Nekromanti Länet Firina-beräkning för att erh. ett hum, del 1

Cheron

Veteran
Hej!

Jag har sedan en längre tid skrivit på en kampanj för min spelargrupp i Firina, och har efter en dels påläsning gjort en beräkning åtminstone ger en bild av vilka resurser militärt och organisatoriskt de olika länsherrarna har i området. Jag skulle gärna vilja ha feedback på detta, eftersom jag vet att liknande saker har diskuterats på forumet tidigare.

Mitt tillvägagångssätt var följande:

A. Jag ritade upp en mer detaljerad bild över Firina.
B. Jag bestämde mig för hur utflyttningsmönstret såg ut, t ex vilka områden som varit bebodda längst, från vilka håll folk flyttat, finns naturliga avgränsningar mellan områden etc.
C. Utplaceringar av baronigränser samt bestämmande av totalt antal baronier m h a tänk gjort i B (se worddokument samt karta i excelark).
D. Räkna ut areor på den öppna marken som finns i varje län med antagandet att jordbruksbosättningar ligger på öppen mark.
E. Bestämma totala %-antalet tunnland av öppen mark i respektive baroni som brukas av bönder, i detta fall ett tal mellan 5-15% beroende av tänk gjort i B samt allmän geografi.
F. Utgå ifrån "standards of living and capital formation in pre-plague England: a peasant budget model" av Harry Kitsikopoulus, som anger att en farm med tre vuxna individer behöver 18 tunnland (1 tunnland=0,44ha= 0,0044km^2) för att vara självförsörjande med medeltida tekniker, för att erhålla medelbonden som har ett litet överskott att sälja och inte helt och hållet lever på gränsen ökade jag detta till 25 tunnland eftersom marken är mager och kräver längre vila mellan odlingar, i de inre delarna ökade jag markarealen till 30 tunnland för att vara på säkra sidan.
G. Beräkna hur många "gårdar" detta gav. Eftersom varje by i medeltal innehåller 75 vuxna individer och modell"gården" innehåller tre vuxna individer kan sedan utifrån detta räkna ut hur många byar resp gods (1/3 av antalet byar) som finns i respektive baroni.
H. Beräkna antalet fria bönder kontra ofria, räkna ut skatter.
I. Beräkna ut antalet hantverkare i de olika baronierna samt de licensavgifter som detta medför.
J. Räkna ut budget för respektive baroni och vad detta medför i vilken storlek på personal resp baron kan hålla.
K. Räkna inkomst ifrån Firina till markisen=greven i detta fall genom att säga att var tionde innevånare räknas som en hantverkare som betalar 50 silver i licens, övriga räknas vara tjänstehjon och övriga lycksökare.

Punkt K hittade jag ingen regel för (finns bara regler för tvångsbeskattning) så jag hittade på en extraregel som tjänar till att främja handel och hantverk i stad kontra län, eftersom stadsrättigheternas funktion antas vara till för att skydda handel och hantverk, stimulera detta för att erhålla lyxvaror enklare (det kommer nog en del 2 på detta senare).

Synpunkter?

mvh

Cheron

Cheron

Veteran
Re: Länet Firina-beräknin..Word-dok från punkt B

Här kommer det grunddokument jag skapade när jag beskrev de olika länen muntligt

Adams

Veteran
Re: Länet Firina-beräknin..Word-dok från punkt B

Har inte sett något sådant här förut. Men jag är tillbaka på forumet efter ett långt uppehåll (annat Account förut).

Jag ville bara säga Bra jobbat. Det ser riktigt snyggt ut. Lycka till med kampanjen.

Regmolar

Swashbuckler
Re: Länet Firina-beräkning för att erh. ett hum, d

Eftersom varje by i medeltal innehåller 75 vuxna individer
Läser man under "Byar", sid. 32 i Consabermodulen, står det att det finns drygt 4500 byar i Consaber, vilket med ett invånarantal på 2 000 000 ger ca 450 personer per by (det var en diskussion om det här tidigare när den historiska korrektheten i Riddaren togs upp). Dessutom står det i samma text att en sabrisk familj ofta omfattar tre eller fyra generationer, vilket gör att medelantalet vuxna individer (med förbehåll för vem som räknas som vuxen) per gård lär ligga högre än tre.

Det är i alla fall vad modulen säger ^^

Cheron

Veteran

Hej!

