Lägga klickgolv ovanpå plastmatta

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Det är dags att sälja lägenhet och min mäklare har upplyst mig om att jag behöver renovera lite för att ens ha chans att inte gå back på försäljningen. En av grejerna jag behöver göra är att lägga nytt golv i en del av lägenheten.

Jag tänker att klickgolv nog är lättast, och jag undrar om jag kan lägga det ovanpå det existerande golvet (plastmatta från 90-talet med ett sånt där mönster som alltid ser lite smutsigt ut). Om det går, vad behöver jag tänka på då? Jag har hört termen nivellering (stavas det så?), men det nämns inte i några youtube-videos jag kollat på. De visar inte heller hur en lägger ovanpå existerande plastmatta.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Nivellering är väl mest om det är ett väldigt omjämt golv. Också bra att kolla så att golvet inte sviktar märkligt på olika ställen.

Annars borde det bara vara att se till att allt är ordentligt rent (framförallt så det inte ligger partiklar som kan skapa ojämnheter. Sen 1-2 lager skummatta, sen klickgolv på det.

Det trixiga kan bli trösklarna, och kolla så att du har tillräcklig frigång vid dörrarna så att inte golvet hamnar i vägen.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag har hört att det lägger på typ 4-5 cm i golvhöjd, och isf måste jag kapa dörrarna nedtill, och det blir en omvänd nivåskillnad mot angränsande golv som nu är lite högre. Går det att undvika det? Behövs skummattan? Hur tjock är den?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Fem centimeter!?

Beror väl kanske på typ av klickgolv man väljer. När jag hjälpte en kompis göra det var själva golvet nånstans 0,5-1,0 centimeter. Skummattan var 1-2 mm och vi la den i två lager för han ville ha ett golv med lite mer "studs" i. Jag undrar om de inte räknar in isolering och grejer i de där 5 centimerarna? Eller golvvärme, kanske.

Jag har klickgolv hemma som föregående ägare la in (ganska inkompetent inlagt, skall sägas, men jag fick ett rätt bra pris) och det verkar vara ca 1 cm ovanpå orginalgolvet.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Det låter mer rimligt :D

Jag vill helst inte ha studs alls i golvet... Vardagsrummet är riktig parkett och sovrum + hall + klädkammare (och även kök, men de första tre angränsar till varann) har plastmatta. Det är iaf de första tre jag ska byta till något som ser snyggare ut. Kanske parkett-likt, men jag är rädd att det blir dåligt ifall färgtonen skiljer sig från den riktiga.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,303
Location
Göteborg, Lindome
De gånger jag har lagt in nytt golv, har jag alltid rivit bort alla gamla heltäckningsmattor innan. Lite jobb, men då vet man vad man lägger på för underlag. Och så slipper man att hamna speciellt mycket högre upp och slipper anpassa trösklar, etc.

Nivellering, alltså göra plant, borde inte behövas om du inte vet med dig att den tjugosidiga alltid rullar iväg mot samma vägg när den åker ner på golvet. Kolla om köparna spelar d20-system (att du bara säljer till rollspelare håller jag för självklart). :)
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Varning för att lägga dubbelgolv, särskilt på övre våningar i ett hus: Fukt som ansamlas på det gamla undre golvet stängs in av det övre golvet varpå det finns risk för mögeltillväxt. Grannarna ovanför oss fick riva upp dubbelgolvet och lägga nytt enkelgolv nu härom månaden efter att det uppmätts mögel där.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Jag har hört att det lägger på typ 4-5 cm i golvhöjd, och isf måste jag kapa dörrarna nedtill, och det blir en omvänd nivåskillnad mot angränsande golv som nu är lite högre.
När jag lät lägga klickgolv i hall, kök och sovrum så blev det en höjdskillnad på 3 cm. Fick kapa dörrarna nedtill. Men jag vill hävda att det blev snyggt, nivåskillnaden är inget man tänker på 🙂 Det enda jobbiga var att hantverkaren snodde en fin whiskyflaska av mig 😂
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Det här är jag guru på!

