Nekromanti Kvinnosyn i Mundana??

Silvervarg

Warrior
Hur ses det på kvinnor i Mundana? Jag kan tänka mig att kvinnan ses som lägre stående... något som jag själv skulle ha väldigt svårt med.
Hur är det i erat mundana? I Neos Mundana?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
oj då (öppen för rättningar)

Ingen lite generell fråga du ställer här.

Alltså kvinnosynen i bara något land kan vara rörig att reda ut som den är, men i hela Mundana?

Jag kan göra lite kvicka sammanfattningar.

Consaber - Starkt patriarkalt. Män blir myndiga i de mittersta tonåren, kvinnor blir aldrig myndiga i Consaber. I alla fall inte av ålder, det finns några undantag dock. ( Vill du veta mer? )

Thalamur - Relativt jämställt. Männen har sedan gammalt en lite högre status än kvinnor. Inom magikerkretsar så är kvinnorna dock oftast sedda som jämställda vilket leder till att magikratin Thalamur har haft en del kvinnliga magikrater genom åren.

Pereine - I Pereine så är alla lika. Det enda en kvinna inte kan uppnå är högre positioner inom Daakkyrkan.

Asharien - I Teorin så ska könen vara jämställda och kvinnor blir myndiga när dom uppnår tillräckligt hög ålder. Dock så behöver dom fortfarande sina fars tillstånd för att gifta sig vilket kan ställa till med besvär.

Soldarn, Västmark - Jag är lite osäker angående Soldarn, men jag tror att kvinnorna åtminstone är myndiga men att samhället fortfarande är mycket patriarkalt styrt. Räkna som en slags mix mellan Consaber och Asharien, plus minus lite granna.

Jargien, Damarien, Drunok - Patriarkalt färgade av Daakkyrkan som i sig är en starkt patriarkal struktur.

Cirefaliska samväldet - Patriarkalt samhälle där endast männen styr familjen. Kvinnsen blir dock myndiga åtminstone.

Mûhad - Starkt patriarkalt samhälle.

Momolan - Ett av dom få matriarkala samhällena som finns. Tänk Consaber fast omvänt med söta arabiska S&M-polisflickor och kuvade män. :gremwink:

Dvärgarna - Jämställt punkt.

Alver - Så gott som jämställt

Tiraker - Matriarkalt. Hövdingarna måste alltid vara kvinnor och tirakiska kvinnor avundas och ses upp till av tirakiska män. Kvinnor kan i praktiken bli lite vad som helst, även fast dom undanbedes att dra ut i krig. Shamanernas yrke är dock reserverat för männen.

*Phew*

/Naug, öppen för rättningar

fusk

Warrior
Re: oj då (öppen för rättningar)

"Dock så behöver dom fortfarande sina fars tillstånd för att gifta sig vilket kan ställa till med besvär."
Mest en gammal formalitet som dröjer sig kvar, om någons far skulle sätta sig emot så är prästerna oftast bereda att se igenom fingrarna med det.
Och tänk också på att ashariska kvinnor oftast bär byxkjolar :gremsmile: Och det är fräckt.
Så jag skulle vilja säga att det inte bara är i teorin, utan även i praktiken som dom är jämställda.

Pendragon

Swashbuckler

Consaber - Starkt patriarkalt. Män blir myndiga i de mittersta tonåren
Nu må jag ha fel, då jag inte äger Consabermodulen och inte heller har chatloggen till handa, men jag har ett bestämt minne av att Krille har sagt till mig att män i Consaber blir myndiga vid tjugoett eller när de får riddarslaget.

/Joel - osäker

Det vet jag inget om, men däremot har jag för mig att det Naug skriver om Consaber faktiskt gäller för Soldarn.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Asharien

"Mest en gammal formalitet som dröjer sig kvar, om någons far skulle sätta sig emot så är prästerna oftast bereda att se igenom fingrarna med det."

Visst, dom kanske kan bli gifta utan sin fars tillåtelse men hur blir då relationen med familjen?
Det förväntas fortfarande till en viss grad att kvinnor ska ha faderns tillåtelse vilket kan leda till viss social stigma om man gifter sig utan dennes vilja. Det lär knappast förbättra ens rykte, snarare tvärtom :gremfrown:

Apropå Asharien och Soldarn
Prästerskapet är väl reserverat för männen? Det ger faktiskt en liten extra patriarkal ton till Asharien.
Visst, landet är mycket jämställt rent juridiskt men det finns fortfarande en mentalitet kvar som gör att kvinnorna i praktiken har en viss underordning. Det är i alla fall min tolkning.

