Nekromanti LÖNNMÖRDARE FINNS INTE (jag kräver förklaring)[NT]

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Re: Common sense

Inte vet jag. De flesta I guess. För att du ska bli glad kan jag säga DoD 91 och Chronopia.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: SUCKTION

Blasph.: Som Azag(lin)thotten skrev. Använt sunt förnuft. Är du regelslav så gärna för mig (jag spelar ju inte i din spelgrupp, hoppas jag iaf).

Vidare. Vem säger att man måste döda med en dolk. Gift funkar minst lika bra och man kan fejka sjukdomar eller naturliga orsaker med gifter. Strypsnara är ytterligare ett annat alternativ.

Men att en lönnmördare gjorde dubbel (el. vad det nu vad) skada med sin dolk i 91:an när han anföll bakifrån var väl bara för att symbolisera att de var vana vid att skära av halsen på folk.

<EM>Månens stilla sken----
Bland husen rör sig en skugga,
Döden i mörkret.</EM>

/[color:green]Han</font color=green> som undrar vad en icke-rollspelare som läste hans inlägg som tänka om rollspel
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Common sense

Inte vet jag. De flesta I guess. För att du ska bli glad kan jag säga DoD 91 och Chronopia.

Jag har läst 91 ganska bra, där kan jag garantera dig om att det inte finns en regel som gör att man dör om man råkar ut för en giljotin. Chronopia vet jag inte, men troligtvis finns det inte där heller. Faktum är att jag inte sett denna regel i något rollspel jag läst.

Vad som däremot finns i 91 (och jag förmodar att de inte tog bort det i Chronopia) är lönnmördarens yrkesförmåga, vilket ger en högre skada (dubbel skada om man lyckas med anfallet, fyrdubbel om man lyckas perfekt). Denna höjning på skada betyder dock inte att man automagiskt har ihjäl alla offer man stöter på. Faktum är att man troligvis misslyckas med ganska många av sina lönnmord.

Det dök senare upp en färdighet i 91, Anfall bakifrån, vilket förenklade lönnmördandet. Denna kan dock ej räknas, eftersom denna färdighet kom i regelexpansioner, något som Riotminds ännu inte har hunnit komma ut med (kanske kommer det just regler kring lönnmord i en "Tjuvens fickguide" eller vad modulen nu må heta).

/Azagthoth
 

Krölle

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
6
Location
Billeberga, Sverige
Re: LÖNNMÖRDARE FINNS INTE (jag kräver förklaring)

Jag skulle tro att problemet ligger i att alla rollpersoner har... ALDELLES FÖR MYCKET KP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dessutom vill rasdafdf... vad dom nu heter som har skrivit spelet att man ska använda total KP ibland... vilket resulterar i odödlighetssyndrom eftersom striderna tar ungefär 3 timmar och SLPna hinner dö av utmattning.

//Det tog mig nio dagar att falla//
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Regelslav

Vem är regelslav egentligen, vi som vill ändra de felande reglerna ?
eller du som gärna avstår dolken till förmån för gift, bara för att reglerna omöjliggör dolken ?

Regelslav är den och endast den som låter reglerna härska över sig.
Vi strävar efter att härska över reglerna genom att i samrådan lösa det bekymer som jag uppenbarligen inte var ensam om.

-Moonshadow
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Common sense

Jo om jag skulle använda mitt sunda förnuft så skulle rollpersonerna inte få Kp när de är ute och äventyrar, de skulle kunna dräpas med en dolk osv osv osv..
Nu klagar jag ju på reglerna..

Om jag nu alltid skulle använda mitt sunda förnuft så skulle jag ju inte ha nått stt spy galla över.

Only dead fish float with the stream.
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Re: Tänk positivt

Fel på ?
Ja något fel måste det nog vara på mig eller vad tror du ?
Spelar det någon roll vad du tror om min mentala hälsa eller ville du enbart vara elak ?
Min fantasi jo tackar som frågar den är sjukare än valigt.

