Nekromanti "Läkarens" försvar till "Dödad av en medspelare"

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Nu har jag läst Martin's inlägg samt alla trådar. Martin tyckte att jag även skulle försvara mig. Så här kommer mitt försvar!
För det första så måste jag säga till vissa att en Kafer-Thon (Nattdräpare) inte gärna vill bli avslöjad. Jag har spelat Eos Läkaren i 1,5 år utan att bli avslöjad av någon rollperson.Vid minsta antydan till misstanke har jag röjt undan denna person.

De två tidigare som jag bragt om livet fick jag ett kontrakt på, ty de hade vissa skumma affärer för sig som vissa i staden inte tyckte om. De var självklart upprörda, vilket jag kan förstå. Det som Martin missade lite var att jag hade faktiskt ett moraliskt dilemma som spelare en bra stund innan jag utförde detta illdåd. Men som min rollperson hade jag inga tvivel. Och det som gör ett bra rollspel är väl ändå att man spelar sin karaktär som den bör spelas.

En annan sak som Martin missade var att han dessutom hotat att döda mig vid vissa tillfällen samt slagit mig medvetslös en annan gång. Så helt utan aggression mot honom var jag väl inte. Sen verkade det som att jag, medans jag vårdade honom, stannade upp i vårdandet för att döda honom. Nu var det ju så att vi hade en "off" diskussion medans Eos Läkaren/Nattdräparen förband Caelian. Det var ju så att Caelian satt ner med sex (6) pilar genom kroppen och blödde som ett såll, och blev omplåstrad, när jag drog ahmorna o stack honom i huvudet. Han hade dessutom ridit efter mig i ca 5 minuter tror jag bestämt att det var. Frågan är ju om han inte hade förblödit och dött innan han hade kommit ifatt mig. Hade det varit mer "schysst" av mig att stå o se på när han förblödde???? Sen tror jag inte att jag hade hunnit rädda honom ändå....

Sen är det ju så att en lönnmördare inte vill bli upptäckt på något vis. Speciellt inte av en Alv som inte tycker om såna typer... Visst jag tycker att det var svinigt gjort av mig, helst hade jag sluppit att göra det. Men min RP visste inte om han hade sett allt eller ens bryr sig om att jag är lönnmördare. Men kan jag ta några risker??? Sen var det nån som skrev att det var jävligt dåligt gömt vapen. Nu var det ju så här att jag råkade ramla ner från ett mindre berg, blev medvetslös och kunde inte hindra att Caelian drog av mig jackan för att förbinda min hand. Förstår inte varför man ska linda in en arm för att stoppa en blödning i handen... Jo för att få stöd... Men ändå...
Får jag även påminna om att Caelian skurit upp min mage så att jag höll på att dö!! Den ärofyllde Caelian "glömde" visst nysta upp hela historien bakom det hela. "Läkaren" hade nog med AGG för att döda honom ändå.... Men nu är det ju så att jag inte vill döda en annan RP. Caelian är dessutom vapenmästare och fick slå ett slag på att känna igen dolken! Bara så att ni vet. Vi hade en lång diskussion efter spelmötet om detta. Och jag erkände att det var lågt av mig som SPELARE att döda Caelian. Men att min RP inte brydde sig så värst mycket.Sen att Martin tyckte att jag skulle försvara mig på hans inlägg; det tycker jag att det var tillräckligt med folk som gjorde...
(Phu... det här var nog det längsta inlägg jag någonsin gjort. Hoppas du är nöjd "Cajjan")
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Dolda motiv med mera.

Tack för att du gav mig/oss lite mera bakgrund om det som blivit kallat "Dödad av medspelare". Med detta inlägg ser jag lite annorlunda på saken och jag måste hålla med om att den första anklagelsen mot spelgruppen och min kommentar nog var mer än lovligt förhastad.

MEN:

Jag kan inte undgå att kommentera det faktum att en av spelarna med spelledarens goda minne fick agera lönnmördare utan de andra spelarnas vetskap. Det är känslan av denna "Boys Club" som jag fortfarande finner lite opassande. Ok, jag skall erkänna att jag inte känner någon av de inblandade. Men på beskrivningarna av lönnmördaren/läkaren och de andra rollpersonerna samt spelledarens reaktion låter det i mina öron som om du och spelledaren kommit överrens om en bakgrund till din rollperson som det aldrig var meningen att dina medspelare skulle få reda på. Detta tycker jag känns fel. I ett one-off, typ ett konventsäventyr, är det helt ok med den här typen av under cover-rollpersoner, men i en kampanj där alla skapar sina egna rollpersoner hoppas man ju att det skall finnas en balans mellan spelarna. Annars blir det ju fel från början. Det var gott rollspelande av karaktären, men eftersom det var du själv som gjorde den, får man nog komma med bättre förklaringar än "jag spelar min karaktär som den skall spelas".

