Nekromanti lägg ner detta nu pojkar

bullen

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
152
Location
kaninland
överallt klagas det på neogames jag har nog läst över 20 st inägg som klagar på samma sak SÅ LÄGG NER
alla vet att det tar lång tid för dem at släppa en modul så upprepningar är överflödiga
hej och tack
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Håller med. Jag tycker själv att Neogames gör ett alldeles utmärkt arbete. Så jag tycker det är absurt att klaga på dem. Fast man har ju å andra sidan delade meningar.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Alla på forumet tycker att neogames gör ett bra jobb, kanske därför de vill ha ut modulerna snabbare? Även om neogames gör bra saker så är dom rätt oklara om när modulera ska komma ut. Att påstå att de inte gör det är att blunda för verkligheten.

I ett nummer av codex läste jag att "offensiv är äntligen ute!" ye right.

Om folk inte tyckte att neogames gör ett bra jobb så skulle de ju inte sitta på dethär forumet eller hur?

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
alla ni har rätt!
men det är fortfarande som bullen säger.. det kommer massa saker om samma saker hela tiden. det blir lite jobbit..

och denhär diskutionen är en del av det som varit tidigare eftersom den handlar om just det! endless spiral down to hell.. eller nått!

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 
G

Guest

Guest
Jag förslår att du lämnar det till moderatorerna och administratörerna att bestämma vad som ska sägas och inte i ett inlägg.

Mvh Ezzy
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Re: lägg ner detta nu pojkar??

Exakt vad är det som det har klagats över?
Jag som inte vet ett smack blir självklart nyfiken. Enligt svaren framgår det att det handlar om Neogames. Men jag kan inte se något som man kan klaga på hos dem. De är mästare helt enkelt.

Douggie
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
STFU

"alla vet att det tar lång tid för dem at släppa en modul så upprepningar är överflödiga"

Nej, det stämmer inte.
Det är inte överflödigt, för man får ju hoppas att dom kanske, mot all förmodan, skulle ta och börja lyssna på klagomålen för en gång skull (något jag personligen har svårt att tro iofs).

Hört historien bakom orden:
"för övrigt anser jag att kartago borde förstöras".
Ett bra exempel på att upprepningar lönar sig (sen om der var av godo att förstöra Kartago är inte min sak att bedömma).

Utan klagomål kan inget företag utvecklas.
Tyvärr verkar det dock som NeoGames (som gör sveriges för tillfället bästa rollspel alla kategorier) har fått hybris eller något ditåt och inte tar till sig av kritiken utan fortsätter göra samma fel om och om igen. Tyvärr är det så att det inte finns något annat företag i Sverige som kan konkurera med NeoGames så dom kan fortsätta med sina brutna löften och eftersläpande releaser.
Skulle dom ha gjort samma sak i land med lite mer konkurens så skulle NeoGames för VÄLDIGT länge sedan ha försvunnit i det stora namnlösa havet som heter konkurs.

Men som vanligt så sväljer vi svenskar ilskan och knyter näven i handen men gör ingenting åt saken.
Skulle vara lite kul och se hur länge NeoGames skulle överleva i ett sunt konkurens klimat ... 2 moduler .. 3??

Så nej, vi tänker inte sluta klaga på sånt.
Tänk själv om något annat företag skulle LOVA en release av någonting och sedan missa med 3-4 år. Kan tala om för dig att inte många företag skulle vara kvar då.

Innan folk nu hoppar på mig och skriker att dom gör så gott dom kan, så kan jag bara säga att jag vet det. Sverige är ett för litet land med en för liten kundkrests för att ett rollspelsföretag ska vara helt lönsamt. Men då kan ju alltid NeoGames istället köra en ID-games "release: when it's done" istället för att komma med en massa löften som dom ändå inte håller.
Vi tackar CJS & Marco för att dom gör sitt bästa - själv älskar jag Eon.
Jag är bara ledsen för att det tyvärr inte är bra nog.

Varför inte köra ut spelet på engelska?
Kvalitets mässigt så sopar Eon mattan med de flesta andra fantasy spel ... fast då får man ju förstås sluta med otyg som att hänvisa till moduler som inte finns.
;]


MvH
Kullendorff

"A Devil who had unity, would be a God."
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vi lyssnar

"Det är inte överflödigt, för man får ju hoppas att dom kanske, mot all förmodan, skulle ta och börja lyssna på klagomålen för en gång skull (något jag personligen har svårt att tro iofs)."