/Naug, äter frunch

Lazaruz

Veteran
Är det inte lite hur man gör det som spelledare...
Hur ofta har ni kvinnliga köpmän osv...
Testa rollpersonerna genom att någon gång de blir attackerade av "skurkar" att de finns kvinnor med.
Slår dom kvinnor? tänker rollpersonerna jämställt.

fusk

Warrior
Re: Asharien

"Visst, dom kanske kan bli gifta utan sin fars tillåtelse men hur blir då relationen med familjen?"
Lika dålig som om sonen i familjen går emot sin faders önskan?

"Det förväntas fortfarande till en viss grad att kvinnor ska ha faderns tillåtelse vilket kan leda till viss social stigma om man gifter sig utan dennes vilja"
Sant, men även männen behöver nog tillåtelse, kanske inte lagligen men socialt. För även i Asharien är familjen fruktansvärt viktigt.

"propå Asharien och Soldarn
Prästerskapet är väl reserverat för männen? Det ger faktiskt en liten extra patriarkal ton till Asharien."

Jo, det stämmer. Men som jag ser det så har Asharien börjat gå mot ett mer tolerant samhälle allt sedan de blev fria, det tog ju ett tag innan de fick sin första kvinnliga överjarl till exempel. Religon däremot är lite tillbaka strävande och konservativ, vilket är ganska logiskt för en religon.
Kristendomen har ju fortfarande inte kastat iväg Gammla Testamentet ur biblen, men vilken tok skulle åberopa dödsstraff på att jobba på söndag? :gremlaugh:
Eller hur många präster predikar att långt hår leder till synd(Nya Testamentet)?

"Visst, landet är mycket jämställt rent juridiskt men det finns fortfarande en mentalitet kvar som gör att kvinnorna i praktiken har en viss underordning. Det är i alla fall min tolkning."
Jag tycker snarare att rent juridiskt är Asharien lite efter i jämlikheten jämfört med praktiken. :gremsmile:
Jag menar, hela Asharien är ju anakronistiskt toleranta och jämställda, varför skulle de inte ha jämlikhet mellan könen?

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"Sant, men även männen behöver nog tillåtelse, kanske inte lagligen men socialt. För även i Asharien är familjen fruktansvärt viktigt."

Men med tanke på att det åligger en lag som säger att fadern måste givit sitt medgivande för att bröllopet ska kunna förklaras legitimt så känns det som det finns mer socialt stigma hos en kvinna som går emot i sin fars vilja än vad det skulle finnas hos en man som gör detsamma.

"Jag tycker snarare att rent juridiskt är Asharien lite efter i jämlikheten jämfört med praktiken. :gremsmile:
Jag menar, hela Asharien är ju anakronistiskt toleranta och jämställda, varför skulle de inte ha jämlikhet mellan könen?"

Nåja. Asharien är väldigt o-medeltidskt toleranta och puttenuttiga. Men att tro att det inte förekommer öppen sexism och rasism inom Asharien är kanske lite naivt? Jag menar, i Sverige som faktiskt är ett världens mest könsjämställda länder, så förekommer det gott om sexism och rasism. Varför skulle fallet vara annorlunda i Asharien?

I jämförelse med andra mundanska länder så Asharien främst vad gäller jämställdhetsfrågan, men jag skulle inte vilja påstå att dom är jämställda.

/Naug, som tror på kvinnoförtryck i smyg i Asharien

fusk

Warrior

"Men med tanke på att det åligger en lag som säger att fadern måste givit sitt medgivande för att bröllopet ska kunna förklaras legitimt så känns det som det finns mer socialt stigma hos en kvinna som går emot i sin fars vilja än vad det skulle finnas hos en man som gör detsamma."
Men det är inte en lag, det är ett religöst påfund. Och religösa påfund är man lite konservativ med, men som sagt så brukar kyrkan bryta mot det ändå.

"Nåja. Asharien är väldigt o-medeltidskt toleranta och puttenuttiga. Men att tro att det inte förekommer öppen sexism och rasism inom Asharien är kanske lite naivt?"
:gremsmile: Naturligtvis finns det sådant, men det är bra mycket ovanligare än i alla andra länder i mundana.

