Nekromanti Kvinnor/tjejer och rollspel

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Generaliseringar är nödvändiga, men...

Som sagt generealiseringar är nödvändiga för att det mänsliga medveteande skall fungera(Normaltsett gör man så här närman andas, normalt sett fungerar tyngkraften osv). Det går inte att komma ifrån.

Lika så är generalseringar ofta praktiska i sociala sammanhang (Gamla tanter vet generellt sett mycket mindre om datorer än folk som går teknik programmet vilket kräver att man normalt sett talar till dem om datorer på ett annat sätt,generellt sett så är det flesta killar hetrosexuella och tar inte illa upp om man tror att deras partner är en flickvän). Självklart behöver man generalisera.

Dock finns det en smärtgräns till hur långt generaliseringar är praktiska och försvarbara (genrellt sett är invandrare lågutbildade så då ger man invandrade bara lågkvalificerade yrken) och förlorar då poängen med sig själva.

Även om det finns en genrell trend att en mindre andel är intresserade av sf/fantasy/skräck motiverar inte att nutid är det mest passade att spela med en kvinnlig nybörjare. Även om den genrelle trednden pekar på att färre tjejer är insatta i fantasy så tycker jag fortfarde det är idiotiskt att sätta upp en mall för hur man ska spelleda för tjejer (även om det är en korrekt generalisering), till exempel nutid även om dett kanske passar 30% av de nya tjejerna så passar det fortfarde inte 70%.

Lägger man ner enegrin på att göra ett introäventyr så tycker jag helt eneklt inte en generalisering motiverar att man utformar det på ett sätt som genrellt sätt passar en viss andel av det kvinnliga könet, utan helt eneklt innan spenderar de 30 sekunder som krävs att skriva ett mejl/ringa/fråga vad personen i frågan tycker om för typ av genre inom böcker/film/tvseiser andra medium istället för att testa en steriotyp vilken kanske passar.

/Elin ber om ursäkt för att hon inte hade word tillgängligt för att rätta det här inlägget
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Beklagar

Jepp, efter att ha tänkt till lite efter att jag skrev mitt inlägg, är det bara inse att du har rätt i dina invändningar. Jag gjorde misstaget att stirra mig blind på en viss typ av tjejer (typ Susanne Ljung och min fästmö) som ser rollspel som en typisk småpojksverksamhet.

Jag beklagar att jag i mitt inlägg kunde förefalla pålägga rollspelande tjejer krav på mogenhet och vuxet allvar, något som inte var min mening, även om jag förstår konsekvenserna med det sätt jag framlade saken. Sorry!

Däremot skulle det absolut inte skada hobbyn om en mer genuskänslig hållning intas i de fall killar och tjejer lirar tillsammans. Min grundinställning är alltjämt att tjejer måste tillåtas att vara sig själva när de lirar utan att behöva påläggas något påtvingat småkillemönster för hur saker och ting ska vara. Fast om dessa ting har du och Nicole framlagt på ett mycket bättre sätt i tråden.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Re: Beklagar

Däremot skulle det absolut inte skada hobbyn om en mer genuskänslig hållning intas i de fall killar och tjejer lirar tillsammans.

Jag är i och för sig av åsikten att det inte är hobbyn som ska förändras för att tjejer ska få plats utan på något sätt tvärt om. Det finns uppenbarligen tjejer som spelar, även om de är alldeles för få. De tjejer jag själv spelat med har tyckt om mer eller mindre samma saker som oss killar. Vissa rollgestaltar - andra boffrar eller sitter passivt och tittar på när de andra gör dessa saker.

Överlag tycker jag hela genusdiskussionen är överdriven i vårt samhälle idag. Visst finns skillnader, men i grund och botten är det inte så stor skillnad på hur tjejer och killar fungerar. Åtminstone är det så min värld av illusioner ser ut idag... Jag ser mer att killar får vara sig själva, men tjejer slussas förbi den "hemska verkligheten" på så säkra vägar som möjligt för att inte komma till skada...

Det skulle då vara förklaringen till varför en del tjejer har en påklistrad anti-fasad till rollspelens nörderi.

Det finns liksom två olika bemötanden som jag får när jag säger att jag spelar rollspel till en tjej:

1) "Äh, fy va barnsligt". Sällan rakt ut, utan mer dolt i ordalag som "jaha, då använder man en dator va?" eller "ok, men blir det inte mycket innesittande?" etc. En sådan människa bryr jag mig inte om att utveckla hobbyn för. Jag har redan blivit klassad och inser meningslösheten att förklara något som människan redan "vet allt om" - detsamma gäller andra saker jag sysslar med.

2) "Jaha! Vad är det för något?" eller "Oj! Jag skulle vilja prova någon gång". Nu blir jag genast intresserad av att uveckla det hela. Någon enstaka gång har det lett till deltagande i ett speltillfälle, men oftast blir det bara ett intressant samtalsämne för ögonblicket.


