Nekromanti Lägre drakar kontra vanliga djur.

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Sitter och funderar på att ge mina spelare ett drakfjällspansar gjort av typ, Heavé eller Isdraksfjäll. Men kommer snabbt fram till att krokodilskinn har bättre pansarvärden.

Är krokodiler helt enkelt tankigare?`Det känns ju lite oepiskt.

Och borde det inte finnas en pseudodrake som isdraken, men som sprutar eld?
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Telephalsion said:
Sitter och funderar på att ge mina spelare ett drakfjällspansar gjort av typ, Heavé eller Isdraksfjäll. Men kommer snabbt fram till att krokodilskinn har bättre pansarvärden.
Pansarvärdena på de flesta monster (även de med tuff hud) är oftast helt menlösa i strid i mina ögon, så jag brukar dubbla värdena på många varelser om jag känner att det är dags för en bra strid.

Är krokodiler helt enkelt tankigare?`Det känns ju lite oepiskt.
Nu har ju visserligen krokodiler väldigt tufft skinn och behöver inte vara lätta för att flyga, så realistiskt sett skulle de vara tankigare. Men storymässigt? nej, det tycker jag inte de ska vara

Och borde det inte finnas en pseudodrake som isdraken, men som sprutar eld?
Tja, kör på! Varför skulle det inte finnas? Är ju bara att kasta in en sådan varelse och låta den härja lite.
 

CeeAge

Veteran
Joined
19 Nov 2012
Messages
23
Släng in en riktig tank till drake som helt enkelt har gett upp möjligheten till att flyga mot att bli kompakt och stryktålig. Jag har läst Vindens namn nyligen av Patrick Rothfuss och det är därifrån min idé kommer. Här kommer en bild. http://www.philmcdarby.com/index.php/digital_art/detail/luring_the_draccus/
Draccusen är ett fredligt djur som är väldigt ovanligt nu för tiden eftersom de dödades i tron om att dom var drakar. Nu är de så ovanliga att de nästan bara existerar i sagor och legender. Deras föda är träd, inte grenar och blad utan stora stockar som dom puttar omkull för att sedan tugga i sig.
Nu har jag dragit allt ur minnet men hoppas det blev något användbart. Förresten så rekommenderar jag verkligen Patrick Rothfuss och hans böcker. Helt underbart bra!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
well, drakar behöver ju inte tvunget vara Bäst på Allt, som de är i Eon...drakarna i Eon är de starkaste, smartaste, klokaste, snabbaste, tåligaste, odödligaste, bästa magikerna, bästa flygarna, bästa filosoferna, bästa jägarna, har alla supersinnen samtidigt inkluderat eokhörsel (??), deras skelett är både "hårt och segt" (wtf?), deras skinn är stålhårt, deras hjärtan är magiska kongelat, gaaaaaaaaah, for fucks sake, SLUTA GÖRA DEM SÅ JÄVLA WANKADE!

Så, för att summera: låt krokodiler ha hårdare skinn. What's the big deal? Men det sagt, stålhårda fjäll är väl en sån där grej som man kan tycka det passar bra att drakarna har, men du kan ju alltid slänga in en Järndrake a'la DoD om du känner att det är för mesigt som det är.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Ymir, jag håller i viss mån med om att man ofta gör drakar till bäst punkt, men nu funderade jag mest över de lägre drakarna, inte de tiotusenår gamla varelserna som på en höft utrotar hela samhällen.

Jag gav mina spelare möjligheten att flå och preparera Isdrakens hud. Det gav dem 70 delområden att leka med, de diskuterade att göra matchande mantlar men valde till sist en blandning av tunikor, stövlar och västar.

Skinnet tog 8 timmar per delområde att göra till rustning, har skydd [5,4,4] Bryt 16 och en vikt på 0,14 kilo per delområde. Det glänser vitt och blått och är inte det minsta magiskt.

Däremot så fick gruppens Mûhadin för sig att samla på sig Isdrakens blod, som jag beskrev som osedvanligt kallt. Jag kommer låta honom på leka runt med isdrakens blod för att få en alkemisk substans som kan i vissa fall ersätta högre drakblod. Tycker personligen att det är sjukt konstigt att man kräver blod från högre drakar för alkemi och dessutom att priset är så sjukt lågt enligt böckerna.

Sen finns det ju andra mer inspirerade monster med coola egenskaper i EON, pantheror till exemepel. Även jordbesten är sjukt mysig. Att dess hud mer eller mindre är läderrustning på steroider gör ju att många spelare kan tänka sig att döda dem trots deras synbara intelligens.

Vid tillfälle kommer jag låta dem möta ashariska jättebergsbävrar, som i mitt huvud gräver i sten och berg med sina tänder, inte tuggar ved.
 
Top