Mina tips (ingen speciell ordning, eller en speciell oordning, take your pick):

* Köp inte billigaste, de är en pest att lägga. De lite dyrare klickar i mycket bättre och enklare.

* Glöm inte att lämna lite glipa runt kanterna, hur mycket beror på rummets storlek. Jag hade typ 9 m, så jag fick ha lite mer.

* Glöm inte att räkna kostnaden för lister och aluminiumtrösklar. Senast jag gjorde ett rum så blev det mer pengar än golvet.

* Köp en billig spikpistol till trösklarna, så slipper du bli tokig.

* När du lägger depron (den där skumplastgrejan) under klickgolvet, gör det lätt för dig och fäst den med lite snuttar av dubbelhäftande mattejp. Tro mej, den hundralappen är väl spenderad.

* Depron behövs, annars blir det som att gå på ett betonggolv som låter som en trumma.

* Använd aluminiumlister för att hantera höjdskillnader och skarvar. Kör rätt list för den typ av problem du behöver lösa.

* Skruva aldrig listerna genom golvet. Golvet kommer att röra sig när årstiderna ändrar sig, och kommer att bukta eller spricka om du skruvar det. Om du måste skruva genom golvet, vilket händer ibland, borra ett så stort hål du kan i klickgolvet utan att hålet sticker ut (säg, 15 mm) som skruven går genom, så bevarar du rörligheten.

* Om du får en spricka i någon skarv, senare, så få inte panik. Du behöver inte riva upp allt. Ta en bit dubbelhäftande tejp (se punkt ovan) och sätt på plankan. Sätt en kloss på tejp. Ta en klubba och banka på klossen tills plankan är på plats, ta sedan loss klossen och tejpen.

* Bästa verktyget som jag uppfunnit själv: En gummi-"puck" av 10 mm packningsgummi som jag stoppar i handflatan på arbetshandsken. På så sätt behöver jag inte släpa med en gummiklubba, jag kan bara banka till med handen när saker ska på plats. Har du inte bra gummi, ta en bit wellpapp från golvförpackningarna och vik några gånger.

* Andra verktyg du bör ha:
** Linjal, vinkelhake, måttband, snickarpenna.
** Sticksåg för ickeraka former.
** Fogsvans eller fintandad cirkelsåg för raka snitt.
** Borrmaskin.
** Spikpistol (typ Lidls för 300 spänn räcker).
** Kniv och sax (för förpackningar och depron).
** Knäskydd. Tro mig, du vill ha knäskydd. Jag gjorde cirka 200 m2 på en helg utan knäskydd, och tillbringade dagarna efteråt med att ligga i soffan och låta "Det är synd om mig!!!".
** Dammsugare. Du vill inte ha spån under golvet, så separera rena och smutsiga ytor när du jobbar.
** Gersåg. Behövs för att kapa listerna rätt. Räcker med en billig handsåg i gerställning.
** Liten pensel. Även om man köper färdigmålade lister så blir det snyggare med ett lager färg.
** Hörselskydd. Sågarna låter, respektera det.
** Bågfil eller vinkelslip för att kapa aluminiumlister.
** Bord du inte är rädd om som arbetsbord. Seriöst, arbetsbord är viktigt.

* Det lägger på typ 10 mm golvhöjd.

* Behöver du korta dörrar, så finns det många sätt att göra det.
** Har du en sänksåg, använd den.
** Har du en vinkelslip, köp en grovkornig flapdisk till den. Spänn sedan fast en referenskant av något slag där kortningen ska vara. Jag använde en snutt skräpvinkeljärn jag hade liggande. Sedan slipar du bara ner dörren till den kanten. Jag gjorde 4 dörrar på det sättet, tar ungeför 5 minuter styck. Mycket damm, men blir bra. Vinkelsplip på trä är ett mycket underskattar verktyg.

