lika stora eftersom vinklarna återigen är de samma.

(jämviktsekvation i y-led i facit)

Det betyder att den belastande kraften på 650 N kommer att delas lika mellan de två linorna och det ger att den vertikala komposanten för respektive lina blir 650/2 = 325. Resten är trigonometri.


*Edit
Ska man vara petnoga med avrundningsregler borde dock svaret vara 1260 N. Jag har dock inte kollräknat ekvationerna för att se om de räknat rätt)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
När jag kollade på det här imorse insåg jag att mitt problem inte är trigonometrin, utan att jag glömt bort hur man räknar ekvationer. Mycket pinsamt.

Alltså, jag misslyckades med att få:

N2 sin(15) + N1 sin (15) = 650

till att bli:

N1 + N2 = 650/sin(15)

Jag har kontrollräknat i alla led så att jag vet att det stämmer att de är lika, så att säga, men jag har glömt för mycket grundläggande matte för att greppa vad som förs över, och hur och varför det blir som det blir. Mina outbildade tankar går liksom "Men det vare ju två st sin(15) i vänsterledet, varför blir det bara en i högerledet?"



Sedan: Och hur förvandlas 1256 till 1250? Är det nån avrundningsregel jag missat?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,822
Location
Göteborg
krank said:
Alltså, jag misslyckades med att få:

N2 sin(15) + N1 sin (15) = 650

till att bli:

N1 + N2 = 650/sin(15)
Det kommer sig av regeln som ser ut såhär:

a(b+c) = ab+ac

Till exempel:

5(3+8) = 5*3+5*8

Den funkar då såklart också baklänges, så ab+ac = a(b+c)

Så N1 sin(15) + N2 sin(15) = sin(15) * (N1+N2)

Hänger du med? Behöver jag utveckla?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jaaaa! Men nu greppar jag det. Tack! Jag läste det där som del i MaC, och den kursen läste jag på en månad, så det fastnade nog inte...
 
Top