Vi lyssnar. Vi är medvetna om problemet och vi håller på att göra vårt bästa åt saken.

Problemet är den där jävla irländaren, Murphy. Hela historien kring till exempel Offensivs försening är en serie med utomstående dråpslag som ingen på Neogames hade haft en chans att förutse, plus ett par händelser inom företaget som vi har informerat tidigare om. Hela historien är hur dråplig som helst och påminner mest om en fars.

Den börjar med ren oerfarenhet från vår sida, särskilt inom projektledning. Historien fortsätter med att Offensiv höll för dålig kvalitet och behövde omarbetas, vidare till för lite interna resurser och att Eon käkade de resurser som fanns, följt av ren och skär otur kring en semester på tryckeriet som försenade leveransen av Mystik&Magi, vilket resulterade i att Offensiv försenades såpass mycket att distributören hann gå i konkurs. Detta gjorde att Neogames var tvungna att lägga alla resurser på att bygga upp en egen intern säljorganisation som ett provisorium så att Neogames över huvud taget skulle kunna få ut sina produkter och över huvud taget överleva. Detta tog i sin tur resurser från Offensiv. Därefter var vi tvungna att få ut N2, eftersom N1 var på väg att ta slut och behövde revideras, vilket gjorde att delar av Offensiv lyftes ur Offensiv och lades i N2 (ni har alltså redan fått halva Offensiv, i princip, och den har inte ens släppts än). Släppet av N2 gjorde också att andra halvan av Offensiv var för gammal och måste uppdateras. Det arbetet blev klart i höstas och rent produktionsarbete tog vid. Nu är vi i slutet av produktionsfasen.

Om du tyckte att stycket ovan var långt så beror det på att det är en kort sammanfattning av sex år. Det är inte bortförklaring eller ursäkt, utan en förklaring av vad som faktiskt har hänt.

Visst, vi kunde ha gett ut Offensiv innan N2. Men hur schysst hade det varit att ge ut en modul som skulle bli antik och för gammal om två månader. Visst, vi kunde ha gett ut Offensiv redan 1996, men då hade vi fått putta fram Eon ett år till. Visst, vi kunde ha gett ut Offensiv 1994, men då hade ni fått en modul full med skit.

För övrigt lovar vi inga releaser längre. Följande står att läsa på releaseplanerna: "De moduler som har ett förväntat releasedatum är de som vi på Neogames vet ungefär när de bör komma. Dessutom är nedanstående information bara preliminär så allt kan ändras utan förvarning." Om du tolkar det som ett löfte så behöver du en synundersökning alternativt en språkkurs, no offence meant.


- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,043
Location
Göteborg
tycker oxå att man ska sluta klaga på Neogames. Man ska vara glad över att några bemödar sig och gör böcker som du kan använda i ditt spel. Så sätt dig er ner och lira Eon istället för att spendera en massa tid på forumet bara för att klaga..



tycker jag...
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
None taken

Sure, det finns säkert 1800 skäl till varför Offensiv försenats, just Offensiv är bara toppen på isberget dock.
Personligen kunde jag inte bry mig mindre.

Jag är en konsument, jag pungar gladeligen ut med de pengar som behövs för att köpa alla Eon moduler och som läget ligger nu så köper vi 2 uppsätningar av varje.

6 års försening på en produkt finns det tyvärr inga förklaringar eller ursäkter för.
Visst, skit kan hända.
Men om det händer för ofta så tröttnar folk.

Och när dessa "ungefärliga" releasedatum om och om och om igen hela tiden bryts så undrar jag i mitt stilla hjärta varör i hela friden folket på NeoGames fortsätter att skriva ut dom. För det finstilta kan stå där som en flyktväg för folket på NeoGames om dom vill det.

Men (det är alltid ett men .. eller hur?) ... för oss konsumenter, när det står Våren 2001 till exempel, då tar vi det som att modulen SKA komma ut då och ekonomin samt kampanjskapandet anpassas därefter. Om en modul blir försenad så - big deal. Skit kan hända alla.
Om ALLA moduler hela tiden blir försenade så är det mest ett skämt. Då tröttnar man, sen kan det stå ungefär vad som helst i det finstilta.

NeoGames releasetakt har blivit ett skämt nere på vår förening vid det här laget.
"- Har PR-gruppen fixat fram flyers ännu eller?
- Vi håller på. Dom e klara till nästa Eon supplement.
*asgarv*
- ok, nästa fråga på protkollet ..."

