Nekromanti Länge sensist.. (till Riotminds och Bergting)

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Jo det var det faktiskt, jag har inte lagt in ett inlägg här på välldigt länge, och som vanligt kommer jag med kritik och detta mot riotminds.

Jag undrar faktiskt bara vad ni tänkte på när ni släppte Vildhjärta? Jag menar halva det här forumet bestod av folk som gav er berömm över att ni annvänt hårt omslag på eran bok.

Men nu släpper ni alltså Vildhjärta utan att göra det i hårt format?
(ja jag vet att det släpptes för länge sen jag har bara inte orkat skriva det här inlägget, men nu har jag tagit.. uhm.. "mod" till mig och skrivit det)
I alla fall.. varför gör ni en sån här miss?
Jag kollade tjockleken och den var inte för smal för att göra i hårt format, jag skulle gladeligen ge er lite extra slantar bara jag fick det där hårda omslaget.
Men nu när ni inte gjorde det så struntade jag i att köpa modulen. Tyvärr..
Jag har kollat Göteborgs Tradition endast i och för sig och det kan ju hända att just dom fick böjbara mallar.. Om så är fallet så ber jag så mycket om ursäkt för mina anklagelser och tar då tillbaka det jag sagt till er.

I och för sig vet jag inte om jag skulle köpt den i alla fall för att jag ändå inte har någon att spela rollspelet med, dom jag spelar med spelar Vampire the Masqurade och Drakar & Demoner - 91, tyvärr får jag väll säja där också i och med att DoD 6.0 verkade som en fräsh fläckt i rollspels världen.. I alla fall, jag tycker att ni ska skärpa er lite och ge ut alla era böcker i hårt format och att uppdatera eran hemsida minst varje dag vore en bra sak. Ni kan ju alltid hitta på nått att skriva eller hur?

Aja, det var allt jag hadde att säja er.. nu över till Bergting..

Jo jag undrar varför du inte har laggt upp fler skisser och kanske fler 'Trundvangs krigare'? Vore roligt att se lite av din tid some Vampire-målare också.. har du nån tuff 'Followers of Set' skiss som du vill visa upp kanske? I så fall vore jag evigt tacksam om man skulle kunna fluckta lite på dom och se vad som finns..

Aja, jag ska inte snacka alltfär mycket och jag mäsker redan att brevet borjar bli långt, så ha det bra alla på forumet och jag förväntar mig faktiskt att ni på Riotminds ska skärpa er angående det där med hårda mallar till böckerna..

Med vänliga hällsningar Martin

(Ni får ursäkta mina stavfel, försök att ignonera dom och se istället innehållet i brevet vilket är dess tyngd)

MvH Martin<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Count on 2001-08-01 00:05.</EM></FONT></P>
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Håller med fullständigt, jag tror många är beredda att betala mer om de/vi får mer kvalite för pengarna. Bäst hitills är kanske monsterböckerna, även om de kanske inte genomgående var så stabila raser.
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Håller inte med ...

En hårdinbindning av Vildhjarta vore helt onödig. Nu ska ni
inte tror att jag är mot hårda pärmar, tvärtemot -- jag
hatar att t.ex. Neogames släpper sina grundregelböcker
liminbundna med mjukt omslag. Men jag ser ingen anledning
att hårdinbinda tunnare böcker eftersom pärmarna då skulle
bli tjockare än själva innehållet. Jorges Bestiarium dock,
räknar jag med kommer hemlevererad med hårda pärmar --
eftersom den är tjockare, och mer påkostad (duplex-färg).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Nja

Hårdinbindning på en produkt som Vildhjarta skulle nog sänka försäljningen rejält. Dels blir det rejält dyrare när det är så få sidor att slå ut kostnaden på, dels känns det för många konsumenter fel med hårdpärmar på en sådan modul.

Jämför med Geminis magibok som var rejält tunn, fast med hårdpärmar. För mig kändes det konstigt, och jag blev besviken på priset, som jag misstänker blev högt för att det var hårda pärmar.

Men det är bara vad jag tror själv. Visst skulle det vara coolt med hårda pärmar på allting, men jag tror inte vi får se det. Om inte ens WotC med D&D har möjlighet att köra med hårda pärmar på något förutom regelböckerna, så lär inte Riotminds heller kunna göra det.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Sant men fortfarande finns det en lösning..

Varför inte då släppa 'delux' utgåvor med just hårt omslag?

MvH Martin
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Nja

Jag är böjd att hålla med. Vildhjarta klarar sig utmärkt utan hårdinbindning. Jag får tankar på barnböcker liknande Pettson och Findus, som låg runt 50 sidor med hårdpärm. jag hade inte velat se Vildhjarta i ett sånt format. DÄremot: Stor Eloge för att grundboken är hårdpärm. den bläddras ju så mycket mer i!