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"Men det är inte en lag, det är ett religöst påfund. Och religösa påfund är man lite konservativ med, men som sagt så brukar kyrkan bryta mot det ändå."

Lag som lag. Oavsett om lagen är av kyrklig eller värdslig natur så är den fortfarande like reell för gemene man. :gremwink:

/Naug, envis som få

Hartland

Warrior

Så länge som man är troende kanske...

vilket för mig övert till en undring: Tror ni att det finns borgliga bröllop? Jag tror inte det. Dom som inte är troende hoppar nog över att gifta sig och blir sambos istället. Sen kan dom lova varandra evig trohet om dom vill...

/Hartland - Funderar inte på att gifta sig innom en snar framtid

fusk

Warrior

"Lag som lag. Oavsett om lagen är av kyrklig eller värdslig natur så är den fortfarande like reell för gemene man. :gremwink:"
Nej, det är inte lag som lag, alla lagar efterlevs olika mycket. Dessutom står det ju i boken utryckligen "I Asharien råder jämställdhet mellan man och kvinna"! :gremsmile:
Sedan nämns det att det finns ett undantag, och det är det du fäster hela din teori på, sedan säger dom "I praktiken är detta inget större problem".
Hur du kan läsa in i det att det skulle förekomma kvinnoförtryck i smyg går mig helt förbi. :gremlaugh:
Men, du är fri att göra din tolkning av Asharien hur du vill, i mitt mundana är och kommer det förbli frihetens land! :gremsmile:

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"I Asharien råder jämställdhet mellan man och kvinna"!

Ovanstående citat är i allra högsta grad föremål för en jefla massa tolkning :gremwink:
För återgå till mitt sverigeexempel. Utsagon "I Sverige råder jämställdhet mellan man och kvinna" är på samma sätt föremål för en jefla massa tolkning. Det finns gott om folk som hävdar att jämställdhet råder i Sverige och det finns gott om folk som anser att det är mycket som fortfarande krävs innan jämställdhet råder.

Jag tror att våra åsikter om Ashariens könsjämställdhet är på ungefär liknande sätt :gremsmile:

/Naug, som anser att Asharien har god jämställdhet men inte har jämställdhet :gremcrazy:

Baelor

Veteran
Hur ses det på kvinnor i Mundana? Jag kan tänka mig att kvinnan ses som lägre stående... något som jag själv skulle ha väldigt svårt med.
I mitt Mundana er det full likestilling. Av den enkle grunn at kvinner ermye dyktigere enn oss menn på mange områder. + jeg spiller sammen med noen damer.... Og hvis man skal diskriminere kvinner i et spill, så virker ikke det så attraktivt som rollespill. Man skal jo tross alt spille rollespill uten hidringer. Og hvem F*** vil sette sperrer på spillerne basert på kjønn!!!!!
Det er jo like lavmål som det var for 50 år siden!!!! Se tilbake i tiden og du vil finne noen av de dyktigste manipulatorene og herskerne i verden var kvinner. Så hvorfor skal man da sette sperrer?
Kort sagt. I mitt Mundana finnes ikke kjønnsdiskriminering. Det finnes gjensidig forståelse og logikk!!!!

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ojämlikhet = Bra, så det så.

Og hvis man skal diskriminere kvinner i et spill, så virker ikke det så attraktivt som rollespill.
Åh jo. Diskriminering och orättvisor uppmuntrar i allra högsta grad till gott rollspelande, och jämnställdhet i en förindustriell värld likt Mundana skulle krossa trovärdigheten fullständigt. Jämnställdheten i mitt Mundana är väl rätt jämförbar med vår världs medeltid, ungefär som Neogames utmålat det, även om det naturligtvis finns fler undantag som bekräftar reglen. Utmaningen för spelarnas del ligger ju just i att ta sig an en roll som får kämpa i underläge och stå upp mot konventionerna, och kvinnliga rollpersoner tenderar att bidra till sådana intressanta element automagiskt. En av meningarna med rollspel är ju just att spela en annan person än en själv i en annan situation än ens egen, och varför man i 'annan situation än ens egen' ska exkludera element med så stora dramaturgiska möjligheter som patriarkat, kvinnodiskriminering, sociala orättvisor, you name it, övergår mitt förstånd tämligen fullständigt. Utsatta roller är mycket roliga och utmanande att spela, och starka/självständiga/etc kvinnor i mansdominerade världar är praktexempel på det.