* När du hänger tillbaka dörrar, så finns det ett bra trick, i några varianter beroende på gångjärnstyp. Är det ett gammalt gångjärn, ta en hammare och knacka ner övre sprinten lite. Häng på nedre sprinten, och rikta sedan in dörren mot övre sprinten och få den på plats. Knacka tillbaka sprinten. Med nyare gångjärn går ofta inte det, men då kan man het enkelt ta vinkelslip och korta övre sprinten 5-8 mm, sedan följa samma princip. Har dörren tre gångjärn, så samma princip, men korta två gångjärn olika mycket. Så mycket enklare när man bara behöver pricka i ett gångjärn åt gången.

* Lägg inte skarvar för nära varandra i angränsande rader. Jag brukar vilja ha minst en tredjedels planka skillnad mellan raderna, give or take.

* Läs på förpackningen, det finns många bra tips där om hur du mäter och hur du överför oregelbundna former.

* Köp ett eller två paket extra. Så länge de är oöppnade så kan du lämna tillbaka dem, och man gör alltid någon fuckup.

* Angränsande till ovanstående punkt: Spara fuckups. Man behöver ofta en mindre bit senare, eller bara en bit som skydd när man bankar på något.

* Angränsande till ovanstående: Ibland så måste man göra en kant synlig, för det finns helt enkelt inget annat sätt att få sista brädraden på plats. Shit happens. Men, klickgolvet kan fnasa i kanten när man sågar. Använd då fuckup-bitar och spänn en på ovansidan av biten du ska såga, och såga genom båda, så fnasar det inte. Man akn också sätta en remsa maskeringstejp, men det är inte riktigt lika bra.

* Du kan riva av gamla golvlisterna, men det är en del jobb och kan förstöra tapeterna. Räkna inte med att du kan återanvända de gamla listerna, och nya är ganska dyrt. Så, min rekommendation är att sätta kvartsstav (list som är som en kvartscirkel i tvärsnitt) som täcker glipan vid väggen.

* Var inte överdrivet pedantisk på saker som inte syns. Gliporna vid väggarna kommer att täckas av listerna, så det behöver inte vara perfekt.

* Som med allt hantverk, tänk först, gör sen.

* När du är klar, avsluta genom att öppna en god öl och drick den medan du njuter av ett väl utfört jobb.

Alla de här punkterna till trots, så är det lätt. Bli inte stressad, det är kul, enkelt och ger ett tydligt och snyggt resultat.

Nu har jag säkert glömt något från min gigantiska reservoar av klickgolvsvisdom, så fråga om det är något mer.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Tack! Det var verkligen en rejäl genomgång. Blev rakt lite pepp, och det var jättebra att du sa till om listerna för jag trodde att jag kunde ta loss och återanvända dem.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,476
Location
Helsingborg
Lite kompletterande uppgifter till ett fantastiskt inlägg.

* Köp inte billigaste, de är en pest att lägga. De lite dyrare klickar i mycket bättre och enklare.
Nu ska trådstartaren förvisso flytta, men det bör kosta mer än 250 kr/m². Finns massor att spara genom att titta på utförsäljningar. Mitt golv kostade 90 kr/m² för ett 400-kronors-golv.

* Depron behövs, annars blir det som att gå på ett betonggolv som låter som en trumma.
Absolut. Både för värme och bekvämlighet men också för att rätta till ojämnheter.

* Lägg inte skarvar för nära varandra i angränsande rader. Jag brukar vilja ha minst en tredjedels planka skillnad mellan raderna, give or take.
Sista brädan i första raden som du kapar kan du gott lägga på nästkommande rad, så att skarvarna (från rad till rad) inte linjerar.

* Bästa verktyget som jag uppfunnit själv: En gummi-"puck" av 10 mm packningsgummi som jag stoppar i handflatan på arbetshandsken. På så sätt behöver jag inte släpa med en gummiklubba, jag kan bara banka till med handen när saker ska på plats. Har du inte bra gummi, ta en bit wellpapp från golvförpackningarna och vik några gånger.
Studsfri hammare för de som inte vet. Jätteskönt om man behöver slå dit brädorna med en golvläggarsats.