Jag vet att jag har rätt!
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Nja

Fast WotC säljer ju sina moduler i massor, så det är kanske därför som dom har råd med det, för att tillverkningskostanderna per enhet då sjunker.....

Weeha!
 

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
Svar!

Fick vi välja skulle vi vilja ha fyrfärg och hårdpärm på allt vi gör. Dessvärre tyckte vi inte att det var befogat med att någon ska behöva betala mer än 200 kr för en modul i den storleken. En hårdinbunden hade verkligen dragit upp priset. DOD6 har attraherat många nya rollspelare varav en hel del är mellan 15 och 20 år. I den ålderkategorin vänder man på slantarna!

Jorges kommer naturligtvis som hardback.

Angående hemsidan så håller vi givetvis med om att den borde uppdateras oftare men just nu ligger allt fokus på att färdigställa JB. När det är klart väntar några coola grejer även på siten! Om vi sedan uppdaterar den "varje dag" är en senare fråga. Vi är glada om den kan uppdateras en gång i veckan med roliga saker.

Väl mött
RiotMinds
 

Allanon

Veteran
Joined
17 Jan 2001
Messages
62
Location
Kramfors
som någon sa är det tunnsått med slantar när man är student och att köpa ett äventyr som man bara ska spela en gång i hårdpärm blir lite onödigt dyrt

We are the children of the KoRn
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
mycket och obefogat gnäll

För det första vet jag inte var föregående talare fått uppgifterna om att Vildhjarta skulle tryckas i hårdpärm (?). Jag kan i alla fall inte minnas några sådana uppgifter från officiellt håll, och då säljer vi ändå produkterna och försöker snappa upp det mesta som rör den svenska spelmarknaden.

För det andra så kan jag absolut inte hålla med om att majoriteten skulle föredra dyrare produkter med (ännu) högre tryckkvalitet. Rollspelsprodukter är redan väldigt dyra om man ser till vad man faktiskt får (inget bokstöd här inte) - för dyra för att alla ska kunna köpa alla produkter som utkommer. För att det ska vara värt att trycka en produkt måste man nog göra en rejäl upplaga, och för att kunna sälja en stor upplaga måste priset vara överkomligt.

Vidare räknar nog de flesta speltillverkare med att själva reglerna säljer i större upplaga än modulerna, och för att få så många som möjligt att inhandla regelboken sänker man vinstmarginalen - och därmed återförsäljningspriset. Vinsten kommer istället från tilläggsmodulerna, äventyren och tillbehören. Detta innebär alltså att man inte kan jämföra pris/tryckkvalitet på regler och tillbehör (såsom äventyrshäften).

I fallet DoD6 så är min gissning att RiotMinds ville ha en "lyxig" framtoning på regelboken, inte minst för att den ska verka prisvärd i jämförelse med andra svenska spel i samma prisklass. Antagligen tjänade man inte så mycket per sålt spel, men boken har istället sålt i tusentals exemplar. Även på tillbehören kan man ana en vilja att göra "lyxiga" produkter, även om en högre vinstmarginal (än på regelboken) är nödvändig för att verksamheten ska vara tillräckligt lönsam. Om priset på exempelvis Vildhjarta ska vara konkurrenskraftigt, samtidigt om vinstmarginalen vara tillräcklig, går det helt enkelt inte att trycka häftet i hårdpärm. Det är inte realistiskt, anser i alla fall jag.

Vad gäller RiotMinds hemsida så kan det påpekas att alla på RiotMinds, inklusive VD:n och frilansarna, har andra heltidsjobb vid sidan om spelproduktion (såvitt jag vet). Drakar och Demoner är någonting man sysslar med på "fritiden", hur det nu kan gå ihop. Vad jag förstår så finns det alltså inga heltidsanställda på RiotMinds, liksom företaget antagligen saknar fysisk ateljé och egentliga affärslokaler. (Ett lager verkar man dock ha, och en Internet-domän.) Min gissning är alltså att ingen helt enkelt har tid att uppdatera hemsidan dagligen. Och det verkar orimligt att anställa personal för att sköta enbart hemsidan - det finns inga pengar i det.

Vad gäller bergting.com så får Peter givetvis svara själv, men min gissning är återigen tidsbrist. Få människor har möjlighet att enbart ägna sig åt sin hobby på heltid, ens inom spelbranschen. (Sedan läste jag i en annan tråd längre ned på forumet att Peter inte har tecknat åt White Wolf - ännu.)