Tänk dig själv. Underbara klyschor som pojkflickan som tränar med sin fars svärd i hemlighet och/eller rymmer hemifrån för att slippa gifta sig mot sin vilja är alltså omöjliga att använda i din kampanjvärld? Det låter ganska trist, i mitt tycke.

Og hvem F*** vil sette sperrer på spillerne basert på kjønn!!!!!
Ingen, det står alla och envar fritt att spela vilket kön de än behagar. Själv är jag man och spelar i regel kvinnor, tex. Kvinnodiskriminering i en fantasyvärld är för övrigt inget hinder, utan enbart en möjlighet. Se till möjligheterna istället. Det gör både tjejer och killar som spelar kvinnor (och män, i de fall dessa är offer för sociala orättvisor) i mina spelgrupper.

Det finnes gjensidig forståelse og logikk!!!!
Något av det mest intressanta med människan är dess förmåga att aldrig förstå varandra fullt ut. Fördomar, socialt inlärda beteenden och ologiska normer är intressanta och rollspelsgynnande aspekter i både mitt och Neogames Mundana.

- Ymir, hobbytransvestit

Ymir

Liten kantbaron
Re: Kvinnosyn i Mundana

I de flesta av Mundanas kulturer ses kvinnor inte som lägre stående så mycket som svagare. Kvinnan är inte en varelse som är mindre värd än mannen, hon är bara mindre kapabel att ta hand om sig själv. Som svagare, känsligare, mer sårbar och i somliga fall mindre intellektuellt begåvad måste hon beskyddas och tas om hand. Familjehedern och arvingetänkandet är en annan bidragande faktor - man är i de flesta finare familjer världen över rädda för oäktingar och illegitima barn. En flickas oskuld är en gåva till en äkta make som hon måste hindras från att förlora innan bröllopet, vilket ytterligare inskränker många flickors frihet. De blir helt enkelt på många sätt mer överbeskyddade (läs: mindre fria) än sina bröder och manliga jämnåriga. Flickor får sällan en lika god utbildning som män, och får mycket sällan lära sig strida. Medan mannen ofta har goda möjligheter att dra runt och göra lite vad han vill, även om han bör försöka hedra sin familj på bästa sätt och gå i sin fars fotspår i slutändan, förväntas flickan vara duktig så att hennes föräldrar kan hitta ett gott parti att gifta bort henne med, och därmed knyta band till andra ätter. Samhället är i regel uppdelat i manliga roller och kvinnliga diton - kvinnornas uppgifter inskränker sig ofta till att ta hand om hus och hem, eller bara sitta hemma och se söta ut. Märk väl att samhället på många sätt blir mer jämställt ju längre ned på samhällsstegen man kommer - bland bönder och andra fattiga är könsrollerna mycket lättare att rucka på. Likaså brukar barn ha mindre krav på sig ju fler äldre syskon de har som kan göra föräldrarna nöjda i deras ställe.

Sammanfattningsvis kan sägas att kvinnor helt enkelt är omyndiga i de flesta av Mundanas länder, och har sin fader, make eller annan manlig släkting som förmyndare. De tillåts helt enkelt inte bestämma över sig själva (och anses oftast inte heller kunna det). En kvinnas ord räknas ofta som hälften av ens mans vad gäller bevisvärde, och på somliga håll har hon bara hälften så mycket arvsrätt som sina bröder. Hon är helt utestängd från somliga ämbeten och adliga titlar ärvs endast undantagsvis av kvinnor - de får sina titlar från sina makar.

Detta är vad som gäller i olika former för de flesta av Mundanas länder. Undantag finns givetvis, både inom länder som helhet och för många enskilda kvinnor som slagit sig fram i underläge och vunnit den respekt de förtjänat. Hur det förhåller sig från kultur till kultur/land till land förklarade Naug ganska bra, men jag håller inte helt med honom. Jag har inte uppfattat Thalamur som fullt så jämställt, även om kvinnor inte är direkt omyndiga där, som i Consaber - de är bara något underordnade, och förväntas agera därefter. Saken har faktiskt aldrig kommit upp riktigt, har spelat väldigt lite i Thalamur. Får väl se hur jag gör där omsider. Colonan och Pereine har förvisso demokrati i min kampanjvärld, men det är mest på pappret, och åtminstone i Colonan har kvinnor ingen rösträtt. De facto är det fortfarande en feodal monarki i en buffertzon mellan Consaber och Thalamur, med drag från båda kulturerna. Alvernas samhälle är inte heller helt jämställt i mitt Mundana. Léaram är rätt patriarkalt, fullt jämförbart med mänskliga kulturer, och pyar anammar ofta människors värderingar i stor utsträckning. Inom sanarialliansen, främst kiriya och thism, finns inget som i praktiken begränsar kvinnors möjligheter, men könsrollerna är ganska djupt rotade i samhället, och man kan få stå ut med en del om (när) man trotsar dem. Männen är överrepresenterade bland de vapenföra, som ett exempel. Bland sanari är könsrollerna betydligt mer flytande. (Nämnas kan ju tex att autokraten själv är en kvinna). Henéa är förmodligen så nära en jämställd kultur man kan komma i Mundana (det skulle vara kraggarna, då), och de olikheter mellan könen som ändå förekommer har mest sin grund i rent biologiska företeelser (tex skulle de flesta bli väldigt tveksamma om en gravid kvinna ville delta i jaktlaget).