Och då ÄR någonting fel.
Det enda jag kan komma på som ligger i närheten är släppet av den sista delen av 5 konfluxen .. men till och med då var ansvarig ärlig nog att säga:
"Den kommer när den är klar."

Jag förstår att det som ett litet företag utan större branschvana kan vara svårt i början. Men då kan man väl vara ärlig och INTE hela tiden hålla folk på halster.
Utan säga som det är och inte ge ut en massa releasedatum som ändå inte håller.

MvH
Kullendorff



"A Devil who had unity, would be a God."
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Kvalite framför Kvantiet

Är ett nyckel ord för neogames och det tycker jag låter skönt...
Neo är inte så farliga vad gäller föresningar någon månad hit eller dit gör inte så mycket och
Offensiv är inte typiskt för Neogames tvärt om Offensiv visar hur mycket Neogames bryr sig om spelare och kunder.

Neo hade i teorin kunnat ge ut Offensiv INNAN de gav ut N2 vilket hade betytt att hela Offensiv skulle bli tvungen att slängas som värdelös efter N2 gavs ut..
Nu väntade Neogames coh såg till att N2 kom först sen så tja Offensiv HAR drabbats av förseningar och problem *ler* men varför tolka det så allvarigt ?
*suck* tja kanske är det bara norrbottningen i mig som tycker att man ska skynda långsamt och inte stressa hellre kvalite än kvantitet...

Är ni så folk så galna i kvantitet att ni inte bryr er om kvalite längre ?..
Jag föredrar kvalite ÄVEN om priset är försningar och ändrade datum om jag får en modul med högkvalite.
DET är något Neogames alltid har gjort gett oss spelare kvalite.........
Samma kan inte sägas om vissa spelbolag.. ( Svea värsting är Targetgames. Deras slogan måste vara Kvantitet inte kvalite. )

http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Damned if we do, damned if we don't

"Och när dessa "ungefärliga" releasedatum om och om och om igen hela tiden bryts så undrar jag i mitt stilla hjärta varör i hela friden folket på NeoGames fortsätter att skriva ut dom."

Mycket enkelt: för att vi lyssnar på våra kunder. Du skulle hört vilket ramaskri det blev när vi försökte sluta med det. Så vi har att välja mellan att skriva ut när vi tror och bedömer att de kommer, varpå folk skriker jävel när Murphy kliver in, eller så kan vi låta bli att skriva ut det, varpå folk skriker jävel för att vi inte informerar.

"Det enda jag kan komma på som ligger i närheten är släppet av den sista delen av 5 konfluxen .. men till och med då var ansvarig ärlig nog att säga: "Den kommer när den är klar.""

Tja, det är ungefär det jag sade alldeles tidigare i tråden om den kampanjen som jag skrev.

Dessutom kan jag nog nämna ett antal till: magimodulen till Warhammer Fantasy Role-Play ska tydligen vara på väg nu - efter tretton års försening! Och magimodulen till Hârn var också rätt sen, liksom hela spelet Babylon Project och Usagi Yojimbo, och...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Damned if we do, damned if we don't

Hatten ryser..
Fan sista delen av 5konfluxen tog säkert 10 år innan de gav ut den...
Tyvär så *hmm* första delen Marjura Oooo den var cool bra kvalite var lite luddig fast det var ju en inledning..
Andra delen Oraklens4 ögon *ryser* så härligt..

Sen när väl sista delen kom så vart JAG lite deppad det känns som om de hade sänkts standaren bara för att få ut äventyret någon gång..

/images/icons/cool.gif Nä Neogames gör rätt i att vänta fast som spelare kan det vara lite jobbigt att sitta och vänta....
Allt vad vi behöver göra som spelare och konsumenter är att tänka på att Neogames är en liten firma från ett litet land med få svenskpratande kunder.
Neogames ger otrolig med interaktiv hjälp över nätet.
Neogames ger ut spelmatrial som har HÖG kvalite
Neogames Försöker att altid hålla sin höga standard både vad gäller kundservic och spelmatrial.
Att Neogames inte klarar av att altid ge ut matrialet i tid har mer att göra med det faktum att grabbarna på Neo ÄR optimister som tror att de kommer bli klar fortare än vad dom själva klarar..Och jag tycker det är bara skoj..



http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Jaaa ....

... och se vad som hände med företaget som gav ut Warhammer FRPG till att börja med. Dom hanka efter med releaserna och voila .... och se vad som hände med Hârns försäljningssiffror ...