Bra feedback, det gav dock lite motfunderingar:

* Jag kan fullt ut hålla med om att tre "vuxenindivider" per gård är lite lite, men å andra sidan kanske man inte skall hänga upp sig för mycket för vad en "gård" är, uträkningsutrycket är mer ett sätt att beräkna hur många innevånare ett uppodlat markområde kan försörja (och sålunda förenkla användbarheten av Riddarbokens regler). En av fördelarna med Riddaren, som jag ser det, är att man behandlar varje by mer som en grupp av människor som sambeskattas från skattesynpunkt, och med tanke på byagemenskaper så känns det rätt så realistiskt (åtminstone från mitt håll) att tänka sig att inga enskilda bönder beskattas, utan hela kollektivet i en by.

* Vad är ett normalt antal bymedlemmar i en by? När blir en by för stor resp för liten? Jag kan tänka mig, från ren resonemangbasis, att en by som minst kan omfatta en familj, och då kanske man pratar om ett antal på 4-6 vuxenindivider, om man följer den sabriska familjens utformning med 3-4 generationer. Den övre gränsen sätts nog när ett samhälle övergår till att bli en stad, och även då kan det finnas "bönder" som bor i staden och brukar markerna omkring.

* Ytterligare ett resonemang utifrån "en sabrisk familj", ett kollektiv på 450 personer skulle då omfatta mellan 112-75 familjer, om man då tänker sig ett byaråd om en ca 10 individer, så kommer det att uppta ca 10-13% av alla familjer, om rådet endast upptas av fria män 40-52%? Är detta tillräckligt för att skapa sämja inom byakollektivet s a inte splittras i fler byar? Ser man från Riddar-boksperspektivet med i medeltal 75 inv per by, erhåller man mellan 13-19 familjer per by, vilket samma byarådsantal skulle uppväga med mellan 52-76% av alla familjer, 208-304% om bara fria män räknas in som byarådsmedlemmar. Jag är ingen expert på organisationslära, men det känns som om båda alternativen skulle kunna beskriva ytterligheter. JAg skulle kanske säga en 150-200 per by i medeltal (30-65 familjer per by) och låta antalet byar i Consaber totalt vara ca 9500 istället.

Personligen ser jag ett stort värde kring att veta, från ett rollspelsperpektiv, hur mågna som normalt sett bor i en by, det blir mycket enklare att återge byns områdesbegränsingar då när RP "kommer till byn". Det blir också enklare att på resonemangsbasis också bestämma om det t ex finns underlag för en smed i byn, eller ett värdshus etc, dvs tjänster och sånt som RP kan vara intresserade av.

Kommentar?

Regmolar

Swashbuckler

Först en notering: jag har i det förre inlägget inte delgivit några egna resonemang (anser mig inte ha tillräckliga kunskaper för det), utan endast fört vidare vad andra har sagt som hör till ämnet. Nu till mina eventuella svar...

*Har inte mer än en översiktlig koll på Riddarens regler, eftersom jag inte har spelat en sådan kampanj, men jag skulle tro att den minsta enheten för beskattning är gården, eftersom det lär vara den minsta ekonomiska enheten du hittar hos bondeklassen.

*Enligt Medieval Demographics Made Easy (den bästa information jag har på området frånsett hörsägen) bestod en medeltida by av 20-1000 individer, med ett medel på 50-300. En by som har under 20 individer lär alltså troligen vara "för liten", och en by med över 1000 invånare för stor, om man ska titta på vår värld. Minns jag rätt är dock den sabriska skillnaden mellan stad och by juridisk, så 500-personersstäder är fullt möjliga (och finns, har jag för mig).

Tror att det är mycket ovanligt att bönder bor i en stad såvida den inte är mycket liten (~500 invånare och inte mer; det blir ganska snart effektivare att grunda nya byar i närheten eller ha en gård strax utanför), och antalet bönder i staden lär i vilket fall snart bli en minoritet. Men det är bara resonemang.

*Jag har ingen koll på sämjan i en by eller ens hur en sabrisk by styrs, men enligt vad Krille (som ju författade boken och är allmänt jättebildad) säger i detta är byarna inte alls för stora, och storleken dessutom baserad på Domesday book (Vilhelm Erövrarens räkenskaper från 1066, ifall namnet inte är bekant), vilket är den källa jag har. Modulen säger ca 450, Krille säger att det stämmer, jag upprepar men tar inte personlig ställning :gremwink: Är du mycket intresserad kan du ju alltid försöka PM:a honom eller så.

Ganska mycket av det du söker hittar du i MDME (som även kan generera ett kungarike åt dig), och i övrigt håller jag med dig om det du säger om byar.

Det var allt för mig.