Och vad är intressant med detta? Jo, exakt samma bemötande får man oftast av killar/män/gubbar. Så vart är den enorma skillnaden?

Nä, jag tror rollspelshobbyn kommer utvecklas om den helt enkelt får vara sig själv. Det enda som behövs är att den görs mer tillgänglig. Att de små skarorna rollspelare kommer ut ur garderoben och ger gruppmentaliteten sparken.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Beklagar

Jag ser mer att killar får vara sig själva, men tjejer slussas förbi den "hemska verkligheten" på så säkra vägar som möjligt för att inte komma till skada... Det skulle då vara förklaringen till varför en del tjejer har en påklistrad anti-fasad till rollspelens nörderi.
Hmmm, inte riktigt säker på vad du menar.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Beklagar

Men genusdiskussionen handlar ju just om att killar och tjejer _inte_ är olika. Det är genusvetarnas motståndare; reaktionärer, kristen höger, biologister, etc; som hävdar att det är skillnad på könen :gremlaugh:

Du argumenterar faktiskt väldigt genusvetenskapligt. Hur som helst tror jag att du har rätt. Nu upprepar jag teser som jag framfört tidigare, men det får man nog.

Killar och tjejer utsätts för helt olika sorters normerande. Rollspelskulturen har vuxit fram i grupper som dominerats av en tydlig grabbnorm. Dessutom är rollspelskulturen en subkultur, och en tämligen föraktad subkultur som varken killar eller tjejer i det "normala" blocket skulle vilja ha något att göra med. Alltså kan "normala" tjejer få väldigt svårt att förstå det språk som rollspelarna använder, eftersom nördspråket faktiskt är tämligen obegripligt för en utomstående som inte varit i kontakt med "scenen" tidigare. Dessutom finns det antagligen en blockering mot att söka sig till nördiga grupper hos icke-nördiga människar, eftersom människan i så stor utsträckning styrs av de roller vi tar.

För att bryta detta mönster måste alltså rollspelshobbyn sluta vara så ämlans lagbunden. "Rollspelare är på detta eller detta viset, "ett rollspel ska se ut såhär", et cetera. I den perfekta världen är folk inte så styrda av roller och konformism som de är i vår; men i den änden av repet är det svårt att börja. Rollspelen måste bli mer aptitliga, mindre töntiga.

Titta bara på vad är det för skit som släpps i Sverige.. Dod6? Eon? Mutant? Hallå! De hade kunnat vara parodier på rollspel en riktig ärkenörd spelar i en Rosenius-strip! Nej usch och halleluja. Rollspelandet måste avmantlas sin nördkäp, stiga ner från töntpiedestalen och bli accepterat som något mer än bara orciebash. Sedan att orciebash _givetvis_ är en _del_ av rollspelandet är en helt annan historia.

Rollspel är bara världens mest diversa medium. Man glömmer lätt det.

. Lycan
 

nicole

Warrior
Joined
19 Nov 2002
Messages
218
Location
Göteborg
Re: Generaliseringar är nödvändiga, men...

Vi är helt överens. Man kan generalisera i en diskussion men man måste alltid möta en individ just där han eller hon är.

Man kan ju också sätta personen att titta på lite filmer och sedan fråga vad personen tyckte.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jepp!

Rollspelandet måste avmantlas sin nördkäp, stiga ner från töntpiedestalen och bli accepterat som något mer än bara orciebash.
...som jag alltid har sagt men tyvärr aldrig kommit undan med i det att jag genast förklarats vara ett "pretto" som inte har ballar nog att stoltsera med mitt sanna nördiga jag.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Re: Beklagar (rättså OT vid det här laget)

Tja, jag har hört saker som "ah, men sådär kan man inte tycka" från tjejer. Jag har också hållit mig från att säga saker i närheten av tjejer, eftersom det kan tas som "stötande" på ett eller annat sätt.

Jag har sett tjejer få rökdykcertifikatet utan att klara ett enda prov där killar missade ett enda test och inte fick det.

Jag har sett mina manliga befäl under värnplikten tystna när ett enda kvinnligt befäl yppade kommentarer med sexuella anspelningar. Varför? Jo, för att hade de manliga befälen sagt samma sak hade de fått sparken direkt.

Jag har sett tjejers stelbenta reaktioner på min persons karaktäriserande ärlighet, där killar genast insett sarkasmen.

Jag har sett tjejer som inte orkat med jobbiga situationer yppa ord om trakasserier i rätt riktning för att genast få bättre förutsättningar...

Och så vidare.

Tjejer behöver ofta inte själva röra i den oreda som uppstår. Den oreda som jag kallar den "hemska verkligheten", inom citationstecken för att den inte egentligen är särskilt hemsk. Bara verklig.

Mycket av hela feminismdebatten går ju ut på detta: det är så synd om tjejer; tjejer målas ut som sexobjekt i media, etc. Det är synd om tjejerna, så ändra på samhället.

Är det synd om killar, så ska antingen killarna ändra på sig eller så får de helt enkelt leva med det.

Visst, detta är våldsamt generaliserat - men jag har stött på väldigt få undantag under mitt trots allt rätt korta liv. Och jag hoppas att du är mer med på vad jag menar vid det här laget... Annars får jag väl fler Xp i svammel :gremwink:
 

nicole

Warrior
Joined
19 Nov 2002
Messages
218
Location
Göteborg
biologist OT

Jag är helt övertygad om att det är skillnader mellan könen, dock är skillnaderna inom könet större.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jepp!

"...som jag alltid har sagt men tyvärr aldrig kommit undan med i det att jag genast förklarats vara ett "pretto" som inte har ballar nog att stoltsera med mitt sanna nördiga jag."

Jag tror inte att det bringar någon tröst, men jag anser att Lycan är ett lika stort pretto som du. Mängden ballar tänker jag inte uttala mig om. :gremgrin:
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Re: Jag är ledsen...

Men... men... Jag tycker inte synd om mig själv - jag lovar :gremgrin:

Poängen är bara att jag tycker det gnälls alldeles för mycket.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Nybörjare

"Frågan är alltså: vad ska ett nybörjarrollspel handla om, då? Jag håller med om att fantasy är rätt absurt. Science fiction är inte mycket bättre, för det dras med likartade problem"

Ett inte helt igenomtänkt förslag: Något i stil med antingen Neverwhere eller Narnia - alltså något där rollpersonerna kan börja i en välbekant miljö och sedan komma till en värld eller plats de inte vet något om. Då behövs inga långa förklaringar innan man spelar, utan både spelaren och rollpersonen kan vänja sig gradvis vid det nya.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Det har snackats en hel del om olika spelstilar för män och kvinnor, något jag av egen erfarenhet inte tror ett dugg på.

Jag tror att problemet är mycket enklare och har två huvudsakliga rötter:

1. Det är huvudsakligen män i hobbyn, medan en kvinna antagligen är bäst lämpad för att introducera en kvinna. Inte så att män är sämre på det, det är bara att det hänger en ryggsäck med så många andra frågor mellan könen som komplicerar det. Det är antagligen lika otäckt för en kvinna att testa en ny och antagligen helt okänd hobby med en skock män som det är för en man att lära sig virka med en skock kvinnor som gjort det i åratal.

2. Hobbyn har fått en manlig stämpel, ungefär som att trimma motorer medan man dricker öl, vilket gör den mindre lockande för kvinnor, ungefär som att män tenderar att undvika typiskt kvinnliga hobbys som tex städa, laga mat, föda barn, gyttjebrottning, byta blöjor och sånt (medvetet fördomsfulla exempel för att uppnå en komisk effekt). Fråga mig inte varför det egentligen är så, jag skulle antagligen varit avsevärt mycket mindre singel om jag sysslat med någon hobby där det går 20 kvinnor på varje man...

Vad gör man för att justera könsfördelningen (nej, inte stoppa handen i brallorna och lägga över den på andra sidan...)?

Man gör som vanligt. Man låter kvinnorna ta ansvaret. Jag tror att kvinnorna i hobbyn har rätt bekantskapskrets och bakgrund för att vara bäst lämpade för att rekrytera nya kvinnor. Man kan snacka hur mycket man vill om det, men i slutänden tror jag att det är enda sättet, åtminstone tills man fått en lite jämnare fördelning.

Min slutsats (nej, inte en sådan slutsats) är alltså att det är kvinnorna som får ta saken i egna händer (nej, inte den saken) och köra en rekryteringsdrive. Dra med väninnor på spelmöten. Se till att kvinnor finns med om föreningen har öppet hus och att de aktivt fångar upp eventuella kvinnliga besökare. Om någon nyfiken kvinna hör av sig, låt en kvinnlig spelare ta kontakten. Det är en fråga om att visa att det finns kvinnor i hobbyn, så att en nykomling inte ska känna sig helt ensam.

Det är också en fråga om att få dem att stanna kvar i hobbyn. Jag har spelat med rätt många kvinnor, men många av dem har fallit bort och hittat andra intressen. Se till att aktivt bjuda in dem till spelmöten och hålla dem intresserade. Det här gäller iofs inte enbart kvinnor.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Beklagar (rättså OT vid det här laget)

Både män och kvinnor diskrimeneras på olika sätt och plan, visst det är synd om tjejer och vi har vett nog att gnälla om det men det är synd om killar också.

Tjejer ständ in i en ganska gullig och ofarlig roll och omgullas och övervårdas till en följd av synen på oss som känsliga, ömtåliga, viljesvaga och inkomppetenta.Tjererna i man klass slpp hjälpra till bära någon utrysning på biologi inkvitionen och visst det är fel och rättvis men bottnar i synen på tejer som svaga trots att det var 3-4kg de rörde sig om.

Killar begränsas till att inte få ha ett helt känsloliv, inte utrycka ömhet hur de vill, bah´öva vara starka och manliga och får absolut inte misslyckas eller vara svaga.

Feminismt framställs förbannat snedvridet i kvälltindingar och populärmedia, se bara på hur ,mycket uppmärksamhet små meningslösa skitsaker som hurvida det är rätt att klottra ner Hm affisherna m.m. får i förhållade till de usla arbetsförhålladena inom vårdyrksrena och hur lite av värdens ekonomika rasurser kvinnor har (även i sverige). Media går ut för att framställa feminism så extremt, så provokativt och i vissa fall så sjukt som möjligt.

Läser du lite seriös litteratur på tillexepel genusvetenslap så kommer det komma fram att det lika mycket handlar om att bryta ner genusnormer för att gangna alla n för att bara gagna stackars tjejer.

/Elin ber fortfarde om ursäkt på grund av avskanaden av Word avstavning
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Bland det bästa borde väl vara lättsmälta saker som ändå kräver en smula klur?

Tänk deckarscenarier eller problemsituationer av olika slag. Gisslandramer, mordgåtor (deckarscenarier...), familjer som måste ta sig igenom extraordinära problem eller egentligen vad som helst. Själv är jag fan av odöda, så varför inte låta spelarna gestalta sig själva i en Dawn of the Dead liknande historia?

Harry Potter och dylikt borde väl kunna vara inspiration till sådant. Att placera fantasy aspekter i vår egen vardag - varför inte?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Re: Beklagar (rättså OT vid det här laget)

Det jag tycker är dumt med hela diskussionen är att det hela fortfarande handlar om samma sak: hur "ska samhället kunna ändra på de stackars tjejernas situation". Inte "vad kan tjejerna göra åt sina egna situationer".

Jag tycker inte det är något som samhället ska ta i. Det är något tjejerna själva måste ändra på. Och varför? Jo, för att annars kommer kortsiktiga lösningar som inkvotering, separata minimilöner för kvinnor etc. att skapa ett problem åt andra hållet istället.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Beklagar (rättså OT vid det här laget)

Öhm?? Vad har jag missat här.

Tjejer försöker sin situation genom att uppmärksamma problemet och förändra samhället och skapa en medvetenhet på samma sättsom svarta försöker förändra samhället för att motverka rasism, eller stpndsamhällets underklass försökte göra samhället medvetet och förändra samhället till demokrati, eller homosexulla försker förändra samhället och synen på homosexuella för att motverka dsikriminering.

Det är liksom det det handla om, att kvinnorrörrelsen försöker göra något åt saken. Kvinnorröelsen klagar på utseede idealen och lyckas driva igenom först och främt en medvetenhet hos allmänheten och nu också början till attitydsföränding och handling (Vilken iofs fortfarde diskuteras hur man egentligen ska göra det)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Beklagar (rättså OT vid det här laget)

"Det är liksom det det handla om, att kvinnorrörrelsen försöker göra något åt saken."

Nu är vi alldeles för politiska och genusvetenskapliga. Jag tror att problemet med tjejers frånvaro i spelhobbyn är mycket, mycket enklare.

Det handlar snarare om att grabbarna så småningom skaffar en respektive som tycker att rollspel är skittöntigt. Så jag tror helt enkelt att "jämställdhetsproblemet" inom hobbyn egentligen handlar om att killar vill kunna fortsätta med sin hobby utan att bakom ryggen anses som nördig fjant av flickvännen/sambon/hustrun, som bara tolererar killens hobby för husfridens skull.

Så det handlar inte om att rollspel är en grabbig hobby. Den har bara råkat bli det, av hysteriska skäl. Egentligen är problemet att rollspel är en nördig hobby, vilket ställer till relationsproblem med icke-nördiga respektive.
 
G

Guest

Guest
Re: Jepp!

Visst rollspel behöver inte vara något enbart nördigt, men att det helt ska sluta med det är absurt. Många som rollspelar är faktiskt stolta över att vara nördar och även i dessa grupper kan det finnas tjejer/kvinnor.

Du behöver inte vara nörd för att spela rollspel men det behöver jag.
Nördpride, jag är en stolt nörd, och angående t-shirtarna tror jag att det enda som kan stå på dem om folk inte ska få fnatt är wrnu eller något annat opolitiskt.
 
Top