I mitt tycke handlar den här historien mer om en dålig spelledare som tillät den här typen av rollperson i en spelgrupp, men det kan man knappast skylla på dig eller dina medspelare.

Nu har jag sagt mitt.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Pluttan är på din sida [ANT]

Tycker att du handlade rätt, speciellt som att rollspel går ut på att spela en annan person än sig själv... hur nu detta kan sluta vete gudarna. Det enda det var, var bra rollspelande - inte sagt att det inte kan vara vidrigt ändå, men va fan /images/icons/wink.gif, vi lever inte i en perfekt värld precis; och som jag förstått det är inte Mundana heller perfekt.

Kört hårt med din assasin du! /images/icons/laugh.gif

(hade samma sak hänt när jag varit SL hade jag vikt mig dubbel på golvet i konstanta skrattsalvor)
 

HoBBiT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
94
Location
Anderslöv, Skåne, Sverige
Om de e sant de du skriver så e jag po din sida! Men om han på nått sätt kunde försvara sig från ditt dödande hugg, skulle han då inte fått den möjligheten?

Förr övrigt så tycker jag de e OK att spelare har ihjäl spelare. Om de sker på ett schysst sätt... menar om en kraggbarbar snällt dunker en annan i ryggen så denna knäcker naken, så hade jag nog inte (som SL) haft ihjäl RP´en... men de e jag :gremsmile:
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Undvika???

Det var helt och hållet ett överraskningsanfall... där sitter stackaren och blir omhändertagen, ojar sig och håller på att blöda till döds, när plötsligt jag drar dolkar och sätter i huvudet på honom... Vad skulle grundchansen ha varit??? tänk sedan på att han hade säkerligen ob4T6 i svårighetsökning. Men detta vet nog Martin mer om än jag...
 

HoBBiT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
94
Location
Anderslöv, Skåne, Sverige
Re: Undvika???

Nä de har du rätt i... men jag skrev "om". Jag vet hur de att vara fäst vid en RP som dör po ett sätt man inte hade räknat med (typ en smyggande svarthämmnare i Drakar o Demoner). Så om jag hade vat snubben vars RP blide dödad, så hade jag krävt att minsta lilla chans undvika döden skulle utforskas... men som du säger hans chanser var stora.

Men jag e po din sida, hade förmodligen gjort samma själv! :gremsmile:
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Re: Dolda motiv med mera.

Varför är det så fel att ha en hemlig identitet för de andra spelarna??? Det gör rollspelet lite mer intressant för den som har en hemlig identitet... Nu säger inte jag att jag dödade Martin's RP bara för att jag skulle få det lite mer intressant.. Nu är det ju så att jag har rollspelat "Eos", som läkaren då hette, bra länge utan att nån spelare/RP fått reda på det... Det var t.o.m ett tillfälle då de jagade mig (utan att veta att det var jag) för att få belöningen som var fäst på mitt huvud.. Jag hjälpte naturligtvis till =)
Varför inte prova nån gång????
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Dolda motiv med mera.

"...låter det i mina öron som om du och spelledaren kommit överrens om en bakgrund till din rollperson som det aldrig var meningen att dina medspelare skulle få reda på. Detta tycker jag känns fel. I ett one-off, typ ett konventsäventyr, är det helt ok med den här typen av under cover-rollpersoner..."

hade jag varit SL, vilket jag tyvärr aldrig är, så hade jag snarare uppmanat spelarna till att hålla sin rollpersoners mål och motiveringar hemliga. Helst bör rollformulär hållas hemliga för dom andra spelarna också.

"...men i en kampanj där alla skapar sina egna rollpersoner hoppas man ju att det skall finnas en balans mellan spelarna."

