Nekromanti Länder som försvann 1840-1970: Van Diemens land

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Jag sitter och läser den underbara boken "Länder som försvunnit 1840-1970" av Bjørn Berge. I den finns massor med material för spännande länder och världar att använda i rollspel. En av dem är Van Diemens land, den ö som döptes om till Tasmanien 1856 för att förbättra dess rykte. Jag läser (sid. 40-43):

"Av de 12 000 personer som befann sig på ön 1822, var 60 procent fångar. För att säkerställa fred och ordning organiserades landet som en polisstad indelad i nio polisdistrikt. Överallt gällde allmänt mötesförbud, och för resor mellan distrikten krävdes individuella resetillstånd. Och i nära samarbete med guvernören arbetade ett ihärdigt koppel med spioner som snokade i allt och alla."

"År 1820 bestod aboriginbefolkningen av mellan 3 000 och 7 000 individer. Och de hade drabbats av panik när de inte kunde få tag på kängurur mer. Ett antal brittiska gårdar sattes i brand och invånarna massakrerades. Britterna inledde då en brutal klappjakt på aboriginerna. De som överlevde, internerades i koncetrationsläger, där de snart tynade bort. I början av 1850-talet återstod bara 16 av dem. […] Den sista aboriginen, kvinnan Trucanini, dör 1876."

Boken är fylld med denna typ av berättelser. Det skulle gå att spela i Van Diemens land i ett historiskt spel, men det skulle också kunna vara en en stadsdel i en mega-stad i cyberpunk-miljö. Det skulle också kunna vara en måne eller planet i ett SF-spel, eller en ö i ett fantasy-spel. Jag älskar den här boken.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Det där upplägget skulle fungera utmärkta i Nya Eran-settingen till rollspelet Sci-Fi! Ett ställe där människor fungerar som aboriginerna och obehagliga xenomorfer som engelsmännen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tar boken upp mitt favoritland, Tannu Tuva? Isåfall är det nämligen ett givet köp.

Och ang. Tasmanien:

Det finns en rätt bra survival horror-film som heter Van Diemen's land, och handlar om några förrymda fångars febriga mardrömsvandring genom regnskogen. Se även den skumma, eteriska och Top of the Lake-inspirerade faux-deckaren The Kettering Incident för fascinerande bilder av Tasmaniens spöklika och sagolika skogar.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Tannu Tuva 1921-1944. Befolkning 95 400. Areal 170 500 km2. Det här låter som att det skulle vara något Brior skrev i Trakorien:

"Norrmannen Johnny Haglund reste genom området i början av 2000-talet [...]. Haglund, som hade blivit varnad för att röra sig utomhus efter mörkrets inbrott, trotsade varningen och träffade snart på ett par schamaner utrustade med trummor och piskor. De konstaterar utan vidare att han behöver renas och ger honom en ordentlig omgång i enlighet med den kända devisen "ont skall med ont fördrivas"."
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Ymir;n283110 said:
Tar boken upp mitt favoritland, Tannu Tuva? Isåfall är det nämligen ett givet köp.
Random fakta. Världens första kvinnliga statsöverhuvud som ej hade en ärvbar titel var från Tannu Tuva.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mundo;n283140 said:
Random fakta. Världens första kvinnliga statsöverhuvud som ej hade en ärvbar titel var från Tannu Tuva.
Såklart vet jag det! Jag nördar liksom på Tannu-Tuva.

Två sevärda dokumentärer om stället. Den första, "Genghis Blues", handlar om bluesmusikern Paul Penas märkliga vänskap med strupsångaren Kongar ol-Ondar, som uppmuntrar Pena att åka till Tuva och ställa upp i strupsångsmästerskapen. Det är en djupt fascinerande och mycket välgjord berättelse om kulturmöten och vänskap genom musik, kanske den bästa dokumentär någonsin som inte involverar Werner Herzog.

Den andra, "The Quest for Tannu-Tuva", handlar om kändis-fysikern Richard Feynmans nördiga intresse för landet, och hans kamp för att få resa dit trots sovjettidens byråkrati.


 
Top