Nekromanti LÄS: Hur jag tycker att Rollspel.nu ska vara

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,862
Location
Stockholm
Hej!

Jag heter Dante och är chef över forumen här på Rollspel.nu. Jag är feminist, humanist, ateist och röstar på Miljöpartiet. (Och, enligt en tidigare användare, även gatstensvänster och homosexaktivist.)

Visst vore det bra om alla tyckte som jag? Inga konflikter, inga bråk, bara kramkalas, regnbågar och rosa enhörningar överallt och hela tiden.

Betyder det att jag tänker kicka alla användare som uttrycker andra åsikter* än de jag själv har? Nej! Absolut inte! På Rollspel.nu ska vi inte moderera åsikter*, utan beteenden.

Rollspel.nu är inget feministforum, inget humanistforum, inget ateistforum, och heller inget miljöpartistforum. Det är ett rollspelsforum.

I verkliga livet har jag gott om vänner vars åsikter jag inte delar och som inte delar mina. Rollspel.nu ska, enligt mig, fungera likadant. Här ska finnas plats för användare med åsikter av alla de slag* – som förenas av ett gemensamt intresse för rollspel.

Självklart vill jag att fler kvinnor ska hitta till Rollspel.nu och hobbyn i stort. Men det ska inte ske på bekostnad av åsiktsfriheten.

Det står såklart var och en fritt att bemöta åsikter man inte delar – så länge det sker på ett civiliserat sätt. När det urartar till flamewar och bråk är jag inte alls främmande för att stänga av användare vars åsikter jag i grunden delar. För Rollspel.nu är inget feministforum, inget humanistforum, inget ateistforum, och heller inget miljöpartistforum. Det är ett rollspelsforum.

Om någon inte står ut med att bevista ett forum där avvikande åsikter* tolereras är det faktiskt inte Rollspel.nu:s problem. För på Rollspel.nu ska vi inte moderera åsikter*, utan beteenden.

Och allt vi egentligen kräver är att användarna inte är otrevliga mot varandra och respekterar moderatorers och redaktörers uppmaningar.

99,9 % av alla användare är exemplariska, diskuterar rollspel, och är aldrig inblandade i bråk. Er tycker jag mycket om. Oavsett era åsikter* om feminism, humanism, ateism eller Miljöpartiet.

(Detta är mina åsikter, och ingenting jag förankrat hos övriga redaktörer och moderatorer. Om någon av dem tycker annorlunda får de protestera.)

* Så länge uttryckandet av dessa åsikter inte bryter mot svensk lag eller forumets helt rimliga och enkla regler.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Bra inlägg, Dante!

Det är bara att hålla med. Särskilt vill jag skriva under på detta:
Om någon inte står ut med att bevista ett forum där avvikande åsikter* tolereras är det faktiskt inte Rollspel.nu:s problem. För på Rollspel.nu ska vi inte moderera åsikter*, utan beteenden.

Och allt vi egentligen kräver är att användarna inte är otrevliga mot varandra och respekterar moderatorers och redaktörers uppmaningar.
... Igår när jag läste alla förslag i Småpraten-tråden var jag flera gånger nära att skriva: "Det finns väldigt många olika förslag här. Själv undrar jag bara om det ska vara så jävla svårt att bete sig?"

Utvecklingen sedan i onsdags har varit ganska påfrestande och mycket tråkig, och jag tror att det finns en allmän lättretlighet just nu. Den kan vara svårt att handskas med, så det är viktigt att vi försöker andas lite extra nu. Tillsammans kan vi återställa stämningen och gå vidare med nya friska tag. Så låt oss göra det!

+1 till alla initiativ till nya positiva trådar vars syfte är att glädja istället för att grumla.

Rock N Roll.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Bra inlägg, men...

Dante said:
99,9 % av alla användare är exemplariska, diskuterar rollspel, och är aldrig inblandade i bråk.
...i så fall så måste jag nog faktiskt klaga på redaktionens arbete. Det skulle innebära att bara 6,693 användare varit inblandade i bråk, och det är väl fler än så som fått varningar/avstängningar?

(Och, ja, det var självklart menat som skämt, jag är bara lite allergisk mot när folk slänger sig med % hit och dit utan att faktiskt räkna på det.):)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,862
Location
Stockholm
Re: Bra inlägg, men...

Figure of speech, dude. Figure of speech.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,862
Location
Stockholm
Korrekt statistik

Sedan de nya reglerna infördes (29 juli 2008) har 99,761 % av de nu registrerade användarna inte stängts av.

Då har jag inte räknat användare som stängts av på egen begäran.
 

