Nekromanti Längd & Vikt.

Sedor

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
52
Är det någon annan än jag som tycker att rollpersonernas längd och vikt inte blir bra. Jag menar en rollperson kan inte bli kort och tjock eller lång och smal. Det blir som en upp och nervänd pyramid längden ökar med ett steg medans vikten ökar med 1,5.
Är det någon som har ett allternativt system som är bettre?

RC
 
Jo, det blir lättast då...

Men man kan ju fråga sig om man får några små knubbiga varelser eller långa spinka dito om man själv hittar på allting... I ens ögon ska ju gärna rollpersonen vara någorlunda perfekt...

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 
Re: Jo, det blir lättast då...

Pricis min uppfatning.
Så "Den glada Bävern" tycker inte att länd och vikt systemet är riktigt bra i grundboken men vad tycker "Emil"?

RC
 
Re: Jo, det blir lättast då...

Men man kan ju fråga sig om man får några små knubbiga varelser eller långa spinka dito om man själv hittar på allting... I ens ögon ska ju gärna rollpersonen vara någorlunda perfekt...

Det är en liten balansgång. Visst är det kul med nackdelar men jag tycker att man som spelare ska få spela en rollperson som man vill ha den så länge man håller sig inom SLs gränser. Det är ju lite jobbigt om man t.ex. vill spela den ståtlige Riddar Silferhierta och i stället blir man den lönnfete Riddar Chipsfinger, då är det inte alltid så att spelaren tycker det blev så jättekul även om de andra säkert får sig ett gott skratt. Detta är ju naturligtvis upp till gruppen att bestämma.

C
 
Re: Jo, det blir lättast då...

Så "Den glada Bävern" tycker inte att länd och vikt systemet är riktigt bra i grundboken men vad tycker "Emil"?

Vad jag tycker? Att allting inte kan täckas in av regler. Längd och vikt reglerna kan ju inte mer än att få fram genomsnittspersoner, som dock inte behöver ha någon som helst verklighetsuppfattning.

Med andra ord. Om man bryr sig så mycket om ens rollpersons längd och vikt, så kan man ju lika bra bestämma den själv. I annat fall är reglerna ett enkelt sätt att räkna fram dessa "onödiga" värden.

Gissar att det betyder att jag också håller med...

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 
Jag använder en mycket bra metod. Sunt förnuft!
Låt längden avgöras av tabellen, och bestäm vikten helt själv beroende på om du vill vara tjock eller smal. Kom dock ihåg att mer styrka ger mer vikt.
Jag tycker inte man ska häng upp sig för mycket på tabeller, tycker du inte om något så ändra det! Reglerna är där som en riktlinje, inte som en lag. Spelledaren bestämmer.
 
<I>tycker du inte om något så ändra det.</I>

Det är dit jag vill komma. Det är onödigt att uppfinna hjulet en gång till så derför frågar jag samtidigt så kanske jag får lite tips som är användbara.

RC
 
Nakdelar:
Fet: vikt+Ob2T6+20 Uk-1
Kort: Länd*0,75 Vikt*0,9
Mager: Vikt*0,75 Kroppsbyggnad -ett steg(skadetåligheten minskar)
Stor mage vikt+Ob1T6+10 RÖR-1

Det var inte så här stora varriationer och nakdelar jag var ute efter även fast det systemet jag unskar mig skulle det kunna bli så stora variationer men då är nakdelarna redan inbakade i och med grundegenskaperna.
Så nej detvar inte ett bra förslag;-)

RC
 
Re: Jo, det blir lättast då...

<I>I annat fall är reglerna ett enkelt sätt att räkna fram dessa "onödiga" värden.</I>

Onödiga knappast Sid 152 Tabell 6-6 och 6-7 (EON II).
Ju mer du väger och ju längre du är destu tyngre blir rustningen, tenk på utmattning. Dessutom skulle jag tro att vikten kan ha en betydelse när man skall tackla, holla kvar någon på marken eller liknande (kan inte reglerna).

RC
 
Re: Jo, det blir lättast då...

Om man nu vill spela en riddare så lägger man höga poäng på just dom grundegenskaperna som berör längd och vikt vilket förmodligen skulle göra just en stor och ståtlig riddare.

RC
 
Re: Jo, det blir lättast då...

"Dessutom skulle jag tro att vikten kan ha en betydelse när man skall tackla, holla kvar någon på marken eller liknande (kan inte reglerna)."

Tyvär finns inga såna regler för varken markbrottning/tackling eller att knuffa någon. Enligt reglerna så är endast STY relevant. Fast man skulle nog kunna hitta på ett %-baserat system. Om ni ligger ner och du har överläge. Du väger dubbelt så mycket och får -Ob1T6 på låsning??. Jag vet att man får fördel med att hålla nere motståndaren men hur ska man symbolisera det?

PS Är det bara jag som tycker att dvärgar väger för lite för att vara klassiska dvärgar (du vet benstomme och kalaskula)?

Radin
 
Re: Jo, det blir lättast då...

Förutsätt att man anänder den metoden ja.

/WolmerX -Det är bättre att pinka i en stupränna än att stupa i en pinkränna
 
väger för lite?

Jag vet inte.. vad väger en dvärg i Eon? Lite sådär mellan tummen och pekfingret?
Jag tycker i vilket fall somhelst att en dvärg som är 1.5 meter lång skulle väga nånstans i flodkrökarna kring 72-82 kg beroende på hur kraftig han är. ... mellan tummen och pekfingret..
och på förhand vill jag bara säga.. "*ha - ha, mycket lustigt.." ' :o)
 
Re: Väger för lite.

Då måste du ha slagit riktigt låkt på både Längden och Kropsbyggnad. ;-)

RC
 
Re: Jo, det blir lättast då...

Onödiga knappast Sid 152 Tabell 6-6 och 6-7 (EON II).

Jo, men man bär rustning med stil, inte för att de skyddar. Är man någorlunda sansad i sitt rustningsval så gör längden och vikten detsamma.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 
Jag brukar alltid övertala min spelare till att "ta" nackdelar till sina rollpersoner mot att de får ett extra bakgrundsslag. Om de absolut inte skulle tåla sin nackdel så är det ju bara att ignorera den med det extra slaget...

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 
Back
Top