Att tala är Silwer, men att tiga är Guld.

-Moonshadow
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: LÖNNMÖRDARE FINNS INTE (jag kräver förklaring)

Det har du helt rätt i..
Fast tillägsregeln var lite halvkass ändå.
Även om man inte är "utbilda" att kunna lönnmörda någon så borde man i alla fall ha en chans (regelmässigt sett utan att använda sunt förnuft) att döda någon bakifrån med ett hugg.

Fast jag klagar mest mot nya DoD eftersom det är något som jag får tillfredställelse av.

Only dead fish float with the stream.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: LÖNNMÖRDARE FINNS INTE (jag kräver förklaring)

Fast jag klagar mest mot nya DoD eftersom det är något som jag får tillfredställelse av.

Vilket är väldigt dåligt beteende som du omedelbart bör sluta med.

/Azagthoth
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Re: Common sense

Asså snart går jag in på personangrepp...
NEJ, det finns ingen regel där det står att man dör om man råkar ut för en giljotin. En SÅN regel skulle snarare suga eftersom den inte skulle funka på allt och alla.

Låt oss hitta på Giljotinen:
Den träffar alltid halsen ifall allt går rätt till och ger konstant skada beroende på bladets vikt, utformning och skärpa, låt oss säga 25 vilket nästan är för lite pga att giljotiner är slipade som faen och väger fett. Tillämpa nu detta på huvudet och studera kapitlet om skador på kroppsdelar så fattar du. Om du vill ha cp-realism kan du kolla i tjuvar & lönnmördare. Där finns halsen och såna kroppsdelar med.

Vad är det du inte förstår?
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Common sense

Vad är det du inte förstår?

Varför du är så upprörd. Som jag ser det så är det du som inte verkar förstå. Jag föreslår att du läser igenom vår lilla diskussion igen (börja med mitt "Common sense" inlägg). Lägg märke till hur giljotinen endast tar upp en knapp tredjedel av det inlägg du nyligen besvarade (och det var inte den intressanta biten, giljotinen introducerades i det första "Common sense" inlägget för att just visa common sense).

/Azagthoth
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Re: Common sense

1.Well, du försvarade DoD6 genom att säga att man måste tänka själv osv, medans jag påstog att exemplet i diskussionen inte alls är något speciellt svårt för ett KOMPETENT regelsystem att klara av.

2.Jag är inte alls särskilt upprörd. Det är svårt när du inte ser mitt ansikte eller hör min röst, och jag orkar inte använda avancerade smilies hit och dit.
Däremot tycker jag dina svar/frågor var rätt korkade. Så min "sura " fråga är en antydan på ditt resonemang som inte håller eftersom du bara är positivt inställd till DoD6 och inte tänker opartiskt.

3. ALLA diskutioner slutar så här på internet. Man får nog inse att det blir så när den enas resonemang fallit sönder. Provokation provokation...

Snälla svara nu på Giljotin-exemplet istället. Sålänge du inte kan hålla med mej förståss, och då dör också diskussionen.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Common sense

1.Well, du försvarade DoD6 genom att säga att man måste tänka själv osv, medans jag påstog att exemplet i diskussionen inte alls är något speciellt svårt för ett KOMPETENT regelsystem att klara av.

Du har verkligen fått väldigt mycket om bakfoten. Jag är inte ett dugg intresserad av DoD6. Spel med levels (även i förklädnaden av "Yrkesnivå") är för mig helt ointressant.

Däremot så tycker jag att man ska tänka själv i alla rollspelssystem.

Vad du dock inte har gjort ännu är att ge en presentation av vilket rollspel som har ett kompetent regelsystem. DoD 91 och Chronopia är de enda du nämnt, och på de punkterna har jag motbevisat dig.

2.Jag är inte alls särskilt upprörd. Det är svårt när du inte ser mitt ansikte eller hör min röst, och jag orkar inte använda avancerade smilies hit och dit.

