Nekromanti Lär känna dina kontakter

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Har precis gett liv åt en ny karaktär. Duncan vandraren!
När jag skapade honom så fick jag slå väldigt många ggr på kontaktertabellen. Annars kan ju det vara jättetråkigt, för man använder ju aldrig kontakter (inte vi iaf). Man vill ju ha så mycket mentala och fysiska egenskaper som möjligt för att man ska kunna bli så bra som möjligt. Men jag tyckte att man kan ju försöka utveckla kontakterna lite grann, så jag "forskade" fram hur jag och kontakterna träffades. Jag slog inte på relationstabellen eftersom den var så fattig på information, "ni är goda vänner! ni är bästa vänner! ni är syskon!" Så jag gjorde så att jag slog på händelsetabellen för att se vad mina kontakter gjorde när jag träffade dom. Det visade sig bli rätt så spännande möten jag gjort under mitt liv. Sen slog jag fram från vilken kontinent dom kom ifrån och vilken stad dom bodde i. Använde mig av Mundana och en T10 och sen räknade jag bara. Nu har jag så fått fram vart dom bor, och vad som hände när jag träffade dom. Annars är det ju så att man har en kontakt men vet inte var dom bor eller nånting.

Nästa steg blir nog att slå fram attribut osv så att jag kan ge SL lite SLPér han kan använda. Vilket också gör att jag kan känna mig närmare min karaktär, och ta fram hans bakgrund.

Vad brukar ni göra med kontakter? Använder ni dom? Gör ni ngt speciellt med dom, eller är dom bara lite kludd på ett papper?
Tror ni att detta som jag tänker göra funkar bra? Tror ni att SL vill göra mina kontakter för att jag kan "fuska" eller tror ni att SL skulle godkänna om jag gjorde mina kontakter själv?

Tacksam för fler synpunkter om hur man kan göra sina kontakter ännu mer trovärdiga och användbara!!
 

Bullowar

Veteran
Joined
20 May 2001
Messages
72
Location
Vrigstad, Småland
för att spelarna inte ska bli sura för alldeles för många slag på kontakttabellen får dom slå om slag som hamnar där...
istället får man ob1t6 kontakter, som man slår fram efteråt.. iofs är det ju som du säger.. man använder sällan sina kontakter, vilket är synd... ska nog tvinga mina spelare att göra sina kontakter lite mer noggrannt, så ska jag nog kunna använda dom sen....
 

Martin Eriksson

Veteran
Joined
13 Jan 2002
Messages
128
Location
Karlskoga
Om du slår på händelsetabellen så kanske det blir litet snedvridet med sätten som du träffar dina kontakter...

Händelsetabellen är till för att visa de spännande händelserna i DITT liv och inte sättet som du träffade dina kontakter på, det finns inte så många vanliga sätt att träffa kontakter på i händelsetabellen. Du träffar dom när dom håller på att drunkna, blir attackerade av en hund osv. Det finns inga resultat på händelsetabellen som säger att ni träffades över ett stop öl eller nåt annat lite mindre spännande sätt...

Jag tror nog att du kan fixa till det med händelsetabellen men jag föredrar dock att använda den vanliga relationstabellen och fundera/fantisera fram det troligaste sättet på vilket jag träffade mina kontakter. Sen väver jag in och berättar om mina kontakter och hur jag träffade dom i en bakgrundshistoria som SL får läsa.
 

sarsassel

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
46
Location
Lilla Silpinge, Sveriges kulturella, millitära och
Även i vår spelgrupp blir det ofta så, att kontakterna blir ett bortglömt avsnitt. Vi har dock börjat införa att om man har relationen Bästa vän kan man räkna med att få sällskap på sina vandringar.
En av de karaktärer jag är spelledare till för närvarande fick kontakten Läkare - Trogen vän. "En läkare kan vara bra att ha" tänkte jag, så nu följs mina spelare av Relizer, en landsflyktig cirefalisk kirurg utrustad med såväl skarp tunga som väslipad skalpell och ett aldrig sinande begär efter pengar.
Faktiskt det perfekta komplementet till spelgruppen.
 