Exakt hur det förhåller sig med jämställdheten i Mûhad har jag inte spikat, men jag tänker mig en föreställning om att kvinnor inte är underlägsna så mycket som mer mottagliga för världens korruption, varvid de antingen måste skyddas från den eller tillåtas att korrumperas. Nån slags madonna/hora-komplex, alltså, där en kvinna antingen är förtryckt och överbeskyddad eller utsatt men fri. Kom gärna med förslag om ni kommer på något konstruktivt.

Så...det var väl några korta (långa) resonemang om kvinnosynen i Mundana. Jag har involverat dylika orättvisor ganska mycket i mina kampanjer, och skrivit flera inlägg om relaterade ämnen. Det här, tex.

Glöm inte att utsatta roller, må det vara krymplingar, tiraker, invandrare eller kvinnor, blir vad man gör det till. Det är inte en begränsning, utan en intressant möjlighet som åtminstone för min del bidragit till mycket minnesvärt och engagerande rollspelande.

- Ymir, folkfront för orättvisor i fantasyvärldar

LeJonklev

Swordsman
I min kampanj är skillnaden mellan män och kvinnor begränsade till det faktum att kvinnor kan föda barn, män inte. Utöver det så är det efterhängsna traditionella könsroller som män och kvinnor i byn där vi spelar har en tendens att ty sig till. Men eftersom det egentligen inte finns någon skillnad på män och kvinnor så är detta som sagt endast av tradition som man beter sig så och många avvikelser finns. Tillräckligt många för att det ska vara svårt (för att inte säga omöjligt) att generalisera. Ungefär som i verkligheten.

Om du har svårt med att kvinnor skulle ses som lägre stående så ska de inte göra det. Jag kan tänka mig att en sådan syn kan funka i en kampanj eller ett äventyr där man har könsorättvisor som tema men i längden blir det nog bara störigt.

Det är flera som hävdar att om man låter en värld som mundana vara jämlik så mister man trovärdigheten. Lyssna inte på dem. Om man resonera som så, det vill säga att man baserar spelvärldens existensberättigande på vår egen värld, så har trovärdigheten redan farit ut genom fönstret tack vare alver, tiraker, demoner med flera.

/Johan

Mouja

Hero
Re: Kvinnosyn i Mundana

Jag håller med dig till fullo, förutom på några små saker:

"Jag har inte uppfattat Thalamur som fullt så jämställt, även om kvinnor inte är direkt omyndiga där, som i Consaber - de är bara något underordnade, och förväntas agera därefter."

Kunde inte sagt det bättre själv..

"Colonan och Pereine har förvisso demokrati i min kampanjvärld, men det är mest på pappret, och åtminstone i Colonan har kvinnor ingen rösträtt."

Jag håller med om den demokratiska biten, men varför har inte kvinnor rösträtt i just Colonan? Någon speciell anledning? (Brukar aldrig spela i Colonan så jag vet inte så mycket om det kan man säga.)

"Léaram är rätt patriarkalt,"

Där håller jag inte med, i mitt Mundana är léaram väldigt jämställda och har såväl manliga som kvinnliga klanhövdingar. Även om männen (fortfarande i mitt Mundana) kan se ned på kvinnorna inom vissa klaner, men generellt är jämställdheten mycket bred och de flesta ser på kvinnor som jämlikar.

"Glöm inte att utsatta roller, må det vara krymplingar, tiraker, invandrare eller kvinnor, blir vad man gör det till. "

Bra sagt!