När du säger att du närmar dig personangrepp så misstänker jag att det inte är för att du är glad, utan snarare att du är en smula irriterad (eller värre). Jag orkar för övrigt inte heller använda avancerade smileys (eller orkar och orkar, jag bojkottar dem).

Däremot tycker jag dina svar/frågor var rätt korkade. Så min "sura " fråga är en antydan på ditt resonemang som inte håller eftersom du bara är positivt inställd till DoD6 och inte tänker opartiskt.

Återigen så vet du inte vad du talar om. Jag försöker alltid att vara opartisk. Jag är inte ett dugg förtjust i DoD6, vilket jag redan nämnt ovan. Dessutom så tycker jag inte att mina "svar/frågor" är korkade, om de är det så är det ett bevis på att slagdängan "dum fråga får dumt svar" faktiskt stämmer.

Menar du att mitt resonemang inte håller? Kan du då vara god och motbevisa det istället för att bara säga det? Ditt eget resonemang är nämligen inte mycket att hänga i julgranen, jag hittar till exempel inte ett enda argument i dina inlägg.

3. ALLA diskutioner slutar så här på internet. Man får nog inse att det blir så när den enas resonemang fallit sönder. Provokation provokation...

Nej alla resonemang slutar inte så här. Dessutom håller jag inte med dig, inget resonemang har fallit sönder, och det finns bara en som resonerar. Utan att vara allt för elak så kan jag säga att det inte är du.

Snälla svara nu på Giljotin-exemplet istället.

Lämnar ett svar på det inlägget, eftersom du ber mig.

/Azagthoth
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Giljotin

Låt oss hitta på Giljotinen:
Den träffar alltid halsen ifall allt går rätt till och ger konstant skada beroende på bladets vikt, utformning och skärpa, låt oss säga 25 vilket nästan är för lite pga att giljotiner är slipade som faen och väger fett. Tillämpa nu detta på huvudet och studera kapitlet om skador på kroppsdelar så fattar du. Om du vill ha cp-realism kan du kolla i tjuvar & lönnmördare. Där finns halsen och såna kroppsdelar med.


Som jag ser det så är det onödigt att ge giljotinen ett skadevärde överhuvudtaget. Även om du är en väldigt mäktig hjälte så spelar det inte så stor roll, råkar du ut för den (på ett korrekt vis) så kommer du förlora huvudet. Det är hela poängen med "common sense".

/Azagthoth
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
????????

så när du spelar finns det inte horor, skurkar och annat som är moraliskt förkastligt? för övrigt är väl våld, att döda någon väldigt fegt. jag spelade med en grupp som slog ihjäl alla som ens började utveckla fiendeskap till dem, för att undvika senare reprisalier, Nej det är modigare att ta hand om sina problem på andra sätt....

vårda dina fiender varmt och ömt
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
ta och läs detta...

DOD6 ska just vara ett heroiskt sagorollspel, i sagans värld är hjältar stora starka och boffiga (finns 10000 exempel på detta, stora hjältar som besegrar bataljoner av monster och utför stordåd)
att klaga på realismen i dod6 är som att säga att det är ett dåligt och overkligt spel eftersom det inte finns bilar, men att det finns troll....
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: Regelslav

<EM>Vem är regelslav egentligen, vi som vill ändra de felande reglerna ?</EM>
Ni gör ju inget åt det. Ni tar ju bara upp ämnena som om ni verkligen skulle använda dessa regler.

Ta det bisarra giljotinexemplet. Vilken spelmakare skulle göra regler för allting (som giljotinen) bara för att några är så urbota dumma att de kanske inte kommer på en regel själva.

Skulle ni orka läsa igenom en regelbok som är på minst 800 sidor där man kan lista ut de flesta grejer men vänsterfoten?

Regler är bara ett sätt att komma framåt i ett spel, en hjälpreda.

/[color:green]Han</font color=green> som inte är du för dig
 
Top