Nekromanti Kvinnliga och manliga RP

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Åldersmodifikation då?

Men däremot en hyfsad tröst om reglerna säger att hon har en stor social kompetens och därmed får högre än genomsnittsmannen på sociala färdigheter, bättre koordinationsförmåga, samt att hon har lättare för att överleva svält för att nämna några exempel...

jättefint. Jag tror inte att det hjälper särskilt. Det hela bara understryker högst tvivelaktiga stereotyper. Jag skulle inte vilja spela ett dylikt spel; varför skall inte en av mina karaktärer kunna vara lika socialt kompetent bara för att han råkar vara man? Skall ens kön tvinga en till korkade bjässar eller charmiga veklingar? Nej, det är ingen bra idé.

Lägre styrka kan ju f.ö. lätt uppvägas med bättre grovmotorik. I strid t.ex. kan det vara rätt användbart... Dessutom måste hon ju ges möjligheten att spela en kvinnlig variant av Conan om hon nu vill. Att sen genomsnittskvinnan i spelet är svagare än genomsnittsmannen är ju en annan sak...

På vilket sätt gör man en modifikation som gör genomsnittskvinnan svagare än genomsnittsmannen _utan_ att negativt inverka på folks möjligheter att spela kvinno-conans?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Åldersmodifikation då?

Ja givetvis. En spelare kan ju slå 18 för sin kvinnliga RP minska med 2 och få 16, som fortfarande är en bra bit högre än genomsnittet för båda könen...

"Wow!, 18! jag är jättestark!"
"mmm, men du är också en svag och mesig kvinna så du får dra av två... 16 får du alltså..."
"VA!?!"
"såja, för att vara en svag kvinna är du rätt stark"
[fortsättningen lämnas åt läsarens fantasi]

Tror du att sådana incidenter kommer öka folks nöje av spelet?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Ja, kvinnliga SLP bör få lägre STY om kvinnliga RP får det...

poängen var väl snarare att rollpersoner är statistiskt insignifikanta och därför inte behöver omfattas av de eventuella modifikationer slps får?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
En nyfiken fråga...

Hur ser den genomsnittliga könsfördelningen ut i spelgrupperna hos deltagarna i denna tråd?
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Re: En nyfiken fråga...

I vår grupp så har vi en till två tjejjer (det är som mest tre killar som spelar, som sämst så är det 25% tjejjer och som bäst är det 50%) beroende på vilket spel vi spelar (jag har märkt att tjejjer tenderar att gilla fantasy-spel), min tjej är alltid med och hennes kompisar är med i de spel de gillar. Som mest har vi haft tre tjejjer och min tjej har testat på att vara SL en gång, men tyckte inte att det var kul.

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Re: En annan aspekt

Som ett tillägg kan jag ju säga att jag tycker att det viktigaste när man spelar rollspel är att man skall ha roligt. Är könsmoddade egenskaper roligt? Realism är inte alltid den bästa vägen att vandra vid.

Som en liknande analogi kan tas dataspelskonverteringar från papper-penna-RPG. Jag läste en preview på Pool of Radiance II någonstans, där recensenten tyckte spelet var trist eftersom ruinstaden där spelet utspelas var så smockfullt av vandöda och trista brun-gråa dungeons. På sidan kunde läsare kommentera recensenten och där var en fanatiskt AD&D:are som vräkte på med argument om varför ruinen var full av vandöda och varför dungeonsen såg ut som de gjorde - allt väl förankrat till Forgotten Realms, och att dvärgisk och alvisk arkitektur minsann skulle se ut så och att spelet höll sig nära originalet. Men det som den personen helt missade är att PoR2 inte är ett AD&D-pappersrpg, utan ett dataspel. Och det som är roligt i dataspel är inte detsamma som är roligt i pappersrpg. Dataspelet blev snarare sämre av att man följde AD&D slaviskt. Medierna är olika, målgruppen likaså. Även under utvecklingen av Eon-dataspelet lärde vi oss att det som vi trodde var kul inte var kul när det var på en dataskärm.

Ergo - målet måste vara solklart, innan man pillar med detaljerna. Om man nu vill göra ett socio-realistiskt rollspel så kanske kvinnor skall ha lägre/högre stats på ditten eller datten, men om det inte tillför det aktuella spelet något speciellt i rolighetsfaktor så är det IMO helt förkastligt.

