Nekromanti Läkemedel mot syfilis

Joined
17 May 2000
Messages
122
Location
Östermalm Stockholm
Läkemedel mot syfilis

De rollpersoner som lever ett alltför lättflyktigt och skönt leverne riskerar att dra på sig en hel del obehagligheter... Och läkarvetenskapen är inte alltför utvecklade på andra halvan av 1800-talet. I brist på antibiotika finns det dock andra kurer.

En av dem var sarsaparilla-roten som mexikanerna gjorde en dryck som de påstod vara helande mot könssjukdomen syfilis - den medicinska effektiviteten vågar jag dock inte svara på...

Skrev dessa rader också eftersom jag tycker att det varit lite låg aktivitet på Forumet på sistone; om inga inlägg görs är ju risken uppenbar att många sluta och gå in på Western-forumet... Men Arizona kan kanske lösa det hela...?
 
G

Guest

Guest
Sarsaparilla (är det inte det smurfarna äter förresten) användes mot reumatism också...
 

Tosse

Veteran
Joined
3 Apr 2001
Messages
13
Location
Skogås
Re: Smurfar mot syfilis (Ännu mer OT)

Vilket också gör att man kan fundera på varför, den där elakingen ( Gargamel, tror jag att han heter) är så desperat ute efter att fånga och koka soppa på de sarsaparilstinna Smurfarna....
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Gargamels mål (OT)

I den första historien avslöjas att en smurf är en nödvändig ingrediens för att förvandla bly till guld... Hur detta blev smurfsoppa vet jag inte, men det kanske är som i alkemin, att De Vises Sten gör en ung på nytt, eller nåt.
 
Top