Nekromanti Kyskhetslöfte

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Vilka av Mundanas religioner tvingar sitt prästeskap att svära kyskhetslöfte?
Det är ju ett bra sätt för härskaren att kontrolera sin mark och hans förvaltare inte har några legitima ättlingar som kan ärva den.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Belzambix

Warrior
Joined
26 May 2001
Messages
240
Location
Alingsås
det finns hur många olika religoner som helst... läs i modulen "Religioner" för att få svar på din fråga!!

om du inte har den OTUR

Axmir klan Ghor den kraftige (är död)
läs mer på
(www.spelaroll.net/naug)
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Jag har den faktiskt men det är väldigt otydligt beskrivet i den, de finns inte många där det står uttalat att de inte får gifta sig, inte enns Daak vilket jag antar har ett krav, åtminstånne hos munkar och nunnor att leva i celibat.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Skulle aldrig själv avge ett..

Och i början så avgav inte heller Katolska präster kyskhets löften det var först efter Cecar och Lucina Borga och deras fader Påven som katolska kyrkan beslöt att sluta låta deras präster få barn...

Cecar hade upprepade samlag med sin syster Lucina och lär ha dödat hennes de män hon gifte sig med... Förutom att gilla verka ha valspråket "Incest is the best put you sister to the test" så ville Cecar erövra hela värden som tur var hade han EN SNÄLL Pappa som lånade ut hela armer åt sin son.

Lucina lär giftes bort flera gånger till olika individer coh gillat att giftmörda andra personer som äkta män som brodern inte dödade i dueler och även några av broderns älskarinnor....

Nu finns det så många skvaller historier om dom så att vad som sant eller falsk vet man inte exakt annat än att incest lär ha varit förekommande.
Som tur var dog påven och Cecars egen arme var löjligt liten kort tid därefter dog cecars själv coh systern OM jag mins rätt tog sitt eget liv.

Så vad är poängen undrar DU ?
Jo präster behöver inte ha kyskhets löften för att vara heliga.
deras tro kanske anser att det är en helig plikt att få fler rättrogna födda..


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Underhållande

Mycket trevlig historia. Jag tänkte mest på de politiska faktorerna av celibat men jag blev glad så här på kvällskvisten av lite kuriosa.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

(vulg)

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
104
Location
Göteborg (nästan)
Re: Skulle aldrig själv avge ett..

Ja de där påvarna är ju annars lustiga nån påve(kommer inte ihåg vem men medeltid var det tror jag)Bjöd in ett par hundra prostituerade till vatikanstaten och tävlade med sina vänner om vem som kunde ligga med flest kvinnor. sug på den...

Eller jag vet inte...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Skulle aldrig själv avge ett..

Tja, då skulle iallafall *jag* börja funder om jag hette Martin Luther.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Yech. [Onödigt]

sug på den...

Nej tack, helst inte. Fy fasen...



In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Dom e ju bara SÅ kyska där så man nästan mår illa /images/icons/blush.gif

/Anders
Partiledardebatter KAN vara intressanta
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Skulle aldrig själv avge ett..

"Och i början så avgav inte heller Katolska präster kyskhets löften det var först efter Cecar och Lucina Borga och deras fader Påven som katolska kyrkan beslöt att sluta låta deras präster få barn..."
Erm, präster levde inte i celibat ens officiellt från början, Hatten, men redan på 1200-talet - långt innan Cesare och Lucrezia Borgias tid - var det så kontroversiellt med präster med familj att när den ansvarige kardinalen för nordligaste Europa besökte det rövhål som Norden var på den tiden skällde han som fan på dem dem för att de inte bara höll sig med frillor utan också med fruar.

En anledning var naturligtvis arvstvister (alltså, vem
ärver en prälle, barnen eller kyrkan?) men det faktum att den stackars kardinalen var tvungen att tillägga att "näe, det är INGEN lösning att ni har manliga älskare!" borde det vara själva kyskhetstanken som räknades.

Att sedan många gav faen i det är en annan sak, men jag är tämligen tvärsäker på att präster officiellt inte fick ha sex inom katolska kyrkan åtminstone sedan 900-1000-talet - långt innan familjen Borgia.