Personligen tycker jag att könsmods är astrista, och blev själv besviken att tex 101 lade tillbaka de reglerna efter jag hade tagit bort dem från Viking.

En annan faktor som ofta förbises är att RP-genereringen i många rollspel inte är ute efter att skapa ett snitt av alla invånare i en värld, utan är en metod att skapa intressanta rollpersoner - spelets hjältar för den aktuella kampanjen som skall spelas. Då spelar tex könsmods ännu mindre roll - för skall vi isf börja klassificera hjältarna i olika fack?

Ev stavfel härrör från kraftiga doser smärtstillande - jag är minst sagt lite simmig ?*-)

-Marco Behrmann
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Åldersmodifikation då?

Ja men Vindhand, man ser också färre kvinnliga conans i befolknigen(dvs rugbyspelare, amerikanska fotbollsspelare, bodybuilders, styrkelyftare etc). Dessutom kan inte ens du förneka att det finns skillnader i muskelmassa mellan kvinnor och män pga av den annorlunda könshormonsjämvikten i de olika könen. Tycker att det skulle vara helt absurt om du försökte förneka det. Inte bara att det alla vet från sådana sporter som styrkelyft etc och vad tjejer presterar skulle gå emot vad du sade, men då skulle också det faktum att flickor oftast inte klarar styrketesten till lumpen och får dispens från dem var enligt dig insifikant. Tänk dig, att de ger dispens är ändå ett hyfsat statistiskt bevis för att kvinnor är svagare än män.....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Det beror väl på hur heroisk kampanjen är?

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Åldersmodifikation då?

Ja, precis så är det i verkligheten. Om man är maximalt stark som kvinna så är man svagare en en motsvarande maximalt stark man, men fortfarande mycket starkare än de flesta män. Det är fulltsändigt realistiskt. Då skulle du kunna påstå att det är fel att kvinnor skulle få plus på KAR, fastän det är vetenskapligt bevisat att de är bättre på sociala funktioner....

Jag tror tvärtom att det kan vara kul med ett spel där kvinnor är kvinnliga. Nyckeln till jämlikhet är för övrigt inte att tro att kvionnor är som män(vilket skulle motsvaras av att ge dom samma stats) men snarare att acceptera det roliga i skillnaderna. Jag är ganska glad att kvinnor finns, jag kommer exempelvis bättre överens med de flesta kvinoor än med män.....troligtvis beroende på att de i speltermer har +2 i KAR pga bättre sociala funktioner....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Om jag själv gör ett system kommer jag troligen att dela upp INT i flera egenskaper... Inlärningsförmåga, minne, logik osv. Och då kommer den sammanlagda intelligensen att vara lika före kvinnor och män men vara fördelad olika...

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Åldersmodifikation då?


"Wow!, 18! jag är jättestark!"
"mmm, men du är också en svag och mesig kvinna så du får dra av två... 16 får du alltså..."
"VA!?!"
"såja, för att vara en svag kvinna är du rätt stark"
[fortsättningen lämnas åt läsarens fantasi]


"Men, lugna ner dig ! Vid Krilles mustasch ! Du får ju
plus i smidighet, minst 3"
"Okej, då har jag ju 21 i Smidighet. Hmmm ..."

Tror du att sådana incidenter kommer öka folks nöje av
spelet?


Kanske inte. Men då tycker jag att man ska göra RÄTTVISA
modifikationer: Låta spelaren i fråga bestämma hur dennes
rollkaraktär skall se ut. För mer material kring att sänka
spelledarens kontroll bör följande länk uppsökas:

<A HREF="http://www.foxtail.nu/fmmsl.html" target="_new">http://www.foxtail.nu/fmmsl.html</A> [color:white]Folkfront för minskad makt åt spelledaren</font color=white>

Fast ge inte länken till mina spelare, de kan ju börja bli
lite styva i korken /images/icons/wink.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Jag använder dina egna ord: "Det finns inga belägg vad jag vet för whatever-du-nu-sa". Jag tror inte ett dyft på ditt snack om olika användande på intelligens. Visst finns det skillande mellan män och kvinnor men de är så små att det är ganska meningslöst att ta hänsyn till dem.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Åldersmodifikation då?