"balans mellans spelarna", det låter mest som när man gör gubbar till något dator"rollspel"... där man är ute efter en bra kombination, typ tjuv+krigare+präst+magiker. Något sånt är kanske bra ibland, men är det inte bättre att alla spelar vad dom vill så att inte någon tvingas spela tjuv, när han inte vill det, bara för att gruppen saknar någon som kan dyrka lås?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Akt II

I det här inlägget så ser vi ju (jag väljer att lita på Freelancer) att läkaren och hans spelare hade motivation -Rollpersonen hade motiv, och spelaren gjorde det inte för att jävlas, utan tyckte det var rätt synd ändå..

Jag vill inte låta fanatisk, men jag behåller min ställning: alla ska ha kul. Själv hade jag nog valt att låta alven komma undan lite dramatiskt, sådär, som Naug beskrev.
när Läkaren försöker kniva dig så uppstår istället någon form utav rulla-runt-i-leran strid där man försöker hindra den andre att att sticka sin kniv i din hals.
Båda blir skadade och tappar bort varandra i skogen.


OBSERVERA: Jag säger inte att er grupp gjorde något fel, jag tipsar bara.
Detta gäller då OM Martin inte var med på ert spelsätt.. Om han nu tidigare hade försökt döda läkaren, vilket jag tycker det verkar som, så borde det väl inte vara så svårt för honom att acceptera att läkaren slår tillbaks. Isåfall så tycker jag att man kan säga att han "var med på det", se nedan.

Angående diskussionen om rollpersoner som motsätter
varandra så har jag följande inlägg: Jag gillar konflikter mellan rollpersonerna, men som sagt: Alla ska vara med på det, annars är det inget kul.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Nattdräpare

Vad är dom här "Nattdräparna" ... jag har förstått att det är ett ... (muhadinskt ???) lönnmördar gille.
Men vart står det om dom ???
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Re: Pluttan är på din sida [ANT]

Dessvärre har jag lagt ner min "assasin" /images/icons/frown.gif.
Tyckte att det går ju inte att spela med honom när han är avslöjad... Sen är det ju inget roligt "OFF" när de andra spelarna vet om vad jag egentligen är. Då kan det ju bli mer att de säger åt en att "gå fram o lönnmörda vakten så vi kommer in". Annars är det mer "stanna du här läkaren så signalerar vi när vi tagit hand om vakterna".... (off sägs allt detta förstås)...
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Re: Nattdräpare

Kafer-Thon: Krigarens väg sid 64 avsnitt om Stridskonster:
"En mûhadinsk nattdräpare är mer än en simpel lönnmördare. Nattdräparen är kunnig i Kafer-Thon, en av de mest dödliga stridskonster som existerar. I utbildningen ingår förutom själva vapenkonsten, även en rad smidighetsbaserade färdigheter och naturligtvis kunskapen om hur man förklader sig och spelar en annan roll. Det är inte enbart zhaner som utbildas till nattdräpare, österlänningar och speciellt då "avhoppade" jargier tas emot med öppna armar. Infiltratörer brukar dock rensas bort på ett tidigt stadium då så gott som alla nattdräpare besitter en kuslig empati. Nattdräpare undervisas var för sig av stormästaren, vars identitet är ytterst hemlig. Hur många som behärskar Kafer-thon är en väl förborgad hemlighet. De jargiska kunskaparna räknar dock med att minst ett hundratal nattdräpare existerar, varav en dryg fjärdedel opererar innanför kejsardömets gränser - de flesta dock vilande"

Direkt från boken....
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Dolda motiv.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

hade jag varit SL, vilket jag tyvärr aldrig är, så hade jag snarare uppmanat spelarna till att hålla sin rollpersoners mål och motiveringar hemliga. Helst bör rollformulär hållas hemliga för dom andra spelarna också.


<hr></blockquote>



Det kan jag hålla med om som en bra idé. Men då ställer jag ännu högre krav på spelledaren att han håller ordning på rollpersonerna. Jag misstänker nämligen att det här beteendet bara är början. Nästa steg blir att spelaren som är lönnmördare tycker att hans figur nog borde vara mer erfaren. Spelledaren och han är ju kompisar sedan länge, så det är klart att han kan få några extra poäng, lite gifter som han inte hade råd med som gåva från sin, nyss ditskrivna, gamla mästare.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

"balans mellans spelarna", det låter mest som när man gör gubbar till något dator"rollspel"... där man är ute efter en bra kombination, typ tjuv+krigare+präst+magiker. Något sånt är kanske bra ibland, men är det inte bättre att alla spelar vad dom vill så att inte någon tvingas spela tjuv, när han inte vill det, bara för att gruppen saknar någon som kan dyrka lås?