Nightowl, som i övrigt håller med Hatten - med brasklapp nummer ett: Om kyrkan ifråga äger egendom eller präster har omfattande plikter kan den av arvsrättsliga eller praktiska skäl kräva att präster inte ingår äktenskap, även om de får ha sexuellt umgänge - ett äktenskap kräver tid och engagemang och skapar sociala band som ger präster en annan lojalitet än mot sin kyrka, i synnerhet i samhällen där familjeband är mycket viktiga (dvs. större delen av världen i verkligheten före sent 1900-tal). Och så skapar det som sagt arvstvister. Jämför med hur eunucker fick makt i en del länder i Asien och Mellanöstern förr i tiden - en härskare visste att en eunuck inte hade några barn att lämna makt till eller en familj att ta hänsyn till, han var helt beroende av härskaren, så det var (förhållandevis) säkert att lämna makt i en eunucks händer.

När jag tänker på det, en kult som kräver kastrering eller streilisering av alla motsvarande präster låter helt OK. Då är man säker på att de jävlarna inte får några besvärliga arvingar eller känslomässiga lojaliteter utanför kulten.



We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Andligt frälse

Jag har för mig att den tyske kejsarens vasaller bestod till tre fjärdedelar av andligt frälse som stred och förvaltade i katolicismens och kronans namn. Präster fick ju barn fast de hade svurit ett kyskhetslöfte, men fick deras barn adlig status eller tillhörde de ofrälset? Konungen borde ju ha en stor potensial med kämpar bland ilegitima prästesöner vars enda chans är att vinna någons gunst.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

(vulg)

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
104
Location
Göteborg (nästan)
Re: Yech. [nödigt]

Jag menade inte så men vill du vara pryd så./images/icons/smile.gif

gissa vad min signatur betyder.../images/icons/wink.gif
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
En intressant fråga...

...som kanske inte har något givet svar. För min del så är det självklart att alla munkar oavsett religion lever i avhållsamhet, så kanske även det jargiska prästerskapet (vad som står i modulen minns jag faktiskt inte, om det står något om den här frågan överhuvudtaget). Det finns enligt mig (dvs extra modulum) inga hinder för en samoripräst att ingå äktenskap efter tillbörlig prövning, dvs godkännande av predenten. Zoriániddare av samtliga cirklar är tillåtna att ingå äktenskap förutsatt att ordensmästarens givit sitt godkännande. Åtminstone är det så här jag kör.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Andligt frälse (OT)

När pratar vi om nu? Det har funnits "tyska kejsare" sådär rent tekniskt sedan den (frankiske) Karl den Store...

Ett kloster eller en biskop kunde mycket väl äga jord och vara vasaller till en adelsman, men det var inte lika självklart att det var en ättlingen till den senaste abboten eller biskopen som blev förvaltare av jorden - det var stiftet eller klostret som var vasall. Vem som blev abbot respektive biskop (eller annan hög kyrkoman) utsågs under vissa perioder av kyrkan (och sådär rent teoretiskt av påven i yttersta hand) men under Karl den Stores tid och åtminstone några sekler framåt utsåg kungar och andra stormän sina egna biskopar. De tog då gärna sonen till någon världslig storman som var åtminstone nödtorftigt bildad och kanske till och med prästvigd. Det var dock för det mesta inga egentliga "biskopsdynastier" - biskopar och abbotar var världsligt frälse som _blev_ andligt frälse, för att förenkla saken.

Eftersom präster skall ha barn utanför äktenskapet än mindre än världsligt folk misstänker jag att de inte fick ärva de heller, men välbeställt folk brukade faktiskt se till att deras oäktingar fick det bra - de var bra att ha som underhuggare (blod är faktiskt tjockare än vatten). Jag misstänker att höga präster satte dem i lämpliga situationer för att få makt - kloster uppfostrade föräldralösa, och om pappa skickar små vinkar till abboten kan man nog också få rätt utbildning för att man skall kunna bli en hög kyrkoman själv, så småningom. Eller så kan man placera dem i en sådan position som ofrälse att en vän till pappa ser till att de blir adliga. Eller bara en välmående ofrälse position (det fanns välbetalda lekmän inom kyrkan, och om vi gör ett enormt hopp i historien fanns det lokala bailiffs och till och med kungliga sheriffer i det senmedeltida England som var ofrälse).

Men offentliga söner kan de inte ha blivit, för då hade prästen brutit sina löften offentligt. Och präster som inte tillhörde/tillhört det världsliga frälset (åtminstone senare var det fullt möjligt att vara baron och biskop samtidigt - en viss hertig de Richelieu blev ju som bekant kardinal) hade ju inte några titlar eller dylikt att bekymra sig om.

Nightowl, vars efternamn "Sieurin" skall betyda "liten herre" och vara ett sådant efternamn som franska oäktingar till fint folk tog sig. Fan trot, men jag gillar idén att heta "Bastard" i efternamn...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 
Top