Vad NeoGames skulle behöva vore lite sund konkurens så att dom fick ändan ur vagnen. Det är inte bra för konsumenterna (vi) när ett företag inte har någon konkurens att tala om.
Dom kan då göra ungefär vad dom vill utan att behöva bry sig om konsekvenserna.
Skulle det funnits ett annat svenskt Rollspelsföretag som gjorde något i stil med NeoTech när till ex. Offensiv skulle kommit så skulle NeoTech försäljningen droppat som en Ericsson aktie och marco & Co skulle varit ungefär lika populära som Ramqvist.
Tyvärr gäller samma sak på fantasy fronten.
Eon är det enda alternativet när det gäller bra svenska rollspel nu och därför så ser vi hur NeoGames fortsätter med sitt solorace. Och verkar inte ens bekymrade när dom meddelar att nästa Eon modul tyvärr är 1-6 månader försenade. Utan dom vet att vi ändå är tvungna att köpa den när den kommer. Det gör ont i själen att se.
Försening på 1-6 månader borde innebära rejäla svettningar och förlorade marknadsandelar ... eller det GÖR det i den riktigt världen. ;]
Men men, Sverige är en skyddad verkstad och det får vi som konsumenter lida pin för.

Ett annat förslag vore ju att lägga PÅ 6 månader på den väntade releasen och för en gång skull kanske överraska oss positivt istället.
För det kan INTE vara bra för ett företags goodwill när folk bara rister på huvudet och skrattar när deras releasedatum publiceras. Och orsakerna till VARFÖR allting faller bakom är inte av betydelse faktiskt.

Leve kapitalismen!


MvH
Kullendorff

"A Devil who had unity, would be a God."
 

bullen

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
152
Location
kaninland
Personligen tycker jag...

...att de gör sitt bästa och det räcker med det, resultatet blir ju svinbra, eller hur?
om du vill ha en dåligt gjord modul snabbt Kullendorff så skriv en själv
den blir säkert både snabb och dålig /images/icons/cool.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vad tror du om oss?

"... och se vad som hände med företaget som gav ut Warhammer FRPG till att börja med."

Games Workshop lever i högsta välmåga.

"Dom hanka efter med releaserna och voila .... och se vad som hände med Hârns försäljningssiffror ..."

Hârn har aldrig haft några.

"Vad NeoGames skulle behöva vore lite sund konkurens så att dom fick ändan ur vagnen. Det är inte bra för konsumenterna (vi) när ett företag inte har någon konkurens att tala om. Dom kan då göra ungefär vad dom vill utan att behöva bry sig om konsekvenserna."

Det låter som att du antar att alla på Neogames är ena högdragna jeflar med näsan i vädret som skiter i konsumenterna. I så fall har du fel: hade Neogames varit sådana så hade vi gått i konkurs för hur länge sedan som helst. Det finns inte tillräckligt stor marknad för att man ska kunna vara så arrogant i Sverige. Det är knappt så det finns i USA, vilket Hasbro/WotC har fått känna av.

"Och verkar inte ens bekymrade när dom meddelar att nästa Eon modul tyvärr är 1-6 månader försenade. Utan dom vet att vi ändå är tvungna att köpa den när den kommer."

Även här har du fel. Vi är grisbekymrade. Vi är inte ett dugg glada över att behöva bli försenade. Det skadar vårt rykte, det skadar vårt anseende, och det skadar våra försäljningssiffror.

"För det kan INTE vara bra för ett företags goodwill när folk bara rister på huvudet och skrattar när deras releasedatum publiceras. Och orsakerna till VARFÖR allting faller bakom är inte av betydelse faktiskt."

Vi vet att vårt goodwill får lida när vi blir sena. Problemet är att vi inte har något annat val. Vi märker av det dagligen, om inte annat så här, och sätter vi inte ut något releasedatum så rasar vårt goodwill för att vi inte gör det.

Som jag sa, "damned if we do..."

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Äta kakan och ha den kvar...

Lite så är resonemanget att man vill ha både kvalitet och kvantitet. Tror du verkligen att deras produkter skulle hålla samma klass om de försökte skynda på produktionen mer än de gör? Det tror inte jag för då måste man kompromissa någonstans och då blir självklart kvaliteten lidande. Neogames har en massa frilansare som jobbar åt dem och andra saker som inte är under deras kontroll. Om Neogames hade en massa heltidsanställda anser jag att din kritik hade varit mer befogad men som det är nu tror jag inte de har så mycket val än att låta sig försenas när något går snett (och det är mycket som kan gå snett).

C
 
Top