Alltså: Det är orimligt att kräva att alla DoD-produkter ska hålla samma höga tryckkvalitet som regelboken - det är inte ekonomiskt genomförbart - i alla fall inte i Sverige. Det är också orimligt att kräva att RiotMinds ökar produktionstakten, att hemsidan ska uppdateras dagligen eller liknande. RiotMinds är inte White Wolf eller Wizards of the Coast, och villkoren i Sverige är väsentligt annorlunda än i USA. (Av alla svenska spelproducenter är det nog endast NeoGames som håller med egna företagslokaler och har fast anställda.)

Slutligen skulle jag tvärtemot vilja berömma RiotMinds för att de verkligen anstränger sig för att göra snygga produkter - utan att priset blir orimligt högt. Dessutom håller man en förhållandevis hög utgivningstakt (för ett svenskt spel) och är exemplariska vad gäller att hålla utlovade utgivningsdatum (än så länge i alla fall). Sedan skulle hemsidan givetvis kunna uppdateras oftare, men i slutändan tror jag att de flesta föredrar att arbetsinsatsen läggs på nya produkter istället, så att dessa håller utlovad kvalitet och dessutom kommer ut i tid.

/Pauli Paananen, som inte själv spelar DoD

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
är inte det här en konstig dialog??[NT]

...

If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Sant men fortfarande finns det en lösning..

Döda mig inte om jag har fel, men det skulle förmodligen bli ännu dyrare att trycka två olika upplagor.
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Jaha..

Nu förstår jag inte varför du enns drar parraleler med USA och Sverige.. Jag nämnde faktiskt inte White-Wolf eler Wizard.. jag tycker att Riotminds gör ett makalöst jobb men är det förmycket begärt att dom släpper typ "Limitededition"? Där man då kan få en hård pärm?

Tycker att det skulle vara mysigt.
Nåja tack för ditt .. stora svar.

MvH Martin
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Lösning.

Kan inte alla dina i din rollspels grupp lägga ihop då?
Du blir det inte alls mycket per skalle?
Om dom nu resonerar att det är du som är spelledaren och kommer att leda äventyret och därför så ska DU betala så är det bara att säja dom att dom får ju minst like skoj (om inte roligare) än du, och därför borde dom vara med och betala!
Smart va?

MvH Martin
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Okej, jag överderv en aning.

Varje dag var väll kanske lite att ta får jag nog erkänna.
Om ni fixar att den uppdateras en gång varje vecka så skulle det vara lysande.

MvH Martin
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: Jaha..

Som jag uppfattade ditt första inlägg så anklagade du mer eller mindre RiotMinds för svek när de inte gjorde en hårdpärmsupplaga av Vildhjarta som de uppenbarligen lovat (?) tidigare.

är det förmycket begärt att dom släpper typ "Limitededition"?

Ja, jag tycker att det är väldigt mycket begärt. Om Vildhjarta trycks i en upplaga om ett par tusen exemplar (större upplagor än så finns väl knappast i Sverige vad gäller rollspelsäventyr) så går det inte ihop ekonomiskt att släppa den i två olika upplagor. Det blir helt enkelt två upplagor, vilket kostar mera per bok, eftersom det är billigare att trycka en enda lite större upplaga (antar jag i alla fall). Dessutom blir en "limited edition" i Sverige ytterst begränsad (i alla fall om det gäller äventyr), vilket resulterar i höga tryckkostnader (kombination av hårdpärm och liten upplaga), som i sin tur ger RiotMinds ännu mindre vinstmarginal per sålt äventyr.

Min jämförelse med amerikanska/internationella spelförlag är relevant just därför att man knappast kan trycka "limited edition" i Sverige. Möjligtvis kan man trycka en billig och en lite lyxigare version av en grundregelbok, men då räknar förlaget ändå med en mindre vinstmarginal (för att locka konsumenterna att köpa moduler, vilka ofta är lönsammare att tillverka).

Att överhuvudtaget ha det som krav att äventyrshäften ska leveras i hårdpärmsutförande låter vansinnigt, åtminstone i mina öron. Det är skillnad på en regel- eller monsterbok som man kan ha användning av vid flera tillfällen - ett äventyr har man mindre användning av när det är slutspelat.

Slutligen kan det påpekas att de svenska förlagen redan klagar på att just äventyr säljer för dåligt (då tänker jag snarare på NeoGames än på RiotMinds). Kunderna köper helt enkelt inte dem för att de inte anses vara prisvärda (engångsprodukter). Att då chockhöja priset på äventyr genom att ha hårda pärmar vore (ekonomiskt) idiotiskt.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Hårt omslag på viktiga böcker...

...så man lätt vet vilka man snabbt ska slita med sig. En bra tumregel tycker jag...

/[color:green]Han</font color=green> som tycker Riotmind kan klara sig med en hyggligt uppdatering 1 gång/månad (±5 dygn)
 
Top