Darkly Noom

Veteran
Joined
28 Jan 2002
Messages
147
Location
Karlskoga
Jag tycker personligen att det är synd att man inte kan komma att använda sig av kontakterna mer. Men det är ju som du säger. För lite information om hur vida man träffas och hur dom sk SLP'erna är och lever... Men i en överlöpande kampang så tror jag nog att man skulle kunna få användning av dom... Men en sådan kampanj är fruktansvärt svår att utstå med tanke på att i de flesta spelgrupper så känner inte spelarna lika passionerat för sina RP's som du tycks göra... Har jag inte rätt... Och för att en kampanj ska kunna fungera i sin helhet så krävs en storslagen spelarinsats från spelarna likaså.... Man måste spela rollen (inte sitt över-själv) om du förstår vad jag hintar på...
Nåja dina SLP'er ska nog komma till nytta om du bara orkar härda ut... Jag brukar alltid säga till mina spelare att "det är ni som gör äventyret"! Och om man spelar både bra och rätt så kan man komma att uträtta stordåd.
Nej men ha det nu ska jag surfa vidare...

Darkly Out
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Om du slår på händelsetabellen så kanske det blir litet snedvridet med sätten som du träffar dina kontakter...

Det var ju inte min händelse jag slog fram, det var en händelse för min kontakt. När den råkade ut för händelsen så träffade jag honom/henne.

Händelsetabellen är till för att visa de spännande händelserna i DITT liv och inte sättet som du träffade dina kontakter på

Jo men ser du, det vet jag! Men det finns ingen tabell för hur man träffade sin kontakt på ett utförligt sätt. Istället för att hitta på allt och ta det från tunna luften, så lät jag ödet bestämma hur jag träffade dom.

Det finns inga resultat på händelsetabellen som säger att ni träffades över ett stop öl eller nåt annat lite mindre spännande sätt...

Jojomensan det finns det visst det. Läs igenom händelserna så får du se. Händelserna består av massor med spännande saker, jag utvecklade dom bara till ett sätt att träffa mina kontakter på...

Förstå du nu vad jag menar???
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Tyvärr så är det nog så att kontakterna är lite undervärderade hos de flesta. Istället för att tänka vilka möjligheter dom utgör så tänker man på alla slagen på Fysiska/Mentala- egenskapertabellen man missar. Gör man så att man utvecklar kontakterna så kan dom ju bli väldigt användbara, kanske kan lära en något eller ge uppslag till många äventyr..
 

skildran

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
71
Location
Stockholm
Man kanske skulle satsa på att dela upp bakgrundsslagen på ett nytt sätt.

Exempelvis:

<pre>
Människa 3 Fysionomirelaterade
4 Socialrelaterade

Dvärg 3 Fysionomirelaterade
3 Socialrelaterade

1T100 Fysionomirelaterad
01-30 Mentala egenskaper
31-60 Fysiska egenskaper
61-75 Övernaturliga egenskaper
76-00 Nackdelar

1T100 Socialrelaterade
01-10 Börd
11-25 Familj
26-55 Händelser
56-65 Egendom
66-75 Föremål
76-00 Kontakter
</pre>



Eller kanske som ovan fast kontakter är utbrutet och så får man slå Ob1T6 kontakter utöver de andra slagen.

Vad säger ni?
 

parasite

Veteran
Joined
16 Jan 2002
Messages
51
Klart att man måste använda kontakter! Dom kan ju nästan användas till allt... Beronde på vad dom sysslar med och hur stark relationen är. Nån man kan snylta på, sälja saker till, få reda på viktig information, få hjälp av, osv... Men man måste ju hjälpa dom med, kontakter är ju endå rpns polare som han förmodligen tycker om eller nåt.

Kontaker borde baseras på hur trevlig en rp är, en asscosial karaktär med 3 PER borde ju känna färre personer än en med hög PER. Kanske får man hitta på nåt roligt system för kontakter, där PER och yrke avgör dina kontakter. En tjuv borde t.ex inte vara bästa polare med dommare, riddare eller nåt annat väldigt hederligt. Sen tycker jag också att den där iden med händelser på kontaker var bra.

Hehe, nu blev jag sugen på att göra ett kontaker system... kanske lägger upp det här om nån vill ta del av det.
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Om du kommer på nåt bra kan du få skicka det till mig.

Kul att veta att nån tycker ens ideér är bra /images/icons/laugh.gif
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Måste få säga att detta verkar vara ett jättebra system.. Vetja om jag ska använda detta till min nästa karaktär (om SL godkänner det dvs)
 
Top