>Jag skulle inte vilja spela ett dylikt spel; varför skall inte en av mina karaktärer kunna vara lika socialt kompetent bara för att han råkar vara man?

Det kan han väl... Inget säger att bara för att manliga RP har marginellt lägre karisma (t.ex.) än kvinnliga genomsnittligt, skulle det inte vara möjligt med manliga RP med högre värden än den genomsnittliga kvinnan. Så länge den genomsnittliga skillnaden är marginell (-1 i DoD) är det eg. inte något problem. Extremfallet, t.ex. 18 i KAR är förbehållet kvinnor, men det kvinnliga genomsnittet ligger knappast så högt, och det är inga problem att råka slå högre än detta genomsnitt för en man... Detta understryker inte några "tvivelaktiga stereotyper", utan de skillnader som de facto finns mellan kvinnor och män. För sådana finns, fysiska och psykiska... (Eller du kanske hävdar att män och kvinnor har samma fysiska förutsättningar t.ex. Det är förstås därför som män och kvinnor inte tävlar mot varandra i de flesta sporter?!)

>På vilket sätt gör man en modifikation som gör genomsnittskvinnan svagare än genomsnittsmannen _utan_ att negativt inverka på folks möjligheter att spela kvinno-conans?

Enkelt! Om en kvinno-conan vill ha extrem styrka, kan man ju tänka sig det gamla goda systemet med att köpa värden. Det blir dock det blir dock lika dyrt för en kvinna att köpa det där sista poänget upp till 18 som för män som vill köpa ytterligare ett poäng upp till 19...



Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Min tjej, Jenny, tycker inte att kvinnliga karaktärer ska ha annorlunda stats än män då hon vill ha samma förutsättningar för att lyckas som männen i rollspelsvärlden UTAN att behöva spela en man. Då hon inte gör en krigare eller liknande så köper hon (vi kör alltid med ett köpa system för stats, oavsett regelsystem) lågt så hennes karaktär inte ska se ut som en broiler, men i vår Twilight: 2000 kampanj så spelar hon en stor och jättestark ksp-skytt (kulspruteskytt för er som inte vet). Hon menar att de som vill spela en mer kvinnlig karaktär väljer helt enkelt att ta lägre på styrka, svårare än så är det inte.
Detta kör vi med, för annars skulle jag få sova på soffan :), och det fungerar bara bra, det blir inga heta diskussioner om ditt och datt, men det är klart, om man spelar ett _väldigt_ realistiskt spel så kanske, men varför bry sig överhuvud taget. Räcker det inte med att män har mer muskelmassa i vår egen värld (jag brottar alltid ned Jenny, mwa ha haa, vilket hon tycker är orättvist)?

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Min tjej, Jenny, tycker inte att kvinnliga karaktärer ska ha annorlunda stats än män då hon vill ha samma förutsättningar för att lyckas som männen i rollspelsvärlden UTAN att behöva spela en man. Då hon inte gör en krigare eller liknande så köper hon (vi kör alltid med ett köpa system för stats, oavsett regelsystem) lågt så hennes karaktär inte ska se ut som en broiler, men i vår Twilight: 2000 kampanj så spelar hon en stor och jättestark ksp-skytt (kulspruteskytt för er som inte vet). Hon menar att de som vill spela en mer kvinnlig karaktär väljer helt enkelt att ta lägre på styrka, svårare än så är det inte.
Detta kör vi med, för annars skulle jag få sova på soffan :), och det fungerar bara bra, det blir inga heta diskussioner om ditt och datt, men det är klart, om man spelar ett _väldigt_ realistiskt spel så kanske, men varför bry sig överhuvud taget. Räcker det inte med att män har mer muskelmassa i vår egen värld?
Jag brottar alltid ned Jenny, mwa ha haa, vilket hon tycker är orättvist, å andra sidan så vinner hon flest disskusioner *suck* så jag antar att hon är bättre verbalt.

"Varför ha 150 i IQ då man kan ta 250kg i bänkpress" -Okänd

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Min tjej, Jenny, tycker inte att kvinnliga karaktärer ska ha annorlunda stats än män då hon vill ha samma förutsättningar för att lyckas som männen i rollspelsvärlden UTAN att behöva spela en man. Då hon inte gör en krigare eller liknande så köper hon (vi kör alltid med ett köpa system för stats, oavsett regelsystem) lågt så hennes karaktär inte ska se ut som en broiler, men i vår Twilight: 2000 kampanj så spelar hon en stor och jättestark ksp-skytt (kulspruteskytt för er som inte vet). Hon menar att de som vill spela en mer kvinnlig karaktär väljer helt enkelt att ta lägre på styrka, svårare än så är det inte.
Detta kör vi med, för annars skulle jag få sova på soffan :), och det fungerar bara bra, det blir inga heta diskussioner om ditt och datt, men det är klart, om man spelar ett _väldigt_ realistiskt spel så kanske, men varför bry sig överhuvud taget. Räcker det inte med att män har mer muskelmassa i vår egen värld?
Jag brottar alltid ned Jenny, mwa ha haa, vilket hon tycker är orättvist, å andra sidan så vinner hon flest disskusioner *suck* så jag antar att hon är bättre verbalt.

"Varför ha 150 i IQ då man kan ta 250kg i bänkpress" -Okänd

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Åldersmodifikation då?

Jasså det är vetenskapligt bevisat? Jag älskar saker som e vetenskapligt bevisade. De säger så myvket och ofta kan man få sig ett gott skratt när man läser vad som e vetanskapligt bevisat(efter tidigare missförstånd tänker jag nu nogrant poängtera att jag inte har särskilt mycket till övers för de vetenskapliga bevis Caen Ka-sur-dor har att komma med).

Och vaddå spel där kvinnor är kvinnliga? Sådana kommentarer gör mig förbannad. Vaddå kvinnligt? Vad är kvinnligt? Att föda barn e kvinnligt. Mer saker som e kvinnliga kan jag inte komma på.
Spel där kvinnor e kvinnliga? HA!

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Min tjej, Jenny, tycker inte att kvinnliga karaktärer ska ha annorlunda stats än män då hon vill ha samma förutsättningar för att lyckas som männen i rollspelsvärlden UTAN att behöva spela en man. Då hon inte gör en krigare eller liknande så köper hon (vi kör alltid med ett köpa system för stats, oavsett regelsystem) lågt så hennes karaktär inte ska se ut som en broiler, men i vår Twilight: 2000 kampanj så spelar hon en stor och jättestark ksp-skytt (kulspruteskytt för er som inte vet). Hon menar att de som vill spela en mer kvinnlig karaktär väljer helt enkelt att ta lägre på styrka, svårare än så är det inte.
Detta kör vi med, för annars skulle jag få sova på soffan :), och det fungerar bara bra, det blir inga heta diskussioner om ditt och datt, men det är klart, om man spelar ett _väldigt_ realistiskt spel så kanske, men varför bry sig överhuvud taget. Räcker det inte med att män har mer muskelmassa i vår egen värld?
Jag brottar alltid ned Jenny, mwa ha haa, vilket hon tycker är orättvist, å andra sidan så vinner hon flest disskusioner *suck* så jag antar att hon är bättre verbalt.

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Varför?

Min tjej, Jenny, tycker inte att kvinnliga karaktärer ska ha annorlunda stats än män då hon vill ha samma förutsättningar för att lyckas som männen i rollspelsvärlden UTAN att behöva spela en man. Då hon inte gör en krigare eller liknande så köper hon (vi kör alltid med ett köpa system för stats, oavsett regelsystem) lågt så hennes karaktär inte ska se ut som en broiler, men i vår Twilight: 2000 kampanj så spelar hon en stor och jättestark ksp-skytt (kulspruteskytt för er som inte vet). Hon menar att de som vill spela en mer kvinnlig karaktär väljer helt enkelt att ta lägre på styrka, svårare än så är det inte.

Detta kör vi med, för annars skulle jag få sova på soffan :), och det fungerar bara bra, det blir inga heta diskussioner om ditt och datt, men det är klart, om man spelar ett _väldigt_ realistiskt spel så kanske, men varför bry sig överhuvud taget. Räcker det inte med att män har mer muskelmassa i vår egen värld?
Jag brottar alltid ned Jenny, mwa ha haa, vilket hon tycker är orättvist, å andra sidan så vinner hon flest disskusioner *suck* så jag antar att hon är bättre verbalt.

"Varför ha 150 i IQ då man kan ta 250kg i bänkpress" -Okänd

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 
Top