** Gersåg. Behövs för att kapa listerna rätt. Räcker med en billig handsåg i gerställning.
Kapgersåg finns även att hyra på Baushaus.

* När du hänger tillbaka dörrar, så finns det ett bra trick,
Nu för tiden - med plastgångjärn - kan man hänga dit dörrarna för hand. Annars rekommenderar jag en kofot för att få hjälp att hålla dörren på rätt höjd.

** Spikpistol (typ Lidls för 300 spänn räcker).
...och det är spikpistol som skjuter klammer - som du använder för att sätta dit listerna.

* Du kan riva av gamla golvlisterna, men det är en del jobb och kan förstöra tapeterna.
Använd kofot och lägg en bräda eller regel mot väggen och bänd emot den. Ett trick är annars att lägga en något bredare list så man slipper bry sig om tapet. :D Det ska vara någorlunda enkelt att kunna bryta loss listerna (eftersom de är ditsatta med klammer eller skruv) så du ska inte behöva använda alltför mycket våld.

* Köp ett eller två paket extra. Så länge de är oöppnade så kan du lämna tillbaka dem, och man gör alltid någon fuckup.
Går inte att understryka hur bra det här tipset är.

Som med allt hantverk, tänk först, gör sen.
Första raden är jätteviktig att få rak. Sedan flyter resten på utan att du egentligen behöver tänka på det.
 
Last edited:

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Ett par saker till:

* Det finns verktyg man kan köpa för några hundringar som klipper klickgolv. Det är väl spenderade pengar om du tänker använda verktyget som bojsänke, mindre väl spenderade om du ska klippa klickgolv. De funkar inte ens bra på de allra billigaste klickgolven.

* När bladet på sticksågen börjar ta dåligt, byt det. Det lönar sig inte att vänta längre, byt direkt det börjar bita dåligt.

Sista brädan i första raden som du kapar kan du gott lägga på nästkommande rad, så att skarvarna (från rad till rad) inte linjerar.
Oftast. Ibland hamnar skarvarna för nära, men då är det bara att börja på en ny bräda, och spara delen till nästa rad.

Nu för tiden - med plastgångjärn - kan man hänga dit dörrarna för hand. Annars rekommenderar jag en kofot för att få hjälp att hålla dörren på rätt höjd.
Kofot är geten för det. Finns inget bättre verktyg. Lägg någon överbliven snutt under bara, så att du inte skadar golvet.

...och det är spikpistol som skjuter klammer - som du använder för att sätta dit listerna.
Min kan ta både klammer och spik. Jag använder spik för lister.

Det ska vara någorlunda enkelt att kunna bryta loss listerna (eftersom de är ditsatta med klammer eller skruv) så du ska inte behöva använda alltför mycket våld.
Tyvärr fäster en del hantverkare listerna med konstruktionslim. Då är det inte lätt.

Första raden är jätteviktig att få rak. Sedan flyter resten på utan att du egentligen behöver tänka på det.
Japp. Börja med enklaste, rakaste väggen.

Edit: En sak till: Alla hantverkare har sina metoder, och många saker kan vara rätt. Så, få inte panik om du får till synes motrstridiga råd, bara gå på det som passar dig och din situation bäst.
 
Last edited:

Dr Blue

Veteran
Joined
19 Jun 2020
Messages
67
@Troberg
Eftersom du outade dig själv som ”expert” här så undrar jag en sak (andra får också gärna svara):

Jag behöver sätta nya nivålister i hallen mellan trägolv och klinkers. Jag har barn och barnvagn som ska passera över listerna. Funkar lister som är självhäftande eller limmade lika bra som skruvade lister?

Mvh,
Tummen mitt i handen
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jag behöver sätta nya nivålister i hallen mellan trägolv och klinkers. Jag har barn och barnvagn som ska passera över listerna. Funkar lister som är självhäftande eller limmade lika bra som skruvade lister?
Har aldrig testat, föredrar skruvar för att någon dag så kanske jag vill ta loss dem igen.
 
Top