Nekromanti Kvinnliga och manliga RP

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Re: Flest inlägg vinner? (NT)

Hrm, det blev lite strul tydligen, när jag tryckt på "Fortsätt" så kom jag på nått nytt och tryckte på stopp. Detta hände ett par gånger och detta upptäckte jag när jag till sist återvände till forumet. Jag har försökt ta bort de övriga, men det går inte "Vi kan inte tillgodose din förfrågan. Anledning som rapporterades var: NO_EDIT" står det bara, *suck* jag har mailat dem och sagt åt dem.


"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Män har högre testeoronhalt och den gör att de olika hjärnhalvorna inte utvecklas lika mycket(vilket man bla annat kannat se på obduktioner och pet-scans) vilket i sin tur antecederar de olika sätten att tänka. Det krävs mycket mer än du för att försöka få sådana konkreta bevis att framstå som tvivelaktiga!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Åldersmodifikation då?

Du är ju bisarr. Slå upp testoron och läs hur det inverkar på muskelmassa och de olika hjärnhalvornas utveckling. Det finns faktiskt en anledning till att folk dopar sig med testoron.....






Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
820
Location
Göteborg
Re: En nyfiken fråga...

I en av de spelgrupper jag är med i finns det en tjej, nämligen ”forumgruppen” där Countess Malin ingår. Även Adragoor är med i den gruppen. Vi diskuterade kvinnliga RP:s grundegenskaper i lördags men tyvärr fick vi inte höra några synpunkter från Countess Malin, det var mest jag och Adragoor som diskuterade saken (Vi har hög KAR så de andra lyssnar snällt när vi pratar…/images/icons/smile.gif ). Hoppas hon dyker upp på forumet nu i eftermiddag och lämnar sina synpunkter!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Åldersmodifikation då?

Det kan han väl... Inget säger att bara för att manliga RP har marginellt lägre karisma (t.ex.) än kvinnliga genomsnittligt, skulle det inte vara möjligt med manliga RP med högre värden än den genomsnittliga kvinnan.

Naturligtvis, men det blirr ju fortfarande _svårare_ för en man att få hög karisma. M.a.o: min manlige charmknutte är mycket mindre charmig enbart för att han råkar vara man. Fånigt.

utan de skillnader som de facto finns mellan kvinnor och män.

tillåt mig att småle. Det är ju knappast ett vetenskapligt vedertaget faktum att flickor är mer socialt kompetenta än män... ens om så var fallet kan man ifrågasätta om detta är kulturellt eller ej.

För sådana finns, fysiska och psykiska...

Ens om så är fallet (och vissa potentiella spelare skulle nog inte hålla med dig) råder det ju rätt delade meningar om vilka dessa skillnader är.

Tänk på att det för ett par hundra år sedan var ett allmänt accepterat faktum (bland män :gremwink: att flickor generellt sett var för korkade för att kunna studera på universitet.
Vissa av de skillnader folk tror på idag kan nog drabbas av samma öde som den.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Bara delvis

Även i en icke-heroisk kampanj är spelarnas karaktärer statistiskt insignifikanta.

Dessutom finns det ett brett spektrum mellan "jätteheroiskt" och "depp-grisodlande". Över stora delar av detta spektrum är spelarkaraktärerna i.a.f. litet annorlunda mot omgivningen.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Jag anser inte att det är några konkreta bevis alls. Visst det finns skillander men som tidigare sagt anser jag att de e så obetydliga så det finns ingen mening med att ta hänsyn till dem. Allra minst i rollspelsamanhang.

LL - en synerligen bisarr människa

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Åldersmodifikation då?

"Men, lugna ner dig ! Vid Krilles mustasch ! Du får ju
plus i smidighet, minst 3"
"Okej, då har jag ju 21 i Smidighet. Hmmm ..."


Jag, som är pessimistiskt lagd idag, ser en helt annan händelseutveckling framför mig :)

"men, lugna ned dig! Du har plus i karisma också!"
"Va!, så flickor skall vara veka saker som är trevliga att titta på"
"nej, nej... det fanns något mer... Här! Ni är viga också."
*örfil*
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Åldersmodifikation då?

Ja men Vindhand, man ser också färre kvinnliga conans i befolknigen

So? Varför kan inte en kvinlig spelarkaraktär få vara en av detta lilla fåtal?
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Åldersmodifikation då?

Jo jag ser samma scenario framför mig. Eller oxå så stirra personen i fråga på en en stund, spelar denna kvällen och kommer sedan aldrig tillbacka igen.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Ha så kul? Hur skulle jag kunna ha så kul när det finns människor som tycker som du. Tror du jag uppskattar den här diskutionen? Jag tycker bara att det är sorgligt.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nej..

..fast du har fortfarande inte berättat vad du menade! Att jag alltid håller med Krille?

Föresten, ni vet scenen i Matrix, där Neo dyker upp med en helikopter? Agent Smith säger: [långsamt]No...! Visst vore det MYCKET bättre om han sa: [långsamt]Perkele..!



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Optimering

"Wow!, 18! jag är jättestark!"
"mmm, men du är också en svag och mesig kvinna så du får dra av två... 16 får du alltså..."
"VA!?!"
"såja, för att vara en svag kvinna är du rätt stark"
[fortsättningen lämnas åt läsarens fantasi]
"Men, lugna ner dig ! Vid Krilles mustasch ! Du får ju
plus i smidighet, minst 3"
"Okej, då har jag ju 21 i Smidighet. Hmmm ..."