<hr></blockquote>



Så vad händer om en spelare vill vara en demonprins som blivit av med NÄSTAN alla sina krafter och nu måste söka blodsoffer till en mäktig ritual. "Jag spelar bara min figur" (och skrev i bakgrunden att han dödar alla som inte är demoner, men kan hålla sig ibland så att han inte blir upptäckt). Säga vad man vill om datorspel, men det var länge sedan jag såg en dator gå med på att låta en av sina polare få börja med bättre utgångsläge än någon annan.
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
Det jag menade med dåligt gömd, var ju det att det verkade som om du hade den direkt under jackan.
Om det nu är ett så tydligt tecken på just vad du egentligen är så borde du väl använda dig av någon typ av lönnfickor.

en annan dock nog ovanlig och extremt dyr grej vore ju ifall du kunde haft någon typ av dölja magi på själva dolken.
Vet dock ej om det ens går.

Sen vid håller jag trots att många inte verkar hållam ed mig om att du handlade rätt.
Rätt i den bemärkelsen att det var så din rp skulle ha handlat, sen så är det ju alltid tråkigt att behöva döda andra rps men det är sådant som kan hända av diverse omständigheter.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Du missförstår problemet

Varför är det så fel att ha en hemlig identitet för de andra spelarna??? Det gör rollspelet lite mer intressant för den som har en hemlig identitet...

Visst är det kul med RP som har hemligheter - men det är SLs ansvar att det är hemligheter som inte betyder att en RP är tvungen att döda en annan RP!

Jag skulle väldigt gärna se din min när en ny karaktär i ert sällskap visar sig vara en Jargisk agent som jagat din RP under en längre tid. Är han smart och har bra uppmärksamhetsfärdigheter kommer han snart ha luskat ut vem du är - och då är det ända du får en lapp från SL där det står "Du dog i sömnen, gör en ny RP".

Det skulle väl vara riktigt roligt, eller hur? Om du inte skulle tycka det så fundera över hur ditt agerande skiljde sig från det.

Nu säger inte jag att jag dödade Martin's RP bara för att jag skulle få det lite mer intressant.. Nu är det ju så att jag har rollspelat "Eos", som läkaren då hette, bra länge utan att nån spelare/RP fått reda på det...

Visst, så länge din SL går med på det kommer du nästan garanterat komma undan med att döda de fåtal RP som råkar komma på din hemlighet.

Det var t.o.m ett tillfälle då de jagade mig (utan att veta att det var jag) för att få belöningen som var fäst på mitt huvud.. Jag hjälpte naturligtvis till =)
Varför inte prova nån gång????


Jag har provat, och jag tycker det är kul. Nu så är ju saken den att om min RP var en lönnmördare och en eller flera av de andra RP skulle döda mig om de fick reda på det skulle jag inte slå följe med dem. Jag skulle absolut inte döda dem, jag skulle bara tala om att jag inte skulle åt samma håll som de och gå. Sen är det upp till SL att bestämma hur vi skulle fortsätta.

Om SL talade om för mig att jag borde döda en annan RP för att han visste om min hemlighet så skulle jag börja leta efter en ny SL!

/Henrik
 

Cerec

Veteran
Joined
7 Aug 2001
Messages
127
Location
Landskrona
Re: Jag håller med Sabelkatten till 100%.

Tycker det e självklart att rps ska kunna döda varandra....precis som dom ska kunna älska varandra. SL ska ju inte ge en rollperson gigantiska fördelar men alla rps ska inta vara lika. Det är bara spännande om rpena måste vara mistänksamma mot varandra.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Jag håller med Sabelkatten till 100%.

Tycker det e självklart att rps ska kunna döda varandra....precis som dom ska kunna älska varandra. SL ska ju inte ge en rollperson gigantiska fördelar men alla rps ska inta vara lika. Det är bara spännande om rpena måste vara mistänksamma mot varandra.

Till vilken gräns? Om SL tillåter lönnmördar-RP som inte har någon anledning att inte ta livet av andra RP slutar det ju med att gruppen inte är en grupp längre. När vem som hellst kan vara din fiende så blir du ju tvungen att vara helt paranoid och det enda som egentligen håller ihop gruppen då är ju tvångsåtgärder från SL.

Eller gillar du också att få lappar med "Du är död, gör en ny RP." på?

/Henrik
 
Top