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
Dante said:
Rollspel.nu är inget feministforum, inget humanistforum, inget ateistforum, och heller inget miljöpartistforum. Det är ett rollspelsforum.
Det här är grejen tycker jag.
Det förekommer bråk här baserade kring åsikter om rollspel, men oftast rör bråken andra saker.
Internet är fullt av forum,
just detta handlar om rollspel.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Först, HEAR HEAR till Dante. Fenomenalt!

Det här är grejen tycker jag.
Det förekommer bråk här baserade kring åsikter om rollspel, men oftast rör bråken andra saker.
Internet är fullt av forum,
just detta handlar om rollspel.
Jo, jag minns när de ständiga bråken bröt ut mellan Dungeons and Dragons och ... allt annat? Det var tider det!
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Barndomen!

För mig som ny... fiken, finns det någon av er veteraner som kan berätta hur, av vem/vilka, varför och när forumet startade? Lite historik och anekdoter?

Jag skulle tycka det var skitkul att få höra lite om rollspel.nus barndom. :gremsmile:

Edit: Jag håller för övrigt med Dante.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,258
Location
Örebro
Re: Barndomen!

Rollspel.nu startades ursprungligen av Gardener (eller Olle som han heter på riktigt) och var en vidareutveckling på en gammal sida som hette The Yard, om jag inte minns helt fel. Om jag minns rätt var det här i slutet av 90-talet och blev då snabbt en växande forum, i synnerhet då Target Games avvecklades och många forumsbesökare fann sin väg hit då TG:s forum las ned. Gardener lämnade över ansvaret förra året (om jag minns det rätt), så den äldsta aktiva medlemmen på sidan nu borde vara Krille. Får se om hans minne är bättre än mitt. :gremwink:
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Skit bra skrivet Dante. Tycker att moderatorerna sköter sina arbetsuppgifter väldigt bra generellt. Varit en smygläsare här dagligen sedan början av 2000talet (men bara skrivit ett fåtal inlägg) och om man skulle framföra någon kritik är det att ni kanske är lite för snälla. Kan nog tycka att fler användare kan bli avstängda och varnade generellt. Det kanske skulle hjälpa till med tonen på forumet.

men men som sagt håller med Dante och passar på att tacka alla moderatorer för ett bra jobb och alla forumiter för alla inlägg.
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Re: Barndomen!

Historierevisionism! =)

Närå, på det stora hela är Roberts sammanfattning helt korrekt, jag ville bara flika in att det tidiga rollspel.nu växte fram ur diskussioner som hölls på irc kanalen #rollspel. Tror alla i den första redaktionen kom med från vårt deltagande där.

Det hela startade ganska modest med att Olle undrade om några ville vara med på att utveckla en ny rollspelssida, kanske främst för att han hade införskaffat domänen rollspel.nu (.nu adresser var på modet då) samt hade ett för tiden jäkligt bra forumssystem till The Yard. Vi var ett gäng som nappade - och ganska snart växte projektet till att göra Sveriges största och bästa rollspelssite. Tycker nog vi lyckades ganska bra, med drivna människor och att det låg rätt i tiden.

Sedan har Olle och alla de som tog över stafettpinnen från oss i första redaktionen gjort ett hästjobb, och sett till att sidan fortfarande finns och frodas. Kudos, till alla er!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,258
Location
Örebro
Re: Barndomen!

Jag får ta tillbaka vad jag sa: Krille är tydligen inte den äldsta medlemmen som är aktiv längre. Bosse vinner.

Jag kände för övrigt inte alls till att det bildats på ircnet alls, men det kan förklaras att jag aldrig använde mig av det. Så det är alltid kul att lära sig något nytt - även om man är en forumsrelik. :gremwink:
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Barndomen!

Om jag inte minns helt fel så hade väl rollspel.nu en nylansering kring 99-00 så man var tvungen att registrera om sig? För jag har ganska klara minnen av att ha använt mig av forumet innan 2000. Har för mig det var i samma veva som det släpptes information om att Drakar och Demoner skulle släppas på nytt (Trudvang) som uppdateringen av WRNU kom.

#rollspel sena kvällar på mIRC var en riktig klassiker. Där jag pratade med folk som Gardener, Chrull och Krille första gången som var riktigt spännande människor för en fjunmustasch-snubbe i Kalmar! Det är de fortfarande :gremsmile:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,258
Location
Örebro
Re: Barndomen!

Ja, forumet existerade innan 99-00. Du har rätt i det. Det började dessutom på The Yard och blev senare WRNU. :gremsmile:
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Re: Barndomen!

:gremgrin:

Drivna. Kul att det har hållit i sig i så många år och att flera av de som varit med från start är kvar.

:heart:
 
Top