Har ni tänkt på att inte ens optimeringskoboldernas våta dröm, GURPS, har modifikationer av attributen efter rollpersonens kön? Är det då inte knepigt att man försöker bygga in det i ett antal BRP-varianter?

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Exakt!

Om man nu vill ha en korrekt återgivning, ge kvinnliga SLP annorlunda värden än manliga, och låt spelarna själva bestämma sina värden. Jamenar om man ska HA en kvinna med 18 i Styrka så SKAFFAR man sig en kvinna med 18 i Styrka.. (Rollspel, inte verkligheten.. /images/icons/wink.gif) Vill man vara statiskt korrekt får man väl skaffa en RP med "rätt" egenskaper.

Och om man nu slumpar fram grundegenskaperna så ska man inte komma och snacka om realism.. /images/icons/tongue.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vad var det jag sade?

Som sagt var, vad var det jag sade? Allihopa här (utom ett fåtal) har glömt den absolut viktigaste punkten med skillnader i attribut mellan könen, nämligen denna enkla fråga: "blir det roligare?". Hittills är det ingen som ens vågat ta upp den tråden.

Poängen är dock att vi spelar rollspel för att ha roligt, inte för att simulera verkligheten (speciellt inte en verklighet som är inflammerad av åsikter huruvida verkligheten stämmer överens med "verkligheten" eller inte... öh, jag hoppas att ni fattar vad jag menar).

Så, min fråga till er alla är: blir det roligare med könsdifferentiering av attributen? Min personliga åsikt är ett rungande nej! Det blir inte roligare.

Och därmed faller egentligen hela debatten. Låt läkare och forskare syssla med att avgöra om skillnaderna mellan män och kvinnor idag beror på genetik, hormoner eller bara uppväxt och sociala faktorer. Spela rollspel och ha kul istället.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hallå! Om man ger plus i karisma..

Eftersom karisma bara används i förhållande till andra grundegenskaper så får det lite lustiga effekter om man höjer den för halva världens befolkning utan att höja "övertalningsmotståndet"

Jamenar, om hälften av befolkning får 12 i Karisma istället för 11, så är det bara värt 11.5 egentligen.. Typ. Och det är lättare att bli övertalad. Och sånt. Sjukt blir det iallafall.. /images/icons/crazy.gif Funkar nog bara om man utgår från att ena könet är i majoritet. Eller nåt. /images/icons/crazy.gif/images/icons/crazy.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Åldersmodifikation då?

Ja, precis så är det i verkligheten. Om man är maximalt stark som kvinna så är man svagare en en motsvarande maximalt stark man,

I verkligheten finns det inget väldefinierat maxvärde för endera könet.

Då skulle du kunna påstå att det är fel att kvinnor skulle få plus på KAR, fastän det är vetenskapligt bevisat att de är bättre på sociala funktioner....

Var finns det vetenskapliga beviset?


Jag tror tvärtom att det kan vara kul med ett spel där kvinnor är kvinnliga.

Det, tror jag inte ligger i grundegenskaper.

Nyckeln till jämlikhet är för övrigt inte att tro att kvionnor är som män(vilket skulle motsvaras av att ge dom samma stats) men snarare att acceptera det roliga i skillnaderna.

Ponera att en spelare har andra åsikter om vilka skillnaderna är. Då är det inte så roligt att bli pådyvlad din högst personliga åsikt i den frågan.

Jag är ganska glad att kvinnor finns, jag kommer exempelvis bättre överens med de flesta kvinoor än med män.....troligtvis beroende på att de i speltermer har +2 i KAR pga bättre sociala funktioner....

Eller så tycker du bara bättre om flickor...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Vad var det jag sade?

Hittills är det ingen som ens vågat ta upp den tråden.
Höhö, jag svarade ju! (Nu blir väl Kitzune glad.. /images/icons/wink.gif)

Tja, jag vill påstå att det tagits upp. Iallafall av mig och Vindhand.. Sant är det iallafall..
Det är väl helt enkelt så att det är intressantare att diskutera värderingar (Speciellt om dom skiljer sig.. /images/icons/wink.gif) än regler?



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Lessen ...

<I>"Fast du har fortfarande inte berättat vad du menade! Att
jag alltid håller med Krille?</I>

Nej, det vet jag ju att <B>ALLA</B> måste göra förr eller senare /images/icons/smile.gif
Vad jag menade var att du gör det med en lätt
understrykning. "Jag håller med Krille"-inlägg har jag för
mig är många från din sida, minns den gången för ett tag
sedan då ni pratade om "mangling" och "Om Krille besegras
i en diskussion ska jag ha hans stövlar". Kommer dock inte
ihåg vart den diskussionen befann sig men jag gjorde en
sökning, dock resultatlös :-[

<I>"Föresten, ni vet scenen i Matrix, där Neo dyker upp med en
helikopter? Agent Smith säger: [långsamt]No...! Visst vore
det MYCKET bättre om han sa: [långsamt]Perkele..!"</I>

Jo *skrattar* Garanterat.

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid
 
Top