Nekromanti läkekonst och dråger

Lunk

Veteran
Joined
6 Feb 2003
Messages
6
Location
Lund, skåne
En modul om mundanas läkekonst, medesin, helande örter coh annat iden stilen vore nog inte helt fel, då mycket av detta inte är så välbeskrivet i EonII regelboken. Visst mycket av detta står beskrivet lite här och där i dom redan utgivna modulerna, men allt i sin helhet, tycker åtminstånde jag vore ett framsteg. Detta är troligtvis inte möljligt då neogames redan har fullt upp med både Phobia och ett dussin eontillbehör. Men i framtiden kanske man kan hoppas. En beskrivning av mundanas knark och Dråger vore också ett roligt tillläg i boken :gremgrin:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: läkekonst och droger

"Det finns även en hel del på nätet om man bara letar"

Det svåra är ju att översätta det i speltermer, så att det fungerar och är strukturerat på ett vettigt sätt.

Jamenar, ta en sådan sak som alkohol. Det vet ju de flesta människor hur det fungerar, men hur översätter man alkoholens funktion till fungerande speltermer på bästa sätt?

Det är där problemet ligger. Den viktigaste egenskapen hos en författare som skall skriva regler för drogpåverkan, det måste ju vara att han har erfarenhet av regelskrivande, inte erfarenhet av droger.

(Inte ett dugg konstigt. Jag är övertygad att Krille skulle kunna skriva bättre regler för ett boxningsspel än Mike Tyson.)

/Riz
 

Kena_UBBT

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
72
Location
Göteborg
Re: läkekonst och droger

I grundreglerna finns det (enligt min mening) bra regler för olika droger och alkohols verkan på rollpersonen.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Akta dig Rising... [OT]

"(Inte ett dugg konstigt. Jag är övertygad att Krille skulle kunna skriva bättre regler för ett boxningsspel än Mike Tyson.)"

Annars kommer Tyson och biter öronen av dig! ^_-


Storuggla, skrev ett OT för första gången på länge.... nu dröjer det en mpnad tills nästa
 

Kena_UBBT

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
72
Location
Göteborg
Re: Akta dig Rising... [OT]

Hehe, med tanke på Mike tysons intelligens så tror jag även att min 8 åriga dotter klarar att skriva regler för detta
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: läkekonst och droger

Det var dölänge sedan jag spelade Neotech, men då gestaltade vi alla Jetsettare som tog droger som galningar och då var det en snubbe i vårat spelgäng som tyckte att drogreglerna var för mycket utformade för fall som exempelvis "ta amfetamin och skjut dina fiender", och för lite "ta syra och ha kul". (Killen hade förresten så roligt privat att han åkte in i fängelse innan studenten)

Nåja, vi skrev om reglerna mest på skoj och undrade mistroget hur rollspel skulle funka om man bara skulle "ha kul", men det blev en succé och det var faktiskt så vi uppfann partyrollspelandet. (Tror vi.)

Nu kommer jag dock inte ihåg hur grundreglerna såg ut.

/Rising
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Eon II, som du uppenbarligen har tittat i, har (hastig räkning) 51 droger och 21 gifter beskrivna, vilket jag tycker är rätt ordentligt faktiskt - saknas något är det kanske eventuellt mer om tillredande, svårighet och ett par egna färdigheter för detta, men en hel modul vet jag inte riktigt om det behövs. Risken med en modul är också att plötsligt ska effekten på drogerna trissas upp bara för att det verkligen ska bli något jättehäftigt med modulen (som gordpansar och de flesta av stridskonsterna t ex).

Om du vill ha mer av just knarkbiten så var ju diskussionen om olika effekter av alkohol uppe för ett tag sedan (orkar aldrig länka, men principen var att AGG, AMOR och lite annat kunde modifieras upp eller ned pga alkohol beroende på person, något som man slumpar fram vid karaktärsskapandet) - man kan ju tänka sig liknande för andra "rekreationsdroger", fast istället göra effekter i stil med att "oftast blir användaren luuuugn (lägre AGG) men det finns 10% risk för snedtändning och då höjs AGG med Ob2T6".

Mvh / Phelan
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Brosk är mums-mums

Tss, tss. Tala inte om öron, allra minst avbitna sådana, i det här sällskapet...

- Ymir, går och tröstar Första Snön...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Bra jobbat, Rising

"Det var dölänge sedan jag spelade Neotech"

[color:\\"purple\\"] Erm... Johan, det här är din hjärna som anropar...

Du är inte på Neotech-forumet. Jag upprepar; du är inte på Neotech-forumet.

Varning! Varning! Förvirringsindex visar skadliga värden. Förbryllningsstabiliserare utslagen. Snurrfaktor max.

Åtgärd; göm huvudet i sanden och låtsas som att ingenting hänt.
Jag upprepar; göm huvudet i sanden och låtsas som att ingenting hänt. [/color]

/Rising
som skriver knasiga saker efter midnatt
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
LOL [NT]

Huuumor, Ymir, huuumor! :gremgrin:
Förresten, väntar ännu på Första Snön-storys... *hint hint*


Storuggla